AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Jeg bor langt vekk fra min familie, og det er derfor selvsagt at vi feirer jul her i byen hvor det også er kort vei til sykehus, da jeg har termin i julen. Jeg har snakket litt med min kjæreste om hvor vi skal feire jul - det virker som om han har lyst til å feire hos sine foreldre (som bor en halvtime unna oss), mens jeg har lyst til å feire her hjemme hos oss, bare vi to. Eventuelt tre. Jeg har lyst til å ordne i stand vår egen jul og synes tanken om at det bare er oss to og en ny på vei, er fin. Og dra til svigerforeldre ser jeg på som litt stress, da vi ikke har bil og sikkert må ta det offentlige. Og hans foreldre vil sikkert drikke alkohol og derfor ikke kjøre oss hjem igjen på kvelden, og så de vil heller vi skal overnatte - noe jeg ikke liker, får aldri sove der. Jeg kan også tilføye at jeg synes de er litt anstrengende å være sammen med, det hele skal være så planlagt og formelt. Jeg føler meg veldig fremmed i det...Og jeg forestiller meg at jeg på det tidspunktet vil føle meg tryggest hjemme i leiligheten. Det er første julen min her i byen, og jeg tror hans foreldre forventer vi kommer til dem. De er en liten familie og det virker som det betyr mye for dem at alle er samlet. Men for meg er det mye bedre at vi eventuelt tar en tur til dem 1.juledag - de skal være velkommen til oss til dessert på juleaften også hvis de vil. Men jeg vil helst ikke ut til dem. Er dette et sånt tilfelle hvor man skal ofre seg litt, for kjæresten og for svigers. Jeg forstår jo også at han vil være hos sin familie, så jeg vil jo heller ikke ta ham bort fra hans familie. Litt tidlig ute med å tenke disse tanker, men det er jo fint ¨å være forbredt på et eventuelt spørsmål fra svigers - de liker jo å planlegge i god tid Anonymous poster hash: 4d3b2...bbe
MarionH Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Du er tross alt gravid så jeg synes kjæresten din skal ta hensyn til deg. Samtidig forstår jeg godt hans ønske om den tradisjonelle og tradisjonsrike julefeiringen. Du burde sette deg ned med ham, og fortelle hvorfor du ønsker å bli hjemme. Dere kan jo fortelle til svigerforeldrene dine at drere svært gjerne vil komme på besøk, men at denne julen blir det dessverre litt anderledes fordi du skal ha barn. Dere kan eventuelt invitere dem hjem til dere, for en uformell julefeiring. På denne måten tilbyr dere en løsning, noe som gjør at svigers ikke har noen grunn til å føle seg fornærmet. 2
Gjest åffårno Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 (endret) Jeg har også termin i julen, og må si jeg gir nokså blanke om noen blir fornærmet eller lei seg fordi jeg ønsker "alene"jul uten stress. Nå krever fellesfeiring at vi reiser et godt stykke eller har overnattingsgjester flere dager, men likevel. Om noen andre kunne tenke seg å gå med ubehag/smerter i uant tid før fødselen, trøkke ut en 4 kgs ting ut av en minimal åpning, og være i ammetåke og klein etter fødsel istedetfor meg så be my guest. Siden det ikke er mulig så tar jeg meg friheten til å prioritere mine behov - og babyens behov. Etter det kommer farens behov, og det er alle behov som hensyntas dette året. Jeg er rimelig sikker på at smertene og ubehaget/stresset rundt en fødsel og barseltid overgår ethvert sårt ønske om å spise julegrøten sammen akkurat den ganga Endret 11. august 2013 av åffårno 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Jeg skjønner godt at du ikke føler for å reise til mannens familie dersom du har termin rundt jula, muligens har du allerede født. Så hvis du har lyst å innføre egen feiring hjemme hos dere må det være deres valg. MEN!! Dette er bare rettferdig og ok dersom det skal være slik for begge. Dvs feire hjemme alle år hos dere, ikke hos dine foreldre det ene året og hjemme hos dere det andre. Enten eller. Så, vil du gi opp julemiddag med din familie også? Da er det greit. Hvis ikke må du nok ta deg sammen (ikke akkurat i år, du har en god grunn hvorfor det nettopp i år skal være annerledes)Anonymous poster hash: 0c54a...30f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Vel.. Hadde du vært min bror sin kjæreste, så kan jeg garantere at min mor i alle fall hadde satt seg på bakbena mot deg i fremtiden. For noen betyr det mye å være samlet i julen, det er tross alt akkurat samholdet som betyr mye for mange, selvom det blir nedlesset der under alle kakene og gavene og det fine treet. Jeg ser også for meg at det må være veldig stusselig å bare være dere to, når du vet at det sitter en familie på hver side som synes det er trist at dere ikke er der. Anonymous poster hash: 0d371...1ce 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Vel.. Hadde du vært min bror sin kjæreste, så kan jeg garantere at min mor i alle fall hadde satt seg på bakbena mot deg i fremtiden. For noen betyr det mye å være samlet i julen, det er tross alt akkurat samholdet som betyr mye for mange, selvom det blir nedlesset der under alle kakene og gavene og det fine treet. Jeg ser også for meg at det må være veldig stusselig å bare være dere to, når du vet at det sitter en familie på hver side som synes det er trist at dere ikke er der. Anonymous poster hash: 0d371...1ce For en hyggelig familie...... Anonymous poster hash: e269b...87b 10
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Kan ikke foreldrene hans komme til dere? Da får dere feiret sammen, samtidig som at du er nært sykehuset dersom noe skulle skje. Anonymous poster hash: 68073...d77
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #9 Skrevet 12. august 2013 Vel.. Hadde du vært min bror sin kjæreste, så kan jeg garantere at min mor i alle fall hadde satt seg på bakbena mot deg i fremtiden. For noen betyr det mye å være samlet i julen, det er tross alt akkurat samholdet som betyr mye for mange, selvom det blir nedlesset der under alle kakene og gavene og det fine treet. Jeg ser også for meg at det må være veldig stusselig å bare være dere to, når du vet at det sitter en familie på hver side som synes det er trist at dere ikke er der.Anonymous poster hash: 0d371...1ce Når man er to så kan man jo uansett ikke være hos begges familier hvert år. Det kan faktisk være koselig å bare være to (eller tre) Anonymous poster hash: b0788...d44 4
Longgone Skrevet 12. august 2013 #10 Skrevet 12. august 2013 Det "kjedelige" med å være samboere og å få barn er vel det med julefeiring ol. Dette er vår første jul med baby og den skal vi feire med min familie, til neste år er vi hos hans! Skal innrømme at jeg allerede har begynt å grue meg til å være hos svigers, ikke for jeg ikke liker de men fordi jeg er så vant til å være med min. Når det gjelder din situasjon bør du jo være nærmest sykehuset dersom det skulle skje noe, er det ikke mulig å invitere begge familiene til julefeiring hos dere?
Mafalda Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 Ja, det er deilig å være bare for seg selv i julen, med sin egen lille familie. Men det er bare å innse det: barn og barnebarn er gjerne sterkt ønsket i julefeiringen, på begge sider. Sleng på et skilt foreldrepar eller to, og en farmor på sykehjem, og kaoset blir komplett. Og selv om det kan oppleves som stress og mas, så er det jo egentlig en fin ting. Selv om det innebærer at det sjelden blir 100% slik man egentlig hadde hatt lyst til. I fjor fikk jeg hele svigerfamilien i fanget, fire dager før julaften. Julemiddag og dessert til 24 personer, bare å sette i gang Kompromisser, kompromisser... Jeg tenker at dere kan dra kun til middagen på julaften, og ikke bli lenge? Eller invitere hjem til dere? Min erfaring er at det siste egentlig er mer stress, selv om man er hjemme er det mye å passe på. Det kan hende det faktisk er deilig å slippe julemiddagsstresset, og komme til dekket bord- og så sier dere klart fra på forhånd at dere ikke blir så lenge. Eller så kan dere selvsagt si at dere blir hjemme og skylde på terminen, og ønske velkommen til 1. juledag eller noe- jeg tror de fleste ville respektert en slik begrunnelse. Så lenge dere snakker om det, finner dere sikkert en løsning. Og det kommer en jul til neste år også, for de som ikke får ønsket tilgodesett denne gangen. Og det er bare å begynne forhandlingene om hvordan jula skal være fremover, for når babyen er ett år blir det garantert mange som vil feire jul med junior, så det er viktig at dere kommer fram til noe som er godt nok for alle som er involvert Takk og lov at jula består av flere dager, er dere riktig heldige blir det en dag eller to til å være hjemme og slappe av også, hehe... 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #12 Skrevet 12. august 2013 Dere blir en egen familie nå, og det er på tide å starte egne tradisjoner i eget hjem. Gubben og jeg har ingen barn, men vi hva allikevel valgt å feire julen hjemme hos oss selv de siste årene. Vi bor rundt 50 mil unna familiene våre (de bor ca 20 mil fra hverandre), og julen blir bare stress med all reisingen. Dessuten ønsker vi ikke å måtte bruke veldig mange feriedager i en periode det allikevel er mye fri.Anonymous poster hash: 5626a...443 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #13 Skrevet 12. august 2013 Dere blir en egen familie nå, og det er på tide å starte egne tradisjoner i eget hjem. Gubben og jeg har ingen barn, men vi hva allikevel valgt å feire julen hjemme hos oss selv de siste årene. Vi bor rundt 50 mil unna familiene våre (de bor ca 20 mil fra hverandre), og julen blir bare stress med all reisingen. Dessuten ønsker vi ikke å måtte bruke veldig mange feriedager i en periode det allikevel er mye fri.Anonymous poster hash: 5626a...443 Enig! Vi har gjort det sånn og det er deilig! Alle er velkomne når de vil, men vi rører ikke på oss De får si hva de vil, men sånn er det bare.Anonymous poster hash: b0788...d44 2
ara Skrevet 12. august 2013 #14 Skrevet 12. august 2013 Du vil jo være høygravid og like rundt hjørnet for å føde, så jeg skjønner at du vil ha en rolig feiring med samboeren din og samtidig være i nærheten av sykehuset. På den annen side så kan du jo tenke slik at du slipper å styre med mat, dessert, oppvask, rydding og den slags. Reiser dere til svigers får dere alt servert og kan bare nyte kvelden? Håper dere finner ut noe som dere begge blir fornøyde med 1
Gjest åffårno Skrevet 12. august 2013 #15 Skrevet 12. august 2013 Vel.. Hadde du vært min bror sin kjæreste, så kan jeg garantere at min mor i alle fall hadde satt seg på bakbena mot deg i fremtiden. For noen betyr det mye å være samlet i julen, det er tross alt akkurat samholdet som betyr mye for mange, selvom det blir nedlesset der under alle kakene og gavene og det fine treet. Jeg ser også for meg at det må være veldig stusselig å bare være dere to, når du vet at det sitter en familie på hver side som synes det er trist at dere ikke er der. Anonymous poster hash: 0d371...1ce For min del; couldn`t give a less fuck. Helt ærlig. Om noen blir fornærmet fordi de får en litt annerledes jul grunnet en baby som any second vil ut, så har de et perspektivproblem. Uttrykker de dette via sutring og klaging og manglende forståelse er de uhøflige i tillegg. Da endrer de holdning, eller så kan de feire for seg selv hvert år. Mulig en eller annen biofamilie/svigerfamilie der ute setter seg på bakbena og lager helvete eller inviterer seg selv, men de kommer ikke særlig langt med det hos meg iallefall. Jeg gir blanke i om folk uten sosiale antenner og evne til å hensynta som inviterer seg selv i de minst passende situasjoner blir sure og nekter invitere oss til fremtidige eventer- det er igrunnen bare greit, for da får vi jo en hyggelig jul hver år "For noen betyr det mye å være samlet i julen - selv om man er nedlesset av julegaver" ????? Sist jeg var vitne til en forestående fødsel måtte jeg roe ned en panisk fødende kvinne som blødde mengder av blod, forberede meg på å ta imot babyen selv med jordmorhjelp via telefon om ambulansen ikke nådde frem(takk hellige jesus, apropos jul, for at jeg slapp det), vasket opp blod og fostervann fra gulvet og under gulvlister i 2 timer etterpå uten å få det helt rent og luktfritt - så med mindre de synes det høres ut som en koselig juletradisjon foreslår jeg de holder nebbet sitt lukka om sine frustrasjoner den jula for alltid Traurige folk der ute, som ikke engang kan la en fødsel, once in a lifetime opplevelse på godt og vondt, komme før deres egne behov for kos&tradisjon en eneste jul av X antall julaftener uten å sutre........ 5
Solma Skrevet 12. august 2013 #16 Skrevet 12. august 2013 Om de feirar litt med hans familie i år, kan du med god samvittighet feire med din familie til neste år Når du er så tett opptil termin søv du truleg dårleg uansett kor du er.
Gjest åffårno Skrevet 12. august 2013 #17 Skrevet 12. august 2013 Om de feirar litt med hans familie i år, kan du med god samvittighet feire med din familie til neste år Når du er så tett opptil termin søv du truleg dårleg uansett kor du er. God samvittighet? Skal hun ha dårlig samvittighet for å prioritere en fødsel? Nei. Hadde noen i mine siste dager før fødsel dratt samvittighetskort og sagt at "jammen du sover like dårlig uansett/samma hvor du er vel/så kan du ha god samvittighet" hadde det trolig kommet noen gloser de sent glemte. Jeg blir sjokkert over hvor egoistiske flere i denne tråden er, og hva man finner seg i av fjas og urimeligheter 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #18 Skrevet 12. august 2013 Om de feirar litt med hans familie i år, kan du med god samvittighet feire med din familie til neste år Når du er så tett opptil termin søv du truleg dårleg uansett kor du er. Det er sant. Samtidig er jeg usikker på, om jeg vil feire jul sammen med min eller hans familie fremover. Synes jo det er koslig å lage egne tradisjoner, så jeg vet ikke hvordan det blir... Anonymous poster hash: 4d3b2...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #19 Skrevet 12. august 2013 God samvittighet? Skal hun ha dårlig samvittighet for å prioritere en fødsel? Nei. Hadde noen i mine siste dager før fødsel dratt samvittighetskort og sagt at "jammen du sover like dårlig uansett/samma hvor du er vel/så kan du ha god samvittighet" hadde det trolig kommet noen gloser de sent glemte. Jeg blir sjokkert over hvor egoistiske flere i denne tråden er, og hva man finner seg i av fjas og urimeligheter Jeg og kjæresten får prøve å ta ting litt som det kommer, tror jeg. Se hvordan jeg har det når det nærmer seg jul, har termin sist i jula, så kan like gjerne føde juleaften som nyttårsaften! Min kjærestes familie opererer heller ikke med gaver, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med den gavehaugen jeg får fra min familie heller De kan jeg jo bare åpne hjemme hos oss, men han får jo gaver han også, fra meg og litt fra min familie. Så det kunne være koselig å sitte sammen oss to på juleaften og åpne gaver Høres jeg kanskje litt materialistisk ut men...det handler jo om at det blir det eneste som er som før for meg også. Selv om juletradisjonene jevnt over er like i Norge, gjør de allikevel ting litt annerledes. Anonymous poster hash: 4d3b2...bbe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #20 Skrevet 12. august 2013 For min del; couldn`t give a less fuck. Helt ærlig. Om noen blir fornærmet fordi de får en litt annerledes jul grunnet en baby som any second vil ut, så har de et perspektivproblem. Uttrykker de dette via sutring og klaging og manglende forståelse er de uhøflige i tillegg. Da endrer de holdning, eller så kan de feire for seg selv hvert år. Mulig en eller annen biofamilie/svigerfamilie der ute setter seg på bakbena og lager helvete eller inviterer seg selv, men de kommer ikke særlig langt med det hos meg iallefall. Jeg gir blanke i om folk uten sosiale antenner og evne til å hensynta som inviterer seg selv i de minst passende situasjoner blir sure og nekter invitere oss til fremtidige eventer- det er igrunnen bare greit, for da får vi jo en hyggelig jul hver år "For noen betyr det mye å være samlet i julen - selv om man er nedlesset av julegaver" ????? Sist jeg var vitne til en forestående fødsel måtte jeg roe ned en panisk fødende kvinne som blødde mengder av blod, forberede meg på å ta imot babyen selv med jordmorhjelp via telefon om ambulansen ikke nådde frem(takk hellige jesus, apropos jul, for at jeg slapp det), vasket opp blod og fostervann fra gulvet og under gulvlister i 2 timer etterpå uten å få det helt rent og luktfritt - så med mindre de synes det høres ut som en koselig juletradisjon foreslår jeg de holder nebbet sitt lukka om sine frustrasjoner den jula for alltid Traurige folk der ute, som ikke engang kan la en fødsel, once in a lifetime opplevelse på godt og vondt, komme før deres egne behov for kos&tradisjon en eneste jul av X antall julaftener uten å sutre........ Jo, det er jo noe sånt jeg vil høre. Men jeg må innrømme, at det med nærhet til sykehus bare er en side av det. Den andre siden er den "redebyggende", som gjerne vil begynne allerede nå med egne tradisjoner. Den tredje siden er alt styret med transport i og med vi ikke har bil, og at de nok vil vi skal overnatte der - blir sliten bare ved tanken... Men alt burde jo uansett være legitime grunner, hvis jeg bare får overbevist kjæresten min, så blir det nok jul hjemme hos oss TS Anonymous poster hash: 4d3b2...bbe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå