Gå til innhold

Hvor ofte bade hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte bader dere hunden deres?

Hunden min lukter hund og får ett fettlag i pelsen som er ekkelt når man klapper den etter en stund. Men samtidig så har jeg hørt at man ikke skal bade hunder som har fettlag oftere enn hver 6 mnd. Synes det er sjelden.

Anonymous poster hash: 34103...098
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de lukter og/eller er seige.

Hvis hunden fort lukter "hund" og blir fort seig i pelsen, etter at den er vasket, så ville jeg prøvd å bytte fôr. :)

Ift fettlaget i pelsen, så tror jeg ikke det er så viktig, med mindre hunden skal bo mye ute, og trenger det for å holde seg varm og tørr. :

Skrevet

Min har "selvrensende" pels, så til daglig trenger jeg bare tørke kjapt over magen/labbene med en håndduk hvis det har vært vått ute. Jeg har aldri badet henne, men skyller henne i dusjen ved behov (gjørmebading, rulling i ekle greier osv) - det behovet melder seg vel et par ganger om året.

Men hadde hun luktet hund og vært seig i pelsen, ville jeg ikke vært redd for å dusje mye oftere. Da helst uten å bruke shampo hver gang, evt med en veldig mild shampo.

Skrevet

Når de lukter og/eller er seige.

Hvis hunden fort lukter "hund" og blir fort seig i pelsen, etter at den er vasket, så ville jeg prøvd å bytte fôr. :)

Ift fettlaget i pelsen, så tror jeg ikke det er så viktig, med mindre hunden skal bo mye ute, og trenger det for å holde seg varm og tørr. :

Han får eukanuba og vom og hundemat.

Så det er ikke skadelig for huden å bade han oftere, tenker annenhver mnd eller noe sånt?

Anonymous poster hash: 34103...098

Skrevet

Min boxer bader jeg ca hver tredje uke med spesialshampo fra veterinær. Sprayer med hundebalsam etterpå :)

Hun har allergi, og det er tydelig at regelmessig vask hjelper (får vekk støv, pollen, skitt osv). Pelsen er også blankest uka etter vask.

Labradoren jeg hadde før luktet mye mer, og det kom nok av både sjeldnere vask og av fettlaget.

Synes det er en fordel å vaske hunder som man har som husdyr regelmessig. Tror det må være en mye at man ikke skal vaske dem oftere enn hver halvår (...).

Anonymous poster hash: dd86e...df9

Skrevet

EDIT: Tror det må være en MYTE at man ikke skal vaske dem oftere enn hver halvår (...).Anonymous poster hash: dd86e...df9

Skrevet

Han får eukanuba og vom og hundemat. Så det er ikke skadelig for huden å bade han oftere, tenker annenhver mnd eller noe sånt? Anonymous poster hash: 34103...098

Neida, det er bare bra at de blir kvitt litt støv og skitt. Men bruk en mild shampo, gjerne fra veterinær. Det blir ikke så dyrt når man kun vasker hver måned.

Jeg gir min hund omega 3 for hund (Dr. baddaky's fiskeolje). Det er veldig bra for pelsen (og nervesystemet, muskler og ledd).

Skrevet

Min har "selvrensende" pels, så til daglig trenger jeg bare tørke kjapt over magen/labbene med en håndduk hvis det har vært vått ute. Jeg har aldri badet henne, men skyller henne i dusjen ved behov (gjørmebading, rulling i ekle greier osv) - det behovet melder seg vel et par ganger om året.

Men hadde hun luktet hund og vært seig i pelsen, ville jeg ikke vært redd for å dusje mye oftere. Da helst uten å bruke shampo hver gang, evt med en veldig mild shampo.

Hvordan fungerer en "selvrensende" pels? ;)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Min hund hadde også "selvrensende" pels ;) (tynnere og glattere hår så skit ikke setter seg så fast).

Men hun elska å stupe oppi alle kulper, bekker og vann hun fant, så da var det greit å skylle henne når vi kom hjem. Hun skjønte hun var skitten så hun gikk rett i dusjen når vi kom hjem, og stodd der og ventet til jeg hadde fått av sko og jakke. Hun var veldig glad i å dusje. På vinteren var hun alltid ren så da ble det sjeldent dusjing. Men på våren og høsten, kunne det i perioder være daglig skylling. Brukte ikke shampo for ofte. Hun hadde ikke tørr hud og hadde en fin og blank pels, så hun tok ikke skade av dette.

Skrevet

Skikkelig glatte og ganske tynne hår - kommer det noe skitt på tørker det fort og ramler av helt av seg selv. Det hjelper også at hunden normalt sett hater å bli skitten (går rundt gjørme og tripper pent over de utlagte plankene når vi går over myra), og vasker seg som en katt hvis hun mot formodning blir det :biggrin: Jeg har faktisk testet med hvit vaskeklut et par timer etter fjelltur - hun var helt ren!

Men som sagt, av og til må hun jo i dusjen. Til og med pyntelige frøkner kan finne på å rulle seg i døde dyr :spy:

• Liker 1
Skrevet

Jeg bader nok gutta mine oftere på vår og sommer enn jeg gjør på høst og vinter, de møkker seg mer til på våren og sommeren pågrunn av gjørme / regn / møkk fester seg lettere i pelsen ol. Samtidig så har de bukser så kommer noengang griseri i pelsen etter de har gjort nummer to, samt urin kan bli litt luktende og seigt under magen, men er forskjell på en rask skylling med lunkent vann og et ordentlig bad med hundeshampoo, alt ettersom. Når det er høst og bitende kulde i vinterstid så går det gjerne noen måneder mellom badingen, for de er en liten rase å fryser lett.

Skrevet

Skikkelig glatte og ganske tynne hår - kommer det noe skitt på tørker det fort og ramler av helt av seg selv. Det hjelper også at hunden normalt sett hater å bli skitten (går rundt gjørme og tripper pent over de utlagte plankene når vi går over myra), og vasker seg som en katt hvis hun mot formodning blir det :biggrin: Jeg har faktisk testet med hvit vaskeklut et par timer etter fjelltur - hun var helt ren!

Men som sagt, av og til må hun jo i dusjen. Til og med pyntelige frøkner kan finne på å rulle seg i døde dyr :spy:

Som fjellstreif sa, all skitt tørker av og faller bare av. Det har ikke noe å feste seg i når det tørker. Dette havner overalt om man ikke tørker/skyller det av når man kommer inn.

Når jeg kjøpte min japanske spisshund ble de omtalt som hunder med teflonbelegg på pelsen :fnise: Akkurat slik funker det.

Anonymous poster hash: cf0fb...d83

Skrevet

Yorken bader jeg hver 10 dag..

Labradoren aldri :)

Skrevet

En gang i året, da i forbindelse med tur til hundefrisør i den verste røyteperioden ;)

Skrevet

Okay, takk for svar :)

Min boxer har nok også en pels som bare kan tørkes av med en våt klut, men siden hun ligger litt o sengen, synes jeg det er greit å vakse henne ca hver tredje uke (oluss når hun er møkkete). Men dette kommer også av pollen og husttøvmidd-allergi. Hun klør mye om jeg vasker henne sjeldnere.

Skrevet

pleier å dusje av han om det regner, for da er han full av sand som ellers ender opp inne i huset. i og med at vi bor på Vestlandet blir det i perioder ganske ofte. men ordentlig vasking skjer mye mer sjeldent, men synes ikke han trenger det heller.

Skrevet

Kommer an på hvilken rase det er og hvordan pelsen er. Min cavalier må jeg bare ofte i perioder med mye søl og regn (vår/høst) - all skitt sitter i pelsen. Men skulle ikke tro puddelen hadde vært med på samme turen, der sitter ikke skitt på likedan. Men puddelen bør bades ofte likevel, bl.a. for at ikke pelsen skal tove seg. Bruker shampoo fra veterinær.

Ingen av hundene mine lukter typisk hund - heller ikke når pelsen er våt, og det tror jeg har noe med foret å gjøre.

Skrevet

jeg har en gutt, han blir veeldig klissete langt oppå brystkassen (det pga tissen), jeg pleier å vaske han der han er klissete hver gang jeg merker det. om det så er annenhver dag, tror ikke det er så kjekt for hverken han og hvertfall ikke oss at hårene er helt klissete å stive. men jeg bruker en mild puppy shampoo, så jeg tror det går greit.

Anonymous poster hash: a20aa...894
Skrevet

Min bades 1-2 ganger i året. Vil bevare den naturlige beskyttelsen pelsen har.

Samt han blir vasket godt med bøtte på møkkete /våte dager. Utstyret får en trim flere ganger i året,så det lukter ikke urin av han

Kommer veldig ann på hunden ,pelskvalitet osv.

Noen raser må bades ofte ellers blir pelsen et helvette. Andre skal helst ikke bades,da blir strukturen ødelagt

Skrevet

Har en korthåret, ikke-luktende hund.

Dusjer han når det er behov for det (når han har rullet seg i møkk, han er full av sand og skitt etter regnvær, og lignende.)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...