Gjest Oslo Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Ja dette lurer jeg altså på - for etter 9 år og 3 barn sammen er jeg og ektemannen min der at vi ikke har noe annet enn barna og alt det praktiske rundt barn å snakke sammen om. Får helt "prestasjonsangst" når vi er alene, så vi unngår kjærestesituasjoner.... Så hvilke tema snakker dere andre der ute om? Gi meg lister! Og dere menn, hva syns dere det er givende å snakke med kona om?? Hjelp!
StrawberryQueen Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Uuuæææ veit akkurat hva du mener!! Vi er ikke gift, vært sammen i 3,5 år nå og bodd sammen i 2,5. Samboeren min er ikke av den pratsomme typen, så når jeg har skravlet fra meg, så sitter vi der og er helt stille når vi endelig har satt oss på spisestedet og skal spise. For andre må jo det se ut som om vi er på en drit kjip date eller no!! Men det vi prater generelt om er jobben (jeg jobber i butikk, så har en del artige historier om håpløse kunder), ting vi har lest eller bøker vi leser, filmer, TV serier, fremtidsplaner, ting vi kan gjøre og generelt alt mellom himmel og jord. Det er varierende hva vi snakker om å hvor mye etter humør og form. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 Snakker veldig mye om hva vi skal ha til middag:p Ellers så går det vel i hvordan dagen vår har vært, ting vi har lest/hørt, filmer vi har lyst til å se, hva vi skal i helga og andre småting.
Gjest Riskjeks Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Sånn utenom hverdagslige ting, forholdet vårt osv, liker vi å diskutere politikk, vitenskap, filosofi o.l. 3
rumperister Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Jeg engasjerer meg i hans hobbyer - både for å komme nærmere han, for å ha noe å snakke om, og for å vise støtte. feks; Tippeligaen. Kunne ikke brydd meg mindre, men tok del i laget hans for hans skyld. Nå er jeg faktisk litt interessert! Så om vi har lite å snakke om, går gjerne temaet over til fotball. På samme måte bryr han seg litt om mine hobbyer. Vi kan gjerne snakke om klær og sko - hans meninger betyr jo noe for meg. Men søker du etter liste; - Idrett/Fotball - Nyheter - politikk - Tv-serier/Filmer - Drømmer og mål i livet (hvilke jobber vi ønsker oss osv) - Familie - Trening (ber han om råd, han hjelper meg, jeg råder han m.m.) .. tja, vi snakker om det meste. Handler om å gjøre små øyeblikk store! Vi kan være uenige, eller helt enige - det er det samme. Men dersom det ikke er noe å snakke om, så gjør vi våre egne ting. Selv om man er sammen, betyr ikke det at man konstant må jobbe sammen. Noen ganger holder det med å spørre om hva han har gjort den dagen :-) 1
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Dessverre bare praktiske ting etter 19 år som samboer. Jeg liker å diskutere, men da blir min samboer irritert og forsvinner ned i boka si. Hun vil diskutere filmer, men jeg klarer ikke lenger å konsentrere meg nok til å orke å se så mye som en film lenger. I yngre år kunne jeg gjerne gå på kino og se filmer, men føler dessverre at det ikke gir meg noe som helst lenger. Beklageligvis, vi har vokst fra hverandre. mvh mann (50)
kareen Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Dette går veldig opp og ned. Vi har tider hvor vi snakker bare tull og tuller, til andre tider kan vi være helt seriøse og snakke om alt fra religion til matretter. Andre tider kan vi sitte lenge uten å si noe som helst, som er like mye verdt for da kan jeg sitte og se på han og kjenne på kjærligheten. De beste forholdene for meg er den man kan sitte i stillhet med uten at det blir anstrengt eller flaut 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Varierer veldig. Det aller verste jeg vet er når ektefellen blir fraværende og stille, det er rene torturen. Noen ganger sier vi lite, andre ganger prater vi om jobb, ofte ser vi på youtubevideoer. Det blir det gjerne en samtale ut av. Vi kan snakke om alvorlige ting og alvorlige temaer, ha ordentlige konversasjoner, men det blir sjelden til at vi gjør det. Anonymous poster hash: 7794b...1ca
la Flaca Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 (endret) Utover det som er nevnt hittil; sex, tull og tøys, exer, jobb, hundetrening (hobbyer), oppveksten vår - historier fra barndommen som popper opp i hodet for eksempel, økonomi, venner - sladder , fremtidsplaner - som hvilket land vi helst vil bo i etc etc. Og vi flørter en hel del. Jeg syns det er veldig gøy å gjøre han flau og få han til å rødme. Har vært samboere i 13 år, men vi kjenner jo fortsatt ikke hverandre 100% ut og inn for det. Det gjør man aldri, og det er det som er så fascinerende syns jeg. Har aldri hatt problemer med å finne på noe å snakke om, men det er nok mye pga. meg hehe. Endret 11. august 2013 av la Flaca 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 vi prater om alt mulig. politikk, verden nå forhold til før. drømmer (altså hva vi drømmer om natta, jeg drømmer helt sykt mye så det er morsomt .) musikk filmer hverdags ting selvfølgelig. nyheter vitenskap egentlig bare hva som faller oss i hodet. Anonymous poster hash: 320f0...11b 2
la Flaca Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Dessverre bare praktiske ting etter 19 år som samboer. Jeg liker å diskutere, men da blir min samboer irritert og forsvinner ned i boka si. Hun vil diskutere filmer, men jeg klarer ikke lenger å konsentrere meg nok til å orke å se så mye som en film lenger. I yngre år kunne jeg gjerne gå på kino og se filmer, men føler dessverre at det ikke gir meg noe som helst lenger. Beklageligvis, vi har vokst fra hverandre. mvh mann (50) 50 er da ingen alder! Høres ut som du har "vokst fra" mer enn bare filmer og kona di syns jeg. Trist. 3
Gjest SilenceIsMaybeGold Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Har samme problem. Når ungene er i seng har vi ingenting å prate om. Jeg klarer ikke å engasjere meg i ting hun interesserers seg for (interiør, oppussing osv, hun sitter timesvis hver dag å henter insiprasjon på finn og blogger) Hun klarer ikke å bry seg om min jobb (teknisk jobb som krever en del fagkunnskap for å kunne diskutere) Det er mange kvelder vi ikke sier et eneste ord til hverandre. (jeg bruker å trene et par timer på kveldstid for å ikke gjøre kvelden helt ulidelig med stillhet)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Vi har vært kjærester i 19 år, og det varierer hva vi snakker om. Hvordan går det an å ikke ha noe å snakke om? Hvorfor kan du ikke snakke med ham slik du snakker med andre folk? Anonymous poster hash: 2f80c...281 1
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 Vi er godt voksne og har vært sammen i fem år nå. Snakker om alt mellom himmel og jord, smått og stort. Vi er begge gode på small talk, og det skal en ikke undervurdere. Dessuten er det ikke alltid man trenger snakke heller. Godt å kunne være stille sammen også. Hvis man er noenlunde på bølgelengde bør man alltid ha noe å snakke om.
absinthia Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 (endret) Vi snakker om: Hva barna har gjort Musikk Tekniske duppedingser Hva vi skal gjøre i hagen Hva vi skal gjøre med eiendommen og bygninger Hvordan det går med det som vokser og gror Hvor vi har lyst til å dra på en liten ferie Hva gamle kjente driver på med Politikk Gamle minner Hunden Familien utenom barna Småmorsomt fakta/ opplysninger/ sladder om artister fra en lydteknikers ståsted. Dette er litt annet "sladder" enn man leser i se og hør, stort sett bare positive ting og de negative sier vi ikke videre. Ting vi ønsker oss. Periodens " forskningsprosjekt" ( hva vi lurer på i dag, hva vi forsøker å lære oss, hva vi samler opplysninger om for tiden) Morsomme apper, spill ol. Vitenskap Vi snakker ikke akkurat konstant noen av oss, liker å nerde litt med dataen, lese og litt forskjellig, mens jeg gjerne har ett eller annet prosjekt på gang, som krever at jeg setter meg inn i ting. Mannen leser gjerne manualer på et par tusen sider når de har fått nytt utstyr i lydfirmaet og ser på merkelige grafer og annet som har med lyd å gjøre. Vi liker å både være stille sammen og å snakke, men snakker lite tomprat egentlig. Edit: glemte at vi liker vitenskap begge to og snakker en del om slikt. Endret 11. august 2013 av absinthia
Anglofil Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 Vi snakker om mye forskjellig: * Politikk * Historie * Vår felles interesse for kattepuser * Film/spill/tv-serier * Hva som har skjedd på jobben * Reiser og hvor vi vil reise * Vitenskap Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 været.... Anonymous poster hash: 86781...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #18 Skrevet 11. august 2013 Gossip. Og stort sett bare det i grunn. Anonymous poster hash: 8f996...820
plix Skrevet 11. august 2013 #19 Skrevet 11. august 2013 -Fremtidsutsiktene (planlegge opplevelser, ønsker og mål på alle plan- just for fun. Og alvor.) -Politikk (hva vi ikke liker/liker ved hvert parti, hvilke parti vi personlig hver for oss føler passer ved valg, det som enn diskuteres i debatter) -Nyhetsbildet/Kjendisnytt (avisene, nyhetene, siste drama fra Hollywood og omegn) -Sex ("Åh, vi skulle testet ut sex der og der"/"Lurer på om vi hadde likt X stillingen eller X leketøyet", evt hva som ikke har fungert eller om noe var veldig bra- men ikke gjentatt for ofte) -Fremtidig hus (praktiske løsninger, rom som ville passet vårt behov. Vi har ikke eget ennå, greit samtaleemne) -Hverdagen (hvordan dagen har vært, hva som skal finnes på, middag, praktiske gjøremål) -Familie og slekt (det som har skjedd den siste tiden, mimring, besøk) -Hobbyer (både de aktive og de mer passive; lesing, pc, TV, trening og sosiale aktiviteter etc) -Fjas og tull (kan ikke beskrives- bare tull og tøys om alt og ingenting, vitser evt) -Komplimenter til hverandre (enkelt og greit, fortelle i ny og ne om det du liker ved mannen. Kan fort bli en hel samtale ut av det. Både på godt og vondt ) Kommer ikke på så mye mer, men kjenner til den delen hvor vi sitter og skal spise ute. Ingen av oss elsker prating når vi er sulten, så vi kan fort sitte og bare vente. Eller fylle tiden med tulleprat som "Så fiiine lamper det er her da, virkelig nyyyyydelig altså! Og den supre musikken, denne må vi bare høre på når vi kommer hjem!!! Jeg eeelsker den fine stilen her, må vel være inspirert av XXXXX epoken? Virkelig utsøkt, en egen klasse! Oj oj oj.. " 2
Daraya Skrevet 11. august 2013 #20 Skrevet 11. august 2013 (endret) Etter 12 år har vi likevel mye å prate om. Det trenger ikke alltid være dype filosofiske tankeganger da. - Barn. Såklart med ny baby i hus og skolebarn - Penger. Så mye man kan bruke de på - Båt. Stor utgiftspost, så det er alvorlige saker - Biler. Har flere, men den tekniske biten klarer jeg ikke interessere meg for like mye som han - Politikk og samfunn. - Jobb. Vi er i samme bedrift men forskjellige avdelinger, så givende tema + en del sladder - Vitenskap, f.eks. astronomi/astrofysikk. Han vet mye, jeg mindre. - Film/tv/musikk. Har ganske lik smak på film, veldig ulik på musikk. Ler av de samme ting, så Fawlty Towers sitater går vi aldri lei av. - Nyheter generelt. Alt fra verdenspolitikk til renteutvikling - Ferie. - Organisasjon av hverdagen. Kjedelig men nødvendig Jeg tror den dagen man ikke har noe å prate om er forholdet ødelagt. Død. Jeg syns ikke at man må prate konstant, helt fint å sitte sammen uten å snakke, men da må det være et valg og at man er komfortabel med stillheten. Føles den pinende og uendelig lang burde man vurdere om man ønsker sitt liv på den måten fremover. Endret 12. august 2013 av Daraya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå