terri Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 vurderer å kjøpe et nytt objektiv til speilrefleksen min, men litt usikker på hvilket.. Jeg har ikke sånn kjempepeiling på hva ting heter osv, men med litt justering og trykking klarer jeg som regel å ta nogenlunde bra bilder jeg tar mest bilder av barn i lek, familiebilder og protrett. Tar av og til litt naturbilder, men går mest i bilder av familien hvilket objektiv burde jeg velge?? prisen kan godt vere litt snill. har bare det objektivet som fulgte med kameraet, 18-55 mm (husker ikke flere detaljer) Skulle gjerne hatt litt mer zoom og kunne visket ut bakgrunnen mer.. jeg er en skikkelig amatør, men har fått sansen for å ta litt bilder nå som vi har fått barn å ta bilder av.
Lutetium 71 Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 (endret) vurderer å kjøpe et nytt objektiv til speilrefleksen min, men litt usikker på hvilket.. Jeg har ikke sånn kjempepeiling på hva ting heter osv, men med litt justering og trykking klarer jeg som regel å ta nogenlunde bra bilder jeg tar mest bilder av barn i lek, familiebilder og protrett. Tar av og til litt naturbilder, men går mest i bilder av familien hvilket objektiv burde jeg velge?? prisen kan godt vere litt snill. har bare det objektivet som fulgte med kameraet, 18-55 mm (husker ikke flere detaljer) Skulle gjerne hatt litt mer zoom og kunne visket ut bakgrunnen mer.. jeg er en skikkelig amatør, men har fått sansen for å ta litt bilder nå som vi har fått barn å ta bilder av. Jeg er ingen reser på foto, men med de kravene du lister opp der, hadde du sannsynligvis kommet rimeligst ut med et objektiv med fast brennvidde og størst mulig blenderåpning. Kanskje noe tilsvarende 50mm? (Man skal visst gange opp millimetrene på ett vanlig objektiv med en eller annen faktor for å få det rette tallet). Edit: Kitlinsa til 3100 er vel 3,5 på laveste blender. Vil tro du får mye mer blurring av bakgrunnen om du bytter det ut med ett som går ned i 1,4 f.eks. Endret 11. august 2013 av Lutetium 71
Lutetium 71 Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Legg gjerne med link Til objektiver? Ok, her er et lite utvalg fra prisjakt. Jeg filtererte på max 2,8 i blender (tror jeg, skalaen til prisjakt burde vært snudd), og Nikon systemlinse. Lavere tall er bedre, dvs 1,4 er bedre ennn 1,8, som igjen er bedre enn 2,8 osv Men som sagt, jeg er ingen reser, så hva som er bra og egnet vet jeg ikke helt. Jeg ville tatt en tur innom en fotobutikk og prøvd ut noen objektiver også.
terri Skrevet 11. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2013 Takker men tar gjerne imot flere tips! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå