Gå til innhold

Det asymmetriske partnervalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en artikkel som bl.a. tok for seg at kvinner sjelden velger menn som er av "lavere rang"/status enn dem selv. F.eks. velger en kvinnelig lege sjelden en mannlig sykepleier til sin partner, mens dette skjer oftere hvis mannen er lege og kvinnen er sykepleier. Skjønner dere min dårlige forklaring? :P Dette kalles visstnok "det asymmetriske partnervalg". Men tror dere dette går begge veier; at menn av "lavere rang"/status ikke er tiltrukket av kvinner som er "høyere oppe" enn dem? Ifølge artikkelen er konsekvensen av dette at det finnes mange single blant høyt utdannede kvinner og lavtutdannede menn. Og disse velger ifølge artikkelen ikke hverandre. Men er det "bare" kvinnen som ikke vil ha mannen, eller vil ikke mannen ha kvinnen heller?

For min egen del, så hadde det ikke plaget meg å vært sammen med en mann som har lavere utdanning enn meg.

Hva tenker dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min har lavere utdanning enn meg, så nei - plager ikke meg :)

• Liker 2
Gjest gjest-navn
Skrevet

Kjenner kvinnelig lege som er sammen med bilmekaniker, kjenner kvinnelig jurist som er sammen med mann uten utdanning, tror ikke denne formen er helt uvanlig i grisgrendte strøk. Endel damer reiser jo hjem etter endt studie, ikke alle har med seg drømmemannen i kofferten ;)

Skrevet

Mannen min har lavere utdanning enn meg, så nei - plager ikke meg :)

Kjenner kvinnelig lege som er sammen med bilmekaniker, kjenner kvinnelig jurist som er sammen med mann uten utdanning, tror ikke denne formen er helt uvanlig i grisgrendte strøk. Endel damer reiser jo hjem etter endt studie, ikke alle har med seg drømmemannen i kofferten ;)

Det var det jeg tenkte meg, at det finnes mange unntak fra "regelen". Godt å høre! :) Kom gjerne med flere innspill, dere andre!

Skrevet

Jeg liker at min mann tjener mer enn meg. Han har et yrke med kort utdanning, med en lønn på 1.5 mill i året. Jeg har høyere utdanning på 6 år og tjenner ca 450 t. i året.

Det er ingen logikk i dette, men jeg liker at jeg ha lest mest og at han tjener mest, vi utfyller hverandre på en merkelig måte....!

Om min mann fra starten av hadde tjent mindre enn meg hadde jeg nok ikke brydd meg. Om vi hadde skilt lag og jeg hadde funne en med lavere lønn/yrkesstatus tror jeg det hadde plaget meg litt. Det er helt idiotisk, det vet jeg, men man føler ikke alltid slik man ønsker å føle.

jeg liker rett og slett at mannen min kan skjemme meg bort, hans penger og status gjør han i mine øyne mer mandig.

Anonymous poster hash: 875bb...298
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror du har rett i det du skriver, Purple Diamond. Jeg er kvinne og kunne ikke valgt noen av lavere status. :P

Anonymous poster hash: 0c4d0...db8
  • Liker 1
Skrevet

Det asymmetriske partnervalg

Til de fem faktorer ovenover kan man tilføje yderligere to, der har betydning for partnervalget, nemlig status og kønsforskelle. Selv om der, som vi så ovenfor er statistisk belæg for at tale om en barriere mod at gifte sig på tværs af sociale skel, er der dog alligevel kønsforskelle i vores partnervalg, der bryder med denne tendens. Flere undersøgelser (Nygaard Christoffersen, 2004) kan vise, at kvinder i højere grad end mænd har en tendens til at gifte sig ”opad” socialt, mens mænd omvendt har en tendens til at gifte sig ”nedad”. Det har den konsekvens, at mange singler findes blandt højtuddannede kvinder og lavtuddannede mænd. Man har kaldt det for det ”asymmetriske partnervalg”. Den britiske forsker Susan McRae (1986) mener, det er en kulturel norm for kvinder at gifte sig mænd, der er over dem på den sociale rangstige. Man kan forklare det med, at de traditionelle kønsroller her slår igennem i partnervalget. Mens kvinderne bliver tiltrukket af mændenes magt og prestige, bliver mændene i højere grad tiltrukket af kvindernes sociale kompetencer og fysiske udseende. Det er ikke tilfældigt, at mænd ofte danner par med yngre kvinder, og at mænd generelt er højere end deres ægtefælle. Det asymmetriske partnervalg fortæller, at partnervalg, status og kønsroller er vævet sammen. Der er en tendens til, at vi vælger de partnere, der bedst udfylder de herskende kønsroller, og der er formodentlig heller ingen tvivl om, at mediernes stereotype billeder af kønnene har betydning for, hvem vi anser for at være attraktive partnere. Det ligger i forlængelse af René Girards begærsteori. På den anden side er det vigtigt at få med, at det symmetriske partnervalg og ligheden mellem parterne med hensyn til social baggrund og uddannelsesniveau trods alt dominerer. Læger bliver gift med læger og lærere med lærere. Lige børn leger bedst, som man siger.

http://psykologiensveje.systime.dk/hvad-er-det-der-goer-psykologi-saa-spaendende/nyheder/forelskelse-og-kaerlighed/hvem-bliver-vi-tiltrukket-af.html

Anonymous poster hash: b3a44...132
Skrevet

Men hva med lavtutdannede menn; bryr de seg om at kvinnen er høyere utdannet, eller har det ingenting å si?

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Men hva med lavtutdannede menn; bryr de seg om at kvinnen er høyere utdannet, eller har det ingenting å si?

Jeg tror nok mannens stolthet blir litt skadet, men jeg tror det i hovedsak er kvinnene som ikke vil ha dem.

Skrevet

Jeg tror nok mannens stolthet blir litt skadet, men jeg tror det i hovedsak er kvinnene som ikke vil ha dem.

Det tror jeg også! Kan det da også være at menn er "redde" for å ta kontakt pga dette?

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det tror jeg også! Kan det da også være at menn er "redde" for å ta kontakt pga dette?

Kanskje, spesielt hvis de har brent seg på det før. Dessuten blir de (og alle andre) hele tiden minnet om det assymetriske partnervalget (ikke akkurat de ordene) og regner dermed med at høystatuskvinnene ikke vil ha dem.

Skrevet

Sykepleier trenger nødvendigvis ikke ha dårlig utdanning. Ei dame jeg kjenner er utdannet psyk.sykepleier og har altså master + sykt mye videreutdanning som gjør at hun tjener godt over det som er snittet i Norge. Sykepleiere som altså har kun bachelor tjener heller ikke særlig dårlig.

Man kan vel heller da si lege og butikkansatt, for mange butikkansatte har ikke noe annet enn VGS, noe en sykepleier har.

Jeg f.eks tenker å gå sykepleien og så ta psykiatri eller rusproblematikk, fordi jeg vil jobbe på f.eks BUP og da har jeg en medisinsk kompetanse som ikke vernepleiere eller bv.pedagoger har :)

Anonymous poster hash: 4f635...ec4
  • Liker 3
Skrevet

Hvliket yrke han som tjener 1, 5millioner?

Anonymous poster hash: fa514...14a

Skrevet

Jeg var samboer i 15 år og jeg hadde både høyere utdanning og tjente bedre enn exen. Det var ikke noe problem. Jeg har ikke valgt partner på grunnlag av utdanning. Det som er viktig er at han er i jobb og har orden på økonomien.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje, spesielt hvis de har brent seg på det før. Dessuten blir de (og alle andre) hele tiden minnet om det assymetriske partnervalget (ikke akkurat de ordene) og regner dermed med at høystatuskvinnene ikke vil ha dem.

Ja, stemmer nok bra dette.

Sykepleier trenger nødvendigvis ikke ha dårlig utdanning. Ei dame jeg kjenner er utdannet psyk.sykepleier og har altså master + sykt mye videreutdanning som gjør at hun tjener godt over det som er snittet i Norge. Sykepleiere som altså har kun bachelor tjener heller ikke særlig dårlig.

Man kan vel heller da si lege og butikkansatt, for mange butikkansatte har ikke noe annet enn VGS, noe en sykepleier har.

Jeg f.eks tenker å gå sykepleien og så ta psykiatri eller rusproblematikk, fordi jeg vil jobbe på f.eks BUP og da har jeg en medisinsk kompetanse som ikke vernepleiere eller bv.pedagoger har :)

Anonymous poster hash: 4f635...ec4

Det var jo bare et eksempel, da, for å forklare hva jeg ville fram til :P Men jeg er enig i det du skriver altså. Var ikke meningen å gi sykepleiere lav status.

Jeg var samboer i 15 år og jeg hadde både høyere utdanning og tjente bedre enn exen. Det var ikke noe problem. Jeg har ikke valgt partner på grunnlag av utdanning. Det som er viktig er at han er i jobb og har orden på økonomien.

Enig!

Endret av Purple Diamond
Skrevet

Jeg tror du har rett i det du skriver, Purple Diamond. Jeg er kvinne og kunne ikke valgt noen av lavere status. :P

Anonymous poster hash: 0c4d0...db8

Nøden lærer naken kvinne å spinne ;)

Skrevet (endret)

Jeg tror det er mange menn som kunne tenkt seg eksempelvis Celina Midelfart. Men forskjellen mellom menn og kvinner er kanskje at det i slike tilfeller er dama selv som oppfattes som attraktiv, og at hun ville bli oppfattet som omtrent like attraktiv om hun ikke var rik og hadde høy status. Så kvinner får ikke så mange ekstrapoeng hos menn for å ha høy status, men er du en attraktiv kvinne er det ikke slik at menn skyr deg om du har høy utdannelse eller er rik. Tror jeg.

Mitt inntrykk er at det er politisk korrekt å gi mannen hovedskylden for kvinnens hypergami, kvinnens tendens til å velge partner som er eldre, rikere, bedre utdannet eller som på en eller annen måte har høyere status. Mens jeg mistenker at det egentlig oftere er kvinnen enn mannen som har problemer med forhold der hun har høyest utdannelse eller status. Men det passer jo bedre for feministers agenda at dette handler om at menn er "for feige" til å ville være med en kvinne som tjener mer eller som har lengre utdannelse.

Endret av Cuckold
Skrevet

Jeg er dessverre utenfor denne statistikken og har til vane å finne meg arbeidsløse menn.. jessda.

• Liker 1
Skrevet

Tja. Det asymmetriske partnervalg. Det er jo helt klart en sammenheng.

Personlighetene må jo uansett passe sammen bra da, uavhengig av status og utdanning.

Så likere barn, leker jo best, tenker jeg som oftest. Og alle som kan falle inn under det asymmetriske partnervalget vil jo ikke automatisk like hverandre kun pga det asymmetriske. Det er jo heller ikke alle som egentlig er så veldig opptatt, og finner utdanningen og statusen mer attraktiv, enn personen selv.

Og personlig ville jeg i utgangspunktet ikke ha blitt så skremt av det motsatte tilfellet. Heller nysgjerrig om noe.

Anonymous poster hash: 440a4...ade
Skrevet

Redde er vel feil ord. Realistisk er nok nærmere sannheten. At kvinnner velger opp eller likestilt veit de fleste menn.

Så er spørsmålet om hvor oddsen er best og hvor man bør satse.

Mang flotte innflytelsesrike kvinner som ikke har funnet seg en "verdig" partner. Når de "beste" gutta slummer hvis damene er heite nok så blir det færre for "toppdamene".

Det ser man når ungdomskjæresten ryker fordi gutta tok dn kort yrkesutdanning mens jentene tar en lengre høyskoleutd. Da vokser de fra hverandre , som det heter.

Tror forventningene blant andre kvinner også spiller inn. "Hun kan jo fæ mye bedre enn han" Kan venninene si og riste på hodet hvis legen skulle bli sammen med en lastebilsjåfør. ( Har aldri hørt om et slikt par forøvrig).

Ja. Det finnes eksempler på deg motsatte. Om jenta er mindre vakker i forhold til gutten. Han har penger, anseelse eller andre verdier. Men tendensen er umulig å ikke se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...