Gå til innhold

AD/HD eller normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min er 12; han er vill, urolig, blir fort sint, må hele tiden gjøre noe, vil helst ha viljen sin, beveger seg hele tiden (maur i rumpa!), han skal hele tiden ha oppmerksomhet, er utålmodig, maser noe ekstremt, osvosv.

Han gir seg ikke før han får oppmerksomhet og før han får noe å gjøre (helst sammen med meg). Han maser og maser til jeg helt sier ja, hvis jeg sier nei blir han sur.

Plutselig kan han finne på å ta fart og stupe i sofa, eller slå seg selv i hodet kun for moro skyld...

En gang ble han sur over en liten ting og lot det gå ut over sitt eget rom. Sengen var snudd, leker lå overalt.

Kan han det være symptomer på en eller annen.. sykdom? AD/HD eller noe? Han kan bli utrolig irriterende og nytter ikke å si noe. Han er rolig og greit og, men som regel trenger han oppmerksom 24/7 nesten og MÅ gjøre noe, og blir fort sur og sint.

Anonymous poster hash: 7e2bd...e80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, så lei jeg er av folk som skal diagnostisere andre.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, så lei jeg er av folk som skal diagnostisere andre.

Bare lurer på om det er normalt eller ikke, tror ikke han er syk, men lurer på hva andre muligens mener.

Gjest Elseby13
Skrevet

Høres ut som om gutten har en kjip og sur storesøster, siden han må finne på så mange sprell for å oppmerksomheten hennes.

Skrevet

Han har dyssosial personlighetsforstyrrelse (a.k.a psykopati), AD/HD, ett eller annet innenfor autismespekteret og så har han en jævlig familie med masse traumer og sist men ikke minst er'n helt normal.

Sånn, nå fikk du KG-svar. Nå, snakk med lillebroren din og få ham til en lege om du virkelig tror noe er i veien.

Anonymous poster hash: 2aed4...146
Skrevet

Høres ut som om gutten har en kjip og sur storesøster, siden han må finne på så mange sprell for å oppmerksomheten hennes.

Tror du virkelig jeg ville spurt om noe slikt om han kun var sånn med meg? Dessuten bor jeg ikke sammen med han, og han oppfører seg slikt med alle. Personlig tror jeg han er født sånn, og har kanskje fått viljen sin opp igjennom oppveksten, men spør jo kun for nysgjerrighetens skyld og for å vite hva andre mener. Og så vet du ikke hvor oppmerksomhetssyk han er..

Skrevet

Han har dyssosial personlighetsforstyrrelse (a.k.a psykopati), AD/HD, ett eller annet innenfor autismespekteret og så har han en jævlig familie med masse traumer og sist men ikke minst er'n helt normal.

Sånn, nå fikk du KG-svar. Nå, snakk med lillebroren din og få ham til en lege om du virkelig tror noe er i veien.

Anonymous poster hash: 2aed4...146

Hva er vitsen med å være frekk? Du kjenner verken meg eller hans familie, eller han selv, og kaller familien jævlig.. Det er JEG som lurer, JEG som spør, for å høre om kanskje andre kjenner noen oppfører seg likt. Det er ikke det at jeg tror han er syk eller noe, men lurer på om andre kanskje mener han er det..

Skrevet

Høres ikke ut som adhd for meg. Det med at han maser og maser og tvinger gjennom viljen sin er helt feil i forhold til adhd.

Her er det andre ting som ligger bak. Bortskjemt minstebarn som har lært seg hvordan han trumper gjennom sin vilje....?

Anonymous poster hash: c0c29...996
Skrevet

Høres ikke ut som adhd for meg. Det med at han maser og maser og tvinger gjennom viljen sin er helt feil i forhold til adhd.

Her er det andre ting som ligger bak. Bortskjemt minstebarn som har lært seg hvordan han trumper gjennom sin vilje....?

Anonymous poster hash: c0c29...996

Hæ? Helt typisk for de jeg kjenner med AD/HD, ihvertfall. ;)

TS, hvis han i tillegg har store konsentrasjonsvansker, er i overkant impulsiv, sliter på skolen, kanskje sliter sosialt, så kan det være at det er noe i dine mistanker. Men det kan jo også hende at dette er uttrykk for noe helt annet. Det er umulig for andre å si noe om, som ikke kjenner oppveksten og bakgrunnen hans.

Er det mistanke om adferdsdiagnose må foreldrene hans ta kontakt med lege for å få satt igang en utredning hos bup.

Anonymous poster hash: f799a...65e

• Liker 2
Skrevet

Fra en søster til en annen: din opplevelse av din bror er annerledes enn den opplevelsen andre har av ham, uansett hvordan han oppfører seg. Det er slett ikke unormalt at storesøstre finner lillebrørdre irriterende og slitsomme.

Derfor bør du også vite om han har hatt denne oppførselen siden han var liten.

Oppførselen du beskriver kan tilskrives mange ting, blant dem ADHD. Det er umulig å si uten å faktisk møte broren din, høre hva foreldre og andre sier og få flere perspektiver enn bare søster-perspektivet. Din oppfatning er ikke feil, men man kan verken diagnostisere eller fjern-diagnostisere på bakgrunn av kun den.

Anonymous poster hash: 1c285...832

• Liker 2
Skrevet

Helt utrolig hvor jævlig frekke enkelte tillater seg å være! TS stiller et spørsmål og ønsker høre andre's meninger og blir møtt av noen av de sureste det er mulig å møte på et forum. Bli tørr bak ørene før dere rakker ned på andre!

Men enig med et av de få saklige svarene her, det kan jo minne om ADHD, men samtidig er det så mye som kan være en årsak til oppførslen.
Ikke alle med ADHD er som beskrevet, selv om det i de fleste tilfeller er kjennetegn på det. Har selv ADHD, men har aldri vært en "villstyring".

Men dersom han alltid har vært slik og du virkelig mistenker at noe er "galt", bør du i første omgang ta en prat med foreldre og høre hvilke tanker de har. Selvfølgelig vanskelig for foreldre å akseptere at deres barn kanskje er litt uten om det vanlige, men for guttens beste er det jo viktig å ta tak i dette så tidlig som mulig.
Det selv om han kanskje bare er full i guttestreker. Viktig å ha klare grenser for hva som er greit og ikke.

Evt. ta en prat med andre familiemedlemmer eller helsepersonell. Her på KG er det dessverre vanskelig å komme gjennom nåløyet :roll:

Anonymous poster hash: 720ff...545
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...