Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Jeg ga endelig etter for presset og registrerte meg på Facebook, men om jeg ikke følte at jeg hadde få venner fra før, så gjør det hvert fall nå Ser jo at alle har 200-500 venner, og jeg skjønner ikke hvem alle disse folka er? Legger dere til bare alle dere noen gang har hørt navnet til da, eller? Har ikke 30 stk en gang, jeg Men hvis jeg sendte forespørsel til alle jeg vet hvem er, så blir det jo noe annet. Hvis dere får forespørsel fra en eller annen perifer bekjent, godtar dere da? Jaja, Facebook-dramaet har allerede begynt og jeg har bare vært medlem i noen dager
Notisblokk Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Jeg legger til eller godtar aldri noen jeg ikke vet hvem er. Jeg er også skeptisk til folk jeg nettopp har møtt eller bare har snakket med en gang. Føler ikke for å ha noen jeg ikke kjenner på Facebook. Hva er greia med det? Men samtidig så har jeg en del venner. Men jeg har vert medlem siden de startet. Er ikke alle jeg snakker med lenger, men er koselig å se bildene de legger ut og hva de bedriver tiden med. Du gjør det du føler for, er ingen som bryr seg om hvor mange venner folk har på Facebook vel? jeg hadde reagert mer på folk som har over 600 venner enn de som har under 20. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 Haha, jeg har ca. 70 folk, så ikke vær lei deg. Grunnen til at mange har så mange er at de fikk facebook mens de gikk på ungdomsskolen/vgs og la til alle de kjente på skolen. Å så er det de som har vært på utveksling enten på VGS eller høyere utdanning.
Alja Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Jeg legger aldri til folk. De legger meg til. Det er gjerne en kamerat av kjæresten jeg har truffet på fest, ei venninne av en venninne jeg har møtt osv. Godtar ikke folk jeg aldri hør møtt før. Greit å ha litt festkjenninger på facebook så man blir oppdatert på hvor det skjer
Wonders Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Perifer for meg er skolevenner og folk jeg kjente for 15 år siden Jeg har ca 200 venner som kun får se bitte litt. De har begrenset adgang. Vi er venner, jeg vil bare ikke dele nesten noe med. Det er viktig å lære seg Facebook og skjerming av alt du legger til. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Velkommen til Facebook-marerittet, det ble et sant mareritt for meg. Et eksempel: på jobben er det ikke alle jeg kan tenke meg å være fb-"venn" med, men så er dilemmaet slik: så å si alle på jobben oppdager at en er på fb, legger deg til og man føler at her er det enten eller: enten godtar du bare dem du vil ha som venn på fb, og risikere med det å skape dårlig stemning fordi det da indikerer at jeg ikke liker dem jeg velger å ikke legge til, eller så godtar man alle og med kjøpet får man den kjipe følelsen av å ha mistet kontrollen og oversikten og av å ha invitert folk du ikke vil ha "inn i livet", selv om det bare er fb. Jeg ble lei og gikk ut av fb Anonymous poster hash: 8c068...d3d 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Det positive må være at de få jeg har lagt til, må føle seg veldig spesielle
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Velkommen til Facebook-marerittet, det ble et sant mareritt for meg. Et eksempel: på jobben er det ikke alle jeg kan tenke meg å være fb-"venn" med, men så er dilemmaet slik: så å si alle på jobben oppdager at en er på fb, legger deg til og man føler at her er det enten eller: enten godtar du bare dem du vil ha som venn på fb, og risikere med det å skape dårlig stemning fordi det da indikerer at jeg ikke liker dem jeg velger å ikke legge til, eller så godtar man alle og med kjøpet får man den kjipe følelsen av å ha mistet kontrollen og oversikten og av å ha invitert folk du ikke vil ha "inn i livet", selv om det bare er fb. Jeg ble lei og gikk ut av fb Anonymous poster hash: 8c068...d3d Åh ja, det er en av grunnene til at jeg ikke har og aldri har hatt Facebookprofil. Hadde ikke følt meg komfortabel med å ha oppdateringer og bilder synlig for venners bekjente og bekjentes venner, men jeg hadde fått dårlig samvittighet av å avvise venneforespørsler. For ikke å snakke om at jeg frykter at de som hadde mobbet meg tidligere skulle prøve å legge meg til... det hadde i alle fall blitt ukomfortabelt. Anonymous poster hash: cd3f4...4c6
Gjest Faerunpedia Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Legger kun til mennesker jeg har kontakt med eller som jeg tenker jeg kanskje vil gjenoppta kontakten med, feks dersom jeg reiser til deres bosted. Pleier å fjerne alle som ender opp med å være "listefyll".
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 Noen av dere høres ganske så paranoide ut. Det finnes personverninnstillinger. Bruk dem.Anonymous poster hash: 01419...0ff 4
Petalouda Skrevet 14. august 2013 #11 Skrevet 14. august 2013 Jeg har rundt sju hundre på min liste, og jeg har jevnlig oppryddinger i vennelisten. Jeg adder veldig sjelden folk, og godtar ikke personer jeg aldri har møtt, med mindre jeg har hatt en eller annen type interaksjon med dem et annet sted på nettet. Som for eksempel er jeg venn med ei jente som jeg har truffet bare her inne på KG, vi har snakket masse på pm men aldri møtt hverandre irl. Men å lære seg personverninnstillingene er en god ide. Mange er fryktelig ukritiske. Jeg liker å følge med på folk jeg da. Se bilder, statuser, holde meg oppdatert på hva folk jeg kjenner driver med. Jeg digger facebook.
Anglofil Skrevet 14. august 2013 #12 Skrevet 14. august 2013 (endret) Jeg har over 700 stykker på vennelista: * Ca 60 fra ulike forum * Ca 100 fra jobb/tidligere jobber * Ca 60 fra studier/tidligere studier * Ca 20 fra familien * Ca 180 fra politikken (vært/er politisk aktiv) * Ca 110 fra skolen * Ca 70 som er barndomsvenner/venner av familien/familie av venner * Ca 70 spillvenner * Ca 30 fra frivillig arbeid Jeg har møtt/kjenner de fleste. Mvh Yvonne Endret 14. august 2013 av Yvonne
Millimani Skrevet 14. august 2013 #13 Skrevet 14. august 2013 Jeg har selv i overkant av 200 venner, også flere jeg aldri har møtt, -eller ikke har møtt siden barndom og ungdom. Det er mitt valg, men jeg har også jevnlige oppryddinger på vennelista. Vil jeg ikke ha dem som venner, så avviser jeg dem - og evt blokkerer dem da det også er fullt mulig. Jeg har flere kolleger som er på fb, og noen er unaturlige eller uaktuelle for meg å legge til. F.eks. har jeg også prøvd å legge til ei jeg omgås daglig på jobb, men blitt avvist. Vi har aldri snakka direkte om det, men det beviser for meg at vi ikke er hverandres typer. Kjemien oss to imellom stemmer ikke, selv om vi har et greit forhold til hverandre. Det er også fullt mulig å blokkere brukere man ikke ønsker noe kontakt med, og da kan ikke de se noe av det du skriver noen steder på Facebook. Du kan også blokkere brukere du ikke har på din venneliste. Så er det det med personvern.. Du kan selv velge hvor mange som får se hele profilen din, og hvor mange som får se bare deler av den. Du kan også velge hvor mange som har muligheten til å kommentere eller like innlegg på profilen din.
Gjest Badebuksa Skrevet 14. august 2013 #14 Skrevet 14. august 2013 Legger ikke til noen som helst, men i min tid la jeg vel til klassekamerater og folk jeg spilte i band med. Eller familie.
Gjest Funky Punk Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 Jeg legger til familie, venner og ellers mennesker jeg ønsker å ha kontakt med. Tror jeg har ca 90 personer på vennelista mi akkurat nå. Kunne sikkert hatt 200-300 om jeg hadde lagt til alle jeg har gått på skole med eller møter på her og der, men det har jeg ingen interesse av
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 Folk legger jo til hvem som helst. Alt fra randome folk de snakket med i fem minutter på en fest, folk de var venner med på barneskolen, gamle studievenner til fjerne familiemedlemmer, kollegaer og naboer. Jeg stusser mer over de som har nærmere 1000 venner enn de som har 200 eller mindre. Anonymous poster hash: 57405...9b3 5
Gjest Peanut Skrevet 14. august 2013 #17 Skrevet 14. august 2013 Jeg har ca. 86 stk. Noen er familie, noen er venner, noen er studiekamerater, noen er tidligere spillevenner, noen er kjendiser. Jeg legger dem til i såfall for jeg er ikke søkbar på Fb. Jeg legger for øvrig fint lite ut om meg selv på Fb, det begrenser seg til basis ting. Har ingen bilder av meg selv for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå