Gå til innhold

Marsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å få veldig lyst på marsvin i det siste. Egentlig er det noe jeg har tenkt på i ett par år nå, men ting har ikke blitt sånn.

Men jeg tar dyrehold alvorlig og vil ikke ha marsvin hvis jeg ikke kan gi det der livet der fortjener. Derfor spør jeg dere som har erfaring hva dere syns det innebærer å ha marsvin?

Må nevne at jeg har hund og katt fra før av, men har eget rom marsvinet kan ha stor plass på, der det skal være på natten og den tiden jeg tilbringer tid med kun det, i tillegg til at jeg tenker å ha ett mindre bur i hovedstua der det kan være resten av tiden. På sommeren tenker jeg å lage flyttbar luftegård med tak i forbindelse med hunden sin luftegård som går ut fra verandaen. Men er det ett problem at gresset der ikke blir klippet?

Anonymous poster hash: e5e66...ac9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marsvin trenger som de fleste andre dyr mye stell. I tillegg må de ha mye plass, så ett eget rom høres jo bra ut! Det er ikke bra at det står konstant i buret. Buret bør rengjøres 1 gang i uken, og rent vann og mat må selvsagt tilføres hver dag. Har den lang pels bør den gres ofte. De har også behov for frukt og grønnsaker, i tillegg til konstant tilgang til høy for å holde tenna i sjakk. Marsvin er også flokkdyr, og de er veldig sosiale. Så anbefaler at du skaffer deg to. Og er bra du ordner en luftegård ute, og såklart må du ikke klippe gresset, da marsvin naturligvis spiser det:)

Anonymous poster hash: 324e7...b04

Skrevet (endret)

Jeg har hatt mange marsvin og jeg synes du har en god plan. Ang. rengjøring av buret vil jeg anbefale deg å ta vekk vått spon/pellets daglig da det fort kan begynne å lukte. De finner seg gjerne en krok å tisse i, så det er fort gjort. Ellers bør buret rengjøres helt en gang i uka.

Lykke til - marsvin er kule dyr :)

Endret av Ingeborg!
  • Liker 1
Skrevet

Marsvin er kule og veldig sosiale dyr! Synes det høres ut som om du har en god plan :) Det eneste jeg reagerer på er at du nevner marsvin i entall, marsvin er dyr som skal bo minst to sammen, de mistrives om de må bo alene. Men det er ikke noe mer arbeid med to enn med ett, og de trives mye bedre om de får en kamerat :)

Kan anbefale gruppene "Marsvina våre" og "Norsk marsvinklubb" på facebook, samt Marits marsvinforum.

Anonymous poster hash: 8bcb9...208
Skrevet

Marsvin er søte og trivelige. Men jeg ville mye heller hatt kanin. :hjerte: Kanin :hjerte:

Det er mange grunner til det. Først og fremst fordi de blir 100 % renslige, hvis du gjør ting riktig. Den trives godt med hund, som du har fra før, og du trenger ikke bur til den. (Bare sørg for å bruke ledningsskjulere langs gulvet.)

Du trenger heller ikke ha fler kaniner sammen, de har det etter min erfaring best som eneste kanin i huset. Jeg har ikke fått dem renslig når de er fler, og de krangler ofte, selv om de er kastrert. De er territorielle og går bedre sammen med hund og katt enn med hverandre syns jeg.

Har alle slags dyr i huset vi, men kaninen er alle helt forelska i altså. De er så kosete og søte. Og særlig dvergveddere er jo så rolige. Mange kan være veldig hengivne og slikker, sånn som dette;

http://www.youtube.com/watch?v=OIhBsxfm32w

Når de tar pauser i slikkinga er det fordi de vil ha kos tilbake. Får de ikke det er det bare å begynne påan igjen til de får respons... :fnise:

Anbefales!

Anonymous poster hash: 88a0d...fdb
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Marsvin er søte og trivelige. Men jeg ville mye heller hatt kanin. :hjerte: Kanin :hjerte:

Det er mange grunner til det. Først og fremst fordi de blir 100 % renslige, hvis du gjør ting riktig. Den trives godt med hund, som du har fra før, og du trenger ikke bur til den. (Bare sørg for å bruke ledningsskjulere langs gulvet.)

Du trenger heller ikke ha fler kaniner sammen, de har det etter min erfaring best som eneste kanin i huset. Jeg har ikke fått dem renslig når de er fler, og de krangler ofte, selv om de er kastrert. De er territorielle og går bedre sammen med hund og katt enn med hverandre syns jeg.

Har alle slags dyr i huset vi, men kaninen er alle helt forelska i altså. De er så kosete og søte. Og særlig dvergveddere er jo så rolige. Mange kan være veldig hengivne og slikker, sånn som dette;

http://www.youtube.com/watch?v=OIhBsxfm32w

Når de tar pauser i slikkinga er det fordi de vil ha kos tilbake. Får de ikke det er det bare å begynne påan igjen til de får respons... :fnise:

Anbefales!

Anonymous poster hash: 88a0d...fdb

Det samme gjelder marsvin :) Bare at de bør være minst to stk!

Anonymous poster hash: 24d49...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...