AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Jeg og mannen gifter oss neste høst og vi sitter nå å fungerer litt på gjestelisten. Mannen har en haug onkler og tanter som han ikke har møtt så lenge vi har vært sammen, som nå er 4 år. Dette et familie som han kun hører om via sin mor, og som han ikke direkte snakker med selv. Nå kommer han å forteller at vi MÅ jo be dem også! Dette er 10-15 stk som jeg da altså ikke har møtt og ikke kommer til å møte med det første. Og jeg har overhodet ikke lyst å ha fullstendig fremmede mennesker i bryllupet mitt! Det er meg riv ruskende likegyldig at det er mannens slekt. Han syntes egentlig ikke de bør inviteres heller, men "mamma mener vi må for de vil bli så skuffet om ikke." Jeg vil ha et intimt og koselig bryllup, ikke at en haug fremmede skal være det. Dessuten blir det 15 000 kr dyrere, om ikke mer og jeg klarer ikke se poenget. Anonymous poster hash: fdce6...9e3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 de har ingen personlig kontakt. ser ikke poenget med å invitere dem. jeg har blitt invitert i bryllup til slekt som jeg ikke har noen ting med å gjøre. for det første var det egentlig litt pinlig å få invitasjon. jeg takket selvfølgelig nei. men nå er ikke jeg en gammel tante heller så kansje derfor jeg tenker sånn. Anonymous poster hash: ac09e...cd1
MissEi Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 spørs, dersom du har mye av din familie å han ikke har bør dere, men det er deres bryllup. Dere bestemmer, men viktig å huske at det er like mye hans bryllup 1
Amens Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Vi inviterte familie og venner, altså de menneskene vi har jevnlig kontakt med. Onkler, tanker, fettere og kusiner som vi ikke har kontakt med ble ikke invitert. Jeg synes ikke dere skal føle dere forpliktet til å invitere noen fordi deres foreldre vil det.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Jeg synes dette kommer HELT an på hvor stort bryllup dere skal ha. Og jeg tror det først og fremst er det dere bør bli enige om. Er det et lite bryllup med 15-20 stk av de aller nærmeste, så er det selvfølgelig ikke noe problem å utelukke dem. Er det et større bryllup med mye familie, så risikerer du å gjøre en sosial blødme ved å utelate dem. At du ikke har møtt dem synes jeg faktisk ikke er noe argument, hvis dere har et stort familiebryllup. Da handler det jo delvis om at to familier skal møtes. Og husk at det er hans bryllup også. "Deres dag, dere bestemmer" gjentas til det kjedsommelige på forumet her, og jeg er bare enig i argumentet halvparten av gangene. Joda, det er deres bryllup - men det er også en sosial sammenkomst. Dere har invitert gjester, og da er det fint å tenke litt oer hva som gjør det til en hyggelig kveld for dem også, ikke bare hva 2 av de 60 personene til stede ønsker seg (sier ikke at dere er slik, men det er virkelig en holdning som skinner igjennom hos endel av brudene her inne). For mange familier er slike tilstelninger de eneste gangene de treffes - og det er jo hyggelig? Jeg synes det er en fin gest ovenfor gjestene sine å invitere folk de synes det er koselig å tilbringe kvelden med. MEN innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Har dere null interesse av å ha dem der og ønsker et mindre bryllup, så er det ikke noe problem i å ikke invitere så lenge antall/typen inviterte tilsier at det er et logisk valg, og dere ikke inviterer mange fler fra din side enn fra hans. De fleste vil ikke ha noe problem med å forstå det. Kanskje unntatt enkelte mødre, men de mener jo gjerne masse uansett hilke vvalg man tar Anonymous poster hash: be9a4...cc0 Anonymous poster hash: be9a4...cc0 3
plix Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Jeg og mannen gifter oss neste høst og vi sitter nå å fungerer litt på gjestelisten. Mannen har en haug onkler og tanter som han ikke har møtt så lenge vi har vært sammen, som nå er 4 år. Dette et familie som han kun hører om via sin mor, og som han ikke direkte snakker med selv. Nå kommer han å forteller at vi MÅ jo be dem også! Dette er 10-15 stk som jeg da altså ikke har møtt og ikke kommer til å møte med det første. Og jeg har overhodet ikke lyst å ha fullstendig fremmede mennesker i bryllupet mitt! Det er meg riv ruskende likegyldig at det er mannens slekt. Han syntes egentlig ikke de bør inviteres heller, men "mamma mener vi må for de vil bli så skuffet om ikke."Jeg vil ha et intimt og koselig bryllup, ikke at en haug fremmede skal være det. Dessuten blir det 15 000 kr dyrere, om ikke mer og jeg klarer ikke se poenget.Anonymous poster hash: fdce6...9e3 "Og jeg har overhodet ikke lyst å ha fullstendig fremmede mennesker i bryllupet mitt! Det er meg riv ruskende likegyldig at det er mannens slekt" Først og fremst, det første jeg uthevet: Det er DERES bryllup, og selv med lite kontakt så er det altså ikke helt fremmede mennesker for din kommende mann. At det er likegyldig at det er mannens slekt er egoistisk av deg å mene, for som nevnt- det er mange brudepar som ikke kjenner hele slekten til sin utkårede den dagen de giftes og feirer med slekt! "Han syntes egentlig ikke de bør inviteres heller, men "mamma mener vi må for de vil bli så skuffet om ikke."" Er du sikker på at han egentlig ikke ønsker å be de? Utifra det jeg leser høres det virkelig ut som du er den som printer inn den meningen. Husk, dere er 50/50 her. Hva moren mener er også viktig, men ikke avgjørende. Så hun skal ikke overkjøre dere med hvem som bør inviteres, det har jeg erfaring med og vi måtte ignorere meningene helt. Men her må du virkelig ikke bare sette hardt mot hardt, forloveden din har kanskje lyst å treffe de igjen- og da er et bryllup en fin måte og treffes. (Nei, et bryllup trenger ikke bli et slektstreff, men mange tenker slik. Har selv en del som ble bedt som jeg ikke hadde truffet på en stund, og aldri truffet fra hans familie. Selv om jeg må innrømme det var litt småskummelt å ha fremmede mennesker i "mitt" bryllup, så blir det for dumt om bruden skal være den som avgjør alt.....) "Jeg vil ha et intimt og koselig bryllup, ikke at en haug fremmede skal være det." Dere må inngå kompromiss og bli enige om str på bryllupet. Og ikke minst må du lytte på hva mannen din egentlig vil selv, ikke sette meningene dine i hans munn. Jeg vet jeg insinuerer du gjør det, men det er bare slik jeg tolker ditt innlegg. Og det liker jeg ikke på vegne av din mann. Når det kommer til økonomi, 15 000 er en del ja. Men her må dere se om det kan kuttes litt på noe (dekor, kjole/dress, sjåfør, velge annen meny, frisør og velvære, detaljer som bare er estetisk viktig.. etc) om det er et problem. Om det bare handler om hva dere sparer på at "disse fremmede menneskene" ikke blir invitert, så mener jeg dette ikke kan brukes som et argument Er det noe jeg har lært i prosessen fra å vær forlovet til å bli en kone, så er det at ikke alt blir som du ser for deg. Noen mennesker i gjestelisten er kanskje ikke i din komfortsone (for noen gjelder det svigerforeldre også), men man er to når man gifter seg. Din kommende mann er kanskje usikker, så om du da utnytter det til din fordel er du ikke snill med ham. Ikke utnytt at du er kvinnen, og at det er lagt opp til at bruden er sjefen på "alle" områder. 2
Gjest Kiara! Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Jeg stiller meg bak denne etter våre egne erfaringer og tanker om dilemaet. Vår gjesteliste inkluderte 54 gjester der ingen av oss kjente eller hadde møtt alle var å si at de var hjertelig velkommen uavhengig om det var 3uker siden vi møtte hverandre første gang eller om kontakten hadde vært fraværende de siste årene. Det føltes ikke som om det var mange fremmede der og da, og de som var ukjente lærte å kjenne oss veldig godt allerede da. Gjør som dere vil, men tenk dere godt om. De tuselappene det koster er ikke så mye til slutt. Jeg synes dette kommer HELT an på hvor stort bryllup dere skal ha. Og jeg tror det først og fremst er det dere bør bli enige om. Er det et lite bryllup med 15-20 stk av de aller nærmeste, så er det selvfølgelig ikke noe problem å utelukke dem. Er det et større bryllup med mye familie, så risikerer du å gjøre en sosial blødme ved å utelate dem. At du ikke har møtt dem synes jeg faktisk ikke er noe argument, hvis dere har et stort familiebryllup. Da handler det jo delvis om at to familier skal møtes. Og husk at det er hans bryllup også. "Deres dag, dere bestemmer" gjentas til det kjedsommelige på forumet her, og jeg er bare enig i argumentet halvparten av gangene. Joda, det er deres bryllup - men det er også en sosial sammenkomst. Dere har invitert gjester, og da er det fint å tenke litt oer hva som gjør det til en hyggelig kveld for dem også, ikke bare hva 2 av de 60 personene til stede ønsker seg (sier ikke at dere er slik, men det er virkelig en holdning som skinner igjennom hos endel av brudene her inne). For mange familier er slike tilstelninger de eneste gangene de treffes - og det er jo hyggelig? Jeg synes det er en fin gest ovenfor gjestene sine å invitere folk de synes det er koselig å tilbringe kvelden med. MEN innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Har dere null interesse av å ha dem der og ønsker et mindre bryllup, så er det ikke noe problem i å ikke invitere så lenge antall/typen inviterte tilsier at det er et logisk valg, og dere ikke inviterer mange fler fra din side enn fra hans. De fleste vil ikke ha noe problem med å forstå det. Kanskje unntatt enkelte mødre, men de mener jo gjerne masse uansett hilke vvalg man tar Anonymous poster hash: be9a4...cc0 Anonymous poster hash: be9a4...cc0
CathFoto Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Vi har vært sammen i 14 år når vi gifter oss, min kjære har såpass lite kontakt med kusiner og tanter på farssiden at jeg har møtt de 4 ganger på den tiden, og han har kanskje møtt de 6-7. Vi ber de likevel fordi mange i familien synes det er viktig, det blir ca 15 stk ekstra, men vi har bedt 70 så da blir de en liten del. Hadde vi bedt halvparten så hadde jeg vært mer negativ.
Gjest Little princess Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Med den gjestelisten vi har kommet fram til nå -uten de slektningene- så blir vi 60 om alle kommer. Lokalet vi har sett for oss tar max 70 også, men det er vel egentlig ikke det største problemet da det alltids er noe frafall. "Og jeg har overhodet ikke lyst å ha fullstendig fremmede mennesker i bryllupet mitt! Det er meg riv ruskende likegyldig at det er mannens slekt" Først og fremst, det første jeg uthevet: Det er DERES bryllup, og selv med lite kontakt så er det altså ikke helt fremmede mennesker for din kommende mann. At det er likegyldig at det er mannens slekt er egoistisk av deg å mene, for som nevnt- det er mange brudepar som ikke kjenner hele slekten til sin utkårede den dagen de giftes og feirer med slekt! "Han syntes egentlig ikke de bør inviteres heller, men "mamma mener vi må for de vil bli så skuffet om ikke."" Er du sikker på at han egentlig ikke ønsker å be de? Utifra det jeg leser høres det virkelig ut som du er den som printer inn den meningen. Husk, dere er 50/50 her. Hva moren mener er også viktig, men ikke avgjørende. Så hun skal ikke overkjøre dere med hvem som bør inviteres, det har jeg erfaring med og vi måtte ignorere meningene helt. Men her må du virkelig ikke bare sette hardt mot hardt, forloveden din har kanskje lyst å treffe de igjen- og da er et bryllup en fin måte og treffes. (Nei, et bryllup trenger ikke bli et slektstreff, men mange tenker slik. Har selv en del som ble bedt som jeg ikke hadde truffet på en stund, og aldri truffet fra hans familie. Selv om jeg må innrømme det var litt småskummelt å ha fremmede mennesker i "mitt" bryllup, så blir det for dumt om bruden skal være den som avgjør alt.....) "Jeg vil ha et intimt og koselig bryllup, ikke at en haug fremmede skal være det." Dere må inngå kompromiss og bli enige om str på bryllupet. Og ikke minst må du lytte på hva mannen din egentlig vil selv, ikke sette meningene dine i hans munn. Jeg vet jeg insinuerer du gjør det, men det er bare slik jeg tolker ditt innlegg. Og det liker jeg ikke på vegne av din mann. Når det kommer til økonomi, 15 000 er en del ja. Men her må dere se om det kan kuttes litt på noe (dekor, kjole/dress, sjåfør, velge annen meny, frisør og velvære, detaljer som bare er estetisk viktig.. etc) om det er et problem. Om det bare handler om hva dere sparer på at "disse fremmede menneskene" ikke blir invitert, så mener jeg dette ikke kan brukes som et argument Er det noe jeg har lært i prosessen fra å vær forlovet til å bli en kone, så er det at ikke alt blir som du ser for deg. Noen mennesker i gjestelisten er kanskje ikke i din komfortsone (for noen gjelder det svigerforeldre også), men man er to når man gifter seg. Din kommende mann er kanskje usikker, så om du da utnytter det til din fordel er du ikke snill med ham. Ikke utnytt at du er kvinnen, og at det er lagt opp til at bruden er sjefen på "alle" områder. Får svare på det jeg klarer her, men jeg skjønner hvor du vil med innlegget ditt da. Jeg har nok litt sterkere meninger enn mannen, så om jeg vil så kan jeg nok overkjøre han litt ja, men jeg ønsker jo selvfølgelig at han skal føle at det er VÅRT bryllup tvers gjennom, ikke MITT. Fordelingen på familiene er ca 60/40 der min del er størst, men det er ikke slik at han "får" be 10 stk fra familien sin og jeg ber 40 av de nærmeste om det virket slik. Og det handler vel ikke om å spare de tusenlappene det blir for de ekstra gjestene, for jeg er ikke en av de som skal ha kjole til 30 000 og bruke flere tusen på dekorasjoner som "ingen" ser. Jeg ønsker ikke å kutte ned på gjestelista for å ha monogram på servietter om du skjønner, hadde jeg skulle brukt 250 000 så hadde jeg vel orket det, men med "bare" 100 000 max så er det ikke verd det. Det handler vel mest om at jeg faktisk ikke vil ha fremmede der ja.. Spurte mannen igjen isted og han presiserte at han ikke ønsket å be dem, og at det var moren som så for seg at dette var et større bryllup enn vi mener det er. Hun vil ha hele slekta til oss begge der og da er vi oppe i over 100 gjester.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Ikke inviter folk dere aldri snakker med eller er på besøk til, og som aldri er på besøk til dere. Det er bare kleint. Anonymous poster hash: 25b3c...8dc 1
plix Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Med den gjestelisten vi har kommet fram til nå -uten de slektningene- så blir vi 60 om alle kommer. Lokalet vi har sett for oss tar max 70 også, men det er vel egentlig ikke det største problemet da det alltids er noe frafall. Får svare på det jeg klarer her, men jeg skjønner hvor du vil med innlegget ditt da. Jeg har nok litt sterkere meninger enn mannen, så om jeg vil så kan jeg nok overkjøre han litt ja, men jeg ønsker jo selvfølgelig at han skal føle at det er VÅRT bryllup tvers gjennom, ikke MITT. Fordelingen på familiene er ca 60/40 der min del er størst, men det er ikke slik at han "får" be 10 stk fra familien sin og jeg ber 40 av de nærmeste om det virket slik. Og det handler vel ikke om å spare de tusenlappene det blir for de ekstra gjestene, for jeg er ikke en av de som skal ha kjole til 30 000 og bruke flere tusen på dekorasjoner som "ingen" ser. Jeg ønsker ikke å kutte ned på gjestelista for å ha monogram på servietter om du skjønner, hadde jeg skulle brukt 250 000 så hadde jeg vel orket det, men med "bare" 100 000 max så er det ikke verd det. Det handler vel mest om at jeg faktisk ikke vil ha fremmede der ja.. Spurte mannen igjen isted og han presiserte at han ikke ønsket å be dem, og at det var moren som så for seg at dette var et større bryllup enn vi mener det er. Hun vil ha hele slekta til oss begge der og da er vi oppe i over 100 gjester. Da høres det ut som problemet er løst, og ikke la dere tvinges til flere gjester enn ønsket. Det blir fort slik, og da gjelder det å sette ned foten. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå