AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #61 Skrevet 13. august 2013 Jeg blir så skuffet når folk skriver mitt yndlings guttenavn er stygt og for ''unge mødre''. Mitt favoritt guttenavn er Liam. Nå lurer jeg på; dere som synes Liam er stygt, hva synes dere egentlig er fint? Om det er Pål, Gunnar eller Stein Ove så føler jeg meg ikke like fornærmet lengre. Ikke skriv: alt annet er fint. Skriv det fineste navnet du vet. Liam er teit på norske barn. er en av foreldrene engelskspråklige er d ok. Alt annet blir dumt, like dumt å kalle norske unger Kevin, Danny, Dennis osv. Mine favorittguttenavn er Johannes, Magnus, Eskil og Joachim Anonymous poster hash: 1533b...293
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #62 Skrevet 13. august 2013 ...Alexander og Erlend er også pent. Men hvor gammel er du TS? Jeg vedder alt jeg har på at du er under 23 år gammel. Ei litt mer moden mor ville ikke valgt et slikt navn, tror jeg. Også Stacey da? Da håper jeg dere har et etternavn som passer til. For "Stacey Bråthen" eller "Liam Bakken" klinger ikke rent i mine ører... Anonymous poster hash: 1533b...293
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #63 Skrevet 13. august 2013 Men jeg vil kalle sønnen min Liam og sånn er det Deal with it, mate! Fordi om DU ikke liker det så kanskje jeg gjør det? Norske navn er kjedelig, ikke søren om min sønn skal hete Øyvind, Martin eller noe annet kjipt og a4. Det blir Liam hvis det blir gutt og Stacey om det blir jente. Anonymous poster hash: 94200...674 Ganske sikker på at det av mange vil bli oppfattet og uttalt som "Stasi" på norsk. Anonymous poster hash: f66e7...ef1 1
Flekk Skrevet 13. august 2013 Forfatter #64 Skrevet 13. august 2013 ...Alexander og Erlend er også pent. Men hvor gammel er du TS? Jeg vedder alt jeg har på at du er under 23 år gammel. Ei litt mer moden mor ville ikke valgt et slikt navn, tror jeg. Også Stacey da? Da håper jeg dere har et etternavn som passer til. For "Stacey Bråthen" eller "Liam Bakken" klinger ikke rent i mine ører... Anonymous poster hash: 1533b...293 Det var ikke jeg som skrev jeg ville kalle ungen min Stacey. Men greit, jeg har forstått at Liam er et harry navn for de fleste voksne. Det er kanskje fordi jeg selv gikk i barnehage med en Liam, så det har aldri virket som et engelsk navn eller uvanlig navn for meg siden det uttales sånn som det skrives. Ja jeg er under 23. Jeg liker navnet Alexander også da. Tror det er mange som ikke liker det eller forbinder det med en ung mor.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #65 Skrevet 13. august 2013 Ganske sikker på at det av mange vil bli oppfattet og uttalt som "Stasi" på norsk. Anonymous poster hash: f66e7...ef1 Stacey (uttales stasei eller stakei på norsk), for et blodharry navn. Fra en amerikansk såpeserie, tipper jeg? Anonymous poster hash: 85f02...381 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #66 Skrevet 13. august 2013 Fengslene vil være fulle av Liamer om 30-40 år, akkurat som Ronnyer dominerer idag. For 30-40 år siden argumenterte norske unge mødre hardt for at engelske navn som Ronny, Ken, Roger, Robin (gjerne kombinasjoner av disse, som Ken-Roger) var fine navn. Og idag skyller Liam inn over norske unge mødre med arbeiderklassebakgrunn. Anonymous poster hash: 85f02...381
Trimsi Skrevet 13. august 2013 #67 Skrevet 13. august 2013 Alle disse Lucas'ene og Liam'ene og Leah'ene har "ung uutdannet mor" og "lav kulturell kapital" risset inn i pannen. Anonymous poster hash: 0e042...836 Hehe, det kan sikkert stemme det... men moren til Lucas jeg kjenner er høyt utdannet med en toppjobb i en tysk bank, mor til Liam er en oppegående dame som fikk han som 35 åring og Leah... eh har ingen venner som linkes til det navnet, så da blir assosiasjonen min antroposofisk, spirituell, hesteinteressert dame i 30 årene....
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #68 Skrevet 13. august 2013 Hva med William? Det er vel like engelsk, men mer etablert...Anonymous poster hash: f12e3...227
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #69 Skrevet 13. august 2013 Nei, navnet har ikke "kommet for å bli", det har bare kommet for å bli et lavstatusnavn i en helt bestemt sosial gruppe, akkurat som ALLE andre navn i samme gruppe, altså engelsk navn som foreldre med lav utdannelse/kulturell kapital har tatt i bruk. Eksempler: Harry, Ronny, Roger. Ingen av disse navnene har noensinne blitt, eller kommer noensinne til, å bli akseptert som navn som regnes som smakfulle i Norge. Anonymous poster hash: 0e042...836 Ja, da regner jeg med at du har full kontroll på lønnslippen og postadressen til foreldre som kaller barnet sitt Liam Så andre engelske navn som blir brukt i Norge for tiden, Edwin, Oliver, William, Lilly, Alice og Jenny, vil lide samme skjebne de også eller? Anonymous poster hash: 36077...818
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #70 Skrevet 14. august 2013 Ja, da regner jeg med at du har full kontroll på lønnslippen og postadressen til foreldre som kaller barnet sitt Liam Så andre engelske navn som blir brukt i Norge for tiden, Edwin, Oliver, William, Lilly, Alice og Jenny, vil lide samme skjebne de også eller? Anonymous poster hash: 36077...818 Ja, man kaller ikke barnet Alice eller Jenny dersom man ikke har engelsk bakgrunn. Det er ingenting i veien med det engelske navnet Alice i seg selv, det er når nordmenn med etternavn som Bottolfsen skal pynte seg med lånte fjær at det blir harry. Det blir som å kalle et helnorsk, ikke-muslimsk barn for Mohammad. Anonymous poster hash: 85f02...381
MarenogAron Skrevet 14. august 2013 #71 Skrevet 14. august 2013 (endret) Ja, man kaller ikke barnet Alice eller Jenny dersom man ikke har engelsk bakgrunn. Det er ingenting i veien med det engelske navnet Alice i seg selv, det er når nordmenn med etternavn som Bottolfsen skal pynte seg med lånte fjær at det blir harry. Det blir som å kalle et helnorsk, ikke-muslimsk barn for Mohammad.Anonymous poster hash: 85f02...381 Synes du virkelig at Jenny Skavland høres rart ut? Og Alice er jo omtrent prikk likt Elise. Det er da et vanlig navn. Endret 14. august 2013 av MarenogAron
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #72 Skrevet 14. august 2013 ...Alexander og Erlend er også pent. Men hvor gammel er du TS? Jeg vedder alt jeg har på at du er under 23 år gammel. Ei litt mer moden mor ville ikke valgt et slikt navn, tror jeg. Også Stacey da? Da håper jeg dere har et etternavn som passer til. For "Stacey Bråthen" eller "Liam Bakken" klinger ikke rent i mine ører... Anonymous poster hash: 1533b...293 Jeg er ikke TS, men det var jeg som likte navna Stacey og Liam. Og jeg er 32 og universitetsutdannet Stacey er en forkortelse av Anastasia, har alltid likt det navnet. Høres så nobelt ut. Men Liam er nydelig, er så kjedelig med trauste norske navn og jeg er glad for at det er mer vanlig å hete James, Duncan og Liam! Anonymous poster hash: 94200...674
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #73 Skrevet 14. august 2013 Duncan er et aldeles heslig navn. Anonymous poster hash: 87420...4e6
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 14. august 2013 #74 Skrevet 14. august 2013 Jeg kjenner en nydelig liten gutt som heter Liam, og jeg synes ikke navnet er stygt. Men synes ikke det passer så godt på norsk. "Liam Sørensen" f.eks klinger ikke så fint i mine ører.
Gjest Keikolina Skrevet 14. august 2013 #75 Skrevet 14. august 2013 Men jeg vil kalle sønnen min Liam og sånn er det Deal with it, mate! Fordi om DU ikke liker det så kanskje jeg gjør det? Norske navn er kjedelig, ikke søren om min sønn skal hete Øyvind, Martin eller noe annet kjipt og a4. Det blir Liam hvis det blir gutt og Stacey om det blir jente. Anonymous poster hash: 94200...674 Enig med deg
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #76 Skrevet 14. august 2013 Duncan er et aldeles heslig navn. Anonymous poster hash: 87420...4e6 Søple-dunken Anonymous poster hash: 94200...674
Gjest Keikolina Skrevet 14. august 2013 #77 Skrevet 14. august 2013 Og dette blir nok like norskt etterhvert som Alexander
Marie90 Skrevet 14. august 2013 #78 Skrevet 14. august 2013 Som de fleste her er jeg enig i at Liam ikke passer et norskt barn og det vil få harrystempel med en gang. Man kan si at ingen har noe med det, men det er jo faktisk barnet som skal leve med det navnet...og det gir en dårlig vibbe for de fleste. Av guttenavn har jeg ikke noe imot navn som brukes internasjonalt (jeg ser også på det som mest praktisk) men Liam har ingen plass i Norge og er veldig irsk. Navn som Oscar, Philip og Jacob brukes mye i Norge men fungerer i de fleste land. Jeg bor i England selv og dater an amerikaner så jeg kommer nok ikke til å ha "urnorsk" navn på mine egne barn.
Trimsi Skrevet 14. august 2013 #79 Skrevet 14. august 2013 Hallo!! Bare som eksempel, Phillip har aldri vært et mye brukt navn i Norge. Det fikk sin renessanse fra ca år 2000. Slik er det med navn.... Det er (heldigvis) ikke slik at navnbruken i Norge går i bølgedaler. At de eldste navnene blir populære og de som ble brukt for 40 år siden blir skikkelig ukule. Heldigvis dukker det hele tiden opp nye navn, enten omskrivninger fra gammel norønn tid eller fra land som England, Sverige, Frankriket, Russland og Spania. Det kan være inspirasjon fra popidoler eller filmer. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. Jeg er nesten helt sikker på at det om 5-10 år vil dukke opp nye polske eller pakistanske navn som plutselig blir ultrahippe her i landet.
Gjest Riskjeks Skrevet 14. august 2013 #80 Skrevet 14. august 2013 Helt greit, ikke min type navn, men jeg synes det står og faller på etternavnet. Og det er få norske etternavn som passer med den typen navn. Jeg synes for øvrig alltid at for- og etternavn bør passe sammen, altså. Men Liam må vel sies å være et navn som er av de mer vanskelige å få til å passe med et typisk norsk etternavn, enten det er Hansen eller Oppigård.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå