Gå til innhold

Er navnet Liam stygt?

Flekk

Anbefalte innlegg

Det er vel omtrent like naturlig som om en norsk unge skulle hett Gianluca, Ahmed eller Francesco.

Hvordan skal man uttale det da? Skal man ha engelsk uttale eller er det en norsk versjon?

Slapp av, dette vil du venne deg til ;) Det samme sa de om Lucas og Leah for 10 år siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av, dette vil du venne deg til ;) Det samme sa de om Lucas og Leah for 10 år siden....

Alle disse Lucas'ene og Liam'ene og Leah'ene har "ung uutdannet mor" og "lav kulturell kapital" risset inn i pannen.

Anonymous poster hash: 0e042...836

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stygt, harry, smakløst og et typisk white trash-navn brukt av unge mødrene som ikke har fullført ungdomsskolen. Det er også et navn som er helt uten tradisjon på norsk. Det er like teit som om en engelsk familie skulle sønnen sin Oddgeir.

Tommelfingerregelen for å finne smakfulle navn på norsk som samtidig er internasjonale er at navnene går på norsk, dansk og tysk, som deler mange navnetradisjoner og skrivemåter. Det finnes en haug av internasjonale fellesnavn av latinsk, hebraisk og gresk opprinnelse av typen Benjamin, Victoria osv. som er smakfulle på norsk, samtidig som de fungerer utenfor Norge. Dette er navn som inngår i navnetradisjonene i store deler av Europa. Liam er derimot en særengelsk kortform for en fremmedspråklig versjon av navnet Vilhelm (som det heter på norsk). Det finnes også mange navn av germansk opprinnelse, som har en egen skandinavisk skrivemåte (f.eks. Henrik) og andre skrivemåter på engelsk (Henry, Harry). Så har vi en del slike germanske navn som har samme skrivemåte på skandinavisk og tysk og dermed er litt mer internasjonale enn de rent skandinaviske navnene.

Tommelfingerregel nummer 2 er at engelske navn alltid er harry i Skandinavia, medmindre det dreier seg om internasjonale fellesnavn som nevnt over (f.eks. Victoria) eller foreldrene er engelske og har en grunn til å bruke et engelskspråklig navn som f.eks. Andrew eller Liam. Ordet "harry" oppstod fordi over- og middelklassen gjorde narr av arbeiderklassefolk som begynte med engelske navn av typen Harry for rundt 100 år siden.

Liam er det neste Harry. Navnet har identisk historie (særengelsk kortform av et germansk navn som vi har en egen variant av i Skandinavia). Fengslene vil være fulle av Liam'er om 20 år og vi vil snart snakke om liamhandel og liam biler.

Det hjelper nok ikke om du synes Liam er aldri så harry, navnet har kommet for å bli om du liker det eller ikke.

Det har alltid dukket opp navn "utenifra" som får fotfeste her, og det vil det fortsette med så lenge du lever.

Mange navn kommer og går, og kommer igjen. Noen foreldre strever veldig med å finne de helt unike navnene til sine håpefulle, men ender oftest opp med et "motenavn" som det vrimler av etter et par år. Hvor mange Birk, Trym og Brage fantes det for 20-30 år siden? Eller for 50-100 år siden. Om navnet har norsk eller utenlandsk bakgrunn har ikke så stor betydning for folk flest.

ps. er nok litt enig i Liam spådommene dine i fremtiden... ;)

Anonymous poster hash: 36077...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok ikke om du synes Liam er aldri så harry, navnet har kommet for å bli om du liker det eller ikke.

Det har alltid dukket opp navn "utenifra" som får fotfeste her, og det vil det fortsette med så lenge du lever.

Mange navn kommer og går, og kommer igjen. Noen foreldre strever veldig med å finne de helt unike navnene til sine håpefulle, men ender oftest opp med et "motenavn" som det vrimler av etter et par år. Hvor mange Birk, Trym og Brage fantes det for 20-30 år siden? Eller for 50-100 år siden. Om navnet har norsk eller utenlandsk bakgrunn har ikke så stor betydning for folk flest.

ps. er nok litt enig i Liam spådommene dine i fremtiden... ;)

Anonymous poster hash: 36077...818

Nei, navnet har ikke "kommet for å bli", det har bare kommet for å bli et lavstatusnavn i en helt bestemt sosial gruppe, akkurat som ALLE andre navn i samme gruppe, altså engelsk navn som foreldre med lav utdannelse/kulturell kapital har tatt i bruk. Eksempler: Harry, Ronny, Roger. Ingen av disse navnene har noensinne blitt, eller kommer noensinne til, å bli akseptert som navn som regnes som smakfulle i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er engelske navn som assosieres med arbeiderklasse, navn av typen Harry, Ronny, Roger. Ikke utenlandske navn generelt. Sånn er det bare blitt i Skandinavia og har vært i over hundre år. Så engelske navn skal man styre unna som pesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal bare ha norske navn om man er norsk, og det blir litt godkjendt om man har engelske røtter?

Nesten ingen navn er norske og Liam uttales rett frem som det skrives. Det er langt i fra som å kalle et barn Andrew eller Cory.

Hvilke navn er ok da, dere som ikke liker Liam? Noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så skuffet når folk skriver mitt yndlings guttenavn er stygt og for ''unge mødre''. Mitt favoritt guttenavn er Liam.

Nå lurer jeg på; dere som synes Liam er stygt, hva synes dere egentlig er fint?

Om det er Pål, Gunnar eller Stein Ove så føler jeg meg ikke like fornærmet lengre. :jolie:

Ikke skriv: alt annet er fint. Skriv det fineste navnet du vet.

Du kan helt fint kalle ungen din Liam.

(hvis du først flytter til et engelskspråklig land).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker navnet veldig godt, ser for meg en godrund og blid gutt som blir venner med alle :)

Personlig liker jeg rare norske navn. Kunne godt kalt sønnen min Trym, Storm, Ravn, Karl eller Georg.

Anonymous poster hash: f66e7...ef1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "harry" oppstod fordi over- og middelklassen gjorde narr av arbeiderklassefolk som begynte med engelske navn av typen Harry for rundt 100 år siden.

Og middelklassen holder fortsatt på, slik man ser i denne tråden. Folk liker tydeligvis å skille seg selv fra andre de mener er i en lavere klasse enn seg selv. Mennesker på trygd er visstnok den nye arbeiderklassen, ironisk nok.

Anonymous poster hash: f66e7...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dere ser for dere "trashy, unge mødre", som de eneste som kaller ungen sin Liam, så tar dere feil. Jeg og mannen min er begge utdannet leger, og synes navnet er kjempefint. Om jeg får en sønn vil jeg faktisk at han skal hete Liam. Skjønner virkelig ikke hva som er galt med det? :klo:

Anonymous poster hash: 47367...da6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Lucas = Lukas. Bibelsk navn som har blitt brukt lenge i Norge. Leah er også et bibelsk navn.

Liam er et britisk/irsk navn.

Folk som vil kalle ungen sin for det er white trash.

Endret av Lincoln
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lincoln

Så man skal bare ha norske navn om man er norsk, og det blir litt godkjendt om man har engelske røtter?

Nesten ingen navn er norske og Liam uttales rett frem som det skrives. Det er langt i fra som å kalle et barn Andrew eller Cory.

Norske navn er norske navn. Går ut ifra at de fleste du kjenner har norske navn så du bør ha nok av eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis en som ikke kan lese her.

Anonymous poster hash: 85f02...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke. Min mann er amerikansk, og når vi får barn kommer vi til å velge navn som klinger bra på norsk, spansk og engelsk. Det finnes heldigvis mange muligheter. Jeg syns Liam er blodharry, men ikke bare fordi det ikke passer sammen med norske etternavn.

Anonymous poster hash: c7e94...769
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liam er fint nok, men ikke på norske barn uten engelsk tilknytning, som jeg ser også andre nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et veldig fint navn, men det har på en måte blitt en fellesnevner blant unge mødre (tenker da på unge mødre under 20 år), slik som Lukas og Leander har vært i noen år, og derfor har det fått et litt frynsete rykte! Husker jeg leste en artikkel hvor blant andre en forsker mente at om 20-25 år kom Liam til å tilsvare dagens Ronny/Johnny! Ikke noe å trakte etter da, for min del!

Anonymous poster hash: 551c2...7a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt sammenhengen her.

Jeg har bodd i Italia og Tyskland og elsker begge landene, men kaller ikke sønnen min Dominik Luciano for det.

Dessuten heter det irsk, ikke Irish, og de som bor der kalles irer.

Anonymous poster hash: 2c4c6...9ca

Men jeg vil kalle sønnen min Liam og sånn er det :) Deal with it, mate! Fordi om DU ikke liker det så kanskje jeg gjør det? Norske navn er kjedelig, ikke søren om min sønn skal hete Øyvind, Martin eller noe annet kjipt og a4. Det blir Liam hvis det blir gutt og Stacey om det blir jente.

Anonymous poster hash: 94200...674

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...