Flekk Skrevet 11. august 2013 #1 Skrevet 11. august 2013 Jeg blir så skuffet når folk skriver mitt yndlings guttenavn er stygt og for ''unge mødre''. Mitt favoritt guttenavn er Liam. Nå lurer jeg på; dere som synes Liam er stygt, hva synes dere egentlig er fint? Om det er Pål, Gunnar eller Stein Ove så føler jeg meg ikke like fornærmet lengre. Ikke skriv: alt annet er fint. Skriv det fineste navnet du vet.
Karenina Skrevet 11. august 2013 #2 Skrevet 11. august 2013 Liker ikke Liam på norske barn uten forhold til engelskspråklige land, det høres bare feil ut. Liam Hansen klinger jo ikke i det hele tatt. 27
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #3 Skrevet 11. august 2013 Jeg synes også at Liam er fint. Synes Trym og Benjamin er fint også, da. Anonymous poster hash: 47367...da6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #4 Skrevet 11. august 2013 Ja, jeg synes det er stygt og harry på norske barn. Anonymous poster hash: c12d7...eee 19
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #5 Skrevet 11. august 2013 Liam i seg selv er fint det, men kanskje litt rart om familien/barnet ikke har noen som helst tilknytning til et engelsk språklig land. Men så lenge du syns det er fint så er det vel ikke så viktig hva andre syns? Selv er jeg helt forelsket i Trym og andre litt sære norske navn, svært få i min omgangskrets som syns noe om det...men hver sin smak, det er jo foreldre som skal navngi barna, ikke venner/bedrevitere Anonymous poster hash: 966ba...52f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Jeg har ingenting imot navnet Liam, det er egentlig ganske fint. Men jeg synes det hører mer hjemme i Dublin enn i Fredrikstad. Pluss at det har vært veldig mye i bruk en periode, så det er en Liam på annethvert gatehjørne. Mulig jeg er konservativ, men jeg synes fornavnet må harmonere med etternavnet, og i tillegg helst tilhøre samme kulturelle kontekst. Nordmenn som bor i Norge kan selvsagt kalle datteren for Desiree Antoinette Berg, men jeg synes det blir pussig. Synd i grunnen, for jeg elsker typiske engelske guttenavn som Charles, Andrew osv, men siden jeg ikke fant meg noen engelskmann (og dermed en god unnskyldning) går vår navneliste mer i retning Einar, Even, Anders, Torstein, Sverre osv. Anonymous poster hash: 314d9...243 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Ja, jeg synes Liam er fryktelig stygt på norske barn. Grøsser når jeg hører det, og tenker "Unge mødre" med én gang...Anonymous poster hash: c62c9...471 10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Dere som grøsser av Liam på norske barn, grøsser dere også av William? Anonymous poster hash: e6ebf...439
Unia Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Jeg syns ikke det passer å hete det om du er norsk.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 Liam passer ikke helt på norske barn synes jeg, men det er ikke stygt. Snart heter vel alle Liam, så da blir en vel mer vant til det. Men da blir det et veldig kjedelig navn.. Men er jo personen bak som er viktig da Anonymous poster hash: 95051...ec3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Er ingen vits å ta disse folkene her seriøst i det hele tatt. Fordommene tyter visst ut av ørene til enkelte. Ja, det er selvsagt lov å mislike et navn. Vi har alle ulik smak, men å mislike et navn etter hvor personen er i fra og like det hvis personen er fra riktig land, det er rett og slett komplett idiotisk. Null respekt til slike. Så kommer det også an på hvordan man utaler seg om det. Du misliker et navn, greit, du kaller foreldrene for umodne idioter, slenger på et W* Trash-stempel eller "unge mødre" og viser hvor mye du spyr, igjen, det er komplett idiotisk. Og dessverre så ser jeg mange av dem. Forresten, ikke alle i f.eks engelsktalende land har et typsisk "engelsk" etternavn, selv om uttalsen stort sett er da. Olsen og Hansen f.eks er også etternavn som ikke er uvanlig i USA, og sikkert ikke England heller. Og ikke alle nordmenn har et typisk norsk etternavn heller. Og vi vet ikke hva TS heter til etternavn. Og liksom, tenk om alle skulle hett det samme? Å gå i klasse med tre stykker med samme navn som deg selv er ikke alle like morsomt, spesielt ikke når det blir, "Kari den populære", "vanlig-Kari", "rare-kari" og "Kari-Kari". Så det er faktisk ganske fint at man ikke kun er bundet til norske navn. Så er det selvsagt en som bare må slenge på en "men ungene kommer til å bli mobbet". Vel, ja, de vil dessverre det når enkelte tenker som "deg". Fordommer skaper ofte mobbing men man bekjemper ikke mobbing med fordommer. --------------- Synes TS skal kalle ungen Liam hvis hun vil det. Det uttales også "rett frem" på engelsk, i hvertfall det jeg har hørt på film, så dette skulle ikke være noe problem for nordmenn og uttale. Det kunne like godt vært et norsk navn spør du meg. Og til slutt, sikkert flere her som har utenlandske navn på ungene sine uten at de en gang vet det selv. Mange navn i Norge som er ansett som norsk stammer opprinnelig fra et annet land uansett. Synes TS bare skal heve seg over de som misliker navnet og spesielt basert kun av fordommer. Det er tydelig at de ikke er i gruppen som bare ikke synes navnet er fint, men som har sterke fordommer i tilegg. Det liksom forskjell på å ikke like noe enn å sitte å irritere seg over at andre liker det, som i dette tilfelle er navn, og som vil kalle ungen sin det. Anonymous poster hash: 177f5...7df 3
Gjest Elseby13 Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Liam er så typisk irsk at det blir rart om en etnisk norsk unge heter det. Nathaniel er mer unge mødre for meg.
Rosewood Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 Jeg synes Liam er veldig fint. Men ikke på norske barn, uten noen tilknytning til england/usa/australia/whatever. Jeg synes det blir veldig rart. Samme med jentenavn som jessica, jennifer, ashley osv. Klarer ikke helt å fordøye det 6
Gjest Keikolina Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Kult navn, hadde ei katte som het det engang.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 (endret) Liam er slettes ikke et stygt navn. Jeg kjenner en som heter det, og barnets mor er ikke en ung mor. Om man ikke er vant med navnet fra før av, så kan det ta tid å venne seg til hvordan man skal uttale navnet. Men det går seg til. Du må velge det navnet du selv liker best, også driter du i andres meninger (bortsett fra det barnefaren mener da). Endret 11. august 2013 av Mrs. Random Nick
MarenogAron Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 (endret) Jeg liker både Liam og mange andre av topp 10/50-navnene. (Theo, Nathaniel, Lukas +++). Jeg kommer nok til å bruke et sånn navn. Bryr meg ikke i det hele tatt om alle de som sier at du må være 17 år for å kalle ungen din det. Skulle tro at det bare var tenåringer som fikk barn om man følger den logikken og ser på topp-listene her i landet. Ps: Og jeg er høyskoleutdannet, eier eget hus og har god jobb. Redigert: Og til alle de som sier at det er utenlandske navn og ikke passer på en norsk unge: De aller færreste navn vi bruker i dag er norske. Til og med f.eks Andreas, som jeg ikke kan tenke meg at noen sier er unorskt, er egentlig gresk. Endret 11. august 2013 av MarenogAron
Løvetanten Skrevet 11. august 2013 #18 Skrevet 11. august 2013 Liam er vel bare litt harry? Som Chrisander og Nathaniel.... 12
Ingeborg! Skrevet 11. august 2013 #19 Skrevet 11. august 2013 Liam er ikke et navn jeg kunne brukt selv, men jeg synes ikke det er stygt. Har mer med type navn å gjøre. Men det jeg ikke forstår et argumentene i fht. Er ingen vits å ta disse folkene her seriøst i det hele tatt. Fordommene tyter visst ut av ørene til enkelte. Ja, det er selvsagt lov å mislike et navn. Vi har alle ulik smak, men å mislike et navn etter hvor personen er i fra og like det hvis personen er fra riktig land, det er rett og slett komplett idiotisk. Null respekt til slike. Så kommer det også an på hvordan man utaler seg om det. Du misliker et navn, greit, du kaller foreldrene for umodne idioter, slenger på et W* Trash-stempel eller "unge mødre" og viser hvor mye du spyr, igjen, det er komplett idiotisk. Og dessverre så ser jeg mange av dem. Forresten, ikke alle i f.eks engelsktalende land har et typsisk "engelsk" etternavn, selv om uttalsen stort sett er da. Olsen og Hansen f.eks er også etternavn som ikke er uvanlig i USA, og sikkert ikke England heller. Og ikke alle nordmenn har et typisk norsk etternavn heller. Og vi vet ikke hva TS heter til etternavn. Og liksom, tenk om alle skulle hett det samme? Å gå i klasse med tre stykker med samme navn som deg selv er ikke alle like morsomt, spesielt ikke når det blir, "Kari den populære", "vanlig-Kari", "rare-kari" og "Kari-Kari". Så det er faktisk ganske fint at man ikke kun er bundet til norske navn. Vel, ja, de vil dessverre det når enkelte tenker som "deg". Fordommer skaper ofte mobbing men man bekjemper ikke mobbing med fordommer. --------------- Synes TS skal kalle ungen Liam hvis hun vil det. Det uttales også "rett frem" på engelsk, i hvertfall det jeg har hørt på film, så dette skulle ikke være noe problem for nordmenn og uttale. Det kunne like godt vært et norsk navn spør du meg. Og til slutt, sikkert flere her som har utenlandske navn på ungene sine uten at de en gang vet det selv. Mange navn i Norge som er ansett som norsk stammer opprinnelig fra et annet land uansett. Synes TS bare skal heve seg over de som misliker navnet og spesielt basert kun av fordommer. Det er tydelig at de ikke er i gruppen som bare ikke synes navnet er fint, men som har sterke fordommer i tilegg. Det liksom forskjell på å ikke like noe enn å sitte å irritere seg over at andre liker det, som i dette tilfelle er navn, og som vil kalle ungen sin det. Anonymous poster hash: 177f5...7df Som jeg skulle sagt det selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå