Gå til innhold

Er dette navnet toppen av de alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storesøsteren til min bestevenninne har fått barn, og barnet skal hete ... *trommevirvel* ... OLEANDER!

Hva synes dere om dette? Jeg synes det er så typisk 2013, ungemødre, sossenavn som det går an å få det. På en måte i slekt med Liam, Leander, Nathaniel og de navnene der. Hva er deres mening?

Anonymous poster hash: 91ca0...5ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olivander, nesten! *vifte med tryllestaven*

Anonymous poster hash: 91fef...788
  • Liker 4
Skrevet

Noe sossenavn ville jeg vel ikke kalle det, snarere tvert i mot. :P

• Liker 10
Skrevet

Storesøsteren til min bestevenninne har fått barn, og barnet skal hete ... *trommevirvel* ...

OLEANDER!

Hva synes dere om dette? Jeg synes det er så typisk 2013, ungemødre, sossenavn som det går an å få det. På en måte i slekt med Liam, Leander, Nathaniel og de navnene der. Hva er deres mening?

Anonymous poster hash: 91ca0...5ea

Enig i alt du sier utover at det er "sossenavn". På Oslo vest heter guttene Henrik, Carl, Magnus og den type navn. Ikke at de ikke er brukt helt andre steder også, men det er slke navn som er mest overrepresentert der. Navn som Oleander (grøss), Nathaniel og Liam er ikke sossenavn i det hele tatt. De er helt sikkert ment å være det, men det er jo lavstatusnavn så det holder.

Anonymous poster hash: 84d61...63d

• Liker 9
Skrevet

Enig med loffen, navnet signaliserer lav sosial status. Forresten klarer jeg nesten ikke å tro på at noen kaller ungen sin dette.

• Liker 2
Skrevet

Nei, dette er et navn jeg hadde forventet av hun på rundt 25 som tar opp videregående, med to barn og får støtte fra NAV.

• Liker 7
Skrevet

Er dere helt gale? "Navnet signaliserer lav sosial status" ?? Er det helt seriøst slik at folk dømmer din status etter navnet ditt?!

Anonymous poster hash: 7992c...044
  • Liker 1
Skrevet

Er dere helt gale? "Navnet signaliserer lav sosial status" ?? Er det helt seriøst slik at folk dømmer din status etter navnet ditt?!

Det er ikke til å komme utenom at det finnes et slags mønster i hva slags foreldre som velger hvilke navn. Og disse fjollete, klissete navna ser ut til å være spesielt populære blant typiske unge foreldre, med lav sosial status.

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville ikke behandlet lille Oleander annerledes enn lille Henrik, men navn viser seg faktisk å ha en viss verdi som indikator. Det handler ikke om at alle som heter noe er slik og sånn, men om statistikk. Det er en grunn til at Ronny, Tommy og Roger er nr. 1, 2 og 3 på listen over de vanligste navnene på næringsdrivende hvis selskap går konkurs. Ingen kan noe som helst for navnet sitt, men det er ikke helt, helt tilfeldig hvem som får hvilke typer navn.

Anonymous poster hash: 84d61...63d

• Liker 10
Skrevet (endret)

Nei, dette er et navn jeg hadde forventet av hun på rundt 25 som tar opp videregående, med to barn og får støtte fra NAV.

FY så fordomsfull! Håper virkelig ikke du drar alle under èn kam her.

Edit: Hvem som helst kunne kalt barnet sitt Oleander. Det er 2013 for God sake.

Endret av Alja91
  • Liker 2
Skrevet

Tror de sa det fordi de var uenig med TS sin påstand, det ville nok ikke vært fokus hadde ikke TS nevnt det i en bisetning om dagens trender.

Jeg synes navnet er søtt, det er en mix av eldgammelt og nytt (Olea/Leander). På bygda kommer de til å tro at det er glemt en S, og spørre "kor e hainnj Ooole-ANders hæn?". Hihi.

Anonymous poster hash: 27bc5...511

Skrevet

Hvorfor et lavstatus navn? Dilla på navnet Nathaniel fikk jeg etter å ha lest en bokserie i min ungdom. Da var navnet på sønnen min bestemt. Ikke alle gidder å kalle unga Per, Pål eller Espen. Godt med litt friske navn.

Anonymous poster hash: c0471...99f

Skrevet

Hvorfor et lavstatus navn? Dilla på navnet Nathaniel fikk jeg etter å ha lest en bokserie i min ungdom. Da var navnet på sønnen min bestemt. Ikke alle gidder å kalle unga Per, Pål eller Espen. Godt med litt friske navn.

Dette. Å kalle opp ungen sin etter karakterer i kiosklitteratur.

Anonymous poster hash: 9f891...fc3

• Liker 11
Skrevet

Sossenavn, njæ...ikke akkurat, men enig i at det kanskje er noe typisk unge foreldre over det. Noe pent navn syns jeg ike det er, men for all del, hver sin smak.

Jeg var vel rundt 16 da jeg fant ut hva jeg ville kalle en evt. sønn, ikke p.g.a. trend, men rett og slett fordi jeg syns det er helt nydelig! Men i dag ser jeg jo at det er et ganske vanlig navn, det var det ikke den gang. Men får jeg en sønn skal han likevel ha det navnet, så får andre tenke akkurat hva de vil :)

Anonymous poster hash: 4913d...91c
Skrevet

OG det at 97% av alle som navngir sine barn disse navna er stortsett alenemødre uten utdannelse.

Anonymous poster hash: 7dbdc...0c2

• Liker 1
Skrevet

Dette. Å kalle opp ungen sin etter karakterer i kiosklitteratur.

Anonymous poster hash: 9f891...fc3

Ha ha ha, ja er bedre å kalle opp unga etter naboen. Det gjør det bedre.

Skrevet

OG det at 97% av alle som navngir sine barn disse navna er stortsett alenemødre uten utdannelse.

Anonymous poster hash: 7dbdc...0c2

Da tilhører jeg de 3 prosentene <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Skrevet

Hvorfor et lavstatus navn? Dilla på navnet Nathaniel fikk jeg etter å ha lest en bokserie i min ungdom. Da var navnet på sønnen min bestemt. Ikke alle gidder å kalle unga Per, Pål eller Espen. Godt med litt friske navn. Anonymous poster hash: c0471...99f

Det er jo ikke sånn at navnet i seg selv er lavstatus (lavstatus er forøvrig et idiotisk uttrykk som indikerer at det ikke er like bra å hete Oleander som Edvard Alexander), det handler om at forskjellige type mennesker velger ulike navn til barna sine. Og i grupperinger med f.eks. høy utdannelse, over gjennomsnittet høy inntekt og med høy sosiokulturell kapital., velger man helt andre navn enn i grupperinger med yrkesfaglig utdannelse og lav inntekt. Det handler ikke om å velge friske eller kjedelige navn, men at det er helt ulike navn som i det hele tatt er aktuelle for de to gruppene, fordi referanserammen er helt forskjellig.

Anonymous poster hash: dbc73...b1b

• Liker 4
Skrevet

FY så fordomsfull! Håper virkelig ikke du drar alle under èn kam her.

Edit: Hvem som helst kunne kalt barnet sitt Oleander. Det er 2013 for God sake.

Helt feil Hvem som helst gjør ikke det. Det er stort sett unge foreldre uten utdanning som velger den type navn.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...