AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Jeg var med noen venner på kino for en stund tilbake og så Saw 7 i 3D. Jeg satt med fingrene i ørene og øynene lukket, samtidig som jeg prøvde å få med meg filmen (hadde jo betalt for det...) mens tårene rant. Skrikingen og torturen (Av det jeg så ) var uutholdelig. Jeg vet jo selvfølgelig at det bare er skuespill... Etter filmen var jeg skjelven i hele kroppen og i elendig humør. Vennene mine var underholdt og syns det var interessant og se alle de kreative måtene ofrene "dør" på. Dette har jeg aldri fortalt til noen... Har sett en del skrekkfilmer (slaktefilmer) ellers, men vanskeligere å stenge ute inntrykk på kino enn i stua. Er jeg helt unormal? Hvorfor reagerer jeg som om det var ekte? Hvordan kan andre syntes tortur er underholdene? Anonymous poster hash: a0286...322
-Jiinxs- Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Du visste vel hva type film du skulle si, hvorfor sa du bare ikke at du ikke ville være med å se filmen? Vil ikke si at du er overfølsom, filmen er jo litt grotesk til tider.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Nei, du er ikke unormal. Vil tro det er mer normalt å finne det ubehagelig å se slike filmer enn å faktisk like det. Hilsen ei som sitter og ler høyt av slike filmer. Anonymous poster hash: 195fe...33d
Guybrush Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Det handler om å kunne distansere seg fra og skille film fra virkelighet. Eksempelvis var min reaksjon på vold i filmer ekstrem forskjellig da jeg var liten i forhold til idag. Filmskapere kan provosere og spille på mange forskjellige følelser. Smaken er som baken og ikke alt passer alle. Liker du ikke denslags er det ikke noe galt i det. Like lite som det er galt å finne slikt underholdende. Reaksjonen på folk om de fikk beskjed om at dette var ekte på forhånd ville vært ekstremt forskjellig. Det er viktig å ikke tenke at vennene dine er avstumpet følelsesmessig også. Dette er helt normalt. Falsk vold er en måte å studere og oppleve noe skummelt på en trygg og kontrollert måte. Har foregått siden tidenes morgen. I alle kulturer.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Litt grotesk? synes det er helt ufattelig at folk orker å se sånt, forsøpling av sinnet Anonymous poster hash: ebdae...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 Hehe. Ja, det spørs jo på hvilke underholdningsverdier en sitter pris på da! Akkurat Saw-serien synes jeg er nå så som så, men noe av det er jo ganske grotesk og artig da. Men ja, det er absolutt viktig å skille mellom film og virkelighet, selv om det vekker mange følelser som en del av opplevelsen. Men det er jo slik det er også, med grøssere og bra splattere, og eventuelt komedier. Anonymous poster hash: 3ac1b...420
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Det handler om å kunne distansere seg fra og skille film fra virkelighet. Eksempelvis var min reaksjon på vold i filmer ekstrem forskjellig da jeg var liten i forhold til idag. Filmskapere kan provosere og spille på mange forskjellige følelser. Smaken er som baken og ikke alt passer alle. Liker du ikke denslags er det ikke noe galt i det. Like lite som det er galt å finne slikt underholdende. Reaksjonen på folk om de fikk beskjed om at dette var ekte på forhånd ville vært ekstremt forskjellig. Det er viktig å ikke tenke at vennene dine er avstumpet følelsesmessig også. Dette er helt normalt. Falsk vold er en måte å studere og oppleve noe skummelt på en trygg og kontrollert måte. Har foregått siden tidenes morgen. I alle kulturer. TS har ikke sagt at det er galt å la seg underholde av voldelige filmer, ei heller at folk som liker dette er følelsesmessig avstumpet, men hun forteller at hun reagerte kraftig på dette, noe som jeg ikke syns er unormalt. Film skal gjenspeile virkeligheten og da er det ikke rart at sånne følelser oppstår, og det trenger ikke å bety at hun selv har opplevd noe lignende Anonymous poster hash: 137c5...afe 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 Var et kompromiss å se den filmen i vennegjengen, jeg kan jo ikke bestemme "alt". uten lyd klarer jeg å distansere meg fra slike filmer. Men med lyd er det helt forferdelig... -tsAnonymous poster hash: a0286...322
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Falsk vold er en måte å studere og oppleve noe skummelt på en trygg og kontrollert måte. Har foregått siden tidenes morgen. I alle kulturer. hvordan foregikk denne falske volden, før man hadde film og lignende? Anonymous poster hash: ebdae...e1c
Guybrush Skrevet 10. august 2013 #11 Skrevet 10. august 2013 TS har ikke sagt at det er galt å la seg underholde av voldelige filmer, ei heller at folk som liker dette er følelsesmessig avstumpet, men hun forteller at hun reagerte kraftig på dette, noe som jeg ikke syns er unormalt. Film skal gjenspeile virkeligheten og da er det ikke rart at sånne følelser oppstår, og det trenger ikke å bety at hun selv har opplevd noe lignende Anonymous poster hash: 137c5...afe Du gjentar i hovedsak det samme jeg skrev samt legger til noe på slutten jeg overhodet ikke har antydet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 jeg vil påstå at det er naturlig å reagere på smerteskrik fra torturerte mennesker, selv om det er på film, er det bestrebet etter å være så likt virkeligheten som mulig og jeg mener at man som et normalt menneske, at biologien da gjør at man reagerer negativt Anonymous poster hash: ebdae...e1c
Guybrush Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 hvordan foregikk denne falske volden, før man hadde film og lignende?Anonymous poster hash: ebdae...e1c Teater, gladiatorspill, ritualer, etc
Guybrush Skrevet 10. august 2013 #14 Skrevet 10. august 2013 jeg vil påstå at det er naturlig å reagere på smerteskrik fra torturerte mennesker, selv om det er på film, er det bestrebet etter å være så likt virkeligheten som mulig og jeg mener at man som et normalt menneske, at biologien da gjør at man reagerer negativtAnonymous poster hash: ebdae...e1c Noen mennesker klarer å skille smerteskrik fra et barn og trassgråt mens andre gjør det ikke. Å hevde at filmer som saw er realistiske er vel en overdrivelse Å si det er unormalt og feil å la seg underholde av falsk vold er litt drøyt spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #15 Skrevet 10. august 2013 Du gjentar i hovedsak det samme jeg skrev samt legger til noe på slutten jeg overhodet ikke har antydet. "Det handler om å kunne distansere seg fra og skille film fra virkelighet." skrev du, men det trenger slettes ikke være tilfellet. Meg for eksempel, jeg klarer fint å skille film fra virkelighet, men det betyr ikke at jeg ikke reagerer på voldelige scener, nettopp fordi det gjenspeiler virkeligheten. Anonymous poster hash: 137c5...afe 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #16 Skrevet 10. august 2013 Det handler om å kunne distansere seg fra og skille film fra virkelighet. Eksempelvis var min reaksjon på vold i filmer ekstrem forskjellig da jeg var liten i forhold til idag. Filmskapere kan provosere og spille på mange forskjellige følelser. Smaken er som baken og ikke alt passer alle. Liker du ikke denslags er det ikke noe galt i det. Like lite som det er galt å finne slikt underholdende. Reaksjonen på folk om de fikk beskjed om at dette var ekte på forhånd ville vært ekstremt forskjellig. Det er viktig å ikke tenke at vennene dine er avstumpet følelsesmessig også. Dette er helt normalt. Falsk vold er en måte å studere og oppleve noe skummelt på en trygg og kontrollert måte. Har foregått siden tidenes morgen. I alle kulturer. Bortsett fra i tidligere tider ble folk torturert og drept for underholdning og samfunnskontroll i virkeligheten, gjennom henrettelser, heksebrenning og gladiatorkamper. Foretrekker Saw Anonymous poster hash: 42f3f...123 1
Mann 42 Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 Det handler om å kunne distansere seg fra og skille film fra virkelighet. Eksempelvis var min reaksjon på vold i filmer ekstrem forskjellig da jeg var liten i forhold til idag. Filmskapere kan provosere og spille på mange forskjellige følelser. Smaken er som baken og ikke alt passer alle. Liker du ikke denslags er det ikke noe galt i det. Like lite som det er galt å finne slikt underholdende. Reaksjonen på folk om de fikk beskjed om at dette var ekte på forhånd ville vært ekstremt forskjellig. Det er viktig å ikke tenke at vennene dine er avstumpet følelsesmessig også. Dette er helt normalt. Falsk vold er en måte å studere og oppleve noe skummelt på en trygg og kontrollert måte. Har foregått siden tidenes morgen. I alle kulturer. Mange kulturer utforsket skumle ting gjennom helt ekte vold, så her er vi strået hvassere, mener jeg. Vår gladvold er i det minste på lissom. Romerne, som ikke var interessert i spesialeffekter, gikk for "the real deal", også i underholdningssammenheng. Jeg syntes også at SAW 7 var en anelse trist. Og John Kramer har ikke noe videre humoristisk sans i det hele tatt. Særlig var finalen ganske slem. Men det er den jo alltid, med den kroppen. Vet dere hva som er verst? Ikke det? Da burde dere se filmen. Evt se den en gang til.
Mann 42 Skrevet 11. august 2013 #18 Skrevet 11. august 2013 (endret) Hehe. Ja, det spørs jo på hvilke underholdningsverdier en sitter pris på da! Akkurat Saw-serien synes jeg er nå så som så, men noe av det er jo ganske grotesk og artig da. Men ja, det er absolutt viktig å skille mellom film og virkelighet, selv om det vekker mange følelser som en del av opplevelsen. Men det er jo slik det er også, med grøssere og bra splattere, og eventuelt komedier. Anonymous poster hash: 3ac1b...420 Det sentrale motivet i SAW-serien er "poetisk rettferdighet" og en ekstrem formulering av "the weil of unknowing", slik jeg ser det. Og siden ofrene og deres prøvelser er utvalgt med en viss syk sans for rettferdighet, så blir det tolerererbart. Så vidt. Det i seg selv er kanskje mer forstyrrende enn de faktiske groteskeriene. Endret 11. august 2013 av Mann 42
murray Skrevet 11. august 2013 #19 Skrevet 11. august 2013 Synes det er imponerende at du holdt ut i det hele tatt Selv hoppet jeg av lasset etter saw 4 siden jeg brukte store deler av filmen på å unngå å kaste opp..
Mann 42 Skrevet 11. august 2013 #20 Skrevet 11. august 2013 Synes det er imponerende at du holdt ut i det hele tatt Selv hoppet jeg av lasset etter saw 4 siden jeg brukte store deler av filmen på å unngå å kaste opp.. Nå begynner jeg å bli litt engstelig for at det skulle være noe galt med meg, siden jeg så hele serien på Video on Demand over et par kvelder, og syntes det var ganske interessant. Næh...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå