Gå til innhold

Lyst på en liten hund....Tror jeg da ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg og min sønn (8) skal få hund etterhvert må det være en liten type som liker stimuli.

Altså vi ønsker å lære den lydighet og konstruktiv lek.

Forslag til rase?

Terrier er utelukket.

Anonymous poster hash: 29b7a...f31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en Bichon-blanding. Strålende fornøyd. Bichon-rasene er helt fantastiske.

Skrevet

Små hunder = Dør fortere av hjertefeil, orker ikke å trimmes, mest til pynt, egentlig.

Mellomstore = En mellomting av liten og stor.

Stor = Tar for stor plass. Koster for mye.

• Liker 1
Skrevet

Små hunder = Dør fortere av hjertefeil, orker ikke å trimmes, mest til pynt, egentlig.

Du kan mye om hunder ser jeg.

:ironi:

• Liker 11
Skrevet

Mange av de små hunderasene er vel de som er kjent for å leve lengst, og har som regel masse energi til trim :)

Hvor liten tenker du TS? Har du en max-størrelse?

• Liker 1
Skrevet

Tøv, mange små hunderaser er friske. De orker selvsagt å trimmes, er som regel eierne som ikke gidder. Og nei, det er like mye til pynt som middels og store raser.

• Liker 1
Skrevet

Du kommer med negativt oppgulp i alle trådene her inne.

Anonymous poster hash: 7e8ee...c84

• Liker 3
Gjest Belle âme
Skrevet

Cocker spaniel, chihuahua, dachs, papillon(Elsk) phalene(elsk) pomerianian, norfolk terrier(Sorry du vil ikke ha den, men den e SÅÅÅ nydelig) lasha apso, malteser, shih tzu, lancahire heeler, basset hound, petit basset griffon véndéén, basset fauve de bretange, coton de tuleàr(elsk) japansk spisshund, volpino italieno, whippet, italiensk mynde, etnahund, staffordshire bullterrier(Ikkje ein terrier som i jakthund) Boston terrier(Overhode ingen terrier, meir en bulldog) engelsk bulldog, fransk bulldog, mops, dvergpincher, Toy puddel, dvergpuddel, mellompuddel, cavalier king Charles spaniel, dansk svensk gårdshund, kinesisk nakenhund(Med eller uten pels) dvergchnauzer, tibetansk spaniel, griffon bruxellois, islandsk fårehund, japanese chin, Jack russell terrier, keeshund, mittelspitz, løwchen, parson russell terrier, mudi, Pumi, puli, pekingneser, schipperke, sealyham terrier, shiba, västgøtaspets...

Ka ska du bruke hunden til egentlig?

Skrevet (endret)

Dvergpuddel. Intelligente hunder, smarte og lærevillige. Kan gå lange fjellturer like godt som byturer. Lette å ta med seg pga størrelsen. Noe pelsstell men røyter ikke, noe som også kan være en stor fordel.

Endret av Ingeborg!
  • Liker 1
Skrevet

hvor i all verden har du hundekunnskapene dine fra?

Papilloner (som er "min" rase) kan leve i opp til 17 år, er veldig aktive, og er strålende til agility, søk, lydighet, osv. Absolutt ikke brukende til pynt!

Faktisk er det heller slik at jo større de er, dess kortere levetid har de. Berner Sennen, Leonberger osv har f.eks levetid på 8-10 år. Mindre raser har levetid på 12-14 år.

Skaff deg kunnskaper før du uttaler deg.

Skrevet

Papillon. :)

Anonymous poster hash: ac925...b44
  • Liker 1
Skrevet

Tullprat!

Mange av de hunderasene som nevnes her er svært populære og det avles på kreti og pleti over en lav sko med påfølgende mye sykdom på rasene. Jeg er også skeptisk til kombinasjonen veldig små hunder og barn, så jeg tror jeg ville ha gått for en av de mindre gjeterhundrasene. F.eks. vestgøtaspets. Friske, kule hunder som kan brukes til veldig mye og som er forholdsvis lette å trene.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dansk Svensk Gårdshund. Kjennere flere slike hunder. Glade og livlige og de elsker sin familie.

Skrevet

Hvis TS absolutt ikke vil ha en hund av terriertype, så ville jeg ha unngått DSG. Litt for lik de små terrierrasene... ;)

Skrevet

Hvis TS absolutt ikke vil ha en hund av terriertype, så ville jeg ha unngått DSG. Litt for lik de små terrierrasene... ;)

Litt for lik? Det er jo en terrier! :)

Anonymous poster hash: 7e8ee...c84

Skrevet

Cocker spaniel, chihuahua, dachs, papillon(Elsk) phalene(elsk) pomerianian, norfolk terrier(Sorry du vil ikke ha den, men den e SÅÅÅ nydelig) lasha apso, malteser, shih tzu, lancahire heeler, basset hound, petit basset griffon véndéén, basset fauve de bretange, coton de tuleàr(elsk) japansk spisshund, volpino italieno, whippet, italiensk mynde, etnahund, staffordshire bullterrier(Ikkje ein terrier som i jakthund) Boston terrier(Overhode ingen terrier, meir en bulldog) engelsk bulldog, fransk bulldog, mops, dvergpincher, Toy puddel, dvergpuddel, mellompuddel, cavalier king Charles spaniel, dansk svensk gårdshund, kinesisk nakenhund(Med eller uten pels) dvergchnauzer, tibetansk spaniel, griffon bruxellois, islandsk fårehund, japanese chin, Jack russell terrier, keeshund, mittelspitz, løwchen, parson russell terrier, mudi, Pumi, puli, pekingneser, schipperke, sealyham terrier, shiba, västgøtaspets...

Ka ska du bruke hunden til egentlig?

Jeg slår et slag for denne trivelige, elskverdige, lekne og lettlærte rasen:

Japanese-Spitz-Puppy.jpg

japanese_spitz_0015_phototheque.jpg

Japanese+Spitz2.jpg

Kommer med ulik pelslengde, noen har lang pels over hele og andre har større variasjon over hele kroppen. Lukter ikke hund av dem. 98 av 100 allergikere er ikke allergisk mot JP. Glad i barn er de også :) Elsker familien, ønsker at alle skal være sammen, blir med på alt og ingenting blir kjedelig for dem. Blir ikke rastløs om man ligger inne med spysjuka ei helg og ikke klarer å gå lenger enn til postkassa. Røyter lite, særlig om man børster. Det faller av små dotter, og ikke hår. Skitt rister de bare av seg. Og jeg må understreke at de elsker å lære, de lærer veldig fort og finner fort ut av ting. Jeg føler innimellom om at min kom ferdig programmert til å være en gullgutt :)

Anonymous poster hash: b4567...ea7

Skrevet

Tibetansk spaniel. Veldig glad i familien sin, bryr seg ikke om fugler osv. Stor hund i en liten kropp. Mye batteri i dem om du vil , kan gå mange timer på fjellet og trives godt på sofaen og.

Skrevet

Jeg synes du bør starte med å tenke nøye gjennom hva du ønsker ut av en hund og hva du kan gi dem. Og ikke minst lese opp om hundeatferd, hunders behov og hundetrening.

- Hvor mye tur kommer du til å gå? Vær realistisk, ikke tenk på hva du ideelt sett kunne deg å gå en gang i fremtiden, men hva du har overskudd og lyst til per i dag.

- Hvor mye mental stimuli kommer du til å gi? Kommer du til å trene noe spesielt?

- Hva med pelsstell? Mange småhunder er veldig søte, men de har en krevende pels som enten må gres og ordnes ofte, eller holdes klippet.

- Vær obs på småhunder og barn. Barn kan lett se på små hunder som en leke mer enn et dyr som må respekteres for egne grenser. Små hunder kan lett ty til snapping hvis den blir behandlet som en kosebamse og løftet opp til enhver tid.

Jeg har selv en japansk spisshund som nevnes tidligere i tråden. De er nydelige og herlige hunder, men de er avlet til å være innbruddsalarmer. Det betyr at de er veldig alert for omgivelsene og har lav terskel for å varselbjeffe. Min erfaring er også at de røyter en del, men det stemmer at de er overraskende lette å holde rene. De lærer lett, men de har ikke så stor tålmodighet og konsentrasjonsevne som mer førerorienterte raser.

Når du finner et par-tre raser du synes høres aktuelle ut, så ville jeg lest om dere historie og hva de ble avlet frem til å gjøre. Om de er rene selskapshunder (som f.eks japaneren), så ville jeg lest litt om hvilke raser de ble blandet med tidligere. Utfra dette kan du finne ut mer om hva slags gemytt og type de er, og om det er noe som passer til deres livsstil.

• Liker 2
Skrevet

Små hunder er som regel ikke så glad i barn.

Ville personlig aldri skaffet meg en liten hund pågrunn av et barn kan være veldig tafsette og oppgjagende på en liten hund.

Vent til du kan skaffe deg en større hund eller til ungen din er større.

Verste jeg ser er familier med bikkje og ungen som drar i å styrer på det stakkars dyret, nå sier ikke jeg at det er i ditt tilfelle, men jeg tror generelt at små hunder kan bli lettere nervøse ol når det kommer til barn.

Skrevet

Små hunder er som regel ikke så glad i barn.

Ville personlig aldri skaffet meg en liten hund pågrunn av et barn kan være veldig tafsette og oppgjagende på en liten hund.

Vent til du kan skaffe deg en større hund eller til ungen din er større.

Verste jeg ser er familier med bikkje og ungen som drar i å styrer på det stakkars dyret, nå sier ikke jeg at det er i ditt tilfelle, men jeg tror generelt at små hunder kan bli lettere nervøse ol når det kommer til barn.

Det er da ikke min erfaring men... Her handler det vel om hva man lærer barna til! Problemet er jo at barn lettere skader små hunder..

Jeg har en yorkshire terrier som ELSKER barn! Og de fleste med samme rase som jeg kjenner har det helt likt.. Når jeg tenker meg om så har vel nesten alle vennene mine med små raser barne-elskende-hunder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...