Gå til innhold

Hvordan slutte å være sjenert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er så utrolig lei av å være sjenert! Jeg har vært det hele livet, og har trodd at det skal gå over etterhvert som jeg blir eldre men det har ikke skjedd.

Jeg tror at min sjenerte væremåte hindrer meg å få meg en kjæreste :( Noen tips til hvordan jeg kan bli mer sosialt anlagt og mindre redd folk?

Det hjelper ikke akkurat at jeg bare møter idioter som dumper meg heller. Flere som har det sånn.

Kveldens sukk :(

Hilsen ung dame.

Anonymous poster hash: 8dab9...fdf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært sjenert og tilbakeholden nesten hele livet, men det har blitt bedre med årene. Det viktigste for meg er å være blid, hyggelig og imøtekommende, da blir det automatisk lettere å bli kjent med folk. Ikke vær redd for å drite deg ut, og ta ting med et smil. Ta små steg av gangen, utforde deg selv litt når du møter på nye folk f.eks - bli flinkere til å stille spørsmål. Hvertfall det som har hjulpet meg :)

• Liker 1
Skrevet

Du må utfordre deg selv, gjøre ting du synes er litt ukomfortabelt. Komme ut av komfortsonen din, rett og slett. Etterhvert blir det bedre. Har hatt det sånn selv.

Skrevet

Tror du må være tålmodig. Jeg har selv slitt med sjenanse, og det er først etter 25 jeg ble tryggere på meg selv, og våget å se folk i øynene.

Du må tenke at mennesker ikke vurderer deg til enhver tid, ofte skyldes sjenanse usikkerhet på hvordan andre oppfatter deg. Tenk også at blyghet kan ses på som tiltrekkende for menn. Men det er selvfølgelig viktig å ikke lukke seg helt.

Skrevet

Drikk alkohol. Det fungerer for de fleste nordmenn.

Anonymous poster hash: 7cda1...ab9
  • Liker 6
Skrevet

Du må ut av komfortsonen din ja, om du vil utvikle deg. Du må utfordre deg. Gjøre en innsats..

Det er ingenting som skjer av seg selv heller. Og det skjer ikke så veldig mye over natten heller.

Og hvis du bare møter på folk som dumper deg, så burde du kanskje se litt på deg selv etterhvert?
Hva gjør du feil da evt? Hva ér feil egentlig (for denne er jo noe subjektiv også)? Preferansene? Kjemien?

Og kanskje du burde finne noen som passer deg og din personlighet bedre da eventuelt?
Som ville ha likt deg for den du er, like mye som du ville ha likt henne ( eller ham.. ).

Anonymous poster hash: 0b398...9e9
Skrevet

Heisann ung dame, utfordrer deg til en kaffe på mandag i by'n. Ingen følelser bare kaffe, si hei og gå en tur med hunden min:) Svar på pm hvis du tør og tilfeldigvis bor i Hordaland;)

• Liker 2
Skrevet

Tid og sted..

Skrevet

Kan si imorgen 17.00 på kafeen som ligger "på" festplassen. De pleier å være snill med hunder

Skrevet

Tror du må være tålmodig. Jeg har selv slitt med sjenanse, og det er først etter 25 jeg ble tryggere på meg selv, og våget å se folk i øynene.

Du må tenke at mennesker ikke vurderer deg til enhver tid, ofte skyldes sjenanse usikkerhet på hvordan andre oppfatter deg. Tenk også at blyghet kan ses på som tiltrekkende for menn. Men det er selvfølgelig viktig å ikke lukke seg helt.

Jeg er tålmodig, men jeg er over 30 nå og syns det må begynne å gi seg. Men du har et godt poeng; jeg ser ikke folk i øynene, jeg ser i bakken :( Syns øyenkontakt med fremmede er vanskelig. Hvordan gjør du det?

Heisann ung dame, utfordrer deg til en kaffe på mandag i by'n. Ingen følelser bare kaffe, si hei og gå en tur med hunden min:) Svar på pm hvis du tør og tilfeldigvis bor i Hordaland;)

Så friskt forslag! Jeg bor imidertid langt unna Hordaland :) Tror uansett ikke jeg hadde turt...

Kom deg ut av komfortsonen din !

Har gjort det..men det hjalp ikke da jeg ble avvist av en mann jeg var veldig interessert i :(

Skrevet

Du må ut av komfortsonen din ja, om du vil utvikle deg. Du må utfordre deg. Gjøre en innsats..

Det er ingenting som skjer av seg selv heller. Og det skjer ikke så veldig mye over natten heller.

Og hvis du bare møter på folk som dumper deg, så burde du kanskje se litt på deg selv etterhvert?

Hva gjør du feil da evt? Hva ér feil egentlig (for denne er jo noe subjektiv også)? Preferansene? Kjemien?

Og kanskje du burde finne noen som passer deg og din personlighet bedre da eventuelt?

Som ville ha likt deg for den du er, like mye som du ville ha likt henne ( eller ham.. ).

Jeg har sett på meg selv og syns egentlig det er litt dumt at en dame i sin beste alder går "ubrukt". Hvorfor menn ikke er interessert vet jeg ikke. Jeg har også tenkt på preferansene mine, men kan man egentlig endre hva og hvem man tenner på? Skal man bare ta til takke? Jeg syns det blir feil ovenfor han jeg tar til takke med og meg selv..jeg vet ikke. Vil jo ikke ende opp helt alene heller..

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle! Håper sånn at jeg klarer å gjøre noe med dette ettersom jeg syns det forringer livskvaliteten sånn. Hilsen TS.

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg er tålmodig, men jeg er over 30 nå og syns det må begynne å gi seg. Men du har et godt poeng; jeg ser ikke folk i øynene, jeg ser i bakken :( Syns øyenkontakt med fremmede er vanskelig. Hvordan gjør du det?

Det er ikke nødvendigvis noe som gir seg av seg selv bare man blir gammel nok. Som med de fleste psykiske "problemer" så må det jobbes med, gjerne over mange mange år, før man ser resultater. Det eneste som hjelper mot sjenanse (jeg har personlig erfaring) er å utfordre seg selv. Jeg har selv hatt jobber der jeg har måttet snakke mye med mennesker eller stå foran en forsamling og snakke, selv om, spesielt det siste, er en situasjon jeg ikke er 100% komfortabel med. Men må man så må man, og man kommer sterkere ut av det. Men du trenger selvfølgelig ikke ta det så langt, alle små utfordringer hjelper på. Selvfølgelig kan man oppleve å bli avvist og at ting ikke går helt superdupert alltid, men sånn er det bare noen ganger.

Sjekkemarkedet er vel litt som på skolen. Det er de som roper høyest som får oppmerksomheten, de stille og sjenerte blir gjerne oversett. Stå på ts!

Skrevet

Jeg er tålmodig, men jeg er over 30 nå og syns det må begynne å gi seg. Men du har et godt poeng; jeg ser ikke folk i øynene, jeg ser i bakken :( Syns øyenkontakt med fremmede er vanskelig. Hvordan gjør du det? Så friskt forslag! Jeg bor imidertid langt unna Hordaland :) Tror uansett ikke jeg hadde turt... Har gjort det..men det hjalp ikke da jeg ble avvist av en mann jeg var veldig interessert i :(Anonymous poster hash: 8dab9...fdf

Jeg foreslår at du øver deg på øyenkontakt med kassadama/gutten på Rema, " ufarlige" du treffer i dagliglivet etc.

Et smil om enn et sjenert smil har en utrolig virkning, og gjør deg attraktiv for mange. Dette vil på sikt gi deg bedre selvtillit.

Har du høye krav til livspartner? Jeg syns så absolutt ikke du skal ta til takke med hva som helst, men etterhvert kan man jo revurdere kravene man hadde fra yngre dager.

Skrevet

Jeg foreslår at du øver deg på øyenkontakt med kassadama/gutten på Rema, " ufarlige" du treffer i dagliglivet etc. Det var et godt forslag. Jeg gjør det, men har "brent" meg litt på at menn misforstår høflighet med interesse. Ettersom jeg syns det er vanskelig med avvisning (både når jeg selv blir avvist og avviser), blir jeg stressa av sånne situasjoner. Min erfaring er at det ikke finnes "ufarlige" situasjoner for mellommenneskelig kontakt med motsatte kjønn, noen vil alltid misforstå eller utnytte situasjonen :( Håper jeg tar feil og at jeg bare har vært uheldig.

Et smil om enn et sjenert smil har en utrolig virkning, og gjør deg attraktiv for mange. Dette vil på sikt gi deg bedre selvtillit. Jeg smiler til folk og liker at de smiler tilbake. Opplever også at folk smiler først når jeg passerer de på gaten, sånt syns jeg er hyggelig.

Har du høye krav til livspartner? Jeg syns så absolutt ikke du skal ta til takke med hva som helst, men etterhvert kan man jo revurdere kravene man hadde fra yngre dager. Jeg har nok noen krav, men har blitt streng på at han må være seriøs hvis ikke anser jeg han for å være bortkastet tid. Ettersom jeg er sp sjenert og stille er jeg heller ikke komfortabel med en fyr som spiller sosiale spill, er uærlig, tuller og tøyser. Han må være ærlig og vite hva han vil, hvis ikke ser det ikke ut til at det blir noe. Ellers har jeg ikke så mange flere "krav" enn andre enn at kjemien må stemme ellers trekker jeg meg fort. Ettersom jeg er innadvendt blir det rett og slett vanskelig å få til god kjemi med menn, men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette problemet ennå.

Ellers takk for svar. Hilsen TS

Skrevet

Jeg lurer forøvrig på om den anonyme brukeren og mannemannen hadde en date jeg???

Skrevet

Jeg lurer forøvrig på om den anonyme brukeren og mannemannen hadde en date jeg???

Nei, vi har ikke det.

Ts

Skrevet

Nei, vi har ikke det.

Ts

Tenkte ikke på deg TS, men den anonyme brukeren som lurte på hvor treffet skulle være, for du bodde jo ikke der han bodde, eller noe i den duren.. Bare lurer på om mannemann dukket opp der han sa han ville være og om noen traff han.. :P

Skrevet

Tenkte ikke på deg TS, men den anonyme brukeren som lurte på hvor treffet skulle være, for du bodde jo ikke der han bodde, eller noe i den duren.. Bare lurer på om mannemann dukket opp der han sa han ville være og om noen traff han.. :P

Traff noen, men vet ikke om hun kom fra kg. Ville ikke du snudd i døren hvis man spurte, har vi snakket sammen på kg før ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...