AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Jeg har en venninne som er alenemor til et barn på 3 måneder. Hun har fått en alvorlig sykdom, og fikk i går innkallelse til operasjon som vil finne sted om rundt 1,5 uke. Hun kommer til å forbli innlagt på sykehus i minst én uke i forbindelse med utredning, operasjon og rekonvalesens - kanskje mer. Hun har ingen i familien hennes som kan passe barnet mens hun er innlagt. Far til barnet vet ingen hvor er, moren hennes bor i nærheten men er ikke i stand til å ta vare på barnet, heller ikke søsteren, og familie ellers er det dårlig med. Jeg er hennes nærmeste venninne og har hjulpet henne mye med barnet allerede. Hun vil derfor at jeg skal passe det mens hun er innlagt, og det vil jeg jo selvsagt. Men da må jeg jo ha fri fra jobb, og det er dette jeg ikke helt vet om går. Jeg har prøvd å google litt, og trodde i utgangspunktet dette går under velferdspermisjon, men det ser ut til at dette bare går hvis det er noe som skjer innen familien (?). Jeg har ikke mer ferie å ta ut - hadde bare tjent opp 2 uker ferie i år og de brukte jeg i forbindelse med min venninnes fødsel for å hjelpe henne "i gang". Har dere noen tips om hva dette kan "gå under"? Jeg skal selvsagt snakke med de i ledelsen på jobben på mandag, men av erfaring vet jeg at ting kan ta tid der, så jeg tenkte det var lettere hvis jeg visste hva jeg skulle søke på. Alternativet blir vel at barnet havner i noe slags midlertidig fosterhjem, men det vil min venninne gjerne unngå. Jeg kommer jo til å ta med barnet til mammaen sin på sykehus så ofte det går, og hun er redd for at barnevernet ikke skal få dette til på samme måte. Noen som vet noe som helst som kan være en hjelp? Anonymous poster hash: 643d9...f53
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Hør med Nav, også lurer jeg også på om din arbeidsgiver vil se negativt på dette. Ikke at det har noe å si, men det er alltid greit å ha de "rette" med seg. Eneste alternativet til venninden din må jo da være et slags beredskapshjem, men jeg vil tro at det er bedre både for mor og barn at du som kjenner henne har henne. Anonymous poster hash: 514fe...b1e
Leanne Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Du kan søke velferdspermisjon, men tror du egentlig ikke har krav på noe. Om du forklarer situasjonen for arbeidsgiver kan det hende de innvilger alikevel. Evt. kan du søke permisjon uten lønn eller søke om å ta neste års ferie på forskudd. Hos oss har vi f.eks i utgangspunktet kun rett på permisjon for begravelse ved familie, men sjefen har sagt at om man føler at man burde gå i en begravelse til noen (venn, fjern familie) så vil vi få permisjon med lønn. Som han sa, ingen går jo i begravelser for morro skyld, så da kan vi i det minste dekke opp slik at man får lønn for dagen. Har du en grei sjef så kan det hende det ordner seg... 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Jeg er sjef og ville ha innvilget omsorgspermisjon uten lønn i en slik sak. Jeg antar at NAV betaler en sum for barnetilsyn i slike tilfeller, så det blir vel "lønnen" din for denne uken. Anonymous poster hash: 303c5...b51
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Ja, hos oss hadde du også fått innvilget velferdspermisjon uten lønn med et slikt grunnlag. Anonymous poster hash: c4307...d0e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 Vil også tro at det er din venninne som skal søke om barnetilsyn, og at du søker permisjon. Du er et forbilde. Utrolig flott av deg å støtte din venninne slik! Anonymous poster hash: 994cb...60e 9
Marthe75 Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Hos oss hadde du også fått fri for dette Men hvorfor fikk du bare to ukers ferie? Du tjener ikke opp rett til ferie, men du tjener opp grunnlag for feriepenger. Alle har rett på 4 uker og 1 dag ferie, så sant de er ansatt før 1.mai (litt usikker på den datoen...)
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Begynte du å jobbe før 1. september i fjor, så har du krav på like lang ferie som "alle andre", selv om du ikke har opptjent feriepenger før mer enn to uker. Du kan da altså ta mere ferie, men du blir da trukket i lønn tilsvarende. Så da blir utfordringen: hvordan få inntekt for denne perioden? Du og din venninne bør ta kontakt med NAV på mandag og legge frem problemstillingen. Kanskje kan permisjonspenger overdras til deg i denne perioden når hun er sykemeldt, hvis du fungerer som en av hovedomsorgspersonene for dette barnet. Kanskje kan du fungere som "avlastingsfamilie" for dette barnet og få dekket tilsvarende lønnstap av NAV. Kanskje kan du bli det midlertidige fosterhjemmet for barnet, og med et så lite barn så vil du få lønn for å være hjemme med det. Ta kontakt med NAV snarest. Forresten: all honør til deg som stiller opp i en vanskelig situasjon! Jeg har gjort tilsvarende en gang. Min venninne hadde et kreftsykt barn som skulle inn på sykehuset til behandling, men kunne ikke være med fordi hun hadde flere barn hjemme, også baby. Jeg dro direkte på sykehuset og var sammen med sønnen under innleggelsen. Med snill arbeidsgiver fikk jeg lønn for denne perioden også! Anonymous poster hash: 60e60...93b 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Takk for mange nyttige innspill! Hadde ikke tenkt på å kontakte NAV, men det skal jeg snakke med min venninne om i morgen. Jeg skrev litt feil på dette med ferie. Jeg kan jo selvsagt ta ut mer ferie, men da blir jeg jo trukket i lønn. Det blir jo litt det samme som ulønnet velferdspermisjon. Jeg sliter litt hvis jeg mister en uke med lønn, men det kan selvsagt gå (har litt på sparekonto). Det beste hadde selvfølgelig vært hvis jeg hadde fått en form for kompensasjon, spesielt siden det er litt usikkert akkurat hvor lenge det blir. Forstår jo at det ikke er jobben som skal betale for dette, men hvis barnet havner i beredskapshjem, ville vel disse fått noe for det? Så kanskje jeg kan få det i stedet ved å fungere som beredskapshjem? Det blir vel dette vi må prøve å finne ut av. Kanskje greit å ringe barnevernet i tillegg? TS Anonymous poster hash: 643d9...f53 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 Ring rundt å sjekk ut de rådene du har fått over her. Hvis ikke noe av dette lar seg gjøre, hadde jeg dratt til fastlegen å fått en sykemelding. Du må være den beste venninden man kan ha! Anonymous poster hash: b3124...6da
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 du kjenner både mor og barn så det aller beste er at du tar vare på barnet. håper virkelig du kan fungere som beredskapshjem eller lignende:) Anonymous poster hash: fd6da...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Takk for mange nyttige innspill! Hadde ikke tenkt på å kontakte NAV, men det skal jeg snakke med min venninne om i morgen. Jeg skrev litt feil på dette med ferie. Jeg kan jo selvsagt ta ut mer ferie, men da blir jeg jo trukket i lønn. Det blir jo litt det samme som ulønnet velferdspermisjon. Jeg sliter litt hvis jeg mister en uke med lønn, men det kan selvsagt gå (har litt på sparekonto). Det beste hadde selvfølgelig vært hvis jeg hadde fått en form for kompensasjon, spesielt siden det er litt usikkert akkurat hvor lenge det blir. Forstår jo at det ikke er jobben som skal betale for dette, men hvis barnet havner i beredskapshjem, ville vel disse fått noe for det? Så kanskje jeg kan få det i stedet ved å fungere som beredskapshjem? Det blir vel dette vi må prøve å finne ut av. Kanskje greit å ringe barnevernet i tillegg? TS Anonymous poster hash: 643d9...f53 Diskuter det med barnevern med din venninne først. Pleiepenger er også mulig å søke på, gjennom NAV det også. Det viktigste er at din venninne kan være trygg på at barnet har det bra! Anonymous poster hash: 60e60...93b
Østlandet Skrevet 12. august 2013 #13 Skrevet 12. august 2013 Ring rundt å sjekk ut de rådene du har fått over her. Hvis ikke noe av dette lar seg gjøre, hadde jeg dratt til fastlegen å fått en sykemelding. Du må være den beste venninden man kan ha! Anonymous poster hash: b3124...6da Eh.... hva sier du egentlig her? I den midterste setningen? Sykemelding er ikke noe man "får". Uten at man er syk. Ts kan selvfølgelig høre med NAV om en viss støtte og hvilke ordninger som kan gjelde. Men det forutsetter jo at arb.giver gir positivt svar på søknad om (ulønnet) permisjon. Noe det jo ikke er en selvfølge at de gjør... 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #14 Skrevet 12. august 2013 Eh.... hva sier du egentlig her? I den midterste setningen? Sykemelding er ikke noe man "får". Uten at man er syk. Selvsagt er det det. Leger gir ut sykemeldinger til de som spør, ellers skifter bare folk fastlege. Hvorfor er det ellers slik at sykefraværet i Norge er så stort? Ja, bortsett fra at vi har 100 % sykelønn fra dag én, selvsagt. Anonymous poster hash: 1968f...7da 1
Gjest Naria Skrevet 12. august 2013 #15 Skrevet 12. august 2013 (endret) Begynte du å jobbe før 1. september i fjor, så har du krav på like lang ferie som "alle andre", selv om du ikke har opptjent feriepenger før mer enn to uker. Anonymous poster hash: 60e60...93b Dette er feil. Du må ha startet før 1. spetember i ferieåret for å ha krav på 4 uker + 1 dag. Det er kun feriepenger som har opptjeningsår. Sykemelding er selvsagt ikke noe alternativ for TS, hun er jo ikke syk. Endret 12. august 2013 av Naria 2
Østlandet Skrevet 12. august 2013 #16 Skrevet 12. august 2013 Selvsagt er det det. Leger gir ut sykemeldinger til de som spør, ellers skifter bare folk fastlege. Hvorfor er det ellers slik at sykefraværet i Norge er så stort? Ja, bortsett fra at vi har 100 % sykelønn fra dag én, selvsagt. Anonymous poster hash: 1968f...7da ((-: Helt greit. Jeg påpekte bare moralen i slike råd.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #17 Skrevet 12. august 2013 Så du skal ha våre skattepenger for å trø hjemme med din venninnes barn? Hun burde kanskje tenkt seg litt om før hun bar fram det barnet uten far og uten familie rundt seg. Er ingen menneskerett å få barn. Å når man får barn må man ta høyde for at uforutsatte ting kan skje. F.eks dette. Hun burde hatt familue rundt seg, ikje bare presse ut barn i hytt å pine uten å tenke. Hun får ringe barnevernet å be om beredskapshjem. Totalt uansvarlig å hore rundt å bli smelt på tjukken å ikke ane hvor faren er! Skamme seg! Anonymous poster hash: 42933...029 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #18 Skrevet 12. august 2013 Så du skal ha våre skattepenger for å trø hjemme med din venninnes barn? Hun burde kanskje tenkt seg litt om før hun bar fram det barnet uten far og uten familie rundt seg. Er ingen menneskerett å få barn. Å når man får barn må man ta høyde for at uforutsatte ting kan skje. F.eks dette. Hun burde hatt familue rundt seg, ikje bare presse ut barn i hytt å pine uten å tenke. Hun får ringe barnevernet å be om beredskapshjem. Totalt uansvarlig å hore rundt å bli smelt på tjukken å ikke ane hvor faren er! Skamme seg!Anonymous poster hash: 42933...029 Seriøst??? Anonymous poster hash: bfcc3...c36 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #19 Skrevet 12. august 2013 Så du skal ha våre skattepenger for å trø hjemme med din venninnes barn? Hun burde kanskje tenkt seg litt om før hun bar fram det barnet uten far og uten familie rundt seg. Er ingen menneskerett å få barn. Å når man får barn må man ta høyde for at uforutsatte ting kan skje. F.eks dette. Hun burde hatt familue rundt seg, ikje bare presse ut barn i hytt å pine uten å tenke. Hun får ringe barnevernet å be om beredskapshjem. Totalt uansvarlig å hore rundt å bli smelt på tjukken å ikke ane hvor faren er! Skamme seg! Anonymous poster hash: 42933...029 Hva vet du om det? Hvordan vet du at venninen ikke er enke? Kanskje hun var giftmed en flott mann, som fikk midlivskrise og forandret seg totalt og stakk? Anonymous poster hash: 994cb...60e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #20 Skrevet 12. august 2013 Dette er feil. Du må ha startet før 1. spetember i ferieåret for å ha krav på 4 uker + 1 dag. Det er kun feriepenger som har opptjeningsår. Sykemelding er selvsagt ikke noe alternativ for TS, hun er jo ikke syk. Feil? Å, neida. Vedkommende du svarte snakket bare om hva som skjer om man er ansatt før 1. september året før, og det som stod om dem var riktig. Anonymous poster hash: 1968f...7da 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå