Gå til innhold

Gulnet bunadsskjorte - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alt lett mye rundt på nettet etter gode råd og har funnet ut at min bunadsskjorte av lin med hvite broderier ikke skal klores, men at man kan sverge til bløtlegging i henholdvis Zalo eller Domestos Fresh (ja, faktisk - i følge husmorbloggen til Fru Storlien, da dette bleker men er uten klor) og så vaske den flere ganger med Omo for hvitt tøy eller Bio tex white. Og skylle godt, mange, mange ganger.

Noen sverger til å henge skjorta ut i sola men ser at noen (var det husfliden?) fraråder det pga at det kan skade linfibrene.

Andre som har flere gode råd enn dette?? Jeg har virkelig forsømt min bunadsplikt, år etter år har jeg lagt den vekk etter bruk (altså strøket) av ren latskap, og som kjent blir strøkne linskjorter lett gule. Skjønte ikke hvor ille det var før jeg sto ved siden av min mor i sin kritthvite skjorte i konfirmasjon i fjor..

Snart ny konf på trappene og vil så gjerne ha en nydelig, hvit bunadsskjorte igjen...

takk for alle tips!!

Anonymous poster hash: 8004b...15f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lagt den ut i sola og dekket til broderiene. Jeg har ikke hørt noe om at det skader fibrene.

Unngå klor, det skader i alle fall fibrene.

Skrevet

Takk for svar. Ja, som du vil se av det jeg skrev i hovedinnlegget vet jeg at lin ikke tåler klor. Men bløtlegging i Domestos skal visstnok bleke _uten_ klor, derfor prøver jeg det.

Med tanke på bleking i sol, står dette om stell av bunader fra Norsk institutt for bunad og folkedrakt (bunadsrådet):

Skjorter som har byrja å gulne, bør ein fyrst vaske for å sjå om gulninga går bort. Dersom dette ikkje hjelp, kan ein henge dei ut i sollys eller legge dei på snøen om våren for bleiking. Dei må ikkje bleikast lenge eller ofte, fordi sollyset svekkjer fibra.

Ergo- sola kan skade fibrene! Så da tør jeg ikke basere meg på det heller

Andre råd enn dette..? Noen som har prøvd Nylonvask?

Anonymous poster hash: 8004b...15f
Skrevet (endret)

Det står at solbleking ikke skal brukes for lenge og for ofte. All bruk, vask, rens og bleking sliter på og kan skade fibrene.

Litt bleking skader ikke mye, men ligger skjorta ofte og lenoe ute i sola, kan fibrene bli ødelagt.

Endret av Grønt blad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...