AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Jeg spiller piano, og jeg har spilt piano for min nevø siden han var liten. Han har alltid klunket litt på pianoet siden han var 1 år, men da han var 4-5 år klarte han å spille enkle barnesanger som han hadde lært i barnehagen på gehør. Jeg syns han har et talent han burde utvikle, og når han har vært på besøk det siste året har jeg lært han litt noter. Han er 6 år nå og skal begynne på skole til høsten, og han er veldig interessert i pianoet. Dessverre er ikke moren hans noe interessert i dette, selv om jeg har sagt hvor talentfull han er og at han burde utvikle det videre. Foreløpig får han spille piano når han er på besøk hos meg innimellom, men de har ikke noe piano hjemme hos han, så han får bare spilt hos meg. Jeg syns det er synd at moren ikke tar seg bryet med å melde han inn i en musikkskole eller noe, fordi nevøen min liker dette og koser seg stort. Det er ingen som tvinger han. Han spiller frivillig og spør meg om hjelp og vil lære noter. Han spiller det meste på gehør. Hva syns dere? Faren hans døde rett før han ble født. Anonymous poster hash: 626a0...6de
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Men altså, dønn ærlig.. Hva skal han med pianoferdigheter? Om moren hans sender han på musikkskole (som er kjempedyrt) og han spiller piano gjennom barndommen. Hvor vil det ende? Hva skal man med å spille piano? Det er jo en bitteliten sjanse for at han blir en verdenskjent pianist i et orkester, men det er jo ikke veldig sannsynlig. "Alle" barn på barneskolen spiller et instrument, men det er jo et bittelite fåtall for faktisk gidder å fortsette i tenårene. Og selv de som gjør det, slutter i voksen alder. Så jeg er litt enig med moren hans. Anonymous poster hash: 4b2d0...707 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Jeg spiller piano, og jeg har spilt piano for min nevø siden han var liten. Han har alltid klunket litt på pianoet siden han var 1 år, men da han var 4-5 år klarte han å spille enkle barnesanger som han hadde lært i barnehagen på gehør. Jeg syns han har et talent han burde utvikle, og når han har vært på besøk det siste året har jeg lært han litt noter. Han er 6 år nå og skal begynne på skole til høsten, og han er veldig interessert i pianoet. Dessverre er ikke moren hans noe interessert i dette, selv om jeg har sagt hvor talentfull han er og at han burde utvikle det videre. Foreløpig får han spille piano når han er på besøk hos meg innimellom, men de har ikke noe piano hjemme hos han, så han får bare spilt hos meg. Jeg syns det er synd at moren ikke tar seg bryet med å melde han inn i en musikkskole eller noe, fordi nevøen min liker dette og koser seg stort. Det er ingen som tvinger han. Han spiller frivillig og spør meg om hjelp og vil lære noter. Han spiller det meste på gehør. Hva syns dere? Faren hans døde rett før han ble født. Anonymous poster hash: 626a0...6de Hva har det med saken å gjøre? Kanskje hun ikke har tid til å følge opp en slik fritidsaktivit? Kanksje hun synes han bør vente til han er eldre? Eller kanskje hun ikke har råd? Musikkskole er ikke gratis. Jeg synes det er fint av deg å stille opp for gutten og lære ham noter osv, men hvilke fritidsaktiviteter han skal være med på er det mor som bestemmer. Anonymous poster hash: af144...e1b 1
Blod Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Men altså, dønn ærlig.. Hva skal han med pianoferdigheter? Om moren hans sender han på musikkskole (som er kjempedyrt) og han spiller piano gjennom barndommen. Hvor vil det ende? Hva skal man med å spille piano? Det er jo en bitteliten sjanse for at han blir en verdenskjent pianist i et orkester, men det er jo ikke veldig sannsynlig. "Alle" barn på barneskolen spiller et instrument, men det er jo et bittelite fåtall for faktisk gidder å fortsette i tenårene. Og selv de som gjør det, slutter i voksen alder. Så jeg er litt enig med moren hans. Anonymous poster hash: 4b2d0...707 Så man skal ikke få lov til å holde på med noe man liker bare fordi det er "meningsløst"? Hvis alle hadde tenkt at "men sjansen er jo så liten til å bli verdenskjent" hvordan skulle det gått? om han en dag blir kjent så er det bare en bonus en først og fremst bør han gjøre ting han liker. 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Hva har det med saken å gjøre? Kanskje hun ikke har tid til å følge opp en slik fritidsaktivit? Kanksje hun synes han bør vente til han er eldre? Eller kanskje hun ikke har råd? Musikkskole er ikke gratis. Jeg synes det er fint av deg å stille opp for gutten og lære ham noter osv, men hvilke fritidsaktiviteter han skal være med på er det mor som bestemmer. Anonymous poster hash: af144...e1b Om jeg ikke hadde skrevet at faren var død, ville sikkert noen spurt hvor faren var i bildet. Jo, hun god råd, så det har hun råd til. Hun er glad i musikk, men er ikke så interessert i piano og slike ting. Faren til nevøen min, altså min bror, var også veldig talentfull innen musikken, så kanskje det har noe med det å gjøre. Ikke vet jeg. Foreløpig kommer nevøen min ofte på besøk, og får spille piano da, men bare hos meg. Anonymous poster hash: 626a0...6de
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Kanskje hun ikke har råd. Musikkskole er dyrt. Anonymous poster hash: 0d334...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Så man skal ikke få lov til å holde på med noe man liker bare fordi det er "meningsløst"? Hvis alle hadde tenkt at "men sjansen er jo så liten til å bli verdenskjent" hvordan skulle det gått? om han en dag blir kjent så er det bare en bonus en først og fremst bør han gjøre ting han liker. Enig i denne. Det er viktig å drive på med noe, om det er fotball, piano eller matteklubben eller syklubben. Det er snakk om å sosialisere seg og å utvikle seg. Når det gjelder piano, så trenger man ikke bli verdenskjent pianist, men man kan lage musikk bl.a. og man kan bli musikklærer om man ønsker. Det er mye. Anonymous poster hash: 626a0...6de 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 Enn hvis TS tilbyr seg å betale? Har tenkt på det, men jeg vet hun har råd og jeg vet hun ikke ville likt at jeg skulle betale for dette. Så nei, det må bli opp til henne. Imellomtiden får han lov til å spille hos meg. Anonymous poster hash: 626a0...6de
Blod Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Enig i denne. Det er viktig å drive på med noe, om det er fotball, piano eller matteklubben eller syklubben. Det er snakk om å sosialisere seg og å utvikle seg. Når det gjelder piano, så trenger man ikke bli verdenskjent pianist, men man kan lage musikk bl.a. og man kan bli musikklærer om man ønsker. Det er mye. Anonymous poster hash: 626a0...6de Ja og musikkskole er jo dyrt - så kanskje han kan leve av å lære folk å spille piano
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #11 Skrevet 10. august 2013 Du kan spørre om det er OK at du gir ham pianotimer i gave? Enten på musikkskole eller privat? Og tilby deg at han gjerne kan øve hjemme hos deg? Anonymous poster hash: ac5f4...2e4 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 Men altså, dønn ærlig.. Hva skal han med pianoferdigheter? Om moren hans sender han på musikkskole (som er kjempedyrt) og han spiller piano gjennom barndommen. Hvor vil det ende? Hva skal man med å spille piano? Det er jo en bitteliten sjanse for at han blir en verdenskjent pianist i et orkester, men det er jo ikke veldig sannsynlig. "Alle" barn på barneskolen spiller et instrument, men det er jo et bittelite fåtall for faktisk gidder å fortsette i tenårene. Og selv de som gjør det, slutter i voksen alder. Så jeg er litt enig med moren hans. Anonymous poster hash: 4b2d0...707 Herregud, dette er vel noe av det dummeste jeg har lest. Så egentlig bør ikke abrn drive med fritidsaktiviteter som fotball, håndball, seiling, piano, teater osv, fordi sjansen for at de skal bli verdenskjente er minimal?? Nei, sett dem heller foran TV'en, så unngår de den skuffelsen! Anonymous poster hash: af144...e1b 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 Du kan spørre om det er OK at du gir ham pianotimer i gave? Enten på musikkskole eller privat? Og tilby deg at han gjerne kan øve hjemme hos deg? Anonymous poster hash: ac5f4...2e4 Han får lov til å spille hos meg, men han får jo ikke øvd siden de ikke har piano eller noe slik hjemme hos han. Jeg får se hva hun sier etterhvert. Kanskje om hun hører han spille, så vil hun forstå... Anonymous poster hash: 626a0...6de
Gjest Lady Isabelle Skrevet 10. august 2013 #14 Skrevet 10. august 2013 (endret) Men altså, dønn ærlig.. Hva skal han med pianoferdigheter? Om moren hans sender han på musikkskole (som er kjempedyrt) og han spiller piano gjennom barndommen. Hvor vil det ende? Hva skal man med å spille piano? Det er jo en bitteliten sjanse for at han blir en verdenskjent pianist i et orkester, men det er jo ikke veldig sannsynlig. "Alle" barn på barneskolen spiller et instrument, men det er jo et bittelite fåtall for faktisk gidder å fortsette i tenårene. Og selv de som gjør det, slutter i voksen alder. Så jeg er litt enig med moren hans. Anonymous poster hash: 4b2d0...707 Endret 10. august 2013 av Lady Isabelle
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #15 Skrevet 10. august 2013 Men altså, dønn ærlig.. Hva skal han med pianoferdigheter? Om moren hans sender han på musikkskole (som er kjempedyrt) og han spiller piano gjennom barndommen. Hvor vil det ende? Hva skal man med å spille piano? Det er jo en bitteliten sjanse for at han blir en verdenskjent pianist i et orkester, men det er jo ikke veldig sannsynlig. "Alle" barn på barneskolen spiller et instrument, men det er jo et bittelite fåtall for faktisk gidder å fortsette i tenårene. Og selv de som gjør det, slutter i voksen alder. Så jeg er litt enig med moren hans. Anonymous poster hash: 4b2d0...707 Glede? Føle at han mestrer noe og gleder andre med musikken sin? Kanskje studere musikk ved en høyskole/univeristet og siden bli profesjonell pianist? Kanskje han er så glad i pianospillingen at han faktisk vil fortsette med dette i tenårene også? Hvem vet...? Anonymous poster hash: bf0e6...011 1
Alice123 Skrevet 10. august 2013 #16 Skrevet 10. august 2013 Du kan jo tilby deg å ha pianoundervisning med gutten én gang i uken? 1
Ananas. Skrevet 10. august 2013 #17 Skrevet 10. august 2013 Det er flott at han er interessert i piano, og ser ut til å ha talent for det, men trenger han å gjøre noe mer med det akkurat nå, så lenge han får fortsette å spille litt hos deg? Du sier han skal begynne på skolen, og kanskje det er fornuftig at det er det familien fokuserer på først, og så kan pianoet være koseaktivitet enn så lenge? Jeg sier ikke at man ikke kan både gå på skole og pianotimer her, altså, men at det blir en overgang der hverken mor eller barn vet hvor mye som kreves av dem enda. Ellers er jeg enig med de andre i tråden om at du kanskje kan tilby deg å sponse/følge opp etc. dersom mor fortsetter å være uinteressert, men jeg ville i alle fall latt henne fokusere på skolestart for sønnen sin akkurat nå, og så heller tatt det opp med henne igjen senere. Så lenge han fortsetter å spille litt hos deg så er det jo ikke sånn at talentet forsvinner over natten. Og dersom du ikke kommer noen vei med mor, så er kanskje løsningen å vente til han eventuelt blir gammel nok til å be om det selv fordi det er noe han har lyst til.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2013 #18 Skrevet 10. august 2013 Har tenkt på det, men jeg vet hun har råd og jeg vet hun ikke ville likt at jeg skulle betale for dette. Så nei, det må bli opp til henne. Imellomtiden får han lov til å spille hos meg. Anonymous poster hash: 626a0...6de Vel, da er det ikke så mye om å gjøre for deg å la familiens musikalske gen gå videre.
onyx Skrevet 10. august 2013 #19 Skrevet 10. august 2013 At gutten koser seg hos ts med å klimpre på pianoet og lære noter er en ting, det trenger ikke bety at han er interessert nok til å begynne på musikkskole, f.eks. Det kan godt være at han aldri har uttrykt noe ønske til moren om å begynne å spille, så hvorfor skal hun da melde han på en slik fritidsaktivitet?Kanskje kalenderen er full nok? Det koster penger med musikkskole, de vil ev trenge et piano hjemme som også koster penger og krever plass, for ikke å snakke om oppfølging i forhold til øving etc. Jeg hadde nok ikke meldt ungene på slike aktiviteter bare fordi slekta mener at det sikkert hadde vært koselig for barnet, så fremt ikke slekta melder seg frivillig til å følge opp denne aktiviteten selv! Her må nok barna uttrykke et brennende ønske selv og være gamle nok til å forstå at det kreves litt egeninnsats før jeg melder de på diverse aktiviteter.
Gjest Skrevet 10. august 2013 #20 Skrevet 10. august 2013 Man kan fint øve på et keyboard i starten, og de gis bort i hauger på finn.no. TS kan jo sjekke om hun får klørne i noe sånt. Det vil gi gutten mulighet til å øve hjemme. Kommunal kulturskole trenger ikke koste all verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå