Gå til innhold

Synstest og briller - kostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

tok synstest hos Brilleland for ca 4 år siden og det kostet ca 500 kr. fikk også med meg en pakke med linser. brillene jeg kjøpte kostet ca 2400-2600 kr tror jeg. selve infatningen kostet 600-700 kr så var glasset som var dyrest for meg. jeg fikk heller ikke med informasjon om styrke

Skrevet

Jeg har lesebriller i styrke +0,25 om jeg ikke husker helt feil. Merket er Oxydo, og de kostet 8000 for ca 5 år siden. dyrt med briller :P Synstest ligger som nevnt over på 3-500kr

Du hadde jo strengt tatt ikke noe behov for briller i det hele tatt, og så kjøper du de dyreste? Men kule briller ser jo bra ut så kan på en måte forstå dette også.

Anonymous poster hash: 51c45...08d

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg endelig bestilt meg briller.

Tok synstesten på Brilleland som tidligere nevnt, men jeg har fått et visst inntrykk etter et par besøk at de skal bare selge, selge, selge. Og man må selvsagt kjøpe de dyreste glassene, ellers er man mer eller mindre dum. Da lurer jeg på, om de andre glassene er så rævva, hvorfor gidder de i det hele tatt tilby dem?

For meg virker det som de kjører lokkepriser for å få folk inn i butikken, slik elektrobutikkene var beryktet for-kjøre kampanje på en TV, kjempebillig, men omtrent ikke ville selge den fordi de tjente bedre på å selge en annen, dyrere modell.

Siden jeg er "nybegynner" på briller, er jeg faktisk ikke så interessert i å svi av 8-10.000 kr og risikere at de blir liggende i en skuff.

Å begynne med noen billigere glass og heller bytte dem, ble avfeid som bare tull, kjøp det dyreste alternativet. Rene lesebriller er jeg redd kommer til å bli liggende igjen hjemme, henge ytterst på nesa som en gammel skolefrøken, eller brukes som hårbøyle.

Kikket litt på nett og fant ut jeg kunne komme noen tusen billigere ut ved å handle der, men man får jo ikke prøvd de forskjellige modellene skikkelig først.

Var også innom en Synsam-butikk, der damen bak disken kunne fortelle at de tok 4000 pr glass, og at INGEN kjøpte billigere.

Så jeg tok med meg noen ærlige venner som konsulenter, og gikk til Specsavers. Kanskje de er vant til et annet kundesegment der, men den hyggelige ansatte kunne fortelle at de billigste progressive glassene som var inkludert i det som stod på prislappen, var helt kurante. Når de i tillegg hadde alle slags tilvennings- og fornøydgarantier, så fikk jeg meg et par progressive designerbriller til rett under 2500 kr, siden jeg fra andre brillebrukere på det sterkeste har blitt anbefalt antirefleks og ripebeskyttelse.

Vennene mine kommer nok også til å handle brillene sine der fremover!

Så får jeg bare vente i spenning på SMS om at de er kommet :)

Anonymous poster hash: 0960a...3ad

• Liker 1
Skrevet

Så jeg tok med meg noen ærlige venner som konsulenter, og gikk til Specsavers. Kanskje de er vant til et annet kundesegment der, men den hyggelige ansatte kunne fortelle at de billigste progressive glassene som var inkludert i det som stod på prislappen, var helt kurante. Når de i tillegg hadde alle slags tilvennings- og fornøydgarantier, så fikk jeg meg et par progressive designerbriller til rett under 2500 kr, siden jeg fra andre brillebrukere på det sterkeste har blitt anbefalt antirefleks og ripebeskyttelse.

Godt å høre du gikk til Specsavers. Forrige episode av forbrukerinspektørene på nrk viste nettopp at det ikke er noen forskjell på glassene derfra, og glassene fra en dyr optikerkjede.

Jeg betalte nesten 7000 for brillene jeg har nå hos Synsam, men kommer nok ikke til å handle der igjen uten å sjekke tilsvarende tilbud hos Specsavers. Så lenge kvaliteten er god, velger jeg gjerne et billigere alternativ :)

Anonymous poster hash: 980fd...ee5

Skrevet

Både Brilleland og Specssavers er såkalte lavpriskjeder og dermed er det mye fokus på salg der. De starter på rimelige billigglass og ønsker at kundene skal oppgradere glassene slik at det dermed også blir dyrere. Men de retter seg mot en kundegruppe som er ute etter billigst mulig.

Synsam, Interoptik, og Krogh er butikker som stiller i en høyere klasse, utgangspunktet der for glass er av bedre kvalitet og dermed også dyrere. De henvender seg ikke hovedsakelig til de som vil ha det billigst mulig, men til de som ønsker kvalitet.

Skal man ha gode progressive briller, så kommer totalprisen ofte opp mot 10 000 kroner. Brillene du har kjøpt er sannsynligvis kurante og gode til ditt forbruk, men til den prisen du betalte kan jeg nesten garantere at de hos Synsam er ganske mye bedre. Forskjellen er størrelsen på lesefeltet og størrelsen på felt i glassene perifert der det ikke er styrke/vil være uklart, i tillegg til brytning av lys ++

Jeg så også FBI på NRK, og at de konkluderte med at brillene fra Synsam og specssavers var like gode, erfaringsmessig er jeg ikke enig men det er veldig mulig at det optiske i enstyrkeglass er så og si like (jeg så forresten at antirefleksen var bedre i de fra Synsam), men med progressive glass er det en helt annen teknologi og hvis den testen hadde vært på progressive tror jeg ikke at de hadde kommet frem til samme resultat. Og ikke kjøp briller fra nett, i samme test avslørte de at glassene var skjeve og styrkene var feil.

Anonymous poster hash: ffebb...803

• Liker 1
Skrevet

Og ikke kjøp briller fra nett, i samme test avslørte de at glassene var skjeve og styrkene var feil.

"Fra nett"? Extraopticals, som dessverre var den eneste nettbutikken som ble testet nå, selger billige kinabriller for under hundrelappen, og de prøver ikke engang å legge skjul på det. De jallabrillene kan ikke sammenlignes med feks. Lensway, som selger anerkjente merker med glass fra Frankrike, slipt i Stockholm. De er på høyde med både Specsavers, Synsam, Krogh og Interoptik :)

Anonymous poster hash: b59dc...8ed

• Liker 1
Skrevet

"Fra nett"? Extraopticals, som dessverre var den eneste nettbutikken som ble testet nå, selger billige kinabriller for under hundrelappen, og de prøver ikke engang å legge skjul på det. De jallabrillene kan ikke sammenlignes med feks. Lensway, som selger anerkjente merker med glass fra Frankrike, slipt i Stockholm. De er på høyde med både Specsavers, Synsam, Krogh og Interoptik :)Anonymous poster hash: b59dc...8ed

Det tror jeg ikke, i hvert fall ikke ved progressive briller. Skal man ha gode progressive glass så krever dette en rekke individuelle mål, dette klarer man ikke å ta på seg selv og dermed blir det uriktig. Mulig at det ved helt enkle styrker til enstyrkeglass blir ganske greit, men like godt tror jeg ikke. Har lest flere artikler der de har konkludert med at internettglass dessverre ikke klarer å måle seg, har dessverre ikke tilgang på de nå.

• 3 uker senere...
Skrevet

Du hadde jo strengt tatt ikke noe behov for briller i det hele tatt, og så kjøper du de dyreste? Men kule briller ser jo bra ut så kan på en måte forstå dette også.

Anonymous poster hash: 51c45...08d

De er alt annet enn kule. Huff. Var ikke så gammel, så lot mamma bestemme briller siden hun skulle betale. Bruker de som lesebriller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...