AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Hei Jeg merker jeg har begynt å få dårlig syn, og skulle vel helst ha vært og tatt en synstest og eventuelt gått til anskaffelse av briller. Nå er jeg helt blank når det kommer til den slags, så jeg lurer på om det er noen her inne som vet sånn anslagsvis hvor mye en slik prosess vil koste? Hadde satt veldig stor pris på svar. Anonymous poster hash: 0118a...24e
Gjest Mulan123 Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 En syntest hos brilleland tar en halvtime og koster i overkant av 400 kr. Tror ikke prisen er så forskjellige på andre steder. Når det kommer til briller spørs det helt hva slags briller du velger og hva slags glass du velger. Det bør du nesten forhøre deg med de ansatte der hvor du tar syntesten.
Minya Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Prisene varierer fra optiker til optiker, men det ligger på rundt 300 kroner for en vanlig synstest. Brille og linsetest, der de også tar bilde av netthinnen, koster gjerne litt mer, rundt 500 kroner. Nå kommer det helt an på hvilken styrke du trenger, hvilken brille du velger, hvilke linser du ønsker å bruke og om du trenger avstandsbrille, lesebrille, databrille eller progressiv, for å komme til hvor mye det koster totalt. Mine briller, kjøpt i 1995, kostet den gangen 1600 kroner med glass. Jeg har også et ekstra par som jeg bruker hvis jeg sitter lenge ved pc'en med headset på fordi de ligger tettere inntil hodet og blir mer behagelige, så hver gang jeg skal ha nye glass, må jeg bytte i begge brillene. Nye glass til gamle innfatninger; ca 2x2000 med min spesifikke brillestyrke. Det er da de beste glassene, med antistatisk overflatebehandling. Det kommer også an på hvor tykke glassene blir, og da hvor tunge de blir. Blir glassene for tykke, anbefales spesialglass som er mye lettere, men dertil dyrere.
Surriball Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Du kan få briller og glass for en tusenlapp på specsavers. 1
Adhara Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Hvilken kjede hadde du tenkt å gå til da? Kanskje de har en nettside med info om hva synstest koster
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 Gå til Specsavers! Billigste brillene begynner på 300 kr inkludert glass, og så alle prisklasser oppover. Synstest med sjekk av øyehelse var ca 500 kr tror jeg. Anonymous poster hash: 65d82...742 1
elentari Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Jeg har lesebriller i styrke +0,25 om jeg ikke husker helt feil. Merket er Oxydo, og de kostet 8000 for ca 5 år siden. dyrt med briller Synstest ligger som nevnt over på 3-500kr
Sillicious Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Jeg fikk dekt brillene/linsene mine av LO gjennom jobben, det er også mulig om det er for dyrt. :-)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #9 Skrevet 11. august 2013 Fikk meg nettopp nye briller, betalte ca 800 kr for to par hos specsavers - de har 2-for-1 for alle briller over 800 kr, inkludert glass. Anonymous poster hash: 65d82...742 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #10 Skrevet 11. august 2013 Synstest uten bilde bruker å ligge på rundt 400 kr, med bilde ligger det ca 600. Er en del dyrere med bilde men skal du først til optiker så hadde jeg valgt med bilde da dette er en veldig god sjekk med tanke på din øyehelse. Prisen på briller avhenger av mange faktorer som hvor du går, innfatning og hvilke styrker du trenger. Jeg tolker det dit hen at du i dag ikke har briller fra før, så da tror jeg ikke du trenger så mye styrke i glassene og trenger da ikke betale ekstra for tynnere glass. Avhengig av hvilken innfatning du velger så kommer brillen med synsprøve da gjerne på 3-4-5000 kr. Som flere over nevner så er de rimeligere hos specsavers, men dette er en lavprisskjede (den og brilleland) og velger da ofte glass av lavere kvalitet enn butikker innen blant andre Synsam, Interoptik, krogh og c-optik. Så man får det man betaler for. Anonymous poster hash: ffebb...803 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #11 Skrevet 11. august 2013 Jeg har brukt biller i over 20 år kjøpt på ulike brillebutikker, og brillene fra Brilleand har vært akkurat like gode som de jeg kjøpte hos Interoptik, om mulig har faktisk brilleland brillene vært mindre utsatt for riper i glasset. Jeg er muligens litt snobbete, men jeg kjøper bare merkebriller fordi servicen som følger med alltid har vært fantastisk ifht ukjente merker. Jeg har fått byttet stenger og skruer ved behov, samt renset og fikset småhakk ved behov. Har hatt briller fra både Armani, D&G, Chloe og Prada og er godt fornøyd med det. Men det koster jo litt, gjerne opp mot 5000 pr stk. Fordelen med å kjøpe billigere briller er at du kan kjøpe flere par, og bytte både etter bruksområde og etter antrekk. Dessuten er det lettere å kjøpe nye senere dersom du vil ha noe annet, eller finner ut at det ikke var den stilen du først trodde du egentlig villa ha. Anonymous poster hash: a93d0...160
Gjest Badabing Skrevet 11. august 2013 #12 Skrevet 11. august 2013 Jeg har akkurat kjøpt nye briller hos Interoptik. Synstest kostet 460 kroner, det var sjekk av syn pluss at de tok bilde av øyet. Jeg ga ca 4800 for brillene mine, men kunne nok fått billigere. Arbeidet for å lage brillene var på litt under 500 kroner. For glassene kunne det koste 500 per stk (ca), men jeg valgte glass som man unngår riper, gjenskinn osv, så disse kostet 900 per stk. Resten var for selve innfatningen, og disse får du i alle prisklasser. Det billigste for deg er antagelig å få en time hos optiker (til litt under 500), ta med brilleseddelen og kjøpe briller hos f.eks Specsavers. Så lenge du ikke trenger spesialglass.
Gjest Badabing Skrevet 11. august 2013 #13 Skrevet 11. august 2013 Jeg har lesebriller i styrke +0,25 om jeg ikke husker helt feil. Merket er Oxydo, og de kostet 8000 for ca 5 år siden. dyrt med briller Synstest ligger som nevnt over på 3-500kr Da har du kanskje med sånne prismer i? Jeg kjøpte nemlig briller fra nettopp Oxydo til 8000 kroner for 8 år siden (hehe..sammentreff), men de var med prismer i. Nå ga jeg under 5000 for et par Versace-briller, for de mente at jeg ikke trengte prismer lenger.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #14 Skrevet 11. august 2013 Jeg følte jeg begynte å se litt dårlig for tre år siden, og tok synstest og kjøpte briller hos Specsavers. Veldig fornøyd. To år senere tenkte jeg det var på tide med en ny test, og da valgte jeg å gå tilbake til Specsavers (men på en annen kant av landet). Veldig fornøyd igjen. Ser veldig bra med mine Specsavers-briller Liker også at de har så godt utvalg, med store mengder specsavers-briller og også etter hvert en god del designerbriller fra andre merker. Fikk god hjelp i butikken til å finne briller som passet til ansiktet mitt! Ei i klassen min følte at hun var bittelitt nærsynt, hun gikk på Synsam/Interoptik/høypriskjede og endte opp med briller til 5000 kroner, selv om hun ikke hadde noen store synsfeil Det hadde jeg (student) aldri kunnet tenkt meg å bruke på briller, når det finnes rimeligere alternativer som fungerer veldig bra! På Specsavers koster det såvidt jeg husker 495,- for synstest, og da tar de nærbilde av øynene hos alle og måler trykket hos de som er over en viss alder. Optikeren viste meg bildene og forklarte hva man så der og hvordan det oftest ser ut hos unge mennesker vs. hos eldre mennesker. Briller koster alt fra 295,- til 1995,- inkludert standard glass (tillegg hvis man skal ha ripe/refleksbeskyttelse, progressive glass osv). Tror det er vanligst å kjøpe briller i åttehundrekronersklassen, sånn at synstest og briller totalt blir 1300 kroner. Anonymous poster hash: b59dc...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Det billigste for deg er antagelig å få en time hos optiker (til litt under 500), ta med brilleseddelen og kjøpe briller hos f.eks Specsavers. Så lenge du ikke trenger spesialglass. Hvorfor i alle dager skal hun "få time hos en optiker" og så ta med brilleseddelen på Specsavers etterpå? Optikerne hos Specsavers er like mye optikere som optikere som jobber andre steder. Anonymous poster hash: b59dc...8ed 5
Gjest Badabing Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 Hvorfor i alle dager skal hun "få time hos en optiker" og så ta med brilleseddelen på Specsavers etterpå? Optikerne hos Specsavers er like mye optikere som optikere som jobber andre steder. Anonymous poster hash: b59dc...8ed Beklager, trodde de bare solgte briller.
Minya Skrevet 13. august 2013 #17 Skrevet 13. august 2013 Da har du kanskje med sånne prismer i? Jeg kjøpte nemlig briller fra nettopp Oxydo til 8000 kroner for 8 år siden (hehe..sammentreff), men de var med prismer i. Nå ga jeg under 5000 for et par Versace-briller, for de mente at jeg ikke trengte prismer lenger. Prismeglass brukes når du skjeler. Jeg hadde fått prismeglass ved en feiltakelse første gangen jeg fikk briller. Jeg gikk rundt med hodepine i flere år før jeg kom innom en ny optiker og han lurte på hvorfor jeg hadde prismer i glassene, siden jeg ikke skjeler i det hele tatt. Men ofte er det innfatningen som er dyrest når du skal ha helt nye briller. Bytter du bare glassene, kommer det mer an på styrke, type glass og hvor mye jobb det er å kutte dem til for at de skal passe innfatningen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Har vært hos optiker i dag og nevnte for henne BÅDE at jeg er operert tre ganger som skjeling, og at øyene mine sklir ut når jeg er trøtt. Selfies med mobilen kan jeg bare drite i, da står øynene i kryss. Allikevel nevnte hun ingenting om dette, annet enn at jeg var +1.5 og jeg fikk bli enig med meg selv om jeg ville ha lesebriller eller progressive. Jeg sa jeg skulle gå hjem og diskutere med meg selv. Jeg fikk IKKE med meg brilleseddelen. Dette var hos Brilleland. Kan jeg troppe opp igjen og forlange brilleseddelen utlevert? Kostet forresten 420 kr, om noen lurer Anonymous poster hash: 0960a...3ad
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #19 Skrevet 22. januar 2014 Har vært hos optiker i dag og nevnte for henne BÅDE at jeg er operert tre ganger som skjeling, og at øyene mine sklir ut når jeg er trøtt. Selfies med mobilen kan jeg bare drite i, da står øynene i kryss. Allikevel nevnte hun ingenting om dette, annet enn at jeg var +1.5 og jeg fikk bli enig med meg selv om jeg ville ha lesebriller eller progressive. Jeg sa jeg skulle gå hjem og diskutere med meg selv. Jeg fikk IKKE med meg brilleseddelen. Dette var hos Brilleland. Kan jeg troppe opp igjen og forlange brilleseddelen utlevert? Kostet forresten 420 kr, om noen lurer Anonymous poster hash: 0960a...3ad Selvfølgelig kan du gå tilbake og be om brilleseddelen. Mange steder gis den ikke automatisk ut, kun hvis kunden spør om det selv. At optikeren ikke nevnte noe om skjelingen var gjerne fordi du allerede hadde nevnt det selv. Det er lite en optiker kan gjøre med det, da må du til øyelege og eventuelt få ny operasjon. Anonymous poster hash: ffebb...803
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #20 Skrevet 22. januar 2014 Selvfølgelig kan du gå tilbake og be om brilleseddelen. Mange steder gis den ikke automatisk ut, kun hvis kunden spør om det selv. At optikeren ikke nevnte noe om skjelingen var gjerne fordi du allerede hadde nevnt det selv. Det er lite en optiker kan gjøre med det, da må du til øyelege og eventuelt få ny operasjon. Anonymous poster hash: ffebb...803 De prøvde med briller da jeg var liten, etter tre mislykkede operasjoner, i tillegg var det noen som nevnte prismeglass i en annen tråd, derfor stusset jeg litt Anonymous poster hash: 0960a...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå