Gå til innhold

overføre penger TIL mastercard?

Luppa

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått mitt første kredittkort og er litt grønn på dette. Er i utlandet og har noen steder vært nødt til å betale med mastercard fordi det vanlige kortet mitt ikke er brukbart. Har jeg mulighet til å overføre penger via nettbanken fra min vanlige brukskonto til mastercardkontoen? Jeg misliker å bruke mastercardet når jeg egentlig har penger, så skulle gjerne satt saldoen i max igjen før regninga kommer. Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det mulig. Logg inn i nettbanken og finn passende alternativ. Vips.

Anonymous poster hash: c37bf...3b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ligger det ikke inne på lista over mottakere tro? Det er vel slik at de fleste banker nå opererer med egne kontonr for mastercardet slik at det kan gjøres på nettbank når man vil. Jeg har DnB og det er slik der hvertfall. Blir som å betale ei regning, også skriver du inn kontonr til mastercardet :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du.

(Jeg oppdaget plutselig hvor stor fleksibilitet dette innebærer, rett etter at jeg bestilte sydentur og betalte med Mastercard - kredittgrensen er på 10 000, så turen med alle tillegg måtte derfor koste mindre enn dette. Trodde jeg. Og min gode ide om å legge ut for vennegjengens tur med kort, falt sammen da jeg husket på at reiseforsikringen med kort, bare gjelder med Mastercard. Trodde jeg. Man kan "fylle på" med så mye penger man vil fra konto inn på Mastercard, det kan godt stå i pluss, ikke bare i minus eller null!)

Edit:

Hos DNB velger du "ekstra innbetaling" på MasterCard.

(Jeg søkte tilogmed om utvidet kredittgrense bare for å kunne bruke Mastercardet maksimalt (ikke som lån), det er over en måned siden nå og jeg har ikke fått svar, men nå kan det jo være det samme :laugh: )

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mulig. Logg inn i nettbanken og finn passende alternativ. Vips.

Anonymous poster hash: c37bf...3b7

Så "selvfølgelig" virket det ikke på meg, for mastercardet kommer ikke opp som alternativ når jeg går inn på "overføring mellom egne kontoer", og det står ikke noe kontonr hverken på på kortet eller i nettbanken sånn at jeg bare kan betale til kontonummeret som en vanlig regningsbetaling. Har Nordea, noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette i nettbanken deres? Finner ingen funksjon som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge du ikke trenger mer enn maks kredittgrense (om jeg forstår deg rett) og uansett skal betale alt når regninga kommer, er jo ikke dette noe å stresse med. Koster ingenting før rentene begynner å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring banken din og få kontonummeret til Mastercarden din:)

Anonymous poster hash: f55b6...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge du ikke trenger mer enn maks kredittgrense (om jeg forstår deg rett) og uansett skal betale alt når regninga kommer, er jo ikke dette noe å stresse med. Koster ingenting før rentene begynner å løpe.

Ofte løper det renter fra dag 1 ved uttak i minibank fra kredittkort...men kun hvis det brukes av kreditten, ikke hvis det står i pluss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte løper det renter fra dag 1 ved uttak i minibank fra kredittkort...men kun hvis det brukes av kreditten, ikke hvis det står i pluss ;)

Ja, men her er det jo snakk om å betale med kortet, står det i HI.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "selvfølgelig" virket det ikke på meg, for mastercardet kommer ikke opp som alternativ når jeg går inn på "overføring mellom egne kontoer", og det står ikke noe kontonr hverken på på kortet eller i nettbanken sånn at jeg bare kan betale til kontonummeret som en vanlig regningsbetaling. Har Nordea, noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette i nettbanken deres? Finner ingen funksjon som passer.

Litt OT svar, men ikke helt. Du må muligens vente til du har fått den første regningen. Da kan du notere deg kontonummeret du vil betale inn til og bruke det i fremtiden (men det hjelper ikke akkurat nå før du får den første regningen).

Du kan også se på nettbanken sine sider.

Jeg har Sparebank1 som bruker Entercard som leverandør av kredittkort. Entercard har egen nettside og der står det hvordan man betaler inn "utenom tur" og hvilket kontonummer som skal brukes. Ser ut som det er krøkkete å finne hos Nordea, men de har kundeservice som er tilgjengelig alle dager så du kan jo ta en telefon dit?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker å bruke mastercardet når jeg egentlig har penger,

Det er jo slik de fleste av oss bruker kredittkortet hele tiden. Vi venter til regningen kommer og betaler så hele beløpet på forfallsdatoen. Ingen gebyrer/renter ved normal bruk i de fleste tilfeller.

Men, som andre har vært inne på, hvis du skal bruke kortet i minibank og vil slippe renter fra uttak til forfall, kan det lønne seg å betale inn på forskudd, slik at saldoen kommer i pluss. Ellers er det ingen grunn til å stresse, vent på første regning!

Anonymous poster hash: 376ef...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nordea, noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette i nettbanken deres? Finner ingen funksjon som passer.

Har ikke Nordea, men i nettbanker pleier du å ha noe som heter "kort og kreditter" eller noe sånt. Der står gjerne kontonummeret til kortet ditt, der har du også en "siste transaksjoner" som viser nøyaktig hvor mye du har brukt. Evt send en mail til Nordea.

Anonymous poster hash: 02cea...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, jeg finner fremdeles ikke noen info om kortet i nettbanken så jeg må vel bare vente på første regning :) Er som sagt i utlandet med et elendig telefonabonnement som gjør det uaktuelt å ringe den trege kundeservicen, og som dere påpeker spiller det jo egentlig ingen rolle om jeg venter på regninga. Jeg liker bare å ha full kontroll på pengene mine, og kredittkortet er ikke ekte penger i mine øyne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan du.

(Jeg oppdaget plutselig hvor stor fleksibilitet dette innebærer, rett etter at jeg bestilte sydentur og betalte med Mastercard - kredittgrensen er på 10 000, så turen med alle tillegg måtte derfor koste mindre enn dette. Trodde jeg. Og min gode ide om å legge ut for vennegjengens tur med kort, falt sammen da jeg husket på at reiseforsikringen med kort, bare gjelder med Mastercard. Trodde jeg. Man kan "fylle på" med så mye penger man vil fra konto inn på Mastercard, det kan godt stå i pluss, ikke bare i minus eller null!)

Edit:

Hos DNB velger du "ekstra innbetaling" på MasterCard.

(Jeg søkte tilogmed om utvidet kredittgrense bare for å kunne bruke Mastercardet maksimalt (ikke som lån), det er over en måned siden nå og jeg har ikke fått svar, men nå kan det jo være det samme :laugh: )

Vær forsiktig med å gjøre dette og samtidig stole på at forsikringen gjelder - jeg har sett regler der det spesifiseres at betalinger gjort på "plussaldo" er et av (de mange) unntakene for når du får noe hjelp. Men så bør du jo uansett ha en "ekte" reiseforsikring.

Anonymous poster hash: 163ec...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med å gjøre dette og samtidig stole på at forsikringen gjelder - jeg har sett regler der det spesifiseres at betalinger gjort på "plussaldo" er et av (de mange) unntakene for når du får noe hjelp. Men så bør du jo uansett ha en "ekte" reiseforsikring.

Anonymous poster hash: 163ec...bc6

Å herre... jaja, det var kanskje for godt til å være sant? Jeg klarer ikke å finne vedtektene så jeg får sammenlignet den "ekte" reiseforsikringen til DNB og den man får på Mastercard. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...