AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Jeg er nå 19, og har trent periodevis siden jeg var 16. Har slitt med litt skader, som har gjort at jeg har hatt en lang pause nå. Da jeg begynte med styrketreningen, merket jeg rask fremgang. Ble veldig raskt sterkere og strammere i kroppen. Dessverre har jeg slitt så smått med spiseforstyrrelser, som har gjort at jeg i perioder har sultet meg. Det har gått hardt utover muskelmassen min, og i dag er jeg egentlig ganske svak. Jeg er veldig slank, men har veldig lite muskler og merker at jeg orker "lite". Nå vil jeg bygge opp muskelmassen, samt bli utholden. Har satt desember som et mål - at da skal jeg føle meg i god form! Forventer ikke superform selvfølgelig, men at jeg kan løfte mye sterkere enn i dag og at jeg kanskje kan løpe 1 mil uten å stanse? I dag kan jeg jogge ca. 3 km før jeg må ha et lite stopp. Det er for dårlig, med tanke på at det er rolig jogging det er snakk om. Jogger/løper jeg raskere må jeg stoppe mye før. Jeg har alltid elsket å løpe, men jeg må innrømme at mye av motivasjonen har forsvunnet i forbindelse med at formen min har blitt dårligere. Nå er jeg absolutt mer motivert, fordi jeg ikke bare føler at det hadde vært "fint" å komme i bedre form, men at det er et MUST. Derfor lurer jeg på om dere kunne ha gitt meg noen tips, spesielt hva utholdenhet angår. Styrketreningen er jeg egentlig satt godt inn i, men jeg har lite peiling på hva som skal til for å få god utholdenhet. Jeg vet at man må presse seg hver gang, men bør jeg prioritere intervaller eller langkjøring? Kan jeg trene hver dag hvis kroppen min tåler det, eller vil det ikke ha noen ting å si for fremgangen? På forhånd takk! Anonymous poster hash: 7d295...682
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Anbefaler å finne en sport du synes er gøy og så skifte fokus over på det. Spis for å løpe, ikke løp for å spise. Når det gjelder løping, så skal mesteparten være på en veldig lav intensitet. De aller fleste løper for fort. Har lest et sted at til og med sprintere trener 80 % i sone 1. Løp heller litt lenger og roligere. Det finnes mye du kan lese deg opp på, men frlles for alt er at du må være tålmodig og gi det tid. Tenk så gøy når du endelig blir flink til noe! Da får du kanskje også lyst til å spise mer for å bli enda flinkere? Hvis du er sånn som meg da?Anonymous poster hash: 922ab...ae8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Du finner forskjellige program på nettet. Jeg fant dette på DN.no i dag som ser ut til å være rettet mot å gjennomføre 1/2-maraton. Det blir kanskje for høyt nivå? Flere har her nevnt et program "couch to 5k" https://www.google.no/search?q=couch+to+5k&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&gws_rd=cr Det er kanskje for lavt nivå? Men jeg er sikker på at du finner et program som passer. Anonymous poster hash: 4594f...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå