Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men ja:

Jeg gikk ut av vgs nå i vår, og skal begynne å studere ved UiO nå snart. På mandag begynner fadderuka, og jeg gruer meg så sykt! Jeg er så redd for at jeg ikke skal klare å sosialisere meg. Hele opplegget skremmer vettet av meg; henge med masse ukjente folk i en hel uke! Hjelp!

Hvordan var deres fadderuke? Har dere noen tips å komme med?

Flere som skal delta på UiOs fadderuke 2013?

Anonymous poster hash: 38871...e96
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær redd det kommer til å gå bra:) . Da jeg begynte på Uio slet jeg med lett sosialangst og gruet meg også, men de i faddergruppen er jo også mennesker i samme situasjon som deg. Du velger også selv hvor mye du ønsker å være med på ting, og jeg endte ihvertfall med 3 venninner som jeg var mye sammen med i et par år. Lykke til!

Anonymous poster hash: 6867c...f70

Skrevet

Tror det kommer til å gå bra :) Du trenger absolutt ikke være med på alt - helt greit å bare bli med ut et par ganger. Sosialiseringen de første dagene er som regel ganske grei, med spørsmål som "Har du studert før?", "Hvor kommer du fra?" "Bachelor eller årsenhet?" og i den duren.. Selv om du ikke har vært med ut så mange ganger, er det veldig fint å ha noen kjente fjes så fort forelesningene begynner :)

Skrevet

Ikke vær redd det kommer til å gå bra:)

Anonymous poster hash: 6867c...f70

At det gikk bra for deg er ingen garanti for at det går bra for Ts. Kommer jo an på faddergruppa, man kan ha uflaks. Vet om folk som hadde maks uflaks og endte opp uten omgangskrets.

Anonymous poster hash: 43c6c...134

• Liker 2
Skrevet

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men ja:

Jeg gikk ut av vgs nå i vår, og skal begynne å studere ved UiO nå snart. På mandag begynner fadderuka, og jeg gruer meg så sykt! Jeg er så redd for at jeg ikke skal klare å sosialisere meg. Hele opplegget skremmer vettet av meg; henge med masse ukjente folk i en hel uke! Hjelp!

Hvordan var deres fadderuke? Har dere noen tips å komme med?

Flere som skal delta på UiOs fadderuke 2013?

Anonymous poster hash: 38871...e96

Hei. Jeg skal være fadder ved en UiO-fadderuke nå til uken. Jeg vet ikke hvilket fakultet du skal studere ved, men da er vi i hvert fall på samme universitetet. Oppleggene kan variere, men mye vil være likt.

Da jeg selv skulle begynne å studere her var jeg akkurat som deg. Jeg er egentlig veldig sjenert, og jeg har til og med en angstlidelse, og jeg synes slike opplegg er helt på trynet. Bestemte meg imidlertid for å være med likevel. Ny start etter VGS, og nå skulle jeg få det til. Vi ble inndelt ved at man gikk inn i auditoriet og fikk en perm med litt info, og på den sto det et nummer som tilsvarte faddergruppenummeret ditt. De ble delt ut i stigende rekkefølge (1-15 eller noe sånt, så begynte man på 1 igjen), så om det er en gjeng på fem-seks stykker som kjenner hverandre havner de neppe på samme gruppe. Som regel kjenner ingen hverandre på forhånd.

Jeg var kjempenervøs til å begynne med, men jeg så at de andre rundt meg stort sett var akkurat like nervøse. Det hjalp litt. Fadderne skjønte at vi var nervøse. Det hjalp også litt. Vi brukte den første tiden på å bli litt kjent, og de andre var like fremmede både med byen, fakultetet og studentlivet som meg selv. Etter et par dager var jeg helt komfortabel med omgivelsene, alle var så vennlig innstilt og lengtet like mye etter å bli kjent som meg selv.

Så fint gikkk det at jeg siden har bestemt meg for å være fadder selv når jeg får sjansen. Både jeg og de jeg er fadder sammen med har opplevd den samme usikkerheten som deg. Det er grader av det, selvsagt, jeg skal ikke påstå at absolutt alle "gruer seg så sykt", men vi vet godt hvordan den første dagen var. Selv om det er fyll og fanteri i fadderuken handler den nå også om å sørge for at dere blir kjent med hverandre og bygger dere et nettverk til årene fremover.

Tips å komme med er egentlig bare å hoppe i det. Høres ut som et tåpelig standardsvar, men det er akkurat det jeg gjorde, og det var helt tydelig den beste løsningen for meg. Se også an fadderne dine litt. Om du blir sittende litt alene, og det bekymrer deg, kan du alltid (og da mener jeg alltid) gå og prate med dem i stedet. Jeg har også tidligere opplevd at fadderbarn har kommet til meg og spurt om de kan slippe å være med på noe vi snart skal gjøre, det være seg sang, leker, styrting av drikkevarer eller noe annet. Det har vært det minste problemet i verden, da har jeg diskret glemt dem, så de har ikke blitt sett på som kjipe. Jeg håper jo at man blir med, men om man virkelig ikke vil er det bedre å si nei enn å si ja og deretter utebli fra resten av fadderuken.

Jeg er helt sikker på at dette går fint. Jeg kan garantere deg at nær sagt alle andre som begynner på mandag sitter med lignende følelser som deg i større eller mindre grad :)

Anonymous poster hash: 09abb...817

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt sikker på at dette går fint.

Det kan du da ikke vite!

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Kos deg og vær deg selv. Bare ikke drikk for mye alkohyler, kjekt at man husker hvem og hva når man er ute også ;)

Skrevet

Det kan du da ikke vite!

Neivel: Jeg er nesten helt sikker på at dette går fint. Det går fint for de aller, aller fleste.

• Liker 3
Skrevet

Det eneste jeg kan si er at det lønner seg å være med på fadderuka i forhold til å ikke være med. Da jeg begynte på NTNU hadde jeg tatt på meg full arbeidsuke den uka fadderuka var, så jeg fikk ikke vært med på noen ting. Kjente ikke en sjel. Så da jeg trappet opp på første forelesning mandagen etter var hele auditoriet bestående av veletablerte klikker og grupper. Det ble et langt første år! Man snakket jo med noen her og der i kollokvier og gruppesamarbeid, men ikke nok til at man hang på fritiden, dro ut sammen osv. Angrer den dag i dag. Heldigvis bedret det seg da jeg begynte på min andre bachelor, mindre klasser og lettere å komme i kontakt med likesinnede :)

Sååå, bli med du kjære TS, ha det hyggelig og stift noen relasjoner. Det vil være gull verdt <3

Gjest gjest.meg
Skrevet

Jeg har venner for livet etter min fadderuke på universitetet for snart ti år siden. Det var ingen som kjente hverandre, og noen var usikre og hadde med seg en venninne/kjæreste første dag på vors. Alle er like spente som deg, tro meg :)

Likevel, i et stort auditorium så er det ingen som legger merke til om du er alene der, så velg selv om du vil ha noen å snakke med i pausene. Jeg vet om folk som har gått ensomme på universitetet et helt år, fordi de ikke gadd fadderuke. Hva er det verste som kan skje? At man får seg nye venner? Kanskje til og med en kjæreste? En opplevelse for livet, uten tvil.

Gjest Elseby13
Skrevet

Fadderuka er kjempekoselig! Du bestemmer selv hvor mye eller hvor lite du vil sosialisere deg. Gled deg!

Skrevet

Vi hadde ingen faddere da det skulle være et internasjonalt, faglig og stort seminar den uka. Dermed var vi overlatt til oss selv. Vil anbefale deg å gå med hodet hevet, smile, push deg selv til å håndhilse på de du møter, pass på at du ikke kommer for tidlig til forelesninger slik at det ikke er noen andre i salen når du kommer. Kom til en sånn tid at du kan ta intiativ til å sette deg med andre. Fortell om deg selv, og spør andre om hvem de er.

Anonymous poster hash: 27437...b0f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg grua meg også enormt til fadderuka! Trodde aldri jeg skulle tørre å snakke med en sjel, men gjett om det gikk bedre enn forventa! Husk at det er MANGE som er i samme situasjon som deg. Det kommer jo folk fra hele landet, så det er ikke bare du som ikke kjenner folk. Det kommer garantert til å gå bedre enn du tror! :)

Skrevet

mitt møte med fadderuka: SUPERKLEINT de første 2 timene - men etter det så var det den mest fantastiske uken i mitt liv nesten.

Så masse kjekke folk, så mye gøy! Og alle er i samme situasjon som deg; Ønsker nye venner. Så gi jernet, du har absolutt ikke noe å tape :-)

Skrevet

Jeg hadde en urettferdig enkel fadderuke. Var eneste jenta på hele studiet (tro det eller ei), så ble automatisk poppis.

Du må bare snakke med folk, spør dem spørsmål og lat som du er interessert i dem. Man liker folk som virker å være interessert i seg selv, og de fleste elsker å snakke om seg selv.

Anonymous poster hash: f332a...5fe
Skrevet

Jeg hadde en fantastisk fadderuke, som mange andre her. Fått en god gjeng som har jobbet sammen på skolen og hengt mye med på fritiden.

Jeg var med på alt som var i fadderuken og angrer ikke i det hele tatt. Anbefaler det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...