AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Hei, postet et innlegg på barn og familie, alenemor med hund og snart baby. Noen av rådene er selvfølgelig og trene alene-hjemme, siden den ikke er vant til dette enda. Den bodde meg kun meg i begynnelsen, men siden den var valp, og jeg hadde tid, hadde jeg den med meg overalt. Nå er jeg boende hos mine foreldre i vente på ny leilighet, og her er det allerede en hund fra før, så valpen min er jo da aldri alene. Den er nå 9 mnd gammel, men de fleste jeg har pratet med, veterinærer, hundetrenere ol sier at det aldri er for sent og trene en hund, så lenge viljen og motivasjonen er der. Valpen er ganske rolig, til og være valp. Ligger og slapper av, krever ikke mye lek eller annet når den er inne. Jeg har jo nå et år permisjon, og det er nå jeg har best mulig tid og trene alene-hjemme. De FÅ gangene han har vært alene, har jeg funnet han rolig i sengen sin, eller med et lite ul rett før jeg kommer hjem, så er vanskelig og si om den er helt rolig, eller om den lager mye lyd. Hva har DERE gjort når dere har trent valpen? Hvordan gikk det? Hvor lang tid? GODE tips og råd mottas med STOR takk, ettersom jeg ikke er villig til og gi den bort så lenge det er håp. Anonymous poster hash: 91e03...d7c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Om hunden lager mye lyd er ikke avgjørende for om hunden ikke takler å være alene. En utbredt misforståelse er at hunder som piper = Hunder som har vondt eller sliter. Dette stemmer nødvendigvis ikke. Det kan like gjerne være at den kjeder seg, synes fryktelig synd på seg selv og rett og slett "sutrer". Det er en trygg hund vi vil ha alene hjemme. Ikke en redd hund. Bor man i en leilighet er det derimot viktig at ikke hunden lager bråk når man er borte. Med mindre man installerer web-camera eller tar opp hele alene-tiden på film og ser på det senere, aner man jo ikke om hunden piper eller ikke, men i mine øyne er ikke dette det viktigste. Det er 2 ting jeg ser etter for å avsløre at en hund er engstelig for å være alene hjemme; 1. Avføring og urin. Det desidert sterkeste signalet på at den er redd og sliter med å være alene. Dette betinger selvsagt at hunden er husren og normalt ikke gjør fra seg inne. En hund som er husren som plutselig skvetter og bæsjer inne (og gjerne løs avføring) har det ikke bra. 2. Gnage- og kloremerker. Gnage- og kloremerker på dører, vegger lister etc. er også et ganske klart tegn på at den er urolig. En hund som er trygg bruker mesteparten av tiden til å sove når det er null og niks som skjer rundt den, stort sett bare avbrutt av en liten vandring, skifte av stilling eller vanndrikking. Et tredje tegn på vantrivsel er leker og pledd/hundeseng som er slengt rundt i rommet, men det er farlig å bruke kun dette som et bevis på vantrivsel, da det like gjerne kan være vanlig lek. Det finnes (dessverre) ikke en mirakelkur til dette. Det er gradvis trening som gjelder. Helt nede i sekunder, 1 minutt, minutter, en halv time, en time, to timer etc..... Som med alt annet ved hund. Trening, trening, trening, hvor det viktigste er å være konsekvent. Trøsten til de som sliter med dette er at de aller aller fleste hundene til slutt klarer å være en hel dag alene. Anonymous poster hash: 0785a...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå