Gå til innhold

Bestefar nekter å flytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestefar er 93 år, og bestemor 86. Han er nesten døv og litt dårlig til beins, og bestemor har stelt med ham i alle år etter de ble pensjonister. Men nå er ikke hun i den formen hun var i, men han bare mener at "hun er jo ikke så gammel". De har kjempestort hus og kjempestor hage, og han vil bo der for alltid.

Hun begynner å bli hysterisk nå, vil flytte inn i omsorgsbolig.

Hvordan kan vi overbevise ham? Jeg sier at hun bare må flytte inn og så kan han bli der og motta hjemmehjelp om det er det han vil, tror nok han kommer etter bare hun tar mot til seg og flytter. Situasjonen er virkelig ikke under kontroll slik den er nå.

Hva bør vi gjøre?

Anonymous poster hash: 2557d...d44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er mulig å snakke ham til fornuft, ville jeg ha hjulpet henne med å søke om omsorgsbolig. Det tar gjerne tid å få tildelt en, men når den er klar for innflytting, så får han selv velge om han slår følge med henne eller ikke. Da tar han nok til fornuft.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han skjønner tydeligvis ikke at de nå er gamle og har behov for et enklere liv.

Hva med å ta han med på eldresenter og områder med eldreboliger sånn at han kan se at selv om de får mindre og lettere bolig, kan det være mulig for en liten hageflekk som de kan stelle og kose seg med?

Anonymous poster hash: 0b28e...9d9
Skrevet

di kan jo få hjemmehjelp i stede for at han må flytte ut? han har nok ikke mange år igjen og har kansje lyst å leve di siste årene i sitt eget hus.

Anonymous poster hash: 69ce6...6d7
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje det hjelper om han får snakke med noen som har flyttet til omsorgsbolig?

Skrevet

di kan jo få hjemmehjelp i stede for at han må flytte ut? han har nok ikke mange år igjen og har kansje lyst å leve di siste årene i sitt eget hus.

Kanskje kvinnen som har stelt for ham og gjort livet hans enkelt i alle år - og nå er gammel og totalt utslitt har fortjent å slippe bekymringer og følelsen av press til å fortsett skulle stelle for ham?

Om det er noen som fortjener noe her så tror jeg nok det er hun først og fremst.

Han burde ut av takknemlighet gå med på hennes ønsker - en hjemmehjelp vil ikke dekke hennes ønsker, og hun vet nok at det fortsatt blir mye oppgaver på henne.

Jeg hadde tatt en lang prat med ham om å forsøke å tenke litt på andre enn selv selv rett og slett - og synliggjøre at kanskje han kan vurdere å flytte som en takk til henne for alt hun har gjort for ham oppigjennom årene, slik at de kan ha det hyggelig sammen i rolige og praktiske omgivelser.

Anonymous poster hash: 5cbd1...8b8
  • Liker 4
Skrevet

En hjemmehjelp 1-2 timer annenhver uke, vil nok dessverre ikke være tilstrekkelig ut i fra trådstarters beskrivelse av hus og hage, og den eldre mannens behov for hjelp.

En venninne er i en tilsvarende situasjon, med en enslig eldre som har stort behov for hjelp og tilsyn i hverdagen, men som nekter å flytte til leilighet med tilsyn.

Den lille hjelpen hun har fått tildelt fra kommunen er ikke tilstrekkelig, og situasjonen er veldig belastende for hennes datter og svigersønn.

Jeg sier meg enig i at dere må hjelpe henne å søke bolig, og på den måten synliggjøre for ham at hun er sliten, og ikke klarer å dekke hans behov for hjelp lengre.

Anonymous poster hash: 335bc...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...