Gå til innhold

Svigermor propper for mye mat i barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snop, kaker, sjokomelk, dobbelt så mye til middag som egentlig er nødvendig, osv. Jeg tok og kontrollmålte, alle i familien gikk opp 1-2 kg bare i løpet av 5 dager hos dem, kan det virkelig være nødvendig med bare usunn mat hele tiden? Hvordan ta opp dette?

Anonymous poster hash: 015c3...436
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med din svigermor. Ikke kjefte, men si tydelig i fra at du ønsker et sunnere kosthold for deg og dine. Tilby gjerne å stille med "bedre"/sunnere alternativer til hennes snacks/mat.

Snakk med din partner å få han til å støtte deg.

Svigermødre kan være både vanskelige og skumle å løse konflikter med.

*Det er vanskelig å gi råd når man ikke kjenner verken situasjonen eller personene som er innblandet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vrient. Noen damer gir omsorg via mat rett og slett, så det kan fort bli vanskelig å ta opp - for da kan hun føle seg avvist.

Er det sånn at de bor langt unna, så hun ikke ser barnebarna så ofte? For da kan det tenkes at hun prøver å klemme inn alt av bortskjemming på bare noen dager når dere er på besøk.

Anonymous poster hash: 061d4...a0a
  • Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Snakk med din svigermor. Ikke kjefte, men si tydelig i fra at du ønsker et sunnere kosthold for deg og dine. Tilby gjerne å stille med "bedre"/sunnere alternativer til hennes snacks/mat.

Snakk med din partner å få han til å støtte deg.

Svigermødre kan være både vanskelige og skumle å løse konflikter med.

*Det er vanskelig å gi råd når man ikke kjenner verken situasjonen eller personene som er innblandet.

Egne mødre er alltid så forståelsesfulle og lette å snakke med og instruere om hva barnebarna får lov og ikke lov til :ironi:. Svigermødre, altså menns mødre, er noe herk som man klarer seg uten.

Endret av Arabella
  • Liker 5
Skrevet

Egne mødre er alltid så forståelsesfulle og lette å snakke med og instruere om hva barnebarna får lov og ikke lov til :ironi:. Svigermødre, altså menns mødre, er noe herk som man klarer seg uten.

Man kjenner "sine egne" bedre og dermed er det lettere å gi beskjed til dem.

Anonymous poster hash: 3e457...9c9

• Liker 10
Skrevet

Svigermor (eller ex-svigermor nå) har alltid "proppet" is, kaker, og diverse annet søtsaker i munnen til barna. Det virket som hun rett og slett ikke tåler litt barnegråt, for med en gang en av ungene har surket litt, har hun vært snar å hente en is eller en sjokolade.

Jeg har flere ganger tatt det opp med henne, og det har blitt bedre. Det handler om barnas helse, og jeg synes ikke noe om den småspisinga de holder på med hos henne hele tiden.

Tidligere så vi henne kun i feriene, men nå bor hun i samme by som oss. Så nå ser ungene henne mye oftere enn før. Da hun bodde i en annen by så jeg "mellom fingrene", dels fordi vi ikke var der så ofte, dels fordi det ikke hadde så alt for mye å si for ungenes vaner og helse.

Snakk med henne, evt. få din mann til å gjøre det. Min (ex)svigermor er ei sta og bestemt dame, men jeg har funnet ut at hvis man tar ting opp med henne på en grei måte så tar hun det til etterretning.

Og bare så det er sagt, det er fortsatt litt mer snop og kos hos bestemor :) Men det er faktisk helt greit (alt med måte da).

• Liker 1
Skrevet

svigermor er sånn av natur, og faren har tatt etter. Min kommer fullstappet etter hvert besøk han har hatt hos faren annenhver uke. Faren er redd for at han dør hvis ikke ungen har spist på 1 time.

Skrevet

Hvor ofte er dere hos svigerforeldrene?

Ungene våre får honnicorn uten melk til frokost hos svigers, og boller til lunsj.

Vi har kommet til at det gjelder noen helger og ei uke i året, og at det er hverdagene her hjemme som er viktigst. Kostholdet hos svigers ser vi derfor mellom fingrene på.

• Liker 5
Skrevet

Hvor ofte er dere hos svigerforeldrene?

Ungene våre får honnicorn uten melk til frokost hos svigers, og boller til lunsj.

Vi har kommet til at det gjelder noen helger og ei uke i året, og at det er hverdagene her hjemme som er viktigst. Kostholdet hos svigers ser vi derfor mellom fingrene på.

Min svigermor er også sånn. Kun et barnebarn og liker å skjemme han bort når vi er der.

Jeg syns det er helt greit, vi er der kanskje to langhelger i året og gutten min er ikke storspist uansett.

• Liker 2
Gjest white tiger
Skrevet

Hvis svigermor bor langt unna og hun ser ungene sjelden så ville ikke jeg laget noe nummer ut av det. Det er hverdagskostholdet som er det viktigste, så en dag med masse usunn mat en gang i blant skader ikke ungene. Men bor hun i nærheten og dette skjer ofte skjønner jeg frustrasjonen. Da ville jeg prøvd å tatt det opp på en fin måte. Pakk det inn med litt komplimenter, og fokuser på helseaspektet ved det.

• Liker 3
Skrevet

Snop, kaker, sjokomelk, dobbelt så mye til middag som egentlig er nødvendig, osv. Jeg tok og kontrollmålte, alle i familien gikk opp 1-2 kg bare i løpet av 5 dager hos dem, kan det virkelig være nødvendig med bare usunn mat hele tiden? Hvordan ta opp dette?

Anonymous poster hash: 015c3...436

Men: barn (som voksne) har jo magemål. Hvordan greier barna i det hele tatt å spise opp doble porsjoner + godteri? :sjokkert:

Jeg lurer, for de barna jeg kjenner (og meg selv som barn) ville spist 1/2 kjøtbolle til middag om de får bare litt godteri før maten. Så sunnhetsnivået går kraftig ned, men mengden kalorier inn gjør det samme..

Ellers kan dere jo (om dere er på langbesøk) kjøpe inn litt salat og slikt og tilby å lage middag annenhver dag, så det "ikke blir så mye styr" for henne - de fleste liker å få tilbud om hjelp - og da kan dere jo lage noe sunt til middag de dagene uten noen form for diskusjon. ;)

Anonymous poster hash: b0751...fba

Skrevet

Det er det som er fordelen av å være besteforeldre!

Oppdragelse og sunn fornuft er foreldrenes jobb, besteforeldre SKAL skjemme bort barna!!

Merkelig hvordan det alltids klages på "svigermor"..... gruer meg til den dagen min sønn får barn..

Anonymous poster hash: 325ee...22b
  • Liker 1
Skrevet

Oppdragelse og sunn fornuft er foreldrenes jobb, besteforeldre SKAL skjemme bort barna!!

Merkelig hvordan det alltids klages på "svigermor"..... gruer meg til den dagen min sønn får barn..

Det er en liten forskjell på en liten sjokolade og overforing. Jeg er enig i at reglene kan være annerledes hos besteforeldre, men når det går over til å være direkte usunt?

Og igjen, det er lettere å gi beskjed til "sine egne". Jeg kan si rett ut til mamma om det hadde vært noe sånn. Svigermor hadde blitt veldig sur på meg i evigheter for jeg har ikke rett på å si noe annet enn ha og ja i hennes hus.

Anonymous poster hash: 3e457...9c9

Skrevet

Det er en liten forskjell på en liten sjokolade og overforing. Jeg er enig i at reglene kan være annerledes hos besteforeldre, men når det går over til å være direkte usunt?

Og igjen, det er lettere å gi beskjed til "sine egne". Jeg kan si rett ut til mamma om det hadde vært noe sånn. Svigermor hadde blitt veldig sur på meg i evigheter for jeg har ikke rett på å si noe annet enn ha og ja i hennes hus.Anonymous poster hash: 3e457...9c9

Kan ikke mannen din snakke med sin mor da ? Eller er han ikke enig med deg ? Isåfall, hvorfor er det bare du som skal bestemme....
Gjest Eurodice
Skrevet

Dette er jeg ikke enig med deg i, hvis bortskjemming er synonymt med altfor mye mat og slikkerier. En slik mormor/farmor er ikke jeg, og jeg er sikkert ikke alene. Mine barnebarn og jeg har mye kos sammen. Vi leker, leser bøker, smører niste og blander saft på flaske og går på oppdagelsesferd i skogen, drar og bader osv. osv.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...