Gå til innhold

Bunad hos Husfliden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig tatt avgjørelsen om at jeg skal skaffe meg en bunad. Jeg skal ha en bunad som kommer fra et område som ligger langt fra der jeg bor, og er usikker på hvordan jeg skal gå fram. Jeg vurderer å kontakte den lokale Husfliden, og jeg lurer på om noen her inne vil dele sine erfaringer fra bunadskjøp fra Husfliden.

Det er veldig viktig for meg at bunaden er korrekt laget, og den ikke blir laget i utlandet.

På forhånd, takk for svar :)

Anonymous poster hash: f5e3f...7a1
AnonymBruker
Skrevet

Og, hvor lang tid tar det egentlig å få laget en bunad?

Jeg kunne tenke meg å få den ferdig til 17. mai neste år.

Anonymous poster hash: f5e3f...7a1
Skrevet

Det er stor varasjon om "din lokale husflid" kan lage bunaden til deg. Det er bare å ta kontakt med de for å finne ut om de kan lage din bunad.

Om bunaden blir ferdig til neste 17mai er ikke godt å si, flere har lange ventelister.

• Liker 1
Gjest Ironically me
Skrevet

Har ingen erfaring med Husfliden, desverre. Ble nærmest kastet ut da jeg lurte på mulighetene for å sy selv. Dro til Heimen istendenfor. Modellene fra Husfliden og Heimen er forskjellige, og du kan sikkert trøste deg med at de ikke er autentiske med hvordan folk var kledd for 150, 200 år siden eller lengre tilbake.

Sånn, nå har jeg gjort mitt for å bli hengt opp i nærmeste lyktestolpe innen daggry ;)

Verken Husfl eller Heimen sender til Kina, så vidt jeg vet.

Skrevet

Ta kontakt med Husfliden i det området bunaden kommer fra. Noen ganger får du velge mellom kinasydd og norsksydd. Heimen tilbyr kinasydde skjorter, men jeg vet ikke om de tilbyr å få hele bunaden sydd i utlandet.

Det er lenge siden jeg bestilte, og jeg bor også langt fra området min bunad kommer fra. Jeg fikk måleskjema i posten. Målene til bunaden ble tatt der jeg bor av ei som syr bunader (men hun syr ikke "min" bunad). Jeg var på ferie en uke der bunaden ble sydd. Da fikk jeg prøvd og tilpasset den første gang med en gang jeg kom fram. Deretter ble den tilpasset og gjort ferdig i løpet av ei uke, og jeg fikk den med meg hjem. Dette skjedde på vinteren, før bunadsrushet begynte.

Jeg ville ikke gått til Heimen med mindre du skal ha en bunad som kommer fra stor-Oslo. Heimen fører (førte?) bl.a. ikke sølvet som hører til min bunad, og de foreslår sølv som kommer fra nabobunaden, men som ser svært forskjellig ut.

Ventetiden må du spørre om, men du gjør lurt i å kontakte dem så fort som mulig.

Husfliden kan

Skrevet

Det tar minimum åtte måneder. Få deg målt hos dem og betal den lille summen de skal ha på forhånd.

• 4 uker senere...
Skrevet

Kjenner ei som fikk bunad fra Husfliden til konfirmasjon. De angrer på at de kjøpte bunad fra der. Stoffet var tynt og ble skrukkete med en gang. Så da de skulle ta bilder av jenta rett etter de hadde vært i kirka, så var ikke bunaden noe fin lenger i stoffet. Man ser på konfirmasjonsbildet at den er skrukkete. De tok den med til et annet sted hvor dem har drevet med bunad i maaaaange mange år.. Der fikk de beskjed om at de burde klage til Husfliden, for slik skulle det absolutt ikke være! Men når de kom til Husfliden, ble de beskyldt for å ha "ødelagt" bunaden! Hmm.. Må si at det var dårlig av Husfliden.. Jeg skal IKKE bestille av Husfliden. De tror de er "kongen på haugen" når det gjelder bunad.

Skrevet

Kjøp deg et nummer av Magasinet Bunad, de formidler kontakt til seriøse syersker. Styr langt unna firmaer som Norske Bunader AS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...