Gå til innhold

Vakker med østrogen! (Diane p-piller)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg startet på Diane p-piller for ett år siden. Disse er som kjent veldig bra dersom du sliter med kviser, da de inneholder en del østrogen. Diane var helt magisk for huden min! Jeg fikk en hud som en baby, og alle kvisene forsvant. En annen ting som forbedret seg var håret mitt. Det har alltid hatt en tendens til å bli fort fett, men med diane kunne jeg gå flere dager uten at det ble slik.

Så kommer problemet. Jeg måtte dessverre kutte dem ut for en måneds tid siden da jeg fikk hyppigere migrene anfall. Jeg har migrene uten p-piller kanskje 2 ganger i halv året, men når jeg gikk på Diane fikk jeg migrene minst en gang i mnd.

Nå har jeg altså sluttet med p-pillene. Kvisene har poppet frem som bare det (store røde), og håret mitt er fetere enn noen gang. :trist:

Er dette noe som vil gi seg med tiden? Eller er det rett og slett slik at jeg trenger mer østrogen for å ha en flott hud? (Jeg tenker at kanskje kroppen min produserer litt for lite uten?)

Noen med erfaring??

Anonymous poster hash: 8b8d6...f49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? Det er jo relativt vanlig å ha endel kviser i puberteten, noe som vil gå over etterhvert. Diane er en veldig sterk p-pille, og de fleste leger vil ikke gi dem ut lengre som prevensjon, kun til korttidsbehandlig av kviser.

Det er jo andre p pillemerker som hjelper mot kviser. Du kan jo prøve å bytte merke? Selv om du får migrene av diane er det ikke sikkert du reagerer på samme måte på andre merker.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve nattlysolje som et alternativ for penere hud.

Anonymous poster hash: 7ce77...bca
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Det er jo relativt vanlig å ha endel kviser i puberteten, noe som vil gå over etterhvert. Diane er en veldig sterk p-pille, og de fleste leger vil ikke gi dem ut lengre som prevensjon, kun til korttidsbehandlig av kviser.

Det er jo andre p pillemerker som hjelper mot kviser. Du kan jo prøve å bytte merke? Selv om du får migrene av diane er det ikke sikkert du reagerer på samme måte på andre merker.

Jeg er 24 år. Jeg har prøvd andre p-piller som f.eks Loette, men de fikk jeg også migrene av. Det er altså østrogenet som gir meg migrene, men også det som har hjulpet huden min...

Jeg tror dessverre ingen olje eller hud produkter vil hjelpe, da dette skyldes hormoner (at jeg mangler østrogen uten p-piller).

/ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dukkehud i 20årene av å bruke helt vanlige ppiller, og mer trøblete hud når jeg måtte slutte.

For min del gikk det ikke over - men jeg har testet nattlysolje med noe effekt. Brukte bare 1 av disse 1300 mg pillene fra Iherb(Now Foods sine) - og du må passe på å ta omega 3 i tillegg, helst 3 ganger mengden omega 6(som er i nattlysolje).

Diane har jo høyere forekomst av blodpropp og dødelig utfall, så det er ikke bare dumt å måtte kutte dem ut.

Prøv nattlysolje, og se om det kan ta noe av den negative effekten bort. Det er også gunsitg mot PMS.

Anonymous poster hash: 51f93...ae2
Skrevet

Hvorfor skal man ta tre ganger så mye omega 3 som omega 6 (nattlysolje)?

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Jeg gikk på Yasmin, noe som gjorde at byllene forsvant, men fikk fortsatt småkviser. Jeg har derfor fått meg Diane, men har ikke turt å starte enda, for jeg også reagerer på østrogen. Det står på pakken til både yasmin og diane at man ikke skal bruke de om man lider av migrene med aura, noe jeg gjør. Dette førte til å gå i fra migreneanfall 1-2 ganger i året til 2-3-4 ganger i mnd. Jeg har sluttet på Yasmin, og huden min er blitt oljete og kvisete igjen. Har hatt problemhud siden 2010!!! Den enkleste løsningen vil være Diane (håper jeg) da den er spesielt laget for uren hud, men er livredd for å få flere migreneanfall igjen, spesielt nå som jeg har gått i fra 26% stilling til 92 %... + jeg er redd for blodpropp og de "hjerne-greie"-advarslene. Jeg har begynt på en migrenetabelett som jeg skal ta daglig for å motvirke migrene, så har litt lyst å prøve meg på Diane nå, i og med at den migrenetabl skal forhindre at migrenen kommer... Men fremdeles litt redd :fnise: Men er like depressiv MED kviser som MED p-piller og migrene. Eneste er at jeg ikke ønsker at det skal gå utover jobb. Er lei både migrene og uren hud!!

Skrevet

Er også hormonelt hos meg så vet ikke hva jeg skal gjøre for at huden skal bli bedre. Ser noen nevner nattlysolje. Er verdt å prøve.

• 2 år senere...
Skrevet
Den 9.8.2013 at 21.43, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg startet på Diane p-piller for ett år siden. Disse er som kjent veldig bra dersom du sliter med kviser, da de inneholder en del østrogen. Diane var helt magisk for huden min! Jeg fikk en hud som en baby, og alle kvisene forsvant. En annen ting som forbedret seg var håret mitt. Det har alltid hatt en tendens til å bli fort fett, men med diane kunne jeg gå flere dager uten at det ble slik.

Så kommer problemet. Jeg måtte dessverre kutte dem ut for en måneds tid siden da jeg fikk hyppigere migrene anfall. Jeg har migrene uten p-piller kanskje 2 ganger i halv året, men når jeg gikk på Diane fikk jeg migrene minst en gang i mnd.

Nå har jeg altså sluttet med p-pillene. Kvisene har poppet frem som bare det (store røde), og håret mitt er fetere enn noen gang. :trist:

Er dette noe som vil gi seg med tiden? Eller er det rett og slett slik at jeg trenger mer østrogen for å ha en flott hud? (Jeg tenker at kanskje kroppen min produserer litt for lite uten?)

Noen med erfaring??

Jeg gikk på Diane pillen i flere år og vil ikke anbefale det i ettertid. Bivirkninger er store bloduttredelser i huden som aldri forsvinner.   

Kviser: drikk saften av 1 citron 1-2 ganger pr dag.   Drikk masse vann! Ikke spis ost. Nattlysolje er bra. Anbefaler 500 mg. Ta  2 piller om dagen.  

Citronsaft kan også smøres på kvisene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei bare lurer for vil prøve diane selv, aldri gått på p piller, er huden din værre nå enn før du startet eller er den sånn som før du startet? 

Anonymkode: 853cd...74b

Skrevet (endret)

Åh, Diane ass.. Skalvise, jeg starta på Diane når jeg var 17, gikk på det til jeg var 24, så sju år. Jeg fikk det i utgangspunktet pga hud og mensensmerter. Det hjalp veldig på mensenkramper og acne, men da jeg stoppet mistet jeg mensen i nesten et år (spottet litt innimellom), fikk masse acne, kjempefett hår, veldig varierende humør i en måneds tid, og boblet samtidig over av energi. Jeg tror jeg har vært lett deprimert mens jeg brukte dem, men bare blitt litt vant til det, for da jeg slutta hadde jeg plutselig bedre treninger, bedre humør, mer sex-drive, mer matlyst. For min del forsvant puppene også, men det var veldig greit.

Nå, 1,5 år etter jeg slutta, er huden min rimelig vanlig (med acnearr) så lenge jeg holder meg unna sjokolade. Ingen byller eller dyp acne; av og til en og annen rundt mensen, men vanligvis ikke. Men jeg spiser reint, trener jevnlig, bruker lite sminke, enkel og ren såpe og kremer og drikker lite alkohol. Hvis jeg drikker mye alkohol (blir dehydrert), spiser sukker, sjokolade, eller en del andre triggere kan jeg få en runde med acne igjen. 

For min del ble det verre i et års tid etter jeg sluttet, og så bedre igjen. Jeg har ikke gått på annen hormonprevensjon siden jeg stoppet. Det eneste som gradvis blir verre enda er mensenkramper. God damn hormones.

Endret av Derpia
basic matte..
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge tenkt på å slutte med Diane, men vegrer meg sånn. Har gått på dem i ca. 4 år. Jeg begynte på dem fordi noen andre p-piller ga meg mye kviser på rygg og bryst. Burde jo heller sluttet med all slags hormoner, for jeg hadde jo ikke kviser før jeg begynte på p-piller... Hvordan tror dere det blir når jeg nå skal slutte? Kommer det til å bli ille til meg også? :( 

Jeg har tenkt litt på nedtrapping også. Først bytte til et merke med litt mindre hormoner enn Diane, og gå gradvis til mindre og mindre hormoner, og avslutter det hele med Cerazette. Tror dere det kommer til å funke? :) 

Anonymkode: 3c579...912

Skrevet

Jeg gikk på diane fra jeg var 16 til jeg var 20 pga acne, og den var virkelig fantastisk. Jeg byttet til Loette fordi jeg plagdes med kraftige humørsvingninger, og fikk faktisk aldri tilbake acnen etterpå! En bivirkning av vanlige ppiller er enten at det fører til mer kviser eller mindre, og Loette førte da til at jeg fikk mindre. Så du kan jo bare begynne på normale ppiller nå, og se hvordan de virker på huden?

Jeg får selvfølgelig 2-3 småkviser i mnd men ingenting i forhold til hvordan jeg var før jeg begynte på pillene.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på nedtrapping også. Først bytte til et merke med litt mindre hormoner enn Diane, og gå gradvis til mindre og mindre hormoner, og avslutter det hele med Cerazette. Tror dere det kommer til å funke? :) 

Har du snakket med lege om dette? Det kan være forskjell på typene hormoner i de forskjellige pillene, så det er ikke sikkert det funker helt, men det kan også være at kroppen din håndterer det fint. Snakk hvertfall med legen om hvorfor, så hun kan ta stilling til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Mercilon 28, og gått på de siden jeg var rundt 16 (er 25 nå), men vurderer å bytte til Diane fordi jeg får så mye blødningsforstyrrelser av de jeg går på nå (noe som har kommet de siste 2 årene) + veldig mensensmerter. 

Har aldri slitt med dårlig hud, verken før jeg begynte på p-piller eller etter. Er det fare for å jeg kan få dårlig hud hvis jeg bytter p-pille merke nå?

Anonymkode: 62928...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...