Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har igjen en stund til termin, men forestående fødsel surrer ofte rundt i hodet mitt.

Forrige fødsel gikk kjapt og greit. Var på sykehuset i 7 timer før ungen ble født. Gikk 1,5 time fra 4 cm til baby var ute. Presset i 20 min.

Problemet er at jeg mistet fullstendig kontrollen når riene sto på som verst før jeg kunne presse. Jeg hylte og skreik og var helt apekatt.

Etter å ha lest litt om vannfødsler høres dette ut som noe for meg. Jeg håper jeg greier å holde meg litt mer kontrollert denne gangen og at kanskje vann kan hjelpe.

Fostervannet mitt gikk da jeg hadde rundt 8 cm. Det var misfarget. De satte en elektrode på hodet til babyen.I tilegg sank pulsen når jeg skulle presse, slik at jeg måtte legge meg over på siden. Har dette noe å si for å evt få lov til å føde i vann? Må fødslene har vært helt problemfrie for å få lov?

Noen som har erfaringer å dele? Alle svar er av interesse, både dere som har født til lands òg til vanns eller kun i vann.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Så lenge du har vært frisk under hele dette svangerskapet, samt at du er det nå, så mener jeg å huske at det går an. Selv hadde jeg tenkt å føde i badekar på ABC-klinikken på Ullevål, men måtte til vanlig fødeavdeling pga svangerskapsforgiftning. Jeg vil anbefale deg å lese dette:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/F%C3%B8deavdelingen/Fodeavd_ABC_2011_web.pdf

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg kan riktig nok veldig lite om dette, men misfarget fostervann og fosterlyd som sank under pressingen er neppe noen grunn til at du ikke skal få lov til å føde i vann dersom du ønsker det og fødselen går som normalt. Dette er noe som kan skje hvem som helst, og har vel mer med barnet å gjøre enn med deg. :)

Skrevet

Jeg kan riktig nok veldig lite om dette, men misfarget fostervann og fosterlyd som sank under pressingen er neppe noen grunn til at du ikke skal få lov til å føde i vann dersom du ønsker det og fødselen går som normalt. Dette er noe som kan skje hvem som helst, og har vel mer med barnet å gjøre enn med deg. :)

Var det jeg tenkte også. Og at det skjedde da betyr jo ikke at det skjer igjen.. Og sånne ting kan man jo aldri forutse heller.
Skrevet

Har vært frisk som en fisk i begge svangerskap, foreløpig i alle fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du oppfyller kriteriene for vannfødsel så skal det gå bra (står i linken ovenfor her).

Jeg har hatt fødeplass på ABC i begge mine svangerskap, men første fødsel startet med vannavgang og det var misfarget så da ble jeg flyttet til vanlig fødeavdeling med en gang jeg kom inn på sykehuset. Litt samme som hos deg med lav puls hos babyen som tok litt tid før kom seg opp på ok nivå igjen, men da kom han ganske fort ut etter det og alt gikk helt fint. Neste fødsel ble en super badekarfødsel, vannet gikk i badekaret akkurat i det pressriene startet og det var ikke misfarget.

Kan hvert fall skrive under på at vannet lindrer bra! Nå var min første fødsel veldig grei og rask da, men det var helt anderledes å føde i vannet. Kan ha noe med at jeg hadde født før og da, så kroppen visste hva den skulle gjøre.

Anonymous poster hash: a8f20...c91
Skrevet

Så lenge du oppfyller kriteriene for vannfødsel så skal det gå bra (står i linken ovenfor her).

Jeg har hatt fødeplass på ABC i begge mine svangerskap, men første fødsel startet med vannavgang og det var misfarget så da ble jeg flyttet til vanlig fødeavdeling med en gang jeg kom inn på sykehuset. Litt samme som hos deg med lav puls hos babyen som tok litt tid før kom seg opp på ok nivå igjen, men da kom han ganske fort ut etter det og alt gikk helt fint. Neste fødsel ble en super badekarfødsel, vannet gikk i badekaret akkurat i det pressriene startet og det var ikke misfarget.

Kan hvert fall skrive under på at vannet lindrer bra! Nå var min første fødsel veldig grei og rask da, men det var helt anderledes å føde i vannet. Kan ha noe med at jeg hadde født før og da, så kroppen visste hva den skulle gjøre.

Takk for at du delte :) Jeg håper jeg kan få føde i badekar. Har veldig lyst!

Må man overvåkes med CTG først? Eller Kan man bare ploppe oppi? ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i badekar på st. Olav. Ingen CTG der, bare hoppet i vannet ved 3 cm og ble der :) ble sjekket med doppler en gang iblant.

Anonymous poster hash: 5dfbb...e33

Skrevet

Nå skal vel de fleste sykehus ha innført selektering av fødende i "rød" og "grønn" gruppe, og de som havner i grønn gruppe mener jeg at ikke skal trenge CTG under fødsel med mindre det er ting som tyder på noe annet. Og da vil de ble overflyttet i rød gruppe.

De som havner i grønn gruppe er typisk de som ville fått innpass på ABC på Ullevål ved fødsel, og der brukes vel heller ikke CTG etter det jeg har skjønt. Kun doppler en gang iblant for å sjekke alt alt er bra.

AnonymBruker
Skrevet

Bare hoppet oppi vannet ja :-) Sjekket åpning og sånt først da, men jeg hadde allerede 7 cm, så da var det bare å hoppe oppi og 40 min etter var babyen født :-) Jordmoren sjekket innimellom med doppler.

Hvilket sykehus skal du føde på da? Vet du om de tilbyr vannfødsel?

Skrevet

Jeg fikk ikke føde i vann, siden jordmoren min ikke var opplært til det, men jeg var oppi badekaret i en 20 minutters tid før pressriene kom og hun bokstavelig talt jagde meg opp midt i en helt jævlig pressrie. :P

Men ja, jeg var ikke koblet til noen maskiner og det var så deilig! En helt ny opplevelse i forhold til første fødsel hvor jeg var lenket til sengen med ctg, elektroder på babyens hode og epidural.

Skrevet

Fostervannet mitt gikk da jeg hadde rundt 8 cm. Det var misfarget. De satte en elektrode på hodet til babyen.I tilegg sank pulsen når jeg skulle presse, slik at jeg måtte legge meg over på siden. Har dette noe å si for å evt få lov til å føde i vann? Må fødslene har vært helt problemfrie for å få lov?

Jeg tror ikke det må være 100% problemfritt for å føde i vann (eller på ABC, heller. Jeg var sånn ca rød-grønn, men de trillet inn et CTG-apparat og sjekket flere ganger før vannet ble aktuelt), men det varierer nok veldig etter situasjon og type problem. Det høres for eksempel vanskelig ut dersom du må ligge i en bestemt stilling eller babyen krever spesiell overvåkning. Mens andre ting tar de litt lettere på- jeg fikk for eksempel prøve å føde i vann selv om vannet hadde gått flere dager i forveien. Men nå måtte jeg opp av karet uansett, siden det tok så lang tid og de bestemte at jeg måtte over i en mer "tyngdekraftvennlig" stilling.

Ellers har jeg prøvd badekar to ganger under åpningstiden. Ene gangen var det fantastisk, andre gangen hjalp det ingenting i det hele tatt. Men har du muligheten er det absolutt verdt å prøve! :)

Skrevet

Takk for svar dere :) Håper jeg kan få erfare badekar denne gangen! Skal til JM på tirsdag så tenkte å snakke med henne om det da :)

Skrevet

Jeg har nylig hatt en badekarfødsel og må bare anbefale det på det varmeste! :Nikke:

Skrevet

Første fødsel ønsket jeg badekar, men fikk ikke pga høyt blodtrykk. De målte jevnt, ogdet varme vannet ville gitt falske målinger. Babyen fikk elektrode i hode, jeg med magebeltemåler, venflon, og endte med svf. Andre fødsel var blodtrykk og alt annet normalt, jordmor bare sjekket åpning og blodtrykk og doppler før jeg plompet i. Så hver fødsel evalueres individuelt om badekar er ok iallefall. Det går fint å flytte seg på siden. Vannet har en beroligende effekt, og varmen er god smertestiller synes jeg. Lykke til!

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har nylig hatt en badekarfødsel og må bare anbefale det på det varmeste! :Nikke:

Så herlig å høre!! :)

Skrevet

Første fødsel ønsket jeg badekar, men fikk ikke pga høyt blodtrykk. De målte jevnt, ogdet varme vannet ville gitt falske målinger. Babyen fikk elektrode i hode, jeg med magebeltemåler, venflon, og endte med svf. Andre fødsel var blodtrykk og alt annet normalt, jordmor bare sjekket åpning og blodtrykk og doppler før jeg plompet i. Så hver fødsel evalueres individuelt om badekar er ok iallefall. Det går fint å flytte seg på siden. Vannet har en beroligende effekt, og varmen er god smertestiller synes jeg. Lykke til!

Da er det nok gode muligheter for at jeg får lov :) Håper vannet kan ha en såpass fin effekt på meg også. Kanskje jeg greier å beholde kontrollen litt mer.... Time will show ;)

Skrevet

Da er det nok gode muligheter for at jeg får lov :) Håper vannet kan ha en såpass fin effekt på meg også. Kanskje jeg greier å beholde kontrollen litt mer.... Time will show ;)

Jeg vet ikke om det handler så mye om å beholde kontroll, mer om å la fødselen skje, akseptere at det vil bli smerte, puste seg gjennom riene, slappe helt av imellom (så bekkenet får åpnet seg). Ha mentalt fokus og tilstedeværelse. Akseptere at nå har du ikke kontroll, du bare prøver å henge på når ur-instinktene tar over (kroppen din kan å føde selv om det bevisste deg ikke føler du kan det). Men det faller nok lettere for noen enn andre å være mentalt tilstede (har ikke noe med flinkhet å gjøre, mer naturlig variasjon og smertenivå). Men hvis man klarer å beholde roen og aktivt puste seg gjennom rier, så tror jeg det gir lavere opplevd smertenivå. Jeg pleide å øve i senga om kvelden, og i svømmehallen, før fødsel. Dype rolige pust, inn nesen, ut munnen, når rien er over puster du helt ut og sier noe fint til deg selv "en til ferdig, det gikk bra". Dette fordi kroppen trenger godt med oksygen. Hyperventilering gir for lite oksygen til den harde jobben som gjøres. Se for deg at du er ute å svømmer eller surfer på store bølger som øker og synker. Det er lettere å gå inn i puste-rie modus hvis man har øvd det inn på forhånd. Tror jeg, har jo ikke prøvd uten å øve. Men har hørt fra andre at å puste skikkelig ga stor forskjell.

Skrevet

Kan skrive under på at pusten er kjempeviktig! :) Jeg gikk på yogakurs og lærte å telle og dele opp rien, følge med bølgen. Vi glemte jo å øve men når det hele var i gang var egentlig tanken om å fokusere på pust det viktigste jeg hadde lært. Jeg pustet meg automatisk gjennom riene. Fokuserte på hvert pust egentlig. Ett og ett om gangen, Mye fordi jeg ikke turte annet ;) for det føltes som det var det som holdt meg "i kontroll", og fordi jeg innbilte meg at det kom til å bli veldig mye vondere om jeg holdt pusten. Når riene ble skikkelig intense brukte jeg lyd også. Dvs jeg hylte ikke eller noe sånt, men laget lave ooohh og mmmmm-lyder oppå pusten ;) Det føltes som om alt dette skjedde av seg selv.. Eller at det var veldig veldig naturlig å gjøre.

Jeg vil forresten tipse deg om å øve på å finne gode hvilestillinger. Og tenke på hvilke stillinger som kan føles bra i et badekar. Jeg viste f eks at å sitte tilbakelent ikke var en god stilling for meg, heller motsatt, da spente jeg meg. Og hadde øvd (bitte)litt på å sitte framoverlent mot noe på kne med knærne litt utover, naturlig nok for å få plass til magen, men det er også en bra stilling for bekkenet å åpne seg i og utnytte tyngdekraften. Denne stillingen føltes heldigvis veldig naturlig og bra ut i badekaret også. Jeg hang liksom på kanten og mannen kunne legge kalde kluter på hodet og masere på ryggen. Eneste var at beinet sovnet litt da ;) Men det løste seg.

Skrevet

Forresten må jeg kommentere at du åpnet deg jo veldig fort TS, så antakelig var riene dine ganske intense!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...