AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Kom over denne artikkelen om tvangsapport som treningsmetode. Er vel en del diskusjoner om denne metoden, men jeg synes det er en interessant artikkel og ikke minst er det jo et poeng at fuglehunders instikt er så utrolig sterkt at hverken godbiter eller andre fristelser overgår naturens egne fristelser, da først og fremst teften av fugl. Hva synes dere om denne metoden? Anonymous poster hash: d3789...5e3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Vel, jeg er ikke så fan av tvang som treningsmetode. Jeg hadde med min "utvannede" fuglehund på et slikt kurs og hadde bestemt på forhånd å bytte ut straffen med godbiter. Min var en av 3 stk som besto kurset av tilsammen 25 hunder. Av oss 3 brukte 2 positiv forsterkning. Ingen som brukte positiv forsterkning strøk (men var bare 2 av 25 da så vanskelig å si...). Alle de andre hundene var settere. Jeg har en hund som dirrer av spenning/glede for å få lov til å apportere. Og jeg ønsker en hund som elsker å jobbe, ikke en som gjør det av frykt for konsekvensene. Anonymous poster hash: 31397...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Hva med kyllingkjøtt som godbiter? Anonymous poster hash: 04f7c...e66
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Jeg stoppet der hun sa at hun påfører hunden fysisk smerte. Innebærer tvangsapport å utøve vold på hunden, så er jeg ikke fan nei. Skjønner argumentene med at hunden noen ganger bare må holde ut selv om den ikke vil, noe vi mennesker også gjør hele tiden. Men du hadde ikke funnet deg i at sjefen kom og lugget eller kløp deg om du ikke ville skrive tre rapporter etter 8 timers arbeidsdag, da kunne både saksøkt og skiftet jobb. Det kan ikke hunden, den må finne seg i dette. Grunnen til at de som har vært i gamet lengst er de som er mest positive til det, har nok mange andre grunner enn at dette ER den beste, slik de sikkert tror. Metoden er enkel, og gir fort resultater. Selvfølgelig er det enklere å skremme og true levende skapninger til å gjøre ting istedet for å bruke tid på å motivere dem. Jeg mistenker også at de som har drevet lengst med dette har vokst opp i en tid med ukultur blant hundeeiere der "Du er sjefen" var en utsolgt bok og vold var en del av hundeoppdragelsen. En tredje ting er at vedkommende sier at motstanderne av metoden argumenterer for at hunden kommer til å bli redd for byttet, og hate å apportere pga. stresset det medfører, og hun sier at det ikke er tilfelle, hundene liker det likevel. Vel, dette tror jeg er pga. hundens instinkt, en fuglehund kommer nesten uansett til å la instinktet om at dette er viktig og fantastisk gå over det negative knyttet til kommandoer. Anonymous poster hash: b529f...323
fjellstreif Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Kom over denne artikkelen om tvangsapport som treningsmetode. Er vel en del diskusjoner om denne metoden, men jeg synes det er en interessant artikkel og ikke minst er det jo et poeng at fuglehunders instikt er så utrolig sterkt at hverken godbiter eller andre fristelser overgår naturens egne fristelser, da først og fremst teften av fugl. Hva synes dere om denne metoden? Anonymous poster hash: d3789...5e3 Det der hører jeg utrolig ofte, men stemmer det egentlig? Fuglehundfolk argumenterer ofte med at disse hundene er så veldig spesielle at de "bare" kan lære ved hjelp av korreksjon og tvang (for å sette det veldig på spissen), men er det ikke rart at driftige shcæfere, rottweilere, dobermenn, hollendere osv kan lære avanserte lydighetsprogram (inkl apport, som ikke er en veldig vanskelig øvelse) ved hjelp av positiv forsterkning? Jeg vet av folk som trener LP med husky - der snakker man virkelig sterke jaktinstinkter - og som fint klarer å lære inn svært pålitelige øvelser uten bruk av tvang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå