AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Jeg poster dette som anonym for jeg får sikkert litt hets (noe som ofte skjer her på kg). Jeg har ei nydelig bengal jente som er litt over 1,5år gammel. Hu er snill som dagen er lang, endelig roet seg litt ned så hu begynner å bli voksen, snill mot barn, menneskekjær, rett og slett herlig og vakker jentepus. Problemet er at jeg har utviklet allergi mot katter og kan ikke kose med hu lenger, noe som gjør det vanskelig å ha pus. Lurer på hvor vanskelig det er å eventuell selge en slik katt. Hu er renraset, har flotte tegninger, registrert og kan nok få fantastisk fine kattunger med den rette guttepusen. Noen med erfaringer?Anonymous poster hash: da81c...3f0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Jeg aner ikke hvordan markedet er for bengalkatter ifht seriøse eiere. Det er vel ofte at, som med så mye annet, at folk som skal ha bengal ikke har satt seg inn i hva det vil si å faktisk eie en. Og det er jo ikke bra hvis katten vandrer fra det ene hjemmet til det andre. Hva med å kontakte en oppdretter? Kanskje de vet om noen som er interessert? Anonymous poster hash: 5f1ac...703
ashera Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Jeg kjøpte mine to rasekatter (ikke bengal) på finn.no da de var på alder med din. Begge måtte selges pga. allergi, og ble avertert til ca. halv pris av hva de koster for en ny (to ulike selgere). Jeg fikk da selvsagt med stamtavle og helsehistorikk. Ble din katt solgt/er den registrert som avlskatt, siden du nevner kattunger? Avlskatter er jo som regel mye dyrere enn kosekatter, og skal være registrert som det mtp. stamtavle og salg av kull. Å avertere med at hun kan få "fantastisk fine kattunger" ville jeg nok ikke ha gjort dersom hun ikke er registrert som avlskatt. Jeg vet at mange oppdrettere gjerne vil ha kontroll på videresalg av katter de har avlet, så jeg ville også ha kontaktet oppdretter som tips.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Jeg kjøpte mine to rasekatter (ikke bengal) på finn.no da de var på alder med din. Begge måtte selges pga. allergi, og ble avertert til ca. halv pris av hva de koster for en ny (to ulike selgere). Jeg fikk da selvsagt med stamtavle og helsehistorikk. Ble din katt solgt/er den registrert som avlskatt, siden du nevner kattunger? Avlskatter er jo som regel mye dyrere enn kosekatter, og skal være registrert som det mtp. stamtavle og salg av kull. Å avertere med at hun kan få "fantastisk fine kattunger" ville jeg nok ikke ha gjort dersom hun ikke er registrert som avlskatt. Jeg vet at mange oppdrettere gjerne vil ha kontroll på videresalg av katter de har avlet, så jeg ville også ha kontaktet oppdretter som tips. Er usikker mtp registrert som avlskatt, men da vi kjøpte hu så snakka vi med oppdretter om å avle på hu og hu skulle egentlig selges til noen andre som avlskatt. Jeg har kontaktet oppdretter, hu har lest meldingen min, men svarer meg ikke. Meget spesielt. Jeg er så gla i pusen vår, har ikke lyst å selge hu, men jeg reagerer så sterkt når jeg koser med hu hu elsker å kose og være nær oss hele tiden så får litt vondt av hu når jeg bare må ta hu ned igjen når hu kommer på mitt fang. TsAnonymous poster hash: da81c...3f0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Fortsett å prøve å få tak i oppdretter! De fleste oppdrettere ønsker at man tar kontakt dersom katten skal omplasseres da mange har forkjøpsrett i kontrakten. Dersom katten er solgt som avlskatt er det enda mer viktig at oppdretter får beskjed da de ofte er veldig strenge på salg av avlskatter. Med den overfloden katter vi har i landet er det ikke særlig smart å selge en fertil katt til en billig penge til andre enn seriøse oppdrettere. Avl skal følge retningslinjer om helse, utseende og gemytt og ingen seriøse oppdrettere ønsker at folk skal drive tilfeldig avl for å få søte kattunger. Hva står det i kontrakten da? Er det noen klausul der om avl eller hva du skal gjøre ved omplassering/salg av katten? Mange oppdrettere har det, så det ville jeg ha sjekket opp. Skal katten selges til andre enn oppdrettere, ville jeg ha foreslått kastrering før den selges. Men ellers lykke til med å finne nytt hjem til pusen! Skjønner det er vondt å gi henne i fra seg. Bare vær litt kresen på hvem som får kjøpe henne da alt for mange katter blir behandlet som gjenstander man kvitter seg med når man går lei. Blandingskatter på finn.no er det også evig nok av, så ikke bidra til enda mer tilfeldig avl. Anonymous poster hash: 22614...701
Gjest chiki Skrevet 11. august 2013 #6 Skrevet 11. august 2013 Hvor i landet bor du? Vi har lenge ønsket oss en bengalkatt:)
Alja Skrevet 11. august 2013 #7 Skrevet 11. august 2013 Jeg poster dette som anonym for jeg får sikkert litt hets (noe som ofte skjer her på kg). Jeg har ei nydelig bengal jente som er litt over 1,5år gammel. Hu er snill som dagen er lang, endelig roet seg litt ned så hu begynner å bli voksen, snill mot barn, menneskekjær, rett og slett herlig og vakker jentepus. Problemet er at jeg har utviklet allergi mot katter og kan ikke kose med hu lenger, noe som gjør det vanskelig å ha pus. Lurer på hvor vanskelig det er å eventuell selge en slik katt. Hu er renraset, har flotte tegninger, registrert og kan nok få fantastisk fine kattunger med den rette guttepusen. Noen med erfaringer?Anonymous poster hash: da81c...3f0 Hvorfor i alle dager skulle du fått hets for dette her? At du oppretter en tråd å ber om råd viser bare at bryr deg om dyret ditt Håper du finner en grei eier til katten din. Bli medlem i gruppen "Katter/katteutsyr" på facebook, der er det sikkert mange med gode råd! 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2013 #8 Skrevet 11. august 2013 Hvor i landet bor du? Vi har lenge ønsket oss en bengalkatt:) Vestfold. TsAnonymous poster hash: da81c...3f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå