AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Hei på dere! Her kommer et spørsmål fra ei som er ganske GRØNN på alt som har med økonomi og lån å gjøre. Saken er den at bilen min har gått til h. Den er helt umulig, og overhodet ikke trafikksikkert høres det ut som dette passer utrolig dårlig, da jeg er totalt avhengig av bil for å kunne levere ungen i barnehagen, komme meg på jobb og skole osv. Dårlig busstilbud her jeg bor. Så jeg må altså ta opp lån for å kunne kjøpe meg en ny bil. Hvordan fungerer forbrukslån egentlig? Vil liksom ikke sitte med lån til langt oppover ørene. Trenger igrunn ikke låne mer enn sånn rundt 50 000. Men det er HELT nødvendig for meg.... Kan noen hjelpe meg? Hvor får man best og billigst forbrukslån?? Anonymous poster hash: f2c7e...03f
Testosteron Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Jeg tror ikke du trenger et forbrukslån. Da tenker jeg på lån uten sikkerhet, som er dyrt. Billånet gis jo med sikkerhet i bilen, og da blir det ikke så dyrt. Hvis du kjøper av en bilforhandler, så gir han deg gjerne et tilbud om lånefinansiering av bilen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Hei på dere! Her kommer et spørsmål fra ei som er ganske GRØNN på alt som har med økonomi og lån å gjøre. Saken er den at bilen min har gått til h. Den er helt umulig, og overhodet ikke trafikksikkert høres det ut som dette passer utrolig dårlig, da jeg er totalt avhengig av bil for å kunne levere ungen i barnehagen, komme meg på jobb og skole osv. Dårlig busstilbud her jeg bor. Så jeg må altså ta opp lån for å kunne kjøpe meg en ny bil. Hvordan fungerer forbrukslån egentlig? Vil liksom ikke sitte med lån til langt oppover ørene. Trenger igrunn ikke låne mer enn sånn rundt 50 000. Men det er HELT nødvendig for meg.... Kan noen hjelpe meg? Hvor får man best og billigst forbrukslån?? Anonymous poster hash: f2c7e...03f Som sagt over så er du på jakt etter et billån. Kontakt banken om du ikke kjøper bil gjennom forhandler (forhandlere gir ofte billån til helt kurrant rente). Dessuten høres du litt grønn ut når det gjelder bil også (ikke fornærmende ment). Er du sikker på at det er så galt som de sier? Enkelte bilverksteder lurer kunder de anser som uvitende temmelig grovt, ser du, så second opinion på bil nr 1 er lurt om du ikke alt har fått det. Anonymous poster hash: 22a49...4a1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Jeg tror ikke du trenger et forbrukslån. Da tenker jeg på lån uten sikkerhet, som er dyrt. Billånet gis jo med sikkerhet i bilen, og da blir det ikke så dyrt. Hvis du kjøper av en bilforhandler, så gir han deg gjerne et tilbud om lånefinansiering av bilen. Tror nok jeg må ha forbrukslån, jo Vet at det er dyrt, men det er faktisk helt nødvendig også.. Er fortsatt student, men har brutto årsinntekt på 100.000 via jobben. Ser ikke for meg at det er nok for å få et billån, dessverre. Hadde ikke planer om noen dyr bil. Anonymous poster hash: f2c7e...03f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Som sagt over så er du på jakt etter et billån. Kontakt banken om du ikke kjøper bil gjennom forhandler (forhandlere gir ofte billån til helt kurrant rente). Dessuten høres du litt grønn ut når det gjelder bil også (ikke fornærmende ment). Er du sikker på at det er så galt som de sier? Enkelte bilverksteder lurer kunder de anser som uvitende temmelig grovt, ser du, så second opinion på bil nr 1 er lurt om du ikke alt har fått det. Anonymous poster hash: 22a49...4a1 Ja, jeg er grønn på det meste. Haha alenemor som plutselig må styre med alt selv. Ikke bra kombi Har lagt sååå mye penger i den bilen. Til og med lånt av faren min. Det virker som at så snart jeg fikser en feil så dukker det opp en ny en. Orker ikke dette her mer.. Jeg mener... Den ryker og rykker og hopper og stoppe og og og. Rattet låser seg til og med av og til. Uaktuelt å beholde den bilen. Føler jeg setter livet på spill hver gang jeg kjører :/ Anonymous poster hash: f2c7e...03f
Gjest Cevita Skrevet 9. august 2013 #6 Skrevet 9. august 2013 (endret) Hvor gammel er du? Snakk med banken din! Undersøk f.eks. om du kan få DNB ung billån. edit: sikker på at du trenger så mye som 50 000? Undersøk om du kan kjøpe en brukt japse type 96-99 mod (honda accord, nissan primera, mitchubuchi carisma) osc. Disse kan du ofte få fra 15 000 og oppover.. Endret 9. august 2013 av Siennna
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 Hvor gammel er du? Snakk med banken din! Undersøk f.eks. om du kan få DNB ung billån. edit: sikker på at du trenger så mye som 50 000? Undersøk om du kan kjøpe en brukt japse type 96-99 mod (honda accord, nissan primera, mitchubuchi carisma) osc. Disse kan du ofte få fra 15 000 og oppover.. Jeg er 21 år Skal innom banken å høre på mandag. Men her jeg bor finnes bare Sparebanken Møre, og de skal visst være vanskelig å ha med å gjøre.. Men vi får se. Ja, for jeg kjøpte en billigbil sist, og det har ikke lønt seg i det hele tatt. Bare styr, reparasjoner osv. Så når jeg først skal kjøpe bil vil jeg kjøpe en som er litt skikkelig. Vertfall så skikkelig som jeg har råd til å få. Skal ikke være noe problem for meg å betale ned et lån. Dessverre er jeg ikke så flink å spare, annet enn BSU. Men det er fordi jeg ikke har så mye å betale på. Uff, trasige greier..Anonymous poster hash: f2c7e...03f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 her jeg bor finnes bare Sparebanken Møre, og de skal visst være vanskelig å ha med å gjøre.. Anonymous poster hash: f2c7e...03f Kanskje du skal foreslå at de benytter dette som sitt nye slagord? Anonymous poster hash: 70c2d...286 2
Gjest susidusi Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 Kanskje du skal foreslå at de benytter dette som sitt nye slagord? Anonymous poster hash: 70c2d...286 Haha, ja kanskje det nå måtte jeg le litt. Har funnet ut at det enkleste er å rett og slett ta opp et forbrukslån. Vet det kanskje ikke er så veldig lurt, eller billig, men slik situasjonen er NÅ så er det det eneste alternativet. Har planer om å betale så fort som mulig, og blir nok ikke til å ta opp så mye som 50 000 likevel. Om en av foreldrene feks stiller som kausjoner eller hva det heter, så skulle visst dette gå greit.
Testosteron Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Tror nok jeg må ha forbrukslån, jo Vet at det er dyrt, men det er faktisk helt nødvendig også.. Er fortsatt student, men har brutto årsinntekt på 100.000 via jobben. Ser ikke for meg at det er nok for å få et billån, dessverre. Hadde ikke planer om noen dyr bil. Jeg googlet "billån" og fikk blant annet opp https://www.skandiabanken.no/Lan/billan/ Lånekalulatoren viser at et lån på 50 000, ingen egenkapital og en nedbetalingstid på fem år gir en effektiv rente på 6,75 % og en månedlig kostnad på kr 1 007.
Løvetanten Skrevet 10. august 2013 #11 Skrevet 10. august 2013 DnB gir også billige billån. Tror de er billigere enn Skandiabanken https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/ung-billaan.html
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 Billån og ikke minst forbrukslån er svært dyrt. Og det er stort sett bare folk med dårlig råd som tar opp slike lån. Og noe bedre råd får de ikke av det. Anonymous poster hash: 70c2d...286 4
-Jiinxs- Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 Har bare skumlest igjennom svarene. Men ikke ta opp forbrukslån for å kjøpe deg bil, renten er skyhøy i forhold til hva du kan få med et billån. 1
Østlandet Skrevet 12. august 2013 #14 Skrevet 12. august 2013 Det hjelper sikkert ikke så mye. Men, en bil til ca 50.000,- ikke usannsynlig at det er masse feil, som følger den også.... 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #15 Skrevet 12. august 2013 Jeg er 21 år Skal innom banken å høre på mandag. Men her jeg bor finnes bare Sparebanken Møre, og de skal visst være vanskelig å ha med å gjøre.. Men vi får se. Ja, for jeg kjøpte en billigbil sist, og det har ikke lønt seg i det hele tatt. Bare styr, reparasjoner osv. Så når jeg først skal kjøpe bil vil jeg kjøpe en som er litt skikkelig. Vertfall så skikkelig som jeg har råd til å få. Skal ikke være noe problem for meg å betale ned et lån. Dessverre er jeg ikke så flink å spare, annet enn BSU. Men det er fordi jeg ikke har så mye å betale på. Uff, trasige greier..Anonymous poster hash: f2c7e...03f Det er ikke sikkert det har tapt seg å ha en billigbil. En nyere bil koster (konservativt antatt) 15.000 i rent verdifall årlig. Oppå det kommer bensin, forsikring, service, reparasjon, årsavgift++. Bil er rett og slett dyrt, samme hvilken du kjøper. Og som student spiser den opp MYE av det du har utbetalt. Desuten så kan du søke om billån i nettbanker - ingen regel som sier at banken må ha en fysisk filial i nærheten for at du skal bruke den. Søk på alle du kan finne ved å google "billån" (sjekk renten!) før du tar opp et forbrukslån, for din egen del. Anonymous poster hash: 22a49...4a1 1
-Jiinxs- Skrevet 12. august 2013 #16 Skrevet 12. august 2013 Det er kanskje ikke så vanskelig å få seg et billån, men har du økonomien til å drive bilen mtp bensin/forsikring osv?
Britt Banditt Skrevet 13. august 2013 #17 Skrevet 13. august 2013 Hvis du ikke får billån får du ikke forbrukslån heller. Det er ikke sånn at man får forbrukslån uten å ha inntekt. Uansett: Hold deg unna forbrukslån! Renta på billån er langt lavere, og om du kan få foreldre til å stå på lånet for deg er det jo ikke noe problem å få lånet. Du sparer mye i måneden på å unngå forbrukslån, så ikke gjør et dumt valg bare fordi du er desperat akkurat nå Husk å snakke med noen som har god peil på bil og ta med de for å kjøpe. Du bør også kjøpe bil som er kjent for å ha lite feil. Japanske biler har generelt lite feil (Toyota, Mazda etc). Hva slags bil har du nå? Hva er den verdt og hva vil det koste å fikse den? Du har vel vært på verksted og fått sjekket hva som er galt? 1
Britt Banditt Skrevet 13. august 2013 #18 Skrevet 13. august 2013 Det hjelper sikkert ikke så mye.Men, en bil til ca 50.000,-ikke usannsynlig at det er masse feil, som følger den også.... Man kan fint finne seg en god bil til den summen også, men man bør jo ha litt peil når man skal kjøpe.. Evt. ta med noen som har peiling.
Gjest *kokos* Skrevet 13. august 2013 #19 Skrevet 13. august 2013 Mulig jeg tar feil nå, men krever ikke billån pant i bil/eiendom? Hvis bilen er eldre enn 5 år kan den ikke brukes som sikkerhet. Det fortalte hvertfall banken min meg da jeg kjøpte ny bil for 3 mnd siden.
Britt Banditt Skrevet 13. august 2013 #20 Skrevet 13. august 2013 Mulig jeg tar feil nå, men krever ikke billån pant i bil/eiendom? Hvis bilen er eldre enn 5 år kan den ikke brukes som sikkerhet. Det fortalte hvertfall banken min meg da jeg kjøpte ny bil for 3 mnd siden. Bilen kan ikke være mer enn 12 år når lånet er nedbetalt har de fleste som regel. Man kan jo velge å betale ned billånet i opptil 10 år, men hvis man velger å betale det på for eksempel 3 år så kan man jo kjøpe en ni år gammel bil (og det er fullt mulig å få en ni år gammel bil for rundt 50 000).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå