Gå til innhold

Om å ikke ha barn i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter på snart 5, hun har gått ett år i bhg (fra hun var 2,5 - 3,5). Da begynte jeg å studere på kveldstid, og valgte derfor å ta henne ut av barnehagen for å ha henne hjemme. For meg er det en vinn-vinn situasjon, og jeg føler jeg får masse tid med barnet mitt. Helsesøster sa også at det var ikke nødvendig for henne å gå i bhg mtp det pedagogiske og opplæring til skolestart o.l siden hun allerede er så langt fremme, og hun har masse venninner hun leker med, samt at vi får gjort mye gøy i sammen.

Men det jeg opplever er at folk får nærmest sjokk når jeg sier jeg ikke har henne i bhg. Er det virkelig unormalt å ha barn hjemme?

Anonymous poster hash: 40a2a...74f
Videoannonse
Annonse
Gjest Phoenix
Skrevet

Ja, og folk får nærmest sjokk når andre ikke følger A4 livet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter på snart 5, hun har gått ett år i bhg (fra hun var 2,5 - 3,5). Da begynte jeg å studere på kveldstid, og valgte derfor å ta henne ut av barnehagen for å ha henne hjemme. For meg er det en vinn-vinn situasjon, og jeg føler jeg får masse tid med barnet mitt. Helsesøster sa også at det var ikke nødvendig for henne å gå i bhg mtp det pedagogiske og opplæring til skolestart o.l siden hun allerede er så langt fremme, og hun har masse venninner hun leker med, samt at vi får gjort mye gøy i sammen.

Men det jeg opplever er at folk får nærmest sjokk når jeg sier jeg ikke har henne i bhg. Er det virkelig unormalt å ha barn hjemme?

Jeg syns det er synd at så mange er hjemme med barna sine. De har godt av å lære det de gjør i bhg og å sosialisere seg, møte mange nye mennesker og ikke bare "henge" hjemme med mor. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt halv bhg plass. Da får hun litt av alt. Det er jo fint å være litt mer med mor enn bare på kveldstid også.

Anonymous poster hash: 5308d...f80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun blir sosialisert her hjemme også, har overnattingsbesøk så og si hver helg, går på turn en gang i uka og har masse besøk av venninner. Så står ikke på det sosiale iallfall. læringsmessig ligger hun over gjennomsnittet og hun begynner på skolen neste år. :) TS

• Liker 4
Skrevet

Drit i folk sier jeg. Skulle ønske min mor var like interessert i å tilbringe tid med meg og mine søsken og finne på morsomme ting. Og vi gikk ikke i barnehagen i det hele tatt.

Du høres ut som en flott mor som bryr seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er synd at så mange er hjemme med barna sine. De har godt av å lære det de gjør i bhg og å sosialisere seg, møte mange nye mennesker og ikke bare "henge" hjemme med mor. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt halv bhg plass. Da får hun litt av alt. Det er jo fint å være litt mer med mor enn bare på kveldstid også.

Anonymous poster hash: 5308d...f80

At unger ikke blir sosialisert hvis de ikke går i barnehagen er en tullete myte. Så lenge foreldrene greier å aktivisere dem med andre unger, så er det vel ingen fasit om at man må i barnehagen.

Anonymous poster hash: c3477...942

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en kjempefin måte å gjøre det på. Skulle gjerne hatt muligheten selv også, men det passer ikke inn i vårt liv. Det er helt ok det og. Å ikke gå i bhg er problematisk kun der mor/far ikke klarer å stimulere og legge til rette for utvikling hjemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme med mine. De to eldste fikk gå i kortidsbarnehage før de begynte på skolen. Minsten forlangte å få begynne, men ikke før han var tre år. Der ble det utvidet åpningstider, men vi fikk ha han til de tidene vi ønsket et år. Så han kom en time etter de andre og gikk en time og en halv time før de andre. Var to som valgte den løsningen. Minsten er nå 12 år og jeg jobber bare to dager i uken. Får mye tid med barna, og vi koser oss. Eldste skal på videregående og mellomste siste året på ungdomsskolen. Økonomien er lagt opp til en inntekt og min inntekt.

Kos deg hjemme og ikke bry deg om hva de andre sier.

Anonymous poster hash: 906f4...67e
  • Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Siste året syns jeg de har godt av å gå i bhg, men før det har de det absolutt like bra hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er forsåvidt unormalt å gjøre det sånn, siden de fleste har barna i barnehage. Men så lenge de treffer andre barn på jevnlig basis, ser jeg ikke problemet. Det må jo være fint det, om man har mulighet til å gjøre det sånn.

Men det har jo blitt en veldig institusjonalisering av barn. Jeg har hittil hatt sønnen min hos dagmamma (og han er bare 19 mnd), og jeg har til og med fått reaksjoner på at selv det ikke er godt nok. Har i blant inntrykk av at det i grunnen ikke er bra nok om de ikke lærer å gå i ring og kunne bjørnen sover utenat fra de fyller 1, eller annen organisert lek. Bortsett fra på KG, selvfølgelig, her er man en dårlig mor om man sender barn under 3 i barnehage. ;) Så ja, det er mange meninger, men så lenge det sosiale oppfylles (når de er så store at de trenger det) og familien er fornøyd, er vel alt fint?

Skrevet

Typisk Norge å reagere slik.

Jeg er derimot imponert over de som velger det alternative fremfor a4 stilen.

Så lenge du stortrives med valget du har tatt så er det best for både deg og ungen.

Det er folk med ryggrad som ikke følger a4 livet. De bryr seg ikke om reaksjonene til allmenheten når de forteller hvordan de lever.

En annen ting er at du har ikke noe krav på å fortelle om du har ungen i barnehagen eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere trives med det alle sammen så ser jeg ikke problemet. Men tror det er ganske uvanlig å ikke ha barna i barnehage. Er det ikke bare 10-15% av alle ettåringer som ikke går i barnehage?

Føler at det er sånn mas om barnehager. Helsesøster har minnet meg på søknadsfristen for barnehager på omtrent hver eneste kontroll!! Og folk spør ikke om gutten skal begynne i barnehage, men hvor og når.

Min gutt på 15 mnd skal ikke begynne i barnehage fordi vi har fått så dårlig tilbud.

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du har valgt å ha barna hjemme. Mi har akkurat begynt, og selv om hun nå går i bhg, får jeg høre at det jammen var på tide! Hun er ca 20 mnd nå.

Hadde vårt eneste alternativ vært en stor kommunal bhg hadde jeg også holdt henne hjemme. Men vi har en veldig liten bhg, så det blir nesten som en gammeldags søskenflokk.

Mitt inntrykk av kg og bhg er at man er helt på styr dersom ikke sekken er pakket og ungen i bhg helst før ettårsdagen. Slik at de får privatliv og sosialisering. (Humbug, spør du meg..)

Gjest RockOn
Skrevet

Min sønn på nesten 14 måneder begynte i barnehagen nå og jeg synes det er veldig tøft, jeg ville absolutt ha venta i noen måneder til, om ikke et år. Jeg tenker på hver dag (til og med før han begynte) om han kommer til å ta skade av det (ja, lest alt for mye av de nye artiklene som går på hvor stressa barna er i barnehagen).

Men jeg har gjort hva jeg kan og mitt barn kommer til å ha fri 1-3 dager i uken og ha relativt korte dager da vi har mulighet (far kan slutte tidlig eller besteforeldre levere/hente litt senere/tidligere.

Jeg er overrasket over hvor vondt det er å skulle ha han i barnehage og alle mine rasjonelle tanker virker til å ha forlatt meg.

Men jeg ser det nå at etter at alle mødrene har begynt å jobbe og barna er i barnehage (alle i vår omgangskrets i hvertfall) så blir det vanskelig for meg å sosialisere mitt barn med andre barn så ofte som jeg hadde håpet. Og tilbudet om åpen barnehage her i kommunen er en spøk. Så jeg tror faktisk at min gutt uansett hadde fått det litt kjedelig hjemme alene med meg hver dag etterhvert.

Så det er jo positivt med barnehagen.

Nå er barnehagen vår en av de største i kommunen, men de har flere avdelinger i fler forskjellige hus, og på vår avdeling så er det ikke så mange barn som jeg hadde trodd. Og det er 1 voksen per 2 barn. Jeg har vært der i en uke nå (innkjøring) og hver avdeling er liten og koselig og ikke så institusjonalisert som jeg hadde trodd,men rett og slett litt hjemmekoselig.

Men hadde jeg fått valget så hadde han vært hjemme med meg noen måneder til ja, men sånn er det ikke og jeg får da se hva som faktisk er positivt med dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hørt om en eneste mor, som angrer på å ha vert for mye sammen med barnet sitt :)

Anonymous poster hash: acb62...7bb
  • Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes det er helt OK å være hjemme med barna sine, men jeg er skeptisk til hvor mye kontakt barna får med andre barn... "Alle" andre er jo i barnehagen... Jeg mener det er null problem å ha dem hjemme til de er 2-3 år uten masse kontakt med andre unger, men en 5-åring trenger virkelig omgang med andre barn. Mulig dere bor slik/er i et slikt miljø at dette er mulig, men det er IKKE vanlig. Jeg vet ikke om noen som har så store barn hjemme, så det hadde fungert dårlig her i alle fall.

Etter min mening bør hverken barnehage eller hjemme "glorifiseres" - det er fordeler og ulemper med begge deler. For min del ser jeg flest fordeler med å ha barna mine i barnehage, fordi jeg selv blir gal av å være hjemme og gjøre det samme dag ut og dag inn, og jeg tror ikke jeg er alene om det. Tror også de fleste 5-åringer har et såpass stort behov for sosial omgang med andre barn at man ikke får dekket dette ved å være hjemme med dem (finnes selvsagt unntak, men folk flest kjenner ikke fem andre familier med 4-5 åringer som de er hjemme med for å si det sånn).

Skrevet

Hvordan kan dere si at barnehagen er den ENESTE rette måten for barn å være??? Gudhjelpes, er det ikke flere alternativer for menneskeheten- hvem sier barnehagen er best og mest perfekt??? Ingen kan si det.

Velg selv og jeg synes du gjør en kjempejobb. Du er moren og mange mødre burde absolutt tilbringt mer vanlig hverdagstid sammen med sine barn. Nå klikker de over ferier i 3 uker, fordi det er såååå travelt og ungene skal ha såååå mye aktiviteter osv, men nei, barn trenger ikke bli overstimluert i parker, badeland tivoli og sydenreiser. De klarer fint å leke selv, være ute, bruke fantasien til å gjøre ingenting.

Hurra for slike mødre som tar egne valg og ikke følger etter saueflokken. Applaus til deg!

Anonymous poster hash: 983b0...e66
Skrevet

Og det alle angrer på når de sitter der ensom og alene på sykehjem er at de var altfor lite sammen med barna sine, spesielt menn angrer på dette. Så jeg skal ikke bli en angrende mor som gråter på sykehjem fordi jeg var slem mamma og satte dem vekk i barnehagen hele dagen slik at jeg skulle selvrealisere meg selv, bygge karriere, tjene masse penger osv. Ingen får pengene med seg i graven, men man husker tilstedeværelsen man hadde.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som datteren din har en flott mor og en flott barndom :) Heldig, hun!

Anonymous poster hash: 73744...9f5
  • Liker 2
Skrevet

Og det alle angrer på når de sitter der ensom og alene på sykehjem er at de var altfor lite sammen med barna sine, spesielt menn angrer på dette. Så jeg skal ikke bli en angrende mor som gråter på sykehjem fordi jeg var slem mamma og satte dem vekk i barnehagen hele dagen slik at jeg skulle selvrealisere meg selv, bygge karriere, tjene masse penger osv. Ingen får pengene med seg i graven, men man husker tilstedeværelsen man hadde.

Går det ikke an å sette minus på innlegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...