Gå til innhold

Bleiefri hjemme, men ikke i barnehagen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 2,5 år er helt bleiefri hjemme, det gjelder både på dag og natt. Men i barnehagen nekter hun å gå på do. Så når jeg leverer henne med truse på så har de på henne bleie etter en stund. Jeg skjønner jo det siden hun hadde gjort i buksa hvis ikke, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få henne til å gå på do der.

Jeg har til og med latt barnehagen fått en doring av oss så hun kan bruke den (jeg synes den barnehagen har så veldig ukomfortabel ut, i tillegg er den vi har kjent for henne), og jeg har også prøvd å fulgt henne på do i barnehagen ved henting. Men hun bare hyler og skriker og vil ikke.. Dette er ikke et problem hjemme, her sier hun fra når hun må på do og sitter helt frivillig på do.

Noen som har tips til å løse problemet? Er litt dumt om hun blir gående med bleie i barnehagen til hun er 4 når hun faktisk er bleiefri hjemme synes jeg.

Anonymous poster hash: 1d4c2...674
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og synes det er rart at de velger å ta på henne bleie. Ved bleieslutt må mann regne med noen klesskift og så lenge dere leverer med nok klesskift og ikke forventer at de skal være vasket når hun blir hentet, burde barnehagen følge opp.. Jenta kan jo tydeligvis styre dette, og da burde barnehagen være tålmodige, og bruke tid på å finne ut hvorfor hun ikke vil sitte på do i branehagen. Kanskje er det for urolig for henne og viktig at det bare er henne og en voksen hun stoler ekstra på som følger? Viktig at hun får god tid og ikke føler seg presset.

Jeg har selv en to og et halvt år gammel jente som er bleiefri. Lenge nektet hun å sitte på do, bare potte, men en helg glemte vi ta potten med på hytta. Og da vi forklarte dette for henne, satt hun seg på do og etter det var det ikke noe problem.

Kanskje bleiene ikke bør være et alternativ?

Anonymous poster hash: 4a2c9...6c0

Skrevet

Kanskje bleiene ikke bør være et alternativ?

Det var min tanke og.

Skrevet

Takk for svar :) Jeg er igunn enige med dere. Mitt inntrykk er at de i barnehagen kanskje tar litt for lett på det. Min eldste jente, som nå er 6, gikk på samme avdeling når hun skulle slutte med bleier, og da var det også sånn at barnehagen var det siste stedet hun var bleiefri. Hun var bleiefri på natten hun også før hun sluttet i barnehagen. Det som gjorde at det ordnet seg for henne var at hun begynte på en annen avdeling når hun var 3, og der var de nok mer innstilt på det med å følge barna på do og sånn siden det var en storbarnsavdeling. Men da hadde jeg inntrykk av at de ikke engang ville at hun skulle slutte med bleier på småbarnsavdelingen.

Nå kommer min 2,5-åring til å gå på småbarnsavdelingen til hun er 3 år og 8 mnd pga plassmangel på storbarnsavdelingene. Så hun kan jo ikke gå hele året med bleie der heller. Men jeg vet de prøver å få henne til å gå på do da i alle fall. Men jeg vet ikke hva de gjør/sier, og om de prøver hardt nok. De har jo mange andre barn å ta seg av (tror alle de andre går med bleier), så hennes bleieslutt er nok ikke førsteprioritet..

Jeg føler vel på det at jeg ikke ønsker å være masete og pådra de ansatte på avdelingen ekstra arbeid. Ved å forlange at hun går uten bleier vil de jo måtte skifte på henne, vaske gulv evt. andre ting og henne flere ganger per dag, så selv om jeg selvfølgelig vasker klærne og tar med nok skift så blir det jo ekstraarbeid på dem fordi. Jeg føler at jeg gjør meg vanskelig hvis jeg forlanger at de prøver hardere eller lar henne gå uten bleier.

Jeg er veldig fornøyd med barnehagen bortsett fra på akkurat dette punktet her, så jeg burde vel kanskje ta mot til meg å ta det opp, men jeg synes det er vanskelig.

Jeg har jo prøvd å snakke med 2,5-åringen min selv om dette, men ja, hun er 2,5 år så det er ikke så lett å nå gjennom. Jeg har tenkt på at jeg kunne innført et belønningssystem som gjorde at jeg ga henne en liten premie hver gang hun hadde gått på do i barnehagen, men jeg er usikker på om hun ville skjønt sammenhengen.

ts

Anonymous poster hash: 1d4c2...674
Skrevet

I alle tre barnehagene jeg har jobbet i gjennom 13 år, har bleieslutt og alt det inkluderer hvert en del av det som følger med barnehagehverdagen, når man har barn på to, tre år å gjøre.. Og på alle småbarnsavdelingen har dotrening fra barna er mellom to og tre hvert vanlig.

Snakk med de på avdelingen du, kanskje dere kan avtale at dere prøver uten bleie i en bestemt periode og funker det ikke, tar man en pause og prøver igjen senere. Men at dette ikke skal ordne seg før hun begynner på stor avdeling skulle være unødvendig!

Lykke til med samtalen, tror kommunikasjonen med barnehagen er viktig!

AB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...