Snop Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Etter å ha studert ernæringsfysiologi i 3 år er det spesielt ett spørsmål som har dukket opp hos meg, medstudenter og andre en million ganger, men jeg har aldri funnet ett eneste godt argument for dette - hvorfor mener mange at man kan spise så mye man vil av lavkarbomat, uten å legge på seg, uavhengig av kalorier? Altså, overskrider man kaloribehovet, så hvorfor lagres ikke dette overskuddet? Min teori (og som mange undersøkelser har vist) er at årsaken til at man går ned i vekt med lavkarbo er at man faktisk ligger i underskudd (ubevisst) fordi man eliminerer mange matvarer, og i tillegg blir man såpass mett av den store mengden fett og proteiner, og føler derfor at man spiser veldig mye. Så, kan noen gi meg en forklaring på hvorfor mange er uenige i dette, og at en kalori ikke er en kalori? Jeg kan ikke love at jeg blir overbevist, men det hadde vært interessant å bare høre en plausibel forklaring. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Fordi man visstnok vil spise mye mindre enn tidligere.Anonymous poster hash: 883e9...d9e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Jeg spiser lavkarbo. Det er feil at man kan spise så mye man vil. Men du blir mett av mindre, holder deg lenger mett og trenger ikke stå imot søtsug siden det forsvinner når man spiser lavkarbo på den riktige måten. Så derfor føles det kanskje som man kan spise så mye man vil? Anonymous poster hash: 7b410...667 4
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Hvorfor eksperimenterer dere ikke med dette selv? Det må jo være gull verdt å ha førstehånds erfaring til senere. Du kan i realiteten spise hvor mye du vil, for med et godt lavkarbokosthold (dvs uten mye erstatningsprodukter med høy energitetthet og/eller kunstig søtning) så vil du bli mett og ikke ønske eller ha behov for å overspise. Du holder deg også mett på en mindre mengde mat. Blodsukkeret holdes stabilt, så du får ikke de toppene og bunnene som gjør at du MÅ HA MAT NÅ uten å svime av. Holder du deg i tillegg unna korn så unngår du den apetittstimulernde effekten kornet har "Compounds created by digested wheat bind to opiate receptors in our brains ... In studies done by the University of Michigan, when the euphoric reward of wheat ingestion was blocked, participants consumed between 23 and 33% fewer calories per meal." Jeg har sett et tall som anslå at uten korn i kosten konsumerer du i snitt ca 400 kcal mindre hver dag (nå husker jeg ikke hvor jeg så det, så du får evt google det) Jeg spiser paleo/lavkarbo, og jeg merker en dag og natt-forskjell i mitt forhold til mat. Du gidder bare ikke overspise laks og grønnsaker. Omelett gjør deg ikke fysen. Grønn salat og oljedressing er ikke snop. Blodsukkeret er jevnt hele døgnet, jeg kræsjer aldri, jeg fyser sjelden, jeg har jevn energi dagen lang. Insulinnivåene mine er lave, så jeg lagrer ikke fra det jeg spiser. Tvert imot er mine egne fettlagre vidåpne og klare til å forsyne meg med energi om det skulle behøvs. Har du lest på sidene til Dr.Eenfeldt? Han forklarer det hele så endelig mye bedre enn meg. www.kostdoktorn.se 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #6 Skrevet 9. august 2013 Det er ingen selvfølge at man ikke går opp i vekt av lavkarbomat. Jeg kjenner flere som har gjort det, og en av de er allerede sykelig overvektig. De fleste vil nok ikke greie å overspise på lavkarbo pga metthet, men noen greier det også der (altså spise mer enn de forbrenner). Anonymous poster hash: cac91...099 3
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 De fleste vil nok ikke greie å overspise på lavkarbo pga metthet, men noen greier det også der (altså spise mer enn de forbrenner). Anonymous poster hash: cac91...099 Det er klart noen greier det, men man må da se på *hva* de spiser i lavkarbokosten sin. Noen baker hauger med nøtte- og frøbrød. Masse fett og energi, og ikke det jeg anser for hverdagsmat. Noen pøser på med Atkins-bars og lavkarbokaker. Melk inneholder potesielt endel karbo, så det er ikke like heldig for alle. Kunstig søtning trigger sult, selv på lavkarbo. Det samme kan også masse te og kaffe gjøre. Så lavkarbokosthold er ikke en homogen ting. Man kan spise like feil på lavkarbo som på annen mat. F.eks kan jeg en dag konsumere suksessterte med sukrin, Atkinsbarer, sukkerfri sjokolade, nøtter og mandler, masse bacon, cola light og lavkarbopasta og fremdeles tro at jeg har et sunt kosthold. Det er jo lite karbo, så hvorfor funker det ikke? Så ta sånne historier for hva de er; anekdotiske. Forskning viser at lavkarbo jevnt over er den beste måten å miste vekt samt å holde vekta etterpå. Det slår lavkalori og lavfett gang etter gang. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 Etter å ha studert ernæringsfysiologi i 3 år er det spesielt ett spørsmål som har dukket opp hos meg, medstudenter og andre en million ganger, men jeg har aldri funnet ett eneste godt argument for dette - hvorfor mener mange at man kan spise så mye man vil av lavkarbomat, uten å legge på seg, uavhengig av kalorier? Altså, overskrider man kaloribehovet, så hvorfor lagres ikke dette overskuddet? Min teori (og som mange undersøkelser har vist) er at årsaken til at man går ned i vekt med lavkarbo er at man faktisk ligger i underskudd (ubevisst) fordi man eliminerer mange matvarer, og i tillegg blir man såpass mett av den store mengden fett og proteiner, og føler derfor at man spiser veldig mye. Så, kan noen gi meg en forklaring på hvorfor mange er uenige i dette, og at en kalori ikke er en kalori? Jeg kan ikke love at jeg blir overbevist, men det hadde vært interessant å bare høre en plausibel forklaring. Slik jeg opplever det, er dette en gammel myte som henger igjen, fordi enkelte nye lavkarbere holder fast ved den. De aller fleste lavkarbere erkjenner at årsaken til at de går ned i vekt er fordi de ligger i kaloriunderskudd, som igjen er fordi fett og proteiner metter mer enn karbohydrater, og at de derfor ikke overspiser, som jo er din teori. Enkelte lavkarbere får derimot hysterisk anfall hvis noen nevner kalorirestriksjon og lavkarbo i samme setning. Dette er vanligvis de som sverger til teorien om "negative kalorier", at noen matvarer krever mer energi å forbrenne enn de gir, slik at kaloriregnskapet automatisk går i negativ dersom de spiser nok av disse matvarene. De kan derfor ikke spise for mye, fordi dess mer de spiser, dess mer forbrenner de. Men igjen, disse utgjør mindretallet. De aller fleste lavkarbere erkjenner at en "kalori er en kalori", og at årsaken til vekttap er energiunderskudd. Anonymous poster hash: b296b...cb9 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 Du kan i realiteten spise hvor mye du vil, for med et godt lavkarbokosthold (dvs uten mye erstatningsprodukter med høy energitetthet og/eller kunstig søtning) så vil du bli mett og ikke ønske eller ha behov for å overspise. Du holder deg også mett på en mindre mengde mat. Det er klart noen greier det, men man må da se på *hva* de spiser i lavkarbokosten sin. Noen baker hauger med nøtte- og frøbrød. Masse fett og energi, og ikke det jeg anser for hverdagsmat. Noen pøser på med Atkins-bars og lavkarbokaker. Melk inneholder potesielt endel karbo, så det er ikke like heldig for alle. Kunstig søtning trigger sult, selv på lavkarbo. Det virker da som om svært mange baker lavkarbo-kaker og lavkarbo-snop etter å dømme fra alle oppskrifter på slik mat man finner på nettet, - over alt. Mener du likevel at disse er i mindretall og ikke kan ha videre suksess med sin lavkarbo vektreduksjon? Anonymous poster hash: ec5d4...644 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Kroppen krever mer energi av å forbrenne proteiner og fett kontra karbohydrater. Dermed trenger kroppen også mer av de to kontra karbohydrater. Det er ikke så enkelt som at en kalori er en kalori, og ferdig med det. Ting er mye mer komplekst, pga kroppene våre ikke er roboter, eller like, hverken på forbrenning, eller hvor mye nyttegjøring av maten den gjør. Anonymous poster hash: b7ecc...c25 2
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #11 Skrevet 9. august 2013 Det virker da som om svært mange baker lavkarbo-kaker og lavkarbo-snop etter å dømme fra alle oppskrifter på slik mat man finner på nettet, - over alt. Mener du likevel at disse er i mindretall og ikke kan ha videre suksess med sin lavkarbo vektreduksjon? Anonymous poster hash: ec5d4...644 Det kan jeg ikke si mer om enn du kan. Fins vel knapt noen statistikk over hvor mange som "lurer" seg selv på denne måten. Jeg tror alle lavkarbere baker lavkarbo-bakst innimellom, på samme måte som alle de som ikke spiser lavkarbo. Det vil alltid være noen som tar av og spiser for mye av det. Fins jo ikke mer lavkarbo-oppskifter enn det fins "høykarbo-oppskrifter" 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #12 Skrevet 9. august 2013 Kroppen krever mer energi av å forbrenne proteiner og fett kontra karbohydrater. Dermed trenger kroppen også mer av de to kontra karbohydrater. Det er ikke så enkelt som at en kalori er en kalori, og ferdig med det. Ting er mye mer komplekst, pga kroppene våre ikke er roboter, eller like, hverken på forbrenning, eller hvor mye nyttegjøring av maten den gjør. Anonymous poster hash: b7ecc...c25 Men hypotetisk sett, om du lever på et kosthold utelukkende bestående av proteiner og fett, kan du ikke spise ubegrenset av dette uten å legge på deg heller. Du må ha en viss kalorirestriksjon for ikke å legge på deg. Forbrenner du 2200 kcal om dagen, legger du på deg om du inntar 2500 kcal daglig! (Og dette er hypotetisk sett! Jeg vet at de fleste vil spy lenge før de overspiser på et slikt kosthold!) Anonymous poster hash: b296b...cb9 1
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #13 Skrevet 9. august 2013 Forbrenner du 2200 kcal om dagen, legger du på deg om du inntar 2500 kcal daglig! Anonymous poster hash: b296b...cb9 Ja, hvis du forutsetter at kroppen din er en forbrenningsovn. Men den er ikke det. Det er utallige andre variabler i kroppen din som virker inn. Kanskje endel av kaloriene du inntar blir mat for tarmbakterier? Kanskje endel passerer ufordøyd? Kanskje endel trigger lagring og gjør at du tar opp mer enn du egentlig ville gjort? Det er mye forskning på akkurat dette feltet, og spennende resultater som kommer ut. Det man ihvertfall skjønner nå er at en kalori ikke er en kalori og at man må tenke nytt på dette feltet. Nytter ikke å slanke seg med kalkulator når man er en komplisert organisme. 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Blodsukkeret holdes stabilt, så du får ikke de toppene og bunnene som gjør at du MÅ HA MAT NÅ uten å svime av. Holder du deg i tillegg unna korn så unngår du den apetittstimulernde effekten kornet har Dette argumentet må dere lavkarbere slutte å bruke, for det er veldig feil. Når jeg leser dette så blir hele innlegget ditt ødelagt for jeg ser at ditt kunnskapsnivå ikke kan være særlig høyt. Mange får faktisk ustabilt blodsukker av lavkarbo, og lavkarbo er heller ikke løsningen på ustabilt blodsukker alltid. Mange har ustabilt blodsukker om man har en sykdom som kroppen bruker mye energi på f.eks, og da finnes det til informasjon ikke noen dietter som vil gjøre blodsukkeret mer stabilt. Anonymous poster hash: d18a4...d04 2
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Dette argumentet må dere lavkarbere slutte å bruke, for det er veldig feil. Når jeg leser dette så blir hele innlegget ditt ødelagt for jeg ser at ditt kunnskapsnivå ikke kan være særlig høyt. Anonymous poster hash: d18a4...d04 Ikke ødelegg debatten med tull nå. Vi snakker om generell lavkarbo og ikke om mennesker med sjeldne sykdommer, ok? 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Ja, hvis du forutsetter at kroppen din er en forbrenningsovn. Men den er ikke det. Det er utallige andre variabler i kroppen din som virker inn. Kanskje endel av kaloriene du inntar blir mat for tarmbakterier? Kanskje endel passerer ufordøyd? Kanskje endel trigger lagring og gjør at du tar opp mer enn du egentlig ville gjort? Det er mye forskning på akkurat dette feltet, og spennende resultater som kommer ut. Det man ihvertfall skjønner nå er at en kalori ikke er en kalori og at man må tenke nytt på dette feltet. Nytter ikke å slanke seg med kalkulator når man er en komplisert organisme. Jeg er enig i at det kan være et problem å fastsette forbrenningen helt nøyaktig, i og med at det avhenger av de ulike hormonelle og kjemiske prosesser som går i kroppen til enhver tid, men likevel er det ikke til å komme bort i fra at inntar man mer energi enn man forbruker, går man opp i vekt, og motsatt. Dette gjelder uansett hvilket kosthold man går på. Så komplisert, og så enkelt! Anonymous poster hash: b296b...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Ikke ødelegg debatten med tull nå. Vi snakker om generell lavkarbo og ikke om mennesker med sjeldne sykdommer, ok? Du takler ikke høre at du tar feil antar jeg? Det trenger heller ikke være sjeldne sykdommer som gjør at man kan få ustabilt blodsukker. Blodsukkeret trenger som sagt ikke å holdes stabilt av lavkarbo, for mange får enda mer ustabilt blodsukker av det. Anonymous poster hash: d18a4...d04 3
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Du takler ikke høre at du tar feil antar jeg? Det trenger heller ikke være sjeldne sykdommer som gjør at man kan få ustabilt blodsukker. Blodsukkeret trenger som sagt ikke å holdes stabilt av lavkarbo, for mange får enda mer ustabilt blodsukker av det. Anonymous poster hash: d18a4...d04 Nå er du ute og sykler. Tror du må begrunne og dokumentere disse påstandene. 3
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Så komplisert, og så enkelt! Anonymous poster hash: b296b...cb9 Enig. Det er for mange faktorer til at du og jeg egentlig kan gjøre annet enn å ta en gjetning og se hvordan vår egen kropp oppfører seg. Sult og aktivitetsnivå følger energiinntaket, så det er også faktorer som regulerer vekt og energiforbruk. Vi må innse at kaloritabellen er utdatert og at man må tenke like mye på matens egenskaper som på energi innholdet. Hva gjør denne maten med meg? Hvilke systemer trigger den?
Jade Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Det er ikke rart at vi "vanlige" mennesker ikke tør å begi oss ut på lavkarbo når det er så mye forskjellige meninger og "fakta" ute og går. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå