Solknapp Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Vi har funnet drømmeboligen i et fantastisk område som vi veldig gjerne ønsker å flytte til. Men, boligen er en slags tomannsbolig i rekke, så det bor noen i underetasjen og det er leiligheten oppe vi tenker på å kjøpe. Nysgjerrig som jeg er så googlet jeg vedkommende i under etasjen. Fant da ut at dette en en ung kar på 23 år som eier den leiligheten. På facebook (åpen profil) har han masse festebilder og fremstår åpenbart som en "gla' kar". I tillegg har de som selger boligen kun bodd der 1 år. Når vi spurte om årsaken til dette svarte megler at det var fordi de ville flytte nærmere familie. Jeg er skeptisk. Hva ville dere tenke om dette? Har noen tips til hvordan jeg kan undersøke dette ytterligere? Vi har spurt megler om det er lytt og om det er noen problemer med naboer, men han kjenner ikke til dette. Dette er et relativt stort sameie med selveierboliger. Området er svært stille og barnevennlig, så egentlig ikke et typisk sted for en partykar....
Alice123 Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Jeg vil bare si at jeg bor på UNIVERSETS mest barnevennlige område bestående av 90 % småbarnsfamilier. Men om du tar deg en rundtur på boligfeltet en fredag eller lørdagskveld (slik jeg som hundeeier må), så finner du minst tre fester. Jeg er selv i begynnelsen av 20årene og barnløs, og har med jevne mellomrom fester.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Det er alltid en sjanse å ta med naboer! Om det ikke er bråk og festing, kan det være at de parkerer på din p-plass, eller dumper hageavfall på din side av tomta, bygger en høy garasje som sperrer for utsikta di, etc etc. Hvis man vil bo sentralt (der det bor andre folk) må man bare akseptere at andre har andre grenser enn en selv. Det er dette jeg sier til meg selv, i allefall. Og prøver så godt jeg kan å leve etter Hvis det er i dette området dere vil bo, ville jeg kanskje tatt sjansen. Men først spurt selger direkte ut, om det er mye festbråk fra underetasjen. Det er helt rimelig å spørre om noe slikt, og det skal noe til av selger å lyve deg rett opp i ansiktet når du spør direkte. Anonymous poster hash: df1d4...400
Solknapp Skrevet 9. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2013 Takk for svar Bor i Oslo og er vant til å høre festligheter i helgene, det tåler vi. Jeg er mer ute etter om noen har tips til hvordan jeg kan finne ut om han faktisk er årsaken til at boligen blir solgt. Megler vil sannsynligvis ikke si noe om dette. Vi har allerede spurt om det er lytt osv. Vi flytter ut av byen bl.a for å få fred og ro, men en fest i ny og ne er selvsagt i orden, men hver helg hadde blitt slitsomt...
@Maja Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Er det regler i sameiget for bråk/festing? Har du mulighet for å komme i kontakt med andre naboer og spørre dei? Det er jo ikkje sikkert han fester heime, sjølv om han ofte er på fest. Kanskje det er mulig å sjå ut frå bildene? Uansett så er det jo slik at du kan flytte inn og ha verdens hyggeligste nabo, og så flytter den ut og det kjem nokon som er skikkelig plagsomme. 1
Solknapp Skrevet 9. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2013 Er det regler i sameiget for bråk/festing? Har du mulighet for å komme i kontakt med andre naboer og spørre dei? Det er jo ikkje sikkert han fester heime, sjølv om han ofte er på fest. Kanskje det er mulig å sjå ut frå bildene? Uansett så er det jo slik at du kan flytte inn og ha verdens hyggeligste nabo, og så flytter den ut og det kjem nokon som er skikkelig plagsomme. Du har helt rett, man kan aldri vite. Jeg skal studere bildene litt mer Jo det er regler, standard med stille etter klokken 23 osv. Har liksom ikke fått meg helt til å spørre naboer heller, men det er absolutt noe å vurdere.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 Takk for svar Bor i Oslo og er vant til å høre festligheter i helgene, det tåler vi. Jeg er mer ute etter om noen har tips til hvordan jeg kan finne ut om han faktisk er årsaken til at boligen blir solgt. Megler vil sannsynligvis ikke si noe om dette. Vi har allerede spurt om det er lytt osv. Vi flytter ut av byen bl.a for å få fred og ro, men en fest i ny og ne er selvsagt i orden, men hver helg hadde blitt slitsomt... Selger har opplysningsplikt om dette også. Altså kan du stille direkte, kvantifiserbare spørsmål om naboen under. Feks: -har de noengang blitt plaget av festbråk? -i så fall hvor ofte (ukentlig/mndlig) -Bråkes det etter 23 ukedagene. -Igjen i så fall hvor ofte -Vil de si naboskapet er godt, mindre godt etc? Om du er skeptisk kan de stilles skriftlig. Om selger da lyver vil det være som å nekte for at det er rotter i kjelleren når det flyter av lort der nede. Og om de stiller seg motvillig til å svare, ja, så har du jo fått et svar. Desuten: om det er pipe (gjennomgående) i boligen så er det lytt. Om boligen er eldre enn fra 90-tallet er det også lytt (om det ikke er gjort mye arbeid for å etterisolere for lyd) Om megler svarer "vet ikke" kan du gjøre det klart at svar vil resultere i bud, mangel på svar i ikke noe bud. De blir betalt mer enn nok til å burde vite om det er lytt.. Anonymous poster hash: 59130...43c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 Hvis jeg hadde spurt megler og fått "vet ikke" til svar, uten et " det skal jeg undersøke", hadde jeg glatt droppet hele vurderingen av boligen. Ville gått ut fra at det ER festbråk der når han svarer på det viset.Anonymous poster hash: 8b562...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 Spør naboene, så får du ærlig svar. Anonymous poster hash: 66bf8...0c6 2
Gjest Morteno Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Jeg har helst en 23 år gammel partysvenske som nabo enn en barnefamilie med småunger som løper, skriker og lager masse bråk hele dagen.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #11 Skrevet 9. august 2013 Ring forrige eier å spør hvordan det var å bo der med naboene, om det var lytt, hvor ofte fest, hvor stor strømregning osv. Eiere og kjøpspris av eiendommer finner man på eierskifte historikken på finn.no Anonymous poster hash: 66bf8...0c6
Alice123 Skrevet 9. august 2013 #12 Skrevet 9. august 2013 Jeg har helst en 23 år gammel partysvenske som nabo enn en barnefamilie med småunger som løper, skriker og lager masse bråk hele dagen. Samme her I mitt barnefamilieområde begynner bråket fra ungene kl. 05:30 og slutter kl 23:30, når de siste ungene blir loset inn av foreldrene . Hele natta er det babygråt. Nå om sommeren er det tileggs-støy fra de ti tusen trampolinene. Ikke missforstå, dette er egentlig ikke noe som plager meg. Men om jeg fikk valget hadde jeg også valgt partysvensker.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #13 Skrevet 9. august 2013 Det er jo mulig de som vil selge, ikke tenkte seg godt om da de flyttet dit, og rett og slett vil flytte for å komme nærmere familien, som megler sier. Du kan jo spørre dem? Tenker det er noen regler ang bråk/fest osv. Anonymous poster hash: ecace...d69
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Jeg er syk og kjempevar for lyder, så når jeg finner noe interessant (er stadig på leting), ringer jeg konsekvent naboer og spør. De fleste tar det veldig pent og forstår problemstillingen. Anonymous poster hash: 401d4...256
Solknapp Skrevet 9. august 2013 Forfatter #15 Skrevet 9. august 2013 Tusen takk for alle svar, setter veldig stor pris på råd Boligen har hatt flere visninger og ikke blitt solgt så jeg anser de som rimelig desperate etter å selge nå. Jeg tror at megler derfor ikke vil være ærlig mot oss ifht naboen om det er han som er problemet... Jeg skal ta meg selv i nakken og snakke med noen naboer, det er vel egentlig det beste ettersom de ikke har noe å tape på å fortelle sannheten. 1
Solknapp Skrevet 9. august 2013 Forfatter #16 Skrevet 9. august 2013 Selger har opplysningsplikt om dette også. Altså kan du stille direkte, kvantifiserbare spørsmål om naboen under. Feks: -har de noengang blitt plaget av festbråk? -i så fall hvor ofte (ukentlig/mndlig) -Bråkes det etter 23 ukedagene. -Igjen i så fall hvor ofte -Vil de si naboskapet er godt, mindre godt etc? Om du er skeptisk kan de stilles skriftlig. Om selger da lyver vil det være som å nekte for at det er rotter i kjelleren når det flyter av lort der nede. Og om de stiller seg motvillig til å svare, ja, så har du jo fått et svar. Desuten: om det er pipe (gjennomgående) i boligen så er det lytt. Om boligen er eldre enn fra 90-tallet er det også lytt (om det ikke er gjort mye arbeid for å etterisolere for lyd) Om megler svarer "vet ikke" kan du gjøre det klart at svar vil resultere i bud, mangel på svar i ikke noe bud. De blir betalt mer enn nok til å burde vite om det er lytt.. Anonymous poster hash: 59130...43c Ja, jeg skal spørre direkte også - så er det gjort, takk for tips Boligen har forresten ikke pipeløp og er ny, fra 2009.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå