Gjest Gresshoppesang Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Hei! Lurer på hva barna deres får i lommepenger, om de har stipend og hva de må betale selv. Jeg spør altså om hvordan de ordner seg økonomisk og hva dere foreldre bidrar med.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Hun får det hun trenge ri det daglige, men har hun lyst på noe ekstra, som klær hun ikke trenger, sminke, vil reise på shopping med venner osv må hun betale selv. Det hender vi sponser henne med kino, men hun drar ikke ofte. Hun har en liten jobb, men tjener veldig lite. Synes det er veldig greit at hun lærer seg verdien av penger. Anonymous poster hash: e6666...4bb 1
MarenogAron Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 (endret) Har ikke barn selv, men kan svare for hvordan jeg hadde det da jeg gikk på videregående (ble ferdig der for fire år siden). Alle tre årene på vgs hadde jeg en helge/ferie-jobb ved siden av. Jobbet kanskje fire-seks vakter i måneden, og ca 80% jobb i feriene. Bøker (måtte kjøpe første året) og andre høyst nødvendige skolesaker betalte foreldrene mine, pc ble akkurat dekket av utstyrsstipendet. Da jeg begynte å tjene penger selv, måtte jeg begynne å betale min egen telefonregning og kjøpe egne klær. Jeg fikk sponset lappen og 10 000 i starthjelp til å kjøpe bil (hadde spart opp litt på egenhånd ved siden av), men forsikring, bensin og reparasjoner har jeg alltid betalt selv. Jeg måtte også begynne å betale en symbolsk sum på 500 kr for å bo hjemme. Foreldrene mine har alltid gitt meg det jeg har trengt opp gjennom oppveksten. Siden de gradvis gav meg mer ansvar over egen økonomi, skjønte jeg at ting koster penger og det er viktig å prøve å spare. Dermed ble det ikke noe sjokk å flytte for seg selv, for jeg var forberedt på at det ikke var billig. Nå, i en alder av 23 år, eier jeg eget hus sammen med mannen, har allerede betalt ned det lille studielånet, og har en godt betalt jobb. Redigert: Jeg fikk ikke stipend nei. Og var det plutselig noe ekstra jeg virkelig trengte (kommer ikke på eksempler i farta), så fikk jeg selvfølgelig det av mamma og pappa. Endret 9. august 2013 av MarenogAron
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Får ikke stipend, men har en deltidsjobb som betaler for reiser og ekstrating som ikke er "nødvendig". Vi betaler såklart all mat, transport, fritidsaktiviteter (kontigenter, utstyr) etc. Gir ikke noe fast beløp per måned.
Sarah Dee Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Skal begynne sisteåret på vgs. Jeg får dekket busskort (300 kroner i måneden), fikk dekket fem tusen av pc-en førsteåret. Stipendet går til meg selv, men jeg har bare utstyrsstipend. Mat får jeg av og til, kanskje en hundrelapp i kvartalet. Har jobb hvor jeg tjener 2000 i måneden fast, pluss ekstrajobbing her og der. Har jobbet fem uker av sommerferien.
Gjest Phoenix Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 (endret) Jeg fikk mat, tak over hodet og årsavgiften til fritidsaktiviteten min. Resten måtte jeg fikse selv når jeg gikk på vgs, og på min tid måtte vi kjøpe egne bøker. Jeg fikk ikke stipend fordi at foreldrene mine hadde for høy inntekt Endret 9. august 2013 av Poirot 1
Gjest småhjerte Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 (endret) Jeg fikk dekket buss de årene jeg tok buss til skolen. Pc dekket mine foreldre, selv om jeg fikk utstyrsstipend. Men da måtte jeg bruke stipendet til skrivesaker, skrivebøker osv. De betalte klær og utstyr til meg som var nødvendig. F.eks. vinterjakke, gode sko osv. Men skulle jeg kjøpe klær som i deres øyne ikke var nødvendig, samme med sminke, måtte jeg betale det selv. Kino, ut å spise med venner og slike ting pleide jeg å betale selv, men fikk innimellom litt penger til det. Jobbet i helger og ferier, så brukte av de pengene til det foreldrene mine ikke betalte + sparte litt. Har aldri betalt noe leie til mine foreldre mens jeg har bodd hjemme under utdanning. Men kanskje de vil ta noe om jeg fortsetter å bo hjemme etter utdanning. Endret 9. august 2013 av småhjerte
JHF Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 Eldstejenta begynne nå på VG3. Hun får 1000kr i måneden som skal dekke ungdomskortet og lommepenger. Vi betaler årlig avdrag på Skolelaptopen og nødvendige klær og sko. Dill og dall får hun finansiere selv.
Marthe75 Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Vi har en som begynner på vgs nå i høst, og planen er at han får dekket månedskort + kr 500,- pr mnd. Disse pengene er rene "sløsepenger", vi betaler trening, mobil, kontingenter, mat, nødvendige klær, toalettsaker osv. Han har også en liten jobb, som gir han alt fra 1000 til 1500 pr mnd, disse disponerer han fritt.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #11 Skrevet 9. august 2013 Datter skal begynne på videregående nå. Hun får stipend i tillegg skal hun begynne i en liten jobb nå til høsten. Vi vet enda ikke hva hun vil tjene der. Jeg kommer fortsatt til å forsørge henne, betale kontigenter å det som har med hennes aktivitet å gjøre. Hun skal selv betale for dill og dall i tillegg til at hun skal spare til språkreise neste sommer. Anonymous poster hash: 624ca...7cc 1
Ingeborg! Skrevet 9. august 2013 #12 Skrevet 9. august 2013 Har ingen barn på videregående nå, men har hatt det. Første året var det ikke noe forskjell mtp. lommepenger osv i fht. siste året på ungdomsskolen. Året etter begynte hun å jobbe selv. Hun fikk mat, toalettsaker, tak over hodet, busspenger og skolebøker av oss. Til jul og fødselsdagene fikk hun utstyr (eks dobbelseng, tv, strykejern, fat, skåler, bestikk, kopper og kjeler). Hun fikk førerkort til 18 årsdagen og vi betalte russetida. Hun tjente ikke så mye men betalte mobilregninger, bensinpenger og klær selv. Hadde ikke stipend.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #13 Skrevet 9. august 2013 Vi har to stk, en som skal begynne i 3. og en som skal begynne i 2. Ungdommen her får ikke stipend, så vi betaler alt nødvendig skolemateriell. Vi betaler også for nødvendige klær/sko, samt busskort og faste fritidsaktiviteter. Vi betaler 200 kr i mobilabonnement, går de over denne faste summen må de betale det selv, det samme med apper, kjøp i spill etc. De får 1000 kr i måneden i lommepenger, dette bestemmer de over selv. De er rimelig fornuftige og sparer mesteparten av det. Når det gjelder klær/sko, så betaler vi en viss sum, men hvis de vil ha noe ekstra dyrt pga. merke, må de betale det ekstra selv. De er imidlertid ikke så veldig opptatt av merker, heldigvis. Men da gutten trengte ny pc, ville han helst ha en Macbook Air, og betalte det ekstra selv (vi betalte det det ville koste for en tilsvarende, billigere PC). Vi vil helst ikke at de jobber mens de går på videregående, vil heller at de legger inn all innsats i å gjøre det bra på skolen. I feriene fortjener de å ha fri, men de har tjent litt ekstra på forefallende arbeid for naboer (mate katter, slå plenen, passe barn, male gjerde, vanne blomster, ta inn post og aviser, etc.) Anonymous poster hash: 7679d...e27 1
Meridian Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Da jeg gikk på vgs bodde jeg hjemme og fikk alt jeg trengte hjemmefra. Penger fikk jeg når jeg trengte det, og de betalte for alt jeg var med på. Sånn er det for lillesøsteren min også, men hun har på eget initiativ fått seg en ekstrajobb ved siden av vgs nå. Skal begynte siste året på vgs til høsten. Likevel forstår vi veldig godt verdien av penger, fordi det lærte vi fra vi var små. Vi har alltid vært fornuftige. Jeg syns det er rart med foreldre som ikke hjelper barna sine økonomisk fra de begynner på vgs. At de må klare seg selv. Sist jeg sjekket har foreldrene økonomisk ansvar til barnet er ferdig på vgs. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Da jeg gikk på vgs (2001-2005) betalte foreldrene mine alt av mat, husly, fritidsinteresse (korps), mobil (ca. 75 kr/mnd), klær o.l. Jeg fikk 200 kr/mnd i "ukelønn" (måtte hjelpe til med husarbeid, f.eks. vaske bad, tørke støv, støvsuge, vaske vinduer o.l) som jeg kunne disponere fritt til kino, kafé o.l. Jeg har aldri vært opptatt av klær, og jeg handlet alltid sammen med mamma på hennes initiativ. Har alltid handlet i rimelige kjedebutikker eller match o.l. på salg. Dersom jeg ville ha dyrere merkeklær, måtte jeg ønske meg det til jul/bursdag. Foreldrene mine var opptatt av at jeg skulle prioritere skole foran jobb. Jeg prøvde i 2. og 3. klasse på vgs. å finne en ekstrajobb i butikk eller kafé, men var man under 18 var det var umulig med mindre man kjente noen som kunne skaffe en jobb, noe jeg ikke gjorde. Jeg lærte tidlig verdien av penger, rett og slett fordi jeg hadde lite og måtte tenke gjennom hva jeg brukte dem på. Jeg lærte også at man må stelle hjemme, og fikk ikke sydd puter uner armene. Min familie har alltid vært forsiktig med penger, og det var aldri noe luksus hjemme. Begge foreldrene mine hadde normale jobber (lærer vgs. og spesialsykepleier), og tjente normalt. Vi dro heller aldri til syden, selv om nesten alle gjorde det. Da jeg studerte fikk jeg 500 kr/mnd av foreldrene mine det første året, og det satte jeg stor pris på. Anonymous poster hash: b0fc7...244 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Hei! Lurer på hva barna deres får i lommepenger, om de har stipend og hva de må betale selv. Jeg spør altså om hvordan de ordner seg økonomisk og hva dere foreldre bidrar med. Jeg har 4 stk på videregående nå til høsten. Slik blir det hos oss. Eldste skal gå vg3 og har brukt opp ungdomsretten og må ta stipend og lån som for høyskole. Bor borte og kommer hjem i helger . Neste skal gå vg2 og bo hjemme og får stipend ca 1300 i mnd og må holde seg med det han treng. Tredje er borteboer og på vg2 og får borteboerstipen stipend og lån må betale alt selv, og kommer hjem i helgene for å vaske klær om det blir litt knapt noen måneder så får borteboerne med seg mat til hybelen. Fjerde skal bo hjemme og gå vg1 og får stipend ca 1300 pr mnd og må da holde seg med det han treng selv uten om mat og tak over hodet. Med flere barn hjemme har vi ikke mulighet til å gi dem penger, men ingen skal sulte. Anonymous poster hash: 37be4...333
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Datter skal begynne på videregående nå. Hun får stipend i tillegg skal hun begynne i en liten jobb nå til høsten. Vi vet enda ikke hva hun vil tjene der. Jeg kommer fortsatt til å forsørge henne, betale kontigenter å det som har med hennes aktivitet å gjøre. Hun skal selv betale for dill og dall i tillegg til at hun skal spare til språkreise neste sommer. Anonymous poster hash: 624ca...7cc Anbefaler hun virkelig ikke språkreise! Jeg begynner på vgs nå, og var på språkreise nå i sommer. Hun kommer til å være den eldste av alle som reiser, og sitte igjen med 14åringer.. Anonymous poster hash: 20b6e...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Jeg skal begynne på VG3 til høsten, og får 2500,- i månedspenger. Før fikk jeg 1500,-, men da fikk jeg alltid ekstra til mat i kantinen, kino, byturer og ekstra. Nå betaler de treningskort og telefonregningen min, men ellers kjøper jeg alt av klær selv, foruten om sportsklær og om det er jakker osv som jeg virkelig trenger. Har jobbet i 4 år og tjent 2500,- selv ekstra i måneden. Anonymous poster hash: 09c1a...765
Pearl2.0 Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Da jeg startet på vgs for 10 år siden var det ikke snakk om noe utstyrsstipend eller å kjøpe bøker Ikke trengte vi pc heller. Hadde ikke egen laptop før jeg startet på uni i 2007, kjøpt med studielån Jeg fikk 500 kr i mnd samt at jeg vasket hele huset (300 kvm+) annenhver helg, noe jeg fikk 200 kr for pr gang. Disse pengene gikk til dilldall, kino, klær, annen mat enn den vi hadde hjemme osv. Var det ting jeg trengte fikk jeg det, eller deler av det sponset. Ville jeg ha en jakke til feks 4000 kroner måtte jeg betale halvparten selv. Har også eid 3 sykler i voksenstørrelse, sparte og kjøpte alle sammen helt og holdent på egenhånd. Da jeg var 18 og et halvt startet jeg som ekstrahjelp i butikk, det ga litt mer penger i kassen. Russetida dekket jeg selv, inkl min andel av russebuss, klær, alkohol, mat og arrangement. Vil ikke si jeg har fått mer enn jeg trengte. Har mange venninner som bare kunne gå til faren sin og si de skulle til byen en vanlig onsdag ettermiddag og få en 500-lapp i hånda.
Drømmespill Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Jeg jobbet også deltid og tjente rundt 2-3000 i måneden. Så jeg betalte for det meste selv da jeg hater å be om penger. Mamma tok meg med på "shoppingrunde" før skolestart for å kjøpe ting og klær jeg trengte. Ut over året var det sjeldtent jeg trengte å be om penger. Fikk av og til låne kortet til pappa hvis jeg skulle på kino eller lignende 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå