Gå til innhold

Hvor lang tid tok før vekta og kroppen var lik som før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker etter fødsel og graviditet.

Hvordan var du før graviditet?

Måtte du jobbe veldig for det?

Ammet du eller ikke?

Anonymous poster hash: 425c3...f5a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter jeg var gravid første gang:

var normalvektig før svangerskap, gikk opp 12 kg, men brukte samme buksene gjennom hele svangerskapet, mistet 10 kg mens jeg var på sykehuset, De to andre kiloene forsvant etter hvert uten at jeg gjorde noe med det.

Jeg ammet ja.

Nå har jeg lagt på meg litt siden da, så blir spennende å se hvordan neste gang blir, og hvor mye jeg går opp da!

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp 12 kg ved graviditet og hadde 3 av de kg igjen etter ankomst hjem fra sykehys. De ble borte ganske fort. Ammet i 6 mnd. Kropen er ikke helt like stram (mage) og puppene men det er bare noe jeg og kanskje mannen min kan merke.

Anonymous poster hash: 3e53a...8a5
Skrevet (endret)

Jeg brukte et år. Grunnen er at jeg mistet mye blod og brukte lang tid på å komme meg. De første ukene klarte jeg ikke gå 10 meter uten å bli svimmel selv om jeg fikk blodoverføring. Derfor ble jeg sittende å spise opp alle kake og sjokoladerestene etter gjestene og la på meg etter fødsel. Da jeg endelig var i form var det beinkaldt ute så jeg brukte mye tid på å komme meg ut på trilleturer.

Denne gangen skal jeg nekte å ha så mye besøk for det tok all energien min de første mnd.

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Skrevet

Jeg la på meg lite i svangerskapet, og så godt som alt var borte i løpet av de første par ukene etter fødsel. Etterpå har jeg fortsatt å gå ned pga ammingen, så jeg veier mindre i dag enn før jeg ble gravid. Magen er helt flat, og jeg har ikke gjort noe som helst for det- ingen trening annet enn trilleturer (og så har jeg vært bevisst på å ikke spise opp amme-effekten med godteri og annet snadder, noe som kan være fristende når man er alene hjemme).

Tror det bare er flaks, for jeg har ikke jobbet for det. Men "som før" er det overhodet ikke, bare så det er sagt. Puppene kommer aldri til å bli som før jeg fikk barn, de henger og slenger og har mistet alt av strutt. Men pytt, så lenge jeg har en BH å rulle dem opp i synes det ikke så godt :ler:

• Liker 5
Skrevet

Har bare gått drøyt tre måneder, men svarer likevel:

Vekten: tok vel tre uker før den var tilbake der jeg var før graviditeten. La på meg under ti kg, og var slank fra før.

Har ikke trent noe hittil, kun trilleturer og litt mageøvelser (og bekkenbunn, da). Tvert om har jeg spist masse is, kjeks og smågodt... Ammer og er konstant sulten.

Kroppen ser ganske lik ut som før, men jeg merker at mye styrke er borte. Magen er like flat, men slappere.

Gjest Little princess
Skrevet

Jeg var godt trent og veide 58 kg når jeg ble gravid. Jeg fikk ikke trent noe under svangerskapet på grunn av ekstrem kvalme og når den endelig gikk over så fikk jeg kynnere bare jeg gikk 2 meter, så jeg var mye i ro dessverre..

Jeg endte opp med å gå opp 13 kilo totalt og vekta var helt borte etter 2 måneder. Måtte ikke jobbe noe for det i det hele tatt, amming og trilleturer tok seg av den biten.

Kroppen og magen er lik som før, bare at jeg er nok ikke like stram som jeg var når jeg trente. Føler rumpa mi er litt trist om dagen :P

AnonymBruker
Skrevet

Har "lagt" på meg magen, thats it. Blir jeg som mor var med oss barn, så går jeg inn i Levis buksen og ut i samme :)

Anonymous poster hash: 79407...539
Skrevet

Jeg har akkurat vært inne på bloggen til fotballfrue og sett hvordan hun litt desperat prøver å forklare at hun ikke har noe særlig mage ennå, så skulle nesten ønske jeg kunne være en motvekt og skrive at jeg slet med gravidkiloene (det kan nemlig bli veldig mye fokus på at man skal gå lite opp og fort ned). Men så syns jeg det var fint å lese da jeg var gravid selv, at det er mulig å få kroppen tilbake slik den var før etter en graviditet. Uansett, jeg gikk ikke opp så mye pga. kvalme. Antar at det ble ca 10 kg totalt. Jeg veide meg noen dager etter fødselen, og veide da ca to kg mer enn før jeg ble gravid. De forsvant i løpet av et par uker, kanskje? Gjorde ingenting aktivt for det. Ammet (mye) og begynte å trene igjen noen uker etter fødselen. Men hadde da nådd førvekt eller muligens gått ytterligere noe ned. Gjennom ammeperioden lå jeg vel et par-tre kg under førvekt. La på meg disse kiloene igjen gradvis da jeg sluttet å amme (var i denne perioden også mye syk og trente mye mindre pga det, så aner ikke egentlig om det var pga ammeslutt eller lite trening).

Syns for øvrig kroppen ganske raskt så lik ut som før graviditet også. Genene mine skulle ikke tilsi det, hvis jeg skal se på min mors kropp etter to fødsler, så ble veldig overrasket over dette selv. Jeg var relativt godt trent i utgangspunktet og trente gjennom hele svangerskapet, så aner ikke om det har noe å si eller om det var tilfeldig. Er spent på om det blir på samme måte etter neste fødsel. Husker forresten at magen ikke var like fast de første ukene etter fødselen, selv om den var nesten like flat som før. Man det jeg begynte å trene igjen, eller bare pga. tiden som gikk, syns jeg magen så så å si like stram ut som før. Utrolig egentlig, at magemuskler har den evnen til å trekke seg sammen igjen, så mye som de tøyes. Det samme med underlivet. Mange revner, klippes og diverse, og så klarer ting å hele seg så godt. En fantastisk kropp vi har. :)

• Liker 1
Skrevet

Som en motvekt så må jeg si at min kropp nok aldri blir som før. Jeg hadde riktignok 10 kg for mye da jeg ble gravid første gangen, og etter to tette svangerskap med sterk bekkenløsning som gjorde at jeg ikke kunne bevege meg så mye som jeg ønsket verken før eller etter fødsel, så ser jeg virkelig anerledes ut enn jeg gjorde før. Vekta gikk fort ned til før-gravid-vekt, jeg ammet, men etter at jeg slutta og amme så stoppet det helt opp. Tidligere har det vært "lett" å starte å gå ned i vekt, nå virker det som kroppen kniiiiper igjen og ikke vil ned. Det tar tid før kiloene slipper, men det kommer seg vel. Og jeg har fått litt heng på siden av magen, virket som om musklene "slapp" der litt etter første graviditet, mens etter andre forsvant de helt og huden er skikkelig myk og rar. Yey. Men jeg har startet med styrketrening for å bli sterkere og satser på at jeg krymper i cm sakte men sikkert, så kanskje henget trekker seg sammen etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok kroppen aldri blir den samme her, gitt. Ett år etter er jeg nesten tilbake på før-gravidvekt (to kilo unna), men kiloene er ulikt fordelt. Har nå mer på magen og andre mystiske steder.

Gikk opp 20 kilo under svangerskapet (mye vann den siste tiden), gikk ned 12 etter fødsel, gikk opp 5 i ammeperioden (var ulvesulten, hadde kolikkunge og tydde til kjappe løsninger, i tillegg til at stoffskiftet havnet helt på bærtur) og har nå gått ned 12 kilo ved å spise betraktelig mindre etter ammeslutt.

Anonymous poster hash: d830f...8be
AnonymBruker
Skrevet

3-4 uker ca :) Veier nå mindre enn hva jeg gjorde før graviditeten. Klippet tok 7-8 uker før det var grodd helt(2 grads). Syns nesten jeg ser helt lik ut som før, slapp unna både med strekkmerker og svær mage.

Anonymous poster hash: 328f9...91c
Skrevet

Amming gjorde ingenting for meg og jeg gikk ikke ned mange av kiloene før jeg tok skikkelig grep og gikk hardt inn for det.

Min kropp suger til seg når jeg er gravid, og slipper ikke av amming.

Kvinner er forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg hele 30 kg!! :( Nå er det 2 måneder siden fødsel og jeg har hittil gått ned 15 kg...

Anonymous poster hash: 392b0...ee7

Skrevet

Håper ikke dere synes det er frekt å spørre om det, men jeg lurer på noe spesifikt utenfor dette med vekt, men som går mer på kroppen i seg selv. Hvordan var det for dere som hadde "vanlig" prosedyre, eller for dere som måtte sy nedentil? Ble dere mye videre senere, eller trekker man seg tilbake til utgangspunktet? Jeg er helt grønn på dette, så lurer litt på hvordan dere opplevde dette.

En annen ting... Hadde dere problemer i forhold til magemuskler i etterkant? Har hørt om ting som revning av muskler og lignende, og det er noe jeg synes er litt forvirrende... Er ikke sånt vanvittig vondt? Er dette vanlig for gravide? Ellers lurer jeg på om det var vanskelig å trene opp magemuskler i etterkant ettersom jeg er interessert i trening selv.

Skrevet

Ca 2 Mnd. Så ingen forskjell med unntak av et lite strekkmerke på magen

Skrevet

Håper ikke dere synes det er frekt å spørre om det, men jeg lurer på noe spesifikt utenfor dette med vekt, men som går mer på kroppen i seg selv. Hvordan var det for dere som hadde "vanlig" prosedyre, eller for dere som måtte sy nedentil? Ble dere mye videre senere, eller trekker man seg tilbake til utgangspunktet? Jeg er helt grønn på dette, så lurer litt på hvordan dere opplevde dette.

En annen ting... Hadde dere problemer i forhold til magemuskler i etterkant? Har hørt om ting som revning av muskler og lignende, og det er noe jeg synes er litt forvirrende... Er ikke sånt vanvittig vondt? Er dette vanlig for gravide? Ellers lurer jeg på om det var vanskelig å trene opp magemuskler i etterkant ettersom jeg er interessert i trening selv.

Magemusklene deler seg og trekker seg til side når man er gravid (dvs ble plutselig usikker på om det skjer alle). Dette skjedde ganske tidlig hos meg. Fortsatte da å trene skrå magemuskler, men ikke de rette, fordi de visstnok ikke er noe vits da. Etter fødselen trakk de seg bare sammen inntil hverandre igjen uten at jeg tenkte noe over det. Vet noen opplever at de fortsatt er adskilt, men tror at hvis de er veldig adskilt, så kan man få det fikset i det offentlige helsevesenet? Er ikke helt sikker på det siste, men syns jeg har hørt noe om det.

Jeg vil nesten tro det er vanskelig for magemusklene å unngå å ikke bli bittelitt skaperne etter engraviditet, selv om man trener. De strekker jo tross alt veldig. Men virker som det er veldig individuelt hvordan dette blir.

Når det gjelder nedentil, virker det som de fleste opplever at ting blir nesten som før igjen, selv de som har måttet sy mye. Dette grenser til litt mye deling av info under nick for meg, men la gå. Alt ser likt ut, og føles også nesten likt. Men er nok litt videre, om jeg kan si det slik. Men for mitt vedkommende har det utelukkende vært en fordel. Jeg husker Anne Lindmo og Helle et eller annet, skrev i boka Heia Mamma, at de undret seg over at ikke flere snakket om at mange faktisk får et bedre sexliv etter fødsel.

Skrevet (endret)

La på meg ca 30kg. Alle de kiloene var borte etter ca syv mnd, men la på meg to kg igjen nå i sommer.

Kroppen ser overhodet ikke lik ut. Magen er mye slappere, og eser lettere ut en før. Myyye strekkmerker som er ganske synlige enda. Måtte selvfølgelig gjøre en innsats for å gå ned. Ammet, men tror ikke det hadde noe særlig innvirkning.

Endret av Boxee
AnonymBruker
Skrevet

3 mnd siden fødsel, føler jeg har stått på stedet hvil siden to uker etter fødsel. 2 kg pluss, slapp mage, strekkmerker over navlen og på puppene. Har ikke gjort noen innsats for å bli kvitt kiloene, det blir lite trilleturer siden babyen ikke er særlig glad i å ligge i vogn.

Anonymous poster hash: 65a94...8c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble klippet ganske mye, både innvendig og utvendig. Det ene klippet var 2 grads( i muskel ). Måtte sy en god del. Jeg syns det var helt grusomt når de klippet over muskelen, det gjorde vondt å sy etterpå også og måtte ha alle typer bedøvelse 2 sprøyter og spray noe som ikke hjalp..... Sleit i mange uker (7-8 uker) med å sitte skikkelig. Nå merker jeg heldigvis ikke noe til det.

Jeg har blitt trangere noe jeg syns er litt kjipt da jeg var ganske trang fra før og mannen er ganske stor(luksusproblem?).

Det som er lurt er å trene opp bekkenmusklaturen etter fødselen, tror det kan ha noe med hvor vid man føler seg nedentil.

Det med magemuskler skal legen kjenne etter på 6 ukerskontrollen om de har grodd sammen igjen. Det er ikke anbefalt å trene før. Noen bruker også lenger tid enn andre på å gro sammen, men de fleste etter 6 uker.

Anonymous poster hash: 328f9...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...