AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Alle i oppgangen eier sine leiligheter og nylig fikk vi nye naboer. De skriver gule lapper og hvis sko er på vår matte til tørk etter regnvær tar naboen sko og knytter lissene til knuter så en må bruke et kvarter på å løse opp...og tvinner skoene på dørhåndtaket. Den nye naboen ringer på om kveldene selv om de vet vi har små barn (som gjerne sover). Hva gjør en med slike naboer - hvordan sette de på plass? Virker som om de er i 60-årene, er fra middels småby og har flyttet fra hus til leilighet...Anonymous poster hash: 44bfe...65a
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Alle i oppgangen eier sine leiligheter og nylig fikk vi nye naboer. De skriver gule lapper og hvis sko er på vår matte til tørk etter regnvær tar naboen sko og knytter lissene til knuter så en må bruke et kvarter på å løse opp...og tvinner skoene på dørhåndtaket. Den nye naboen ringer på om kveldene selv om de vet vi har små barn (som gjerne sover). Hva gjør en med slike naboer - hvordan sette de på plass? Virker som om de er i 60-årene, er fra middels småby og har flyttet fra hus til leilighet...Anonymous poster hash: 44bfe...65a Jeg ville koblet ut lyden på dørklokka på de tidspunktene dere ikke vil at noen skal ringe på hos dere. Skoene ville jeg funnet tørkeplass til inne i leilligheten, slik at de ikke står på felles gang som deles med naboene.
Gjest Caroline55 Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 (endret) . Endret 9. november 2013 av Caroline55
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Uff, glad for at det ikke er mine naboer. Jeg bor i en firemannsbolig, har et ektepar over meg i femtiårene. Hver gang jeg møter de (annenhver dag ca) blir vi stående i 15-20 minutter, de prater og prater. Fullfører hverandres setninger. Kommer meg aldri avgårde. Har prøvd å følge med på når de drar på jobb, kommer hjem osv for å unngå å møte de men virker som de er forskjellige tider hver dag. Er til å bli gal av. Anonymous poster hash: 1ad98...1d5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 I de aller fleste borettslag er det slik at sko, og alle andre personlige ting, skal oppbevares inne i leiligheten, ikke i felles oppgang. Hvis det bare er et par sko en sjelden (?) gang det regner, kan jeg ikke helt se problemet. Litt fleksibilitet må da naboen din klare å utvise. Uansett om det er lov eller ikke, har naboen din valgt fryktelig barnslig måte å reagere på. Synes du skal ta det opp med han neste gang du tilfeldigvis møter han i gangen. Anonymous poster hash: b03c6...4be 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #6 Skrevet 9. august 2013 Uff, vi flytter snart i leilighet og jeg håper virkelig ikke at noen setter sko utenfor dørene - det kommer til å irritere meg. Når man kjøper dyre leiligheter så bør man ta hensyn til andre og holde fellesarealer så fine som mulig. Anonymous poster hash: 338d4...ec7 4
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2013 #7 Skrevet 9. august 2013 Sko og slikt skal ikke stå i felleskorridorene selv om de står rett på utsids dørs. Dette er en gaske vsnlig regel i borettslag
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #8 Skrevet 9. august 2013 De kaster vel ikke skoene deres når de henger dem opp på dørhåndtaket? Og hvor ble det av avisene? Anonymous poster hash: 7ec4c...adf 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2013 #9 Skrevet 9. august 2013 Hva sier regelverket om oppbevaring av personlige gjenstander i fellesganger? Her er det 100 % forbudt, men det er da virkelig ikke lov å bedrive hærverk på de som bryter regelverket. Man kan gi et varsel til naboen om å følge reglene og hvis de ikke skjerper seg kontaktet man styret. Grunnen til at det ikke er lov å oppbevare ting i fellesgangene her er to grunner: 1j rømningsveier - i en røykfylt gang er det greit å slippe å vasse i sko, barnevogner og avfall på veien ut. Dessuten er det direkte brannspredende å ha ting stående i gangen som kan brenne, 2) gangvask blir et helvete når en skal flytte alle mulige sko og personlig effekter. Så trådstarter: Finn ut om du bryter reglene før du klager på naboen. Og det spiller ingen rolle at alle andre gjør det også dersom det strider mot reglene,
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #10 Skrevet 9. august 2013 Jeg foreslår at du hevner deg ved å bombardere naboene med postit-lapper. Heng opp masse lapper og dekk til døra deres så de skjønner tegninga. Forslag til hva det skal stå på lappene: "Ikke vær en hurpe" "Ikke vekk småbarn om kvelden" "Pass dine egne saker" "Ingen liker en urimelig bitch" "Skaff en hobby og la oss være i fred" Anonymous poster hash: dabf1...92a 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #11 Skrevet 9. august 2013 Sko og slikt skal ikke stå i felleskorridorene selv om de står rett på utsids dørs. Dette er en gaske vsnlig regel i borettslag Man kan da fint utvise skjønn. Stapper man korridoren full av egen ting som sperrer veien og forsøpler så skal man selvsagt gi beskjed om at de ikke kan ha det i gangen, men om man har et par sko stående til tørk på egen dørmatte så kan det jo ikke akkurat sies å være veldig sjenerende for naboen. Uansett er ikke måten å reagerer på å ødelegge/sabotere tingene til naboen, men ta det med vedkommende direkte og/eller via styret. Haddet dette vært mine naboer, så hadde jeg gitt klar beskjed om at skoene mine skal respekteres, og at hvis de fortsatt ønsker dem fjernet så får de prøve saken for styret. Jeg kan nemlig ikke se at et par sko som står til tørk skal være et problem i forhold til intensjonene husordensreglene er basert på. Så får styret heller finnet ut av om ordlyden kanskje bør endres eller instruere meg til å fjerne skoene. Er naboer vanskelig mot meg, så er jeg vanskelig tilbake. Anonymous poster hash: 23fff...66d 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #12 Skrevet 9. august 2013 Hva sier regelverket om oppbevaring av personlige gjenstander i fellesganger? Her er det 100 % forbudt, men det er da virkelig ikke lov å bedrive hærverk på de som bryter regelverket. Man kan gi et varsel til naboen om å følge reglene og hvis de ikke skjerper seg kontaktet man styret. Grunnen til at det ikke er lov å oppbevare ting i fellesgangene her er to grunner: 1j rømningsveier - i en røykfylt gang er det greit å slippe å vasse i sko, barnevogner og avfall på veien ut. Dessuten er det direkte brannspredende å ha ting stående i gangen som kan brenne, 2) gangvask blir et helvete når en skal flytte alle mulige sko og personlig effekter. Så trådstarter: Finn ut om du bryter reglene før du klager på naboen. Og det spiller ingen rolle at alle andre gjør det også dersom det strider mot reglene, Selv om det står at oppbevaring er forbudt, så ses det gjerne mellom fingrene når det gjelder et par sko eller to som står til tørk på egen dørmatte. Så da er det bedre å ta det med styret, for det er det som har fortolkningsmakt når det gjelder husordensregler. Slik bør det selvfølgelig være i et borettslag der det bor voksne mennesker. Så lenge det faktisk står på egen mate kan jeg heller ikke se at det skulle være noe problem for vask, de stedene jeg har bodd så fjernes heller ikke dørmatte når det vaskes. Og det er ikke noe forbud for å ha dørmatte. Anonymous poster hash: 23fff...66d 2
anónimo Skrevet 9. august 2013 #13 Skrevet 9. august 2013 *Ler* Her jeg bor er det tillatt med eget skostativ i gangen :-P Men man sørger jo for at det ser ryddig ut og ikke er overlesset med sko. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 overskriften sier at de kaster sko og aviser. i innlegget står det ingenting om dette. så jeg lurer, kaster de skoene deres eller gjør de ikke?
Solknapp Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Uff, vi flytter snart i leilighet og jeg håper virkelig ikke at noen setter sko utenfor dørene - det kommer til å irritere meg. Når man kjøper dyre leiligheter så bør man ta hensyn til andre og holde fellesarealer så fine som mulig. Anonymous poster hash: 338d4...ec7 Helt enig! Det er regler på dette i forhold til brannforskrifter, at det ikke skal oppbevares ting i rømningsveiene. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Hva sier regelverket om oppbevaring av personlige gjenstander i fellesganger? Her er det 100 % forbudt, men det er da virkelig ikke lov å bedrive hærverk på de som bryter regelverket. Man kan gi et varsel til naboen om å følge reglene og hvis de ikke skjerper seg kontaktet man styret. Grunnen til at det ikke er lov å oppbevare ting i fellesgangene her er to grunner: 1j rømningsveier - i en røykfylt gang er det greit å slippe å vasse i sko, barnevogner og avfall på veien ut. Dessuten er det direkte brannspredende å ha ting stående i gangen som kan brenne, 2) gangvask blir et helvete når en skal flytte alle mulige sko og personlig effekter. Så trådstarter: Finn ut om du bryter reglene før du klager på naboen. Og det spiller ingen rolle at alle andre gjør det også dersom det strider mot reglene, Takk for mange innspill! Det er flere etasjer og vår er størst og nyest/finest (om en kan si det). Vi er de eneste av 4 eiere i etasjen som har en barnevogn og ofte 1-2 par sko på matten for at skoene skal tørke (turvognsko). Aldri annet rot. Vi får 2 aviser på døren hver morgen. Den nye naboen flytter av og til på de også. Han setter opp lapper på tysk, engelsk og norsk da han antakelig tror vi ikke forstå, siden vi ikke følger hans kommando. Anonymous poster hash: 44bfe...65a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Må legge til at reglementet for hele bygården er ganske generelt. Det skal være ro innen kl 23 etc. Det står at sykler, barnevogner og slikt ikke må hindre, hvilket det i vår store etasje ikke gjør på noen måte. Alle har dørmatter men i reglementet står det at disse ikke bør være det pga vaskepersonell 1 gng i uken. Sko på matten er ikke omtalt. Anonymous poster hash: 44bfe...65a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Vi får 2 aviser på døren hver morgen. Den nye naboen flytter av og til på de også. Anonymous poster hash: 44bfe...65a I overskriften skriver du at naboen kaster avisene, nå skriver du at han bare flytter på dem av og til. Anonymous poster hash: 9d364...c87
Frøken Smilla Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Men hvis matte er presisert at det ikke er ønskelig å ha der, så går jeg vel ut fra at matte + sko ikke er noe mer ønskelig fra vaskepersonellets side ... Flytter naboen avisene, eller kaster han dem (slik tittelen tilsier)? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Hvordan vet du at naboen flytter avisene? Har du sett dem gjøre det?Anonymous poster hash: 93422...49e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå