Gå til innhold

Samboeren min har begynt å røyke hasj. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 og kjæresten min på 30 har vært sammen i ett år og vi har nettopp tatt det store skrittet å kjøpt leilighet og flyttet sammen. Vi har begge ønsker om en familie og har hatt samme mål.

Da vi møttes røyket han endel hasj, noe jeg ikke liker i det hele tatt, så han bestemte seg for å slutte helt på eget inseniativ, da han gjorde det blei vi sammen. Nå ca. 9 måneder etter møtte han igjen en gammel kompis og de gjorde det sammen, i dag er det 6 dager siden og han har gjort det alle dager siden det. Selvom han vet att jeg blir kjempelei meg når han gjør det, han har også forandret personlighet og ha setter forholdet på spill for å røyke. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjør for frem til nå har alt i forholdet vært så bra og vi trives så godt sammen og med hverandres venner og familie. Jeg prøver å tenke att det er en fase som vil gå over. Jeg tenker også att jeg bør gjøre det slutt, men jeg vet ikke om jeg klarer det, da jeg er både glad i ham og fortsatt forelsket i ham.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Jeg forstår ikke helt hva som skjer eller hva jeg skal tenke om det.

Anonymous poster hash: a91a8...a3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Fordommer eller?

Og folk forandrer ikke personlighet, med mindre de har andre underliggende personligheter liggende latent. Enten det er schizofreni eller andre dyssfunksjonelle avvik.

Anonymous poster hash: 1bcab...7ce
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min (faren til barnet mitt) røyker hasj hver dag når vi møttes, dette hadde han gjort fra han var 15-16 år. Han sluttet med deg pga jeg ikke taklet det, da var han vel 23 år. Vi gjorde det slutt tre år senere, datteren vår var da 1 år. Han begynte å røyke hasj igjen noen måneder senere og nå er han helt udugelig. Han har en bra jobb, funker bra sånn sett men ellers tar han ikke noe ansvar. Han har et temperament som er helt forferdelig men når han røyker mye så virker han helt ubalansert! Han skremmer meg og datteren vår er livredd for han. Mitt tips til deg er kvitte deg med han. Si at det er deg eller hasjen. Jeg vet at alle reagerer forskjellig på hasj men det er sjeldent du blir et bedre menneske når du ikke er fjern. Lille søsteren til kjæresten min er hasjmisbruker, hun er vel 24 ca.. Hun klarer ikke å jobbe, vil ikke gå på skole( har ikke utdannelse), vil bare sove og røyke.

Anonymous poster hash: 13b3e...ee8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man blir udugelig av hasj, men de som røyker merker det ikke selv. Si at han må velge mellom hasjen eller deg.

Anonymous poster hash: a7f2c...daa
  • Liker 5
Skrevet

Ja, man blir udugelig av hasj, men de som røyker merker det ikke selv. Si at han må velge mellom hasjen eller deg.

Anonymous poster hash: a7f2c...daa

det er vel hva man gjør det til. jeg røykte igjennom hele min studietid men greide nå likevel å ta min master så helt udugelig var jeg vel ikke. hadde du møtt meg hadde det neppe falt deg inn at jeg røyker. god jobb har jeg også så jeg forstår ikke dette med udugelighet egentlig

Skrevet

Eksen min (faren til barnet mitt) røyker hasj hver dag når vi møttes, dette hadde han gjort fra han var 15-16 år. Han sluttet med deg pga jeg ikke taklet det, da var han vel 23 år. Vi gjorde det slutt tre år senere, datteren vår var da 1 år. Han begynte å røyke hasj igjen noen måneder senere og nå er han helt udugelig. Han har en bra jobb, funker bra sånn sett men ellers tar han ikke noe ansvar. Han har et temperament som er helt forferdelig men når han røyker mye så virker han helt ubalansert! Han skremmer meg og datteren vår er livredd for han. Mitt tips til deg er kvitte deg med han. Si at det er deg eller hasjen. Jeg vet at alle reagerer forskjellig på hasj men det er sjeldent du blir et bedre menneske når du ikke er fjern. Lille søsteren til kjæresten min er hasjmisbruker, hun er vel 24 ca.. Hun klarer ikke å jobbe, vil ikke gå på skole( har ikke utdannelse), vil bare sove og røyke.

Anonymous poster hash: 13b3e...ee8

og det er disse hasjrøykerene folk ser. altså de som ikke greier å fungere. man ser derimot ikke de som røyker og som faktisk har et normalt liv med utdannelse,jobb og familier. disse er ikke synlige.

når det er sagt så syns jeg ts burde dumpe han om det å røyke er en deal breaker for henne

Skrevet

om ikke det var en dealbreaker for deg i starten så forstår jeg ikke hvorfor du begynner å klage nå. jeg er ikke så fan av alkohol men jeg visste da fra starten av at samboeren min drakk, da kan jeg ikke begynne å klage på det i ettertid

Gjest Sukkerertopp
Skrevet

Tusen takk for svar 💕

Gjest Sukkerertopp
Skrevet

Haha. Fordommer eller?Og folk forandrer ikke personlighet, med mindre de har andre underliggende personligheter liggende latent. Enten det er schizofreni eller andre dyssfunksjonelle avvik. Anonymous poster hash: 1bcab...7ce

Jeg ordla meg kanskje feil med endret personlighet, det jeg ser er att han gjør andre valg enn han har gjort tidliger. Han har endret handlingsmønster og holdningen til visse situasjoner, som er nytt for meg.

Jeg vil ikke si att jeg har fordommer da jeg ikke føler antipati for personen. Jeg jobber også med mennesker som har rusproblematikk og kjenner den langvarige effekten hasjrøyking kan medføre. Jeg ser att han velger anderledes i forhold til hva han har gjort før og bryter avtaler for å røyke. Jeg dømmer ham ikke for att han gjør det. Jeg respektere han som menneske uansett hva han velger. Det jeg ikke er sikker på er om hans valg er noe å bygge videre på da jeg ikke har vært i denne situasjonen før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vokst opp med folk som røyket hasj rundt meg. Det stemmer at de er rolige og hyggelige når de røyker. Akkurat slik som hasjforkjemperne mener at hasj er, og derfor mener de hasj er ufarlig. Problemet er ikke at folk blir rusa når de røyker hasj. Problemet er, som andre har nevnt her før, at når de ikke er ruset så blir hasj-røykere sure, gretne og voldelige. Et voldsomt temperament, klikker for selv den minste ting, og slår løs på selv små sju år gamle barn, for å få de til å bli stille fordi han ikke får sove når barnet sitter og leker på gulvet inne i sitt eget rom.

Anonymous poster hash: 5383b...642
  • Liker 2
Gjest Sukkerertopp
Skrevet

om ikke det var en dealbreaker for deg i starten så forstår jeg ikke hvorfor du begynner å klage nå. jeg er ikke så fan av alkohol men jeg visste da fra starten av at samboeren min drakk, da kan jeg ikke begynne å klage på det i ettertid

Vi blei ikke sammen før etter att han hadde sluttet med å røyke hasj og det var hans valg å slutte. Jeg sa ikke att han skulle slutte, han sa han ønsket det selv, og hadde ønsket det lenge. Jeg stolte på att han mente det. Jeg har ikke klaget på att han gjør det. Han vet att jeg ikke syns noe om det og samtidig finner han på unnskyldninger og bryter avtaler med en god venn som ikke røyker, meg, en legeavtale og utsetter fristen for innlevering av ett oppdrag han gjør gjennom jobben, fordi han har valgt å røyke isteden. Han holder vanligvis avtalene sine. Dette er en stor endring for meg og jeg håper det er en periode som vil gå over. Jeg ønsket andres synspunkter situasjonen jeg har kommet opp i:)

Skrevet

Vi blei ikke sammen før etter att han hadde sluttet med å røyke hasj og det var hans valg å slutte. Jeg sa ikke att han skulle slutte, han sa han ønsket det selv, og hadde ønsket det lenge. Jeg stolte på att han mente det. Jeg har ikke klaget på att han gjør det. Han vet att jeg ikke syns noe om det og samtidig finner han på unnskyldninger og bryter avtaler med en god venn som ikke røyker, meg, en legeavtale og utsetter fristen for innlevering av ett oppdrag han gjør gjennom jobben, fordi han har valgt å røyke isteden. Han holder vanligvis avtalene sine. Dette er en stor endring for meg og jeg håper det er en periode som vil gå over. Jeg ønsket andres synspunkter situasjonen jeg har kommet opp i:)

da burde du gi han et ultimatum. deg eller røyken.

Skrevet

Ja, man blir udugelig av hasj, men de som røyker merker det ikke selv. Si at han må velge mellom hasjen eller deg. Anonymous poster hash: a7f2c...daa

Ja,jeg er kjempeudugelig. Jobber,deltar som frivillig,er med venner,går på italiensk kurs,reiser mye,strikker,hekler,lager mat,baker og alt mulig annet....shit ass, kanskje jeg bare drømmer at jeg gjør alle de tingene?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om han ikke røyker tobakk eller drikker, vær glad til. Å røyke hasj er jo langt mindre farlig.

Anonymous poster hash: f8cf3...405
  • Liker 4
Skrevet

Ja,jeg er kjempeudugelig. Jobber,deltar som frivillig,er med venner,går på italiensk kurs,reiser mye,strikker,hekler,lager mat,baker og alt mulig annet....shit ass, kanskje jeg bare drømmer at jeg gjør alle de tingene?

huff så udugelig du er ;)

er så ufattelig teit å si at alle blir udugelig av å røyke. blir som å si at alle som drikker alkohol blir voldelige alkiser.

nå røyker ikke jeg selv men har venner som gjør av og til, og de er ikke akkurat samfunnstapere eller ubrukelige. de har både jobb,familie og mange interesser og hobbyer

Skrevet

Jeg har selv vokst opp med folk som røyket hasj rundt meg. Det stemmer at de er rolige og hyggelige når de røyker. Akkurat slik som hasjforkjemperne mener at hasj er, og derfor mener de hasj er ufarlig. Problemet er ikke at folk blir rusa når de røyker hasj. Problemet er, som andre har nevnt her før, at når de ikke er ruset så blir hasj-røykere sure, gretne og voldelige. Et voldsomt temperament, klikker for selv den minste ting, og slår løs på selv små sju år gamle barn, for å få de til å bli stille fordi han ikke får sove når barnet sitter og leker på gulvet inne i sitt eget rom.

Anonymous poster hash: 5383b...642

det er forskjell p åbruk og misbruk. en som drikker hver dag vil også miste en del sperrer etter hvert. og ikke minst bli agressiv pga abstinenser.

om du ikke blir rusa av å røyke da røyker du rett og slett for mye.

alle som røyker er faktisk ikke avhengige.

jeg blir hverken sur eller grinete om jeg ikke røyker. men nå er ikke jeg avhengig heller. kjenner mange som er avhengige though, og de er ikke til å være rundt om ikke de får røyken sin. slitsomt...

er forresten bare 14iss unger som mener hasj er ufarlig. ingen rusmidler er ufarlige.

virker som om du ser ting i kun sort/hvitt. at alle som røyker mener det er ufarlig. FEIL! at alle som røyker er avhengige.FEIL! at alle som røyker blir agressive.FEIL! at alle som røyker blir apatiske. FEIL!

veldig typiske ting å tro for dem som ikke ser lenger enn sin egen nese

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke gå for en løsning som er helt svart/hvit. Du kan si at han bare kan røyke om han mener det er verdt det, men at han da skal respektere dine krav oppi dette.

Disse ønskene kan være at han ikke får røyke i eller i nærheten av leiligheten, kun hos kompiser. Han får ikke bruke mer enn "så så mye penger" på det hvis det dere har fellesøkonomi, han må si fra før han gjør det og når han kommer hjem (hvis du er bekymret), han skal ta telefonen om du ringer, men han får ikke vær høy når han kommer hjem eller er i nærheten av deg.

Reglene her var bare forslag, du får finne ut hva som er viktig for deg oppi dette. Men jeg er ikke fan av å nekte samboeren sin noe bare fordi en selv ikke liker det, man kommer aldri til å være 100% like og ønske det samme i et forhold hele tiden. Men man må få lov til å stille krav, så lenge de er rimelige.

Anonymous poster hash: c9d6b...a41
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere flotte folk som har brukt hasj. De har alle sluttet, fordi det ble bare problemer i samlivet og på jobben...de sløvet og brydde seg lite om det rundt dem. Dette er helt vanlige folk, ikke med belastet bakgrunn, psykiske problemer eller annet. Det de sier er at man ikke merker det selv, men merker det på konfliktene rundt seg selv.

Anonymous poster hash: b086c...c64
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner flere flotte folk som har brukt hasj. De har alle sluttet, fordi det ble bare problemer i samlivet og på jobben...de sløvet og brydde seg lite om det rundt dem. Dette er helt vanlige folk, ikke med belastet bakgrunn, psykiske problemer eller annet. Det de sier er at man ikke merker det selv, men merker det på konfliktene rundt seg selv.

Anonymous poster hash: b086c...c64

å hva med de som ikke opplever problemer på jobb og i samliv selv om de tar seg en blås av og til? de finnes det mange av. men de er ikke synlige, nettopp fordi de ikke har problemer.

det finnes de som får problemer av å drikke også. men det finnes de som ikke får problemer.

jeg har sett både det ene og det andre. dette er individuelt

Skrevet

Jeg tenker også att jeg bør gjøre det slutt, men jeg vet ikke om jeg klarer det, da jeg er både glad i ham og fortsatt forelsket i ham.

Anonymous poster hash: a91a8...a3e

du kan jo prøve å lese deg opp på cannabis og gi han en sjanse til å endre på uvanen sin før du gjør noe så drastisk som å slå opp med den du, etter hva du selv sier,er glad i. Ingen vits å gjrøe forhastede beslutninger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...