Gå til innhold

Hvorfor borgerlig/krikelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men det er et viktig moment i kirstendommen for meg at  Gud skal velsigne ekteskapet av en prest i Guds hus.

Jeg aksepterer at dette er viktig for deg, men jeg kan ikke skjønne at det er en viktig del av kristendommen at ekteskapet blir velsignet av en prest?

Slik jeg har oppfattet det sier ikke bibelen noe om slike krav.. (?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En vielse er en offentlig handling. Hvis Blåveis er kristen, som jeg har forstått det, er det for henne også en religiøs handling, fordi Bibelen sier noe om at det er godt og riktig å leve sammen i ekteskap. Jeg tror at Gud er med henne også i tinghuset den dagen. Etter mitt syn trenger de ikke å ha en velsignelse i kirken etterpå - Gud har allerede velsignet ekteskapet deres.

Skrevet
En vielse er en offentlig handling. Hvis Blåveis er kristen, som jeg har forstått det, er det for henne også en religiøs handling, fordi Bibelen sier noe om at det er godt og riktig å leve sammen i ekteskap. Jeg tror at Gud er med henne også i tinghuset den dagen. Etter mitt syn trenger de ikke å ha en velsignelse i kirken etterpå - Gud har allerede velsignet ekteskapet deres.

Takk Tuji! Du klarte å forklare dette mye bedre enn meg! Akkurat slik ser jeg det!! :)

Skrevet

Hva er det som ikke er rett for deg med at vi gjør det som føles mest riktig for oss?

Han ønsker bestemt ikke å gifte seg i en kirke, og jeg synes jeg blir like mye gift i Guds øyne enten jeg gjør det i en kirke eller et annet sted.

Hva du mener om saken er svært irrelevant for oss, men jeg finner det likevel merkelig at du har så sterke meninger om hva vi burde gjøre..

hehe..trudde du skjønnte poenget med forum..Man skal ytre Sine meninger ikke sant! Og jeg sier også min mening om andres valg og respekterer andres valg. Kanskje du burde begynne å respektere at noen har sterkere meninger enn deg selv. Objektive OG subjektive meninger er nemlig en grunnleggende faktor for forum og derfor så langtifra irrelevant.

Når jeg sa det "ikke er rett for meg "mente jeg at, det for meg som kristen ikke er rett å gifte meg "utenfor" kirken. jeg sier IKKE at det ikke er rett for meg det dere gjør.

men er ikke interessert i å ødelegge tråden her så slutter denne diskusjonen med deg nå.

Skrevet

Jeg aksepterer at dette er viktig for deg, men jeg kan ikke skjønne at det er en viktig del av kristendommen at ekteskapet blir velsignet av en prest?

Slik jeg har oppfattet det sier ikke bibelen noe om slike krav.. (?)

...ifølge bibelen er det vel kun en prest som kan "si" og "utføre" guds handling. Og hvis Gud skal velsigne ekteskapet er det jo presten som gjør det for "Han". DET er grunnleggende i bibelen og kristendomme sånn jeg ser det og det står vel også noe sånt i bibelen uten at jeg kan referere til noe sidetall.

Skrevet
hehe..trudde du skjønnte poenget med forum..Man skal ytre Sine meninger ikke sant!
Nææ? Det hadde jeg ikke skjønt :roll::ler:

Kanskje du burde begynne å respektere at noen har sterkere meninger enn deg selv..

Klart du skal få lov til å ha sterke meninger (?) Jeg lurer bare litt når du uttrykker sterke meninger om hvordan du syens at andre burde gjøre ting (som ikke egentlig angår deg i det hele tatt).

På min tråd la du inn en mening om at dumener at jeg burde gjøre ting annerledes.. Og da skjønner du vel at jeg svarer??

jeg sier IKKE at det ikke er rett for meg det dere gjør..

Det er bra.. (men jeg er ikke den eneste som har forstått deg slik..)

men er ikke interessert i å ødelegge tråden her så slutter denne diskusjonen med deg nå.
OK.. :)
Skrevet

Da er vi enige om å være TOTALT uenige i denne saken iallefall :tommelsmil:

Skrevet
Da er vi enige om å være TOTALT uenige i denne saken iallefall :tommelsmil:

Hva er det vi er uenige om?? :o (jeg trodde vi var "blitt enige" om at alle skal gjøre det som føles rett for dem, jeg?)

Jeg er i alle fall ikke uenig i at det er riktig for deg å gifte deg i kirken!

Hva er det du er uenig med meg om???

Skrevet

mente..enig i å være uenig...(respekterer at du har tatt ditt valg og at alle andre tar sine valg, men uenig i delen med prest og vielse i kirke..)

men rekker ikke mer nuh...jobben kaller

Skrevet
mente..enig i å være uenig...

Jeg forstår det, men jeg lurer veldig på hva det er vi er uenige i!!

Dersom du likevel ikke mener at "alle kristne burde gifte seg i kirken", er vi vel ikke uenige om noe?

Skrevet

Naa husker jeg nesten ikke hva denne traaden handlet om....jo, naa husker jeg (tror jeg) :-)

Vi gifter oss i kirken fordi begge er troende og vil ha Guds velsignelse for vaart ekteskap.

Tror likevel som Tuji sier at hvis vi hadde blitt gift borgerlig saa kan man faa Guds velsignelse - det er jo bare aa be om det (direkte til Ham!). Mine foreldre kunne ikke gifte seg i kirken fordi en av dem hadde vaert gift foer. Men de har et flott ekteskap og jeg tror de har blitt velsignet av Gud! De valgte aa doepe oss barna og har ellers oppdratt oss i et "kristent hjem" (ikke superaktivt, men likevel).

Men naa er det heldigvis lov for skilte aa gifte seg i kirken (hvertfall tillater de fleste prester det), men homofile har fremdeles ikke noe valg. Uansett tror jeg ikke Gud utelukker de som vil ha Hans velsignelse bare pg.a lokalene de gifter seg i!

Skrevet
Uansett tror jeg ikke Gud utelukker de som vil ha Hans velsignelse bare pg.a lokalene de gifter seg i!

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som tror dette.. :)

(og godt at kiken klarer å "komme etter".. om enn litt seint..)

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg tror på Gud og er døpt og konfirmert. Derfor kirken.

Skrevet

Gifter oss på Tinghuset av den enkle grunn at vi nå ønsker minst mulig oppstuss rundt denne dagen. Ikke alle er like begeistret for dette som oss, og jeg nekter å la sure mennesker ødelegge dagen vår, derfor velger vi å gjøre det i all stillhet.

Samboeren min er medlem i statskirken, jeg er ikke det, men kunne godt ha giftet meg i kirken alikevel. Ikke fordi jeg mener det er mer "bryllup" enn andre alternativer, men fordi jeg godt kan stå foran presten og love å elske og ære i gode og onde o.s.v o.s.v.... Fordi det mener jeg faktisk!! Vil prøve å elske å ære, og ved å svare ja på det spørsmålet, så lyver jeg ikke. :hjerte:

Noe annet som derimot er helt uaktuelt for meg i den sammenheng, er å døpe barn mine i kirken, for jeg vil ikke stå foran presten og love å oppdra barna i den kristne tro og forsakelse (eller noe sånt), for lover jeg det, da lyver jeg, og vi lyver vel ikke, gjør vi vel??? :o

Synes det som er mest viktig, er at de som gjør det forskjellige, gjør det fordi det er riktig for de, ikke for å tekkes noen andre.....

Tror det er MANGE som arrangerer bryllup og barnedåp i kirken fordi det er tradisjon, ikke for noe annet, selv om de kanskje kunne tenkt seg en annen løsning selv, men ikke tør, p.g.av de rundt, og deres reaskjoner.....

Skrevet

Vi gifter oss i kirken fordi vi vil ha Guds velsignelse av vårt ekteskap.

Skrevet

Vi har valg borgerlig fordi det var det som passet best for våres del.

Eg føler meg ikkje mindre gift fordet.

Vi har det på samme måte om vi skulle valgt kirke, det viktigste er att det blir oss to.

Skrevet

Vi valgte borgerlig vielse fordi ingen av oss er kristne. Jeg har heller ikke komfirmert meg. Så tinghuset passer oss best.

Skrevet
...... i en ambassade ;) )

Åhhh???? Hvor da da?? *nysgjerrig* :-)

Og for å svare på spørsmålet > vi er ikke kristne - derfor!

Skrevet

Åhhh???? Hvor da da?? *nysgjerrig* :-)

Hei! Jeg har valgt å ikke fortelle hvilken ambassade, da jeg alt har lagt ut både dato og tidspunkt.

Men det er en ambassade i en europeisk hovedstad, og det er ikke en av de "typiske bryllupsambassadene" :) (dvs Paris og Roma)

Skrevet

Vi gifter oss ute vi, i en borgerlig seremoni regner jeg med (Human etisk forbund..) Dette fordi han ikke er medlem av statskirken og jeg ikke er noen kirkegjenger. :-) Barna våre er døpte da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...