blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #21 Skrevet 21. april 2004 Du forteller jo at du er kristen så da burde vel poenget være soleklart...? Nope! Jeg ser slett ikke noe poeng i at en prest skal stå å messe noe om vårt ekteskap flere år etter at vi faktisk er gift!
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #22 Skrevet 21. april 2004 Vi gifter oss i kirka fordi kristendommen for meg er kjærlighet - og derfor stedet for en vielse. Selv om jeg ikke er aktiv kirkeganger er kirka viktig for meg - spesielt ved de store overgangene: dåp, konfirmasjon, vigsel og gravferd. Kunne ikke sagt det bedre selv. Er man kristen mener jeg man burde gifte seg i kirken, selv om den ene ikke er det. En kristen ofrer litt av sine verdier ved ikke å gifte seg i kirken etter min mening. Å man trenger ikke være ivrig kirkegjenger av den grunn.
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #23 Skrevet 21. april 2004 Er man kristen mener jeg man burde gifte seg i kirken, selv om den ene ikke er det. Hvorfor det? Jeg synes det må være langt verre å følge ritualene til en religion man ikke tror på enn å la velge en helt religionsnøytral vielse.
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #24 Skrevet 21. april 2004 Hvorfor det? Jeg synes det må være langt verre å følge ritualene til en religion man ikke tror på enn å la velge en helt religionsnøytral vielse. Fordi verdiene i kristendommen for meg er viktigere enn en som ikke har tatt et standpunkt eller ikke tror på noe som helst. Når noe betyr såpass mye for den ene personen synes jeg den andre av respekt kan følge det. Å det gjelder som sagt for meg, ikke for alle andre. For meg som er døpt og komfirmert i kirken er en religionsnøytral vielse totalt uaktuell, og meningsløs. Dersom ikke kristendommen betyr såpass mye at man vil ha vielsen i kirken ser jeg ikke poenget med å være medlem av statskirken i det hele tatt...faktisk.
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #25 Skrevet 21. april 2004 For meg som er døpt og komfirmert i kirken er en religionsnøytral vielse totalt uaktuell, og meningsløs. Jeg synes en ikke religiøs vielse er svært meningsful, jeg; jeg blir jo gift! Og det er det som er poenget for meg! Religionen er noe jeg har med meg over alt, og den er veldig viktig for meg, men det betyr ikke at det er viktig for meg å gifte meg i en kirke. Jeg ser det slik at Gud instiftet ekteskapet, ikke kirkevielsen, så jeg ser egentlig ikke en kirkevielse som spesielt mer "kristen" enn en ikkereligiøs vielse.. På en måte.. (er det noen andre som forstår hva jeg tenker i det hele tatt, tro? )
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #26 Skrevet 21. april 2004 Fordi verdiene i kristendommen for meg er viktigere enn en som ikke har tatt et standpunkt eller ikke tror på noe som helst.. Dette er altså viktig for deg! Men hvordan går du fra å si at dette er viktig for deg, til å si at det burde være viktig for alle andre kristne også?
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #27 Skrevet 21. april 2004 ...et kristen verdigrunnlag er et kristens verdigrunnlag er et kristens verdigrunnlag, og det sier at kirken er plassen man gifter seg dersom man er medlem av statskirken. Og jeg følger det fordi jeg mener det er rett og jeg synes også alle andre kristne skal gjøre det. klart nok nå?
tuji Skrevet 21. april 2004 #28 Skrevet 21. april 2004 Jeg er enig med Blåveis her. Selv om hun kanskje i en annen situasjon ville giftet seg i kirken, velger hun å ikke gjøre det av hensyn til brudgommen. Det er å respektere hans ståsted. Gift blir de jo uansett, og om det skjer i kirken eller ikke, er Gud med på vielsen.
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #30 Skrevet 21. april 2004 Og jeg følger det fordi jeg mener det er rett og jeg synes også alle andre kristne skal gjøre det. klart nok nå? At du føler det er rett har jeg ingen problemer med, men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du mener at andre burde føle det samme som deg?
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #31 Skrevet 21. april 2004 Trur kanskje dere misforstår meg litt. Jeg respektere fullt ut de valg folk tar, men det betyr ikke at jeg synes det er det rette valget, jeg sier ikke de er hykklerske av den grunn.
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #32 Skrevet 21. april 2004 Det er uansett ikke rett for meg... Hva er det som ikke er rett for deg med at vi gjør det som føles mest riktig for oss? Han ønsker bestemt ikke å gifte seg i en kirke, og jeg synes jeg blir like mye gift i Guds øyne enten jeg gjør det i en kirke eller et annet sted. Hva du mener om saken er svært irrelevant for oss, men jeg finner det likevel merkelig at du har så sterke meninger om hva vi burde gjøre..
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #33 Skrevet 21. april 2004 men det betyr ikke at jeg synes det er det rette valget, jeg sier ikke de er hykklerske av den grunn. Mener du at du har et valg som objetivt sett er "det rette valget"? Siden du mener at alle kristne burde gifte seg i kirken? Jeg synes alle burde få gjøre det de selv ønsker
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #34 Skrevet 21. april 2004 At du føler det er rett har jeg ingen problemer med, men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du mener at andre burde føle det samme som deg? sier ikke de burde det..folk står for sine egne valg. Det kristen verdisynes et klart på det området er det jeg sier.
minniepus Skrevet 21. april 2004 #35 Skrevet 21. april 2004 Og jeg følger det fordi jeg mener det er rett og jeg synes også alle andre kristne skal gjøre det. klart nok nå? Så firkanta du er da. Blåveis høres fornuftig og hensynsfull ut. Vi gifter oss i kirka fordi der er alt lagt til rette slik at det blir "lett" for oss, fordi vi kan gifte oss på en lørdag, fordi det er plass til gjestene der, fordi en del foreldre og besteforeldre hadde blitt litt iltre ellers, og fordi det er det som "er" bryllup. (Neida Blåveis, jeg mener ikke at du blir mindre gift, men når vi først kjører full pakke). Hadde veldig gjerne blitt viet av HEF på hotellet der vi skal ha festen, men det er ikke mulig på den datoen vi har satt.
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #36 Skrevet 21. april 2004 Det kristen verdisynes et klart på det området er det jeg sier. Ja, vel? Det vil jeg gjerne høre mer om.. Jeg kjenner til flere kristen mennesker som er aktive kirkegjengere som likevel har giftet seg borgerlig. Og jeg har ikke hørt om at verken kirken eller andre kristne har sett annerleds på deres ekteskap av den grunn..
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #37 Skrevet 21. april 2004 Alle burde såklart gjøre som de selv ønsker . Det er derfor jeg sier jeg respekterer fullt ut de som tar andre valg enn meg selv, men jeg synes mitt valg er rett både utifra meg selv og mitt kristne livssyn.
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #38 Skrevet 21. april 2004 Alle burde såklart gjøre som de selv ønsker . Det er derfor jeg sier jeg respekterer fullt ut de som tar andre valg enn meg selv, men jeg synes mitt valg er rett både utifra meg selv og mitt kristne livssyn. Så fint! Da mener du ikke at alle kristne burde gifte seg i en kirke, altså?
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #39 Skrevet 21. april 2004 (Neida Blåveis, jeg mener ikke at du blir mindre gift, men når vi først kjører full pakke). Ta det med ro.. Jeg er ikke såå hårsår
Vendelin Skrevet 21. april 2004 #40 Skrevet 21. april 2004 Ja, vel? Det vil jeg gjerne høre mer om.. Jeg kjenner til flere kristen mennesker som er aktive kirkegjengere som likevel har giftet seg borgerlig. Og jeg har ikke hørt om at verken kirken eller andre kristne har sett annerleds på deres ekteskap av den grunn.. hehe..jeg har da aldri sagt at man ser annerledes på ekteskapet. Jeg er verken aktiv kirkegjenger eller bibelleser. Men det er et viktig moment i kirstendommen for meg at Gud skal velsigne ekteskapet av en prest i Guds hus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå