blåveis Skrevet 21. april 2004 #1 Skrevet 21. april 2004 Etter tråden om man har valgt borgerlig eller kirkelig bryllup, så lurer jeg på hvorfor dere har valgt som dere har valgt. For vår del er åsakene til at vi valgte borgerlig bla; - min kjære er ikke kristen - vi ville gjøre det enkelt - vi liker ikke tanken på en lag sermoni - vi vil heller gjøre noe "typisk oss" enn noe tradisjonelt - jeg føler ikke at jeg blir mindre gift i guds øyne selv om det ikke er i en kirke
Gjest Tex Skrevet 21. april 2004 #2 Skrevet 21. april 2004 Jeg tror på Gud, at ekteskapet er innstiftet av Gud og jeg ønsker ekteskapet vårt velsignet.
Klips Skrevet 21. april 2004 #3 Skrevet 21. april 2004 Er ikke kristne noen av oss, føler oss ikke hjemme i kirker og kjeder oss dønn i hjel der. Men vi ville ha det like stort og fint for det, og det gikk helt utmerket.
Gjest Madley Skrevet 21. april 2004 #4 Skrevet 21. april 2004 Vi er lesbiske, derfor har vi egentlig ikke noe alternativ
Grooo Skrevet 21. april 2004 #5 Skrevet 21. april 2004 Kirken var det eneste alternativet for oss. Vi er kristne begge to, og har tilknytning til kirken vi giftet oss i.
frosken Skrevet 21. april 2004 #6 Skrevet 21. april 2004 Om ikke noen av oss er aktive kirkegjengere er kristendommenviktig for oss. Vi ønsker Guds velsignelse over vårt ekteskap. Blåveis, av ren nysgjerrighet (og om du vil svare): Er du kristen, men gifter deg borgelig siden din kjære ikke er det?
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2004 Blåveis, av ren nysgjerrighet (og om du vil svare): Er du kristen, men gifter deg borgelig siden din kjære ikke er det? Ikke siden han er det.. Det at han ikke er kristen er bare en av mange grunner.. Selv om jeg regner meg som kristen, var det slett ikke opplagt for meg at vi skulle velge kirkebryllup (jeg tror nemlig at Gud er like mye tilstede i en ambassade )
Wayah Skrevet 21. april 2004 #8 Skrevet 21. april 2004 Helt enig med frosken. Godt sagt :-) Løftet vi gir blir overfor Gud, hverandre og alle vi bryr oss om. Håper bare vi klarer å holde det gjennom tykt og tynt... :o
Wayah Skrevet 21. april 2004 #9 Skrevet 21. april 2004 jeg tror nemlig at Gud er like mye tilstede i en ambassade Tror jeg også blåveis, han skal jo være over alt, hvis jeg husker kristendomstimene korrekt :-)
tuji Skrevet 21. april 2004 #10 Skrevet 21. april 2004 Vi er lesbiske, derfor har vi egentlig ikke noe alternativ Foreløpig! Jeg håper dette endrer seg!
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #12 Skrevet 21. april 2004 Foreløpig! Jeg håper dette endrer seg! Jeg håper det jeg også, men jeg forstår godt at ikke Leya venter i spenning.. (for da kunne hun blitt ganske så gammel før hun ble gift, er jeg redd..!)
Monimos Skrevet 21. april 2004 #13 Skrevet 21. april 2004 Vi valgte først Tinghuset fordi vi ville ha det enkelt, men angret senere og flyttet vielsen til kirken.... Grunnen til det er at jo mer vi tenkte på det, jo mere feil føltes det å skulle gifte seg på Tinghuset. Vi regner oss selv som kristne, selv om vi er lite aktiv på det området. Men det føltes riktig å gifte seg i kirken, på samme måte som det har vært helt naturlig å døpe barna våre. Har dessuten egentlig alltid drømt om å gifte meg i kirken, og gå opp kirkegulvet sammen med min far i en drøm av en kjole. Og slik ble det, heldigvis, og det føltes veldig riktig for oss begge. :-)
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #14 Skrevet 21. april 2004 Siden noen nevnte det med barnedåp, så kan jo jeg fortelle at vi har tenkt å døpe barna våre. Dåp av barn er mye viktigere for meg enn å få ekteskapet velsignet. Vielsen er jo samme "produkt" enten man gjør det her eller der, barnedåp og navnefest er derimot slett ikke det samme. At barna mine blir døpt er viktig for meg og min kjære har heldigvis sagt ja til at de skal døpes.
Gjest Tex Skrevet 21. april 2004 #15 Skrevet 21. april 2004 Dåp av barn er mye viktigere for meg enn å få ekteskapet velsignet. Hvis du ønsker det kan dere jo få presten til å velsigne ekteskapet deres samtidig som dere har barnedåp.
Tusenogtredve Skrevet 21. april 2004 #16 Skrevet 21. april 2004 Vi gifter oss i kirka fordi kristendommen for meg er kjærlighet - og derfor stedet for en vielse. Selv om jeg ikke er aktiv kirkeganger er kirka viktig for meg - spesielt ved de store overgangene: dåp, konfirmasjon, vigsel og gravferd.
frosken Skrevet 21. april 2004 #17 Skrevet 21. april 2004 Det var ikke meningen å starte noen trosdebatt her - ble bare så nysgjerrig. Er helt enig med deg, Blåveis - Gud er for meg like mye tilstede i ambassaden som i kirken.
April Skrevet 21. april 2004 #18 Skrevet 21. april 2004 Vi gifter oss i kirka fordi kristendommen for meg er kjærlighet - og derfor stedet for en vielse. Selv om jeg ikke er aktiv kirkeganger er kirka viktig for meg - spesielt ved de store overgangene: dåp, konfirmasjon, vigsel og gravferd. Sånn er det for meg også!
blåveis Skrevet 21. april 2004 Forfatter #19 Skrevet 21. april 2004 Hvis du ønsker det kan dere jo få presten til å velsigne ekteskapet deres samtidig som dere har barnedåp. Ja, men det ønsker jeg ikke. Hva skulle være poenget med det?
Gjest Tex Skrevet 21. april 2004 #20 Skrevet 21. april 2004 Ja, men det ønsker jeg ikke. Hva skulle være poenget med det? Poenget...? :o Du forteller jo at du er kristen så da burde vel poenget være soleklart...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå