AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 En kamerat har mistet lappen en periode, og har tilbudt meg å låne bilen hans. Jeg vurderer å takke ja til dette, men lurer på hvordan vi skal gjøre det iforhold til forsikring og "leie"... Noen som har erfaring med noe lignende lån? Kan jeg opprette forsikring på bilen selv om han står som eier? Noe vi bør være obs på/avtaler vi bør lage? Vi er gode venner, men man har jo tidligere hørt historier om personer som "endrer personlighet" når penger kommer inn i bildet... Anonymous poster hash: 0c629...7fc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 Hvorfor fortsetter du ikke bare på hans forsikring? Men skriv en avtale som dekker alt. Dvs. reparasjoner/vedlikehold, forsikring, egenandel ved skade mm. Hadde også fått sjekket bilen om den var eldre. For plutselig kan en større reparasjon kreves, og hvem skal i så fall dekke denne? Vedlikehold er det vel naturlig at du som bruker bilen skal betale for, men ikke større reparasjon av deler som slites over tid. Er også naturlig at du som bruker betaler egenandel ved en eventuell bruk av forsikringen. Og om din kamerat taper bonus bør dere finne en måte å kompensere det på. Har også lånt bort min bil i en lang periode tidligere da jeg ikke kunne kjøre med gipset ben. Vi lagde en slik avtale, og alt gikk veldig bra. Anonymous poster hash: 09445...1f9
Neket Skrevet 8. august 2013 #3 Skrevet 8. august 2013 Så lenge alle eventualiteter er dekket, med en skriftlig kontrakt, burde det jo ikke være så mye å krangle om dersom noe skjer. Du kan tegne forsikring i ditt navn (man kunne ihvertfall det før). Om du ikke har noe bonus vil nok forsikringen bli dyrere enn om den fremdeles står forsikret på eier, men du får jo begynt å opparbeide deg bonus. Hvor lang tid er det snakk om?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #4 Skrevet 9. august 2013 Hvorfor fortsetter du ikke bare på hans forsikring? Men skriv en avtale som dekker alt. Dvs. reparasjoner/vedlikehold, forsikring, egenandel ved skade mm. Hadde også fått sjekket bilen om den var eldre. For plutselig kan en større reparasjon kreves, og hvem skal i så fall dekke denne? Vedlikehold er det vel naturlig at du som bruker bilen skal betale for, men ikke større reparasjon av deler som slites over tid. Er også naturlig at du som bruker betaler egenandel ved en eventuell bruk av forsikringen. Og om din kamerat taper bonus bør dere finne en måte å kompensere det på. Har også lånt bort min bil i en lang periode tidligere da jeg ikke kunne kjøre med gipset ben. Vi lagde en slik avtale, og alt gikk veldig bra. Anonymous poster hash: 09445...1f9 Så lenge alle eventualiteter er dekket, med en skriftlig kontrakt, burde det jo ikke være så mye å krangle om dersom noe skjer. Du kan tegne forsikring i ditt navn (man kunne ihvertfall det før). Om du ikke har noe bonus vil nok forsikringen bli dyrere enn om den fremdeles står forsikret på eier, men du får jo begynt å opparbeide deg bonus. Hvor lang tid er det snakk om? Tusen takk for svar!!! Jeg ringte forsikringselskapet mitt i dag og de sa kun eier kan opprette forsikring, så da er jo den problemstillingen ute av verden... Jeg skal låne bilen fra høstmørket kommer (medio september) frem til jul, så ca tre måneder, og det blir mest småkjøring til og fra jobb. Skal prate litt med han som eier bilen om hvordan vi gjør det i tiden jeg bruker den og få dette skriftlig. For meg er det naturlig at jeg betaler en leie i perioden, og at dette dekker slitasjen, samt at han tar større reparasjoner som ville kommet uansett. Ved evt ulykke tar jeg selvfølgelig dette.. Enkel vedlikehold tar jeg fortløpende. Anonymous poster hash: 90b14...b2d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #5 Skrevet 9. august 2013 Også betaler jeg naturlig nok forsikring Anonymous poster hash: 90b14...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå