Gå til innhold

Dårlig lederskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dårlig lederskap når man ikke klarer å hunden til å sitte f.eks. før den skal få mat eller skal inn og ut av døra?

Praktiserer dere at hunden skal sitte i disse situasjoner og ikke får love å begynne å spise eller gå inn/ut av døra før dere gir klarsignal?

Eller er dette gammeldags lederskapsteori hvor hunden skal være underdaning resten av huset (les: rangordning)

Anonymous poster hash: 1bcc7...e41
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette bare en måte å få trenet hverdagslydighet på da?

Anonymous poster hash: a8f08...542
AnonymBruker
Skrevet

Det er dårlig lederskap dersom hunden ikke hører på deg ja. Klar tale, klar kommunikasjon er viktig.

Det sagt så mener jeg det å kommandere hunden i hytt og pine, unødvendig. Også er en uting. Min hundefilosofi er at hunden SKAL høre på meg NÅR jeg sier noe. Men at jeg sier minst mulig!

Anonymous poster hash: baeea...8be
Skrevet

Er det dårlig lederskap når man ikke klarer å hunden til å sitte f.eks. før den skal få mat eller skal inn og ut av døra?

Praktiserer dere at hunden skal sitte i disse situasjoner og ikke får love å begynne å spise eller gå inn/ut av døra før dere gir klarsignal?

Eller er dette gammeldags lederskapsteori hvor hunden skal være underdaning resten av huset (les: rangordning)

Anonymous poster hash: 1bcc7...e41

Ja det er det.

AnonymBruker
Skrevet

Gir minst mulig kommandoer her, vil ikke at "alt jeg sier" skal føles som en tvang og en jobb, det skal være positivt å høre på meg. Sparer det til det som er viktig, på en måte. Å få helt vanlig mat som hunden trenger, og å få gjennom døra er ikke en belønning, det er en selvfølge.

Ja, jeg synes det er en gammeldags oppdragelsesmetode, som er basert på at hunden skal være takknemlig for at den i det hele tatt får være hos eierne (satt på en tynn spiss).

Lederskap i dag handler om å ha oversikt, vite hva som skal gjøres, og hvem som skal gjøre hva. Dette skal man videreformidle, og lede vedkommende med oppgaven til å lede seg selv og finne ut hvordan det skal gjøres riktig. For å få dette til er motivasjon, belønning, kunnskap/opplæring sentralt. Dette kan enkelt overføres til hundehold, og jeg sier ingen grunn til å være en mer sjefete leder for en hund enn et menneske.

Anonymous poster hash: da746...7ce
Skrevet

Hos meg er det sånn ja. Har en schäferhann som er veldig lydig.

Jeg går alltid inn/ut av dører først.

Han sitter rolig når jeg setter ned matskåla og han får ikke spise før jeg sier ifra.

Når vi går tur går han tett ved siden av min høyre side på vei til/fra hundepark/fjell/andre tursteder. Der løper han fritt og leker og går på do, men på vei til/fra er det ingen dobesøk og snusing.

Når vi er på besøk hos andre gir jeg han beskjed om å legge seg på gulvet litt fra der vi sitter, og der ligger han til vi skal gå. Han får selvsagt lov å reise seg litt og bytte stilling, men han får ikke lov å forlate den plassen jeg har bedt ham ligge på.

Han får ikke lov å hilse på gjester før jeg har hilst på dem.

Han er en fantasisk fin og lykkelig hund og han trives godt. Han elsker å jobbe, og jeg mener det er bra for hunder å ha tydlige regler og grenser.

Anonymous poster hash: f428a...991
  • Liker 2
Skrevet

Nei, hvorvidt hunden går først eller sist ut døra har ingenting med lederskap å gjøre. Hvis du ønsker at hunden skal sitte stille til du åpner døren, så må du lære den det. Det har med ren innlæringspsykologi å gjøre, ikke foreldede og misforståtte tanker om dominans og lederskap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...