Gå til innhold

Hundeeier-frustrasjonstråden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å, jeg er så sint. Som ny hundeeier treffer jeg så utrolig mange irriterende, hårreisende, idiotiske folk, og nå har begeret rent over. Ikke at det som skjedde i dag var spesielt ille i forhold til ting som har skjedd før, men det var bare den berømmelige dråpen. I dag møtte jeg og valpis blokkas selvutnevnte ekspert, som insisterte på å trene sin egen hund og min og samboers hund samtidig. Jeg gikk tvilende med på det, for alt skjedde så fort. Men valpen vår gjorde alt hun ba om og fikk nesten aldri godbiter, selv om det var hun som insisterte på å trene begge to. Siden hun hadde høyere kvalitet på godbitene enn jeg hadde gikk det ikke an å distrahere ham med mine godbiter heller, så han ble bare frustrert. Jeg vil ikke at han skal oppleve at "det er ingen vits å gjøre som menneskene sier, for man får ingenting for det uansett". I tillegg skulle hun forklare meg en haug selvsagte ting jeg vet fra før, siden hun tydeligvis tror jeg er rundt femten år i stedet for snart tredve. Det gikk ikke an å prøve å si at jeg vet det hun forteller meg fra før, hun bare fortsatte, og fortsatte, og fortsatte. Og jeg gidder ikke få tips av noen som "klikkertrener" mens hun klikker mange sekunder for sent og som har en hund som ikke klarer å oppføre seg. Til slutt fant jeg på en unnskyldning for å gå, midt i en enetale om hvordan jeg skulle oppdra hunden vår. Hun kommer uansett alltid med små stikk om hvor vanskelig vi kommer til å få det (med en helt normal, mellomstor rase uten sterke jakt-, gjeter- eller vokterinstinkter). Og i morgen kommer vi til å møte henne igjen! :bond:

Hva har dere andre hundeeiere opplevd i det siste som har gjort dere sinte, forbanna eller fryktelig frustrerte?

Anonymous poster hash: b794e...c7c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Himmel, hva slags menneske er dette?! :hakeslepp:

Jeg ser for meg at du enten må ta tyren ved hornene og fortelle henne at du kan litt om hund selv, og vil trene hunden din alene. Eventuelt får du bare smile og si "Har ikke tid!" neste gang du ser henne og gå fort forbi. Maken til oppførsel!

En episode jeg husker godt (som jeg kopierer fra en annen tråd her på Kjæledyr-forumet) er denne:

"Jeg var ute på tur med min hund. Vi stoppet på en grusbane for å trene. Det var ikke et menneske å se i nærheten (det var et stort, åpent område med god sikt), så vi trente lydighet der. Dvs at hunden var nær meg hele tiden, fokusert kun på meg og vi trente ulike kommandoer og øvelser.

Plutselig hører jeg en sint damestemme: "Du må ta hunden din i bånd!" Jeg tenker at det har kommet noen som jeg ikke har fått med meg siden jeg var fokusert på hunden, så jeg kikker meg rundt. Ser ikke et eneste menneske i nærheten. Så jeg fortsetter å trene. Så kommer det igjen: "Du må ta hunden din i bånd!"

Jeg kikker meg rundt igjen, og da ser jeg kvinnemennesket - stående på en terrasse i et hus oppi en skråning, metervis fra der jeg står. Da ristet jeg bare på hodet."

En annen episode var også ute på tur. Jeg ser en mann komme gående med en schäfer halsende foran seg. Jeg ser med en gang at det er noe alvorlig galt med hunden. Vanskelig å forklare, men han så rett og slett gal ut, det var noe i øynene som fortalte meg at denne hunden er riv ruskende gal.

Så jeg tok min hund pent ved min side og begynte å gå forbi. Schäferen begynner å nibjeffe og glefse i båndet etter min hund. Eieren, som var dansk, gjentok hele tiden "Må hilse! De må få hilse!" Jeg mumlet et eller annet og fortet meg forbi før den gale mannen med den gale hunden fikk komme nær min hund!

Skrevet

Herremin for ei dame...

Jeg har ingen historier selv, men må bare si at det alltid er noen der ute som tror de vet bedre. Har selv opplevd det mye når det kommer til barn og oppdragelse, folk som tror de kjenner barnet mitt bedre enn jeg gjør. Det er sinnsykt irriterende og slitsomt.

Skrevet

Det er bare å si i fra! Sett hun på plass.

AnonymBruker
Skrevet

Den historien husker jeg, Tabris, herregud for ei dame. Det plaget jo henne skikkelig at du trente hunden din. Du måtte jo skjønne at du skal holde hunden din hjemme i stua 24/7!

Hehe, ja, jeg tror nok snart jeg kommer til å si noe, så jeg får håpe jeg klarer å være noenlunde saklig :P Jeg blir så sur på sånne folk. Akkurat som om hun tror at vi bare impulskjøpte valp uten å ha planlagt og lært noe som helst... Og så er vi naboer, så det er litt vanskelig å unngå henne. Vil helst ikke ha en skikkelig dårlig tone siden vi møtes hele tida, men nå begynner jeg å tenke at hvis jeg sier noe som gjør henne skikkelig sur, så slipper jeg hvert fall å ha så mye med henne å gjøre :P

Jeg får fortsette tråden litt, da, så får jeg dratt den opp litt og så kommer det kanskje flere historier :) En gang møtte vi en barnehageklasse på tur, og de ansatte hadde ikke kontroll i det hele tatt. Jeg er lite vant med barn og klarte ikke å forutse at hele barnehageklassen kom til å omringe valpen vår (det burde jeg skjønt...) slik at han ble redd, og de som hadde ansvaret for barna gjorde ingenting for å få barna unna eller hvert fall få barna til å være mindre voldsomme...

Og så var det jo han som mente vi burde ta med valpis opp i parken i nærheten så han fikk løpe løs med alle hundene der. Villmannsparken, der hannhundene regjerer og ingen har kontroll. Parken der ei dame med ei tispe i bånd fikk beskjed om å komme seg ut av parken, for den var for hannhunder. :omg: Den parken der ingen lystrer på innkalling og du aldri vet hva du møter, annet enn at du er sikker på at de færreste du møter er trygge hunder. Ja, den parken der en av de faste møter opp med ny hund tredjehvert år, fordi hundene hans alltid blir så aggressive at de må avlives. Jada, den parken der vil vi gjerne ha med valpen vår løs i... :glare:

Anonymous poster hash: b794e...c7c
AnonymBruker
Skrevet

Himmel, hva slags menneske er dette?! :hakeslepp:

Jeg ser for meg at du enten må ta tyren ved hornene og fortelle henne at du kan litt om hund selv, og vil trene hunden din alene. Eventuelt får du bare smile og si "Har ikke tid!" neste gang du ser henne og gå fort forbi. Maken til oppførsel!

En episode jeg husker godt (som jeg kopierer fra en annen tråd her på Kjæledyr-forumet) er denne:

"Jeg var ute på tur med min hund. Vi stoppet på en grusbane for å trene. Det var ikke et menneske å se i nærheten (det var et stort, åpent område med god sikt), så vi trente lydighet der. Dvs at hunden var nær meg hele tiden, fokusert kun på meg og vi trente ulike kommandoer og øvelser.

Plutselig hører jeg en sint damestemme: "Du må ta hunden din i bånd!" Jeg tenker at det har kommet noen som jeg ikke har fått med meg siden jeg var fokusert på hunden, så jeg kikker meg rundt. Ser ikke et eneste menneske i nærheten. Så jeg fortsetter å trene. Så kommer det igjen: "Du må ta hunden din i bånd!"

Jeg kikker meg rundt igjen, og da ser jeg kvinnemennesket - stående på en terrasse i et hus oppi en skråning, metervis fra der jeg står. Da ristet jeg bare på hodet."

En annen episode var også ute på tur. Jeg ser en mann komme gående med en schäfer halsende foran seg. Jeg ser med en gang at det er noe alvorlig galt med hunden. Vanskelig å forklare, men han så rett og slett gal ut, det var noe i øynene som fortalte meg at denne hunden er riv ruskende gal.

Så jeg tok min hund pent ved min side og begynte å gå forbi. Schäferen begynner å nibjeffe og glefse i båndet etter min hund. Eieren, som var dansk, gjentok hele tiden "Må hilse! De må få hilse!" Jeg mumlet et eller annet og fortet meg forbi før den gale mannen med den gale hunden fikk komme nær min hund!

Regner med denne historien fant sted UTENFOR båndtvangsperioden :)

Anonymous poster hash: 95b5f...7e4

Skrevet

For rundt en uke siden var jeg på tur med hunden vår i boligfeltet hvor vi bor. Hunden min setter seg ned for å bæsje, og jeg gjør meg klar med bæsjepose.

Og MENS jeg står der, med sort bæsjepose på hånden og bikkja på huk, kommer en fyr bort til meg. Og han bjeffer til meg "SE TEL HÆVLETE Å PLUKK OPP ETTER KJØTERA DI!".

Altså. Hunden var ikke ferdig med å bæsje ennå, og jeg sto der med pose over hånda, klar for å plukke opp.

OMG.

• Liker 2
Skrevet

For rundt en uke siden var jeg på tur med hunden vår i boligfeltet hvor vi bor. Hunden min setter seg ned for å bæsje, og jeg gjør meg klar med bæsjepose.

Og MENS jeg står der, med sort bæsjepose på hånden og bikkja på huk, kommer en fyr bort til meg. Og han bjeffer til meg "SE TEL HÆVLETE Å PLUKK OPP ETTER KJØTERA DI!".

Altså. Hunden var ikke ferdig med å bæsje ennå, og jeg sto der med pose over hånda, klar for å plukke opp.

OMG.

Det er slik at man må telle til ti. Og så hundre. :glare:

Jeg har en historie til. Jeg var hjemme hos min mor med min forrige hund. En gammel nabo kom på besøk, som jeg aldri har likt blant annet fordi han holdt en dobermann i kjettingbånd bak huset hele hundens liv, fra seks om morgenen til elleve om kvelden. Han var skitful, en onsdags ettermiddag, og hadde bestemt seg for å komme på besøk. Ei eller annen dame hadde kjørt ham.

Hunden min ble skeptisk til denne fulle mannen med en gang, men av høflighet bød min mor ham inn på kaffe. Han satte seg og hunden satte seg under bordet, nær meg. Da fant mannen ut at han, hundevant som han mente han var, skulle leke og tøyse med min hund. Han begynte å terge, dytte på hunden og si masse i en ertende tone. Hunden begynte å knurre - alvorlig knurr med busten opp.

Idioten var full og høy på seg selv, og fortsatte bare tergingen. Da tok jeg hunden med meg og satte den i et annet rom før hun gikk så langt at hun bet. Jeg gjorde det først og fremst for hundens del, ikke for mannens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne blir lang! Opplever mye sjokkerende og fælt.

OMG.

Jeg krever selvkontroll å ikke falle for fristelsen å sparke slike folk i leggen. Når jeg fikk hund og begynte å gå tur, så tenkte jeg flere ganger gjennom scenarioer der hunden eller jeg kunne få kjeft for ting, og tenkte ut saklige ting jeg kunne svare dem med. Dette var en av de scenarioene.

Så når det skjedde, altså jeg sto med posen rundt hånda og bæsjen skulle plukkes opp, kom det ei sur dame forbi og sa "det der plukker du opp, miljøsvin!". Jeg kjente jeg ble så forbanna, hadde allerede hatt en dårlig dag. Jeg sa "ØNSKER du at jeg skal hive dritten på deg? Hva tror du posen er for?". Aner ikke hvor det kom fra, jeg hadde jo selvfølgelig aldri hevet bæsj på henne... Jeg som hadde et kjempeflott tilsvar lagret i mitt interne minne.

Jeg blir også irritert når jeg ser eiere som går tur, hunden vil snuse litt rundt og det er tydelig at den må drite. Så når hunden setter seg ned og gjør seg klar, og eieren kjenner at det rykker i båndet, så snur de seg ikke en gang før de røkker hardt i båndet og hunden må traske videre med en ekstrem dritetrang og en kabel halvveis ut av rompa. Stakkars.

Ellers er det alltid i hundeparken det skjer ting som gjør at jeg må telle til ti. Hundeeiere som ikke tar til vettet og forlater parken når de ser at hunden deres har en beef med og plager alle de andre hundene.

Eiere som står og ler meg opp i trynet etter at hunden deres har pissa på meg. Eiere som roper og skriker når hundene deres gjør feil, og som slenger dem i bakken for å straffe dem (gjerne 10 - 30 sekunder ETTER hunden gjorde noe eieren ikke likte). Mye Cesar Milan og avstraffing ute og går. Jeg spør alltid disse om de har lest om positiv forsterkning, og at de burde google det når de kom hjem. Jeg gjør det av prinsipp.

Blitt truet på livet en gang av en diger kar som kom med ny valp som den slengte i bakken etter den forrige ble avlivet for å ha bitt ei lita jente. Han begynte frivillig å snakke om den avdøde hunden og hvor pysete 7-åringen og de overbeskyttende foreldrene var, og jeg satt bare og bet meg hardt i leppa.

Jeg sa at når han nå hadde en ung hund igjen, så hadde han alle muligheter i verden for å få en lykkelig hund som ikke biter. Foreslo at han kunne prøve å sosialisere den med barn, dra på valpekurs og prøve positiv forsterkning, og at det alltid er morsomt å utvikle seg som hundeeier. Han klikka i vinkel og beskyldte meg for å være en "bedreviter som så ned på han fordi jeg hadde utdanning" (han visste ikke at jeg studerte), at bikkja mi var ei pyse og ville dødd i en slosskamp. Da jeg sa at jeg ikke sender bikkja mi i slosskamp ble han rasende, og om jeg viste trynet mitt igjen skulle han knuse det. Det var andre mennesker der som ga han streng beskjed om å fjerne seg og ikke bruke parken hvis han holdt på sånn, og når jeg kom i bilen begynte jeg å grine. Aner ikke navnet på fyren, og har ikke sett han igjen. Sa fra til kommunen som drifter disse plassene, men tviler på at de kan gjøre noe.

Jeg går sjeldent i hundeparken lenger.

Jeg har også sett SÅ mange hundeiere, hundeelskere og hunde"kjennere" som sverger til Milans metoder, og kjefter hunden min opp og ned, skriker til den ved den minste småting og sier "tssh" og dytter den med foten. Den første gangen i mitt liv jeg turte å sette på plass et skummelt og voldelig familiemedlem var da han skulle vise meg hvordan man lærer hunden å gå pent, og rykket hardt i båndet når hunden dro en smule. Forklarte han at jeg heller vil ha en hund som drar enn en hund med nakkeskader, og da svarte han "ja men har du ikke sett hundehviskeren??" ... :kjempesinna:

Jeg forklarer dem at jeg ikke vil at hunden min skal utsettes for slike negative metoder, og at han ikke skjønner en dritt av hva de driver med. Da får jeg argumenter om at han er verdens ledense hundeekspert, og at det alltid funker, for det ser vi jo på tv. Jeg spør dem om de virkelig tror at alle tilfeller sendes på lufta, og om vi får oppdatering 6 måneder, 1 år, 4 år etter han har vært der, og om hvordan det går med hunden. Nei, vi får jo ikke det, men man ser jo at hunden blir bedre bare på dager. Selvfølgelig blir de det, de er jo truet til å oppføre seg.

Jeg har lest mye om Milan, hans metoder, sett episoder og intervjuer med han og tidligere deltakere i programmet. Lest rapporter der de har undersøkt hunder som tidligere er blitt "behandlet" av han, sett intervjuer med andre eksperter og debatter om hans metoder. Til sammen er dette så hårreisende ille at jeg blir fysisk kvalm hver gang jeg ser at norske kanaler sender episoder av denne selvforherligende og selvutnevte eksperten av en dyreplager. Jeg blir lei meg hver gang jeg kommer på at denne mannen har flere tusen fans og får drive på. Har tusen argumenter for hvorfor han fortjener dårlig karma, men skal stoppe nå. INGEN får behandle min hund slik denne mannen behandler hunder.

Tar denne som anonym, mye å kjenne igjen.

Anonymous poster hash: 9a80b...740
  • Liker 1
Skrevet

Egentlig burde blind etterfølgelse av Milan være grunn nok til å bli fratatt hunden.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk på hundekurs ble Milan gang på gang trekt frem som håpløse og fæle metoder :fnise:

Jeg og hunden min har nok sluppet unna en del dritt, fordi han er en bamse på 15 kg. Til og med faren min som HATER dyr (og spesielt hunder) er forelsket i hunden min.

Det er 99% "åherreguuuuuud for en nyyyydelig hund! Kan jeg få kose?" og 1% dritt.

Om jeg hadde hatt en rase som så mindre disney ut, hadde jeg nok opplevd mye mer.

Skrevet

Da jeg gikk på hundekurs ble Milan gang på gang trekt frem som håpløse og fæle metoder :fnise:

Jeg og hunden min har nok sluppet unna en del dritt, fordi han er en bamse på 15 kg. Til og med faren min som HATER dyr (og spesielt hunder) er forelsket i hunden min.

Det er 99% "åherreguuuuuud for en nyyyydelig hund! Kan jeg få kose?" og 1% dritt.

Om jeg hadde hatt en rase som så mindre disney ut, hadde jeg nok opplevd mye mer.

På min skole også:) Jeg er SÅ glad for dette, det første hun sa til oss etter vi var introdusert for hverandre var at uansett hva vi gjorde, kast vekk ALT hundehviskeren har "lært oss". Jeg sa til dem at jeg skulle anbefale dem til alle jeg møtte med valp, og at jeg ble veldig glad for å høre det.

Skrevet

Syns kanskje Milan har noen gode metoder, men ikke det med å legge hunden ned i bakken osv. Men han bruker jo særlig på de mindre hundene positive forsterkere som godbiter osv. Han har noe rett i sin trening, og noe galt. Selv tenker jeg over hva jeg ser på tv, og hva som virker fornuftig av det han gjør - og bruker kun noen få av hans "triks" i lydighet, som at jeg går ut av døra først, eller at hunden er rolig når båndet taes på. Eller at hunden skal sitte rolig før jeg setter matskåla foran.

Anonymous poster hash: 5f105...33a
  • Liker 1
Skrevet

Andre hundeeiere som ikke overholder båndtvangen. Hvor vanskelig er det å holde hunden i BÅND fra 1. April til 20. August? Nei, det hjelper ikke at du har kontroll, den skal være i BÅND helt til 20.August. Nei, det hjelper ikke at du drar ut i skogen hvor det ikke er folk da loven er for å beskytte beitedyr, ville dyr og fugler.

Utenom båndtvangen skal hunden være under kontroll og man skal unngå at den skremmer eller er til ulempe for andre, det skal ta særlig hensyn til barn. Kontroll er ikke en hund som er ute av synet. Kontroll er ikke en hund som springer ved siden av deg på sykkel og så plutselig springer mot meg og min hund bjeffende. Kontroll er ikke når den springer etter fotballen til nabobarna. Kontroll er ikke når den lufter seg alene i nabolaget.

Min hund biter din om den kommer nærme, det hjelper ikke at din er snill. Min har nemlig truffet 3 (TRE) slike "snille" hunder før og lært at angrep er beste forsvar. Ja, han ser snill ut helt til din hun er innenfor bittrekkevidde så å si "meeen haaan viiiill jo bare hilse, seee haaan looogrer jooo", helper ikke. Han biter. Han logrer for å lure hunden din nærmere (OK, han er kanskje ikke SÅ utspekulert, men det ser nesten sånn ut).

Ja, jeg trener han det er derfor han ikke lenger hopper mot alle vi møter og bjeffer og knurrer, men jeg har ikke samvittighet til å utsette andre hunder for hans uforutsigbare oppførsel for å trene han slik at han ikke skal bite din hund som du ikke har kontroll på. Slik du skal, også utenom båndtvangen.

Kontroll er ikke at du kommer å henter hunden din når hunden min har glefset, det er at hunden din ikke kommer bort til min før jeg har gitt tydelig beskjed om at det er greit, noe jeg ikke gjør, ergo burde jeg aldri blitt overfalt av løse bikkjer. Likevel blir jeg det. Selv i båndtvangsperioden blir jeg det. Om det er et uhell så burde unnskyldningene sitte løs. At DU kjefter på MEG fordi DU har DIN hund løs og ikke under kontroll er ikke OK. Min er i bånd OG under kontroll, inntil din hund stikker snuten sin bort, da ser jeg det som ene og alene din skyld.

Jeg har nå med meg kamera og filmer hver gang en hund kommer mot oss, slik har jeg bevis på at jeg sa min hund ikke liker andre hunder og at jeg forsøkte å unngå at din hund kom bort til min, men at den likevel kom bort til oss og at min først da snappet og at du ropte: "Men han er så snill!" Den er datostemplet så den vil også vise at du hadde hunden din løs og uten kontroll under båndtvangen. Håper boten svir og du må selge bikkja til noen som følger loven og tar hensyn.

Dette er litt sytete, men jeg er drittlei av løshunder og at jeg får skylda for å ta slik en drapsmasin ut døra. Det er løshundene sin skyld at han ble sånn. Han tåler ca. 60% av alle hunder vi møter når de er helt borte hos seg og tåler ca 90% ved passering, grunnet mye trening. Jeg er drittlei av å gå langs gatene fordi alt av skogsområder er forpestet av løshunder uten noen med kontroll. Selv langs veien treffer jeg løshunder, eller på sandvolleybaner, fotballbaner og etter sykler som ikke slakker ned selv om hunden gjør det. Jeg synes synd på de hyperallergiske og de som er redde for hunder. Ikke rart vi får mye negativ omtale i media og mer og mer kollektivtransport nekter oss å bli med.

Anonymous poster hash: 47ee1...861
Skrevet

Syns kanskje Milan har noen gode metoder, men ikke det med å legge hunden ned i bakken osv. Men han bruker jo særlig på de mindre hundene positive forsterkere som godbiter osv. Han har noe rett i sin trening, og noe galt. Selv tenker jeg over hva jeg ser på tv, og hva som virker fornuftig av det han gjør - og bruker kun noen få av hans "triks" i lydighet, som at jeg går ut av døra først, eller at hunden er rolig når båndet taes på. Eller at hunden skal sitte rolig før jeg setter matskåla foran.

Anonymous poster hash: 5f105...33a

Ikke meningen å spore av debatten, men likevel:

At du reflekterer over det han gjør er jo fint, men det er mange som sluker det rått. Selvfølgelig, noen ganger klarer han jo faktisk å lese hunden og se hva som er galt, f.eks enkle utfordringer der hunden er redd mennesker utenfor og særlig om de kommer på døra og lager en plingelyd for å varsle at de nå kommer inn. Bare for å ta et eksempel.

Men hele utgangspunktet hans er så feil, det strider veldig mot hva jeg synes jeg logisk og hva jeg ser hver eneste dag. F.eks at hunden alltid vil prøve å klatre i rang, at den enten er dominerende eller underdanig, at ALL negativ oppførsel er dominanse, at alle hunder har 100% flokkmentalitet og alltid vil oppføre seg som om de bor med en flokk ulver. Alt er svart-hvitt, nyanser er liksom ikke å spore. Jeg ser jo at to hunder som møtes for første gang lurer på hvem den andre er, om den er en sterkere figur enn seg selv, og om den burde holde seg unna, respektere eller leke. Men når situasjonen først er avklart så vet jo hundene dette, de vil jo ikke utfordre hverandre til evig tid?

Han leser hundene med feil utgangspunkt, og ser dem som en hvilken som helst dominanskåt hund og ikke enkeltindividet det er.

Jeg er fan av at han sender hundene til kenneler der mange ulike hunder løper sammen, der de kan lære av hverandre, sosialiseres og få litt "ferie". Men det er likevel ikke noe Milan kan ta kreditt for, han drar jo i mellomtiden til en ny innspilling:p

Ferdig nå, jeg lover. :biggrin:

Jeg kom på en annen frustrasjon, og det er småbarnsforeldre, både med og uten hund. De lar barna løpe bort til hunden min for å hilse på den, og regner med at jeg skal ha kontroll og passe på at barna deres ikke blir bitt. Jeg kan jo ikke kontrollere opptil flere fremmede barn? Jeg har begynt å løfte opp hunden og bare gå, hvilken glede har den av at 5 unger kommer løpende imens de skriker og hoier? Den blir jo redd for dem.

Skrevet

Andre hundeeiere som ikke overholder båndtvangen. Hvor vanskelig er det å holde hunden i BÅND fra 1. April til 20. August? Nei, det hjelper ikke at du har kontroll, den skal være i BÅND helt til 20.August. Nei, det hjelper ikke at du drar ut i skogen hvor det ikke er folk da loven er for å beskytte beitedyr, ville dyr og fugler.

Utenom båndtvangen skal hunden være under kontroll og man skal unngå at den skremmer eller er til ulempe for andre, det skal ta særlig hensyn til barn. Kontroll er ikke en hund som er ute av synet. Kontroll er ikke en hund som springer ved siden av deg på sykkel og så plutselig springer mot meg og min hund bjeffende. Kontroll er ikke når den springer etter fotballen til nabobarna. Kontroll er ikke når den lufter seg alene i nabolaget.

Min hund biter din om den kommer nærme, det hjelper ikke at din er snill. Min har nemlig truffet 3 (TRE) slike "snille" hunder før og lært at angrep er beste forsvar. Ja, han ser snill ut helt til din hun er innenfor bittrekkevidde så å si "meeen haaan viiiill jo bare hilse, seee haaan looogrer jooo", helper ikke. Han biter. Han logrer for å lure hunden din nærmere (OK, han er kanskje ikke SÅ utspekulert, men det ser nesten sånn ut).

Ja, jeg trener han det er derfor han ikke lenger hopper mot alle vi møter og bjeffer og knurrer, men jeg har ikke samvittighet til å utsette andre hunder for hans uforutsigbare oppførsel for å trene han slik at han ikke skal bite din hund som du ikke har kontroll på. Slik du skal, også utenom båndtvangen.

Kontroll er ikke at du kommer å henter hunden din når hunden min har glefset, det er at hunden din ikke kommer bort til min før jeg har gitt tydelig beskjed om at det er greit, noe jeg ikke gjør, ergo burde jeg aldri blitt overfalt av løse bikkjer. Likevel blir jeg det. Selv i båndtvangsperioden blir jeg det. Om det er et uhell så burde unnskyldningene sitte løs. At DU kjefter på MEG fordi DU har DIN hund løs og ikke under kontroll er ikke OK. Min er i bånd OG under kontroll, inntil din hund stikker snuten sin bort, da ser jeg det som ene og alene din skyld.

Jeg har nå med meg kamera og filmer hver gang en hund kommer mot oss, slik har jeg bevis på at jeg sa min hund ikke liker andre hunder og at jeg forsøkte å unngå at din hund kom bort til min, men at den likevel kom bort til oss og at min først da snappet og at du ropte: "Men han er så snill!" Den er datostemplet så den vil også vise at du hadde hunden din løs og uten kontroll under båndtvangen. Håper boten svir og du må selge bikkja til noen som følger loven og tar hensyn.

Dette er litt sytete, men jeg er drittlei av løshunder og at jeg får skylda for å ta slik en drapsmasin ut døra. Det er løshundene sin skyld at han ble sånn. Han tåler ca. 60% av alle hunder vi møter når de er helt borte hos seg og tåler ca 90% ved passering, grunnet mye trening. Jeg er drittlei av å gå langs gatene fordi alt av skogsområder er forpestet av løshunder uten noen med kontroll. Selv langs veien treffer jeg løshunder, eller på sandvolleybaner, fotballbaner og etter sykler som ikke slakker ned selv om hunden gjør det. Jeg synes synd på de hyperallergiske og de som er redde for hunder. Ikke rart vi får mye negativ omtale i media og mer og mer kollektivtransport nekter oss å bli med.

Anonymous poster hash: 47ee1...861

:fnise:

Ja, ser løse hunder hver dag, og jeg kjenner jeg har lyst til å si fra. Haha, en spurte meg en gang "har du hunden din i bånd du da??". Han ble genuint overrasket over at jeg hadde bånd. På en hund. Under båndtvangsperioden. :vetikke:

• 2 måneder senere...
Skrevet

Helt oppriktig mener jeg at de som bor slik til at hunden må gå i bånd 365 dager i året når den er ute, bør ikke ha hund. Det er dyreplageri i stor skala. Det er ille nok at hunden må gå i bånd i båndtvangsperioden, men utenom dette bør de som har hund ta sitt ansvar seriøst og komme seg ut i terrenget hvor de kan slippe hunden. Hvilken trim får en hund som tusler i bånd i nabolaget?? En hund må få lov å løpe fritt og utfolde seg i naturen!

Anonymous poster hash: 2f419...ce7
  • Liker 1
Skrevet

Var i hundeparken med valpen min på mandag. Han bjeffer litt når han leker og jeg hysjer på han og roer han ned når dette skjer, det har vi stor suksess med! Da kommer det en dame med en helt annen rase enn meg og begynner å fortelle meg i lange historier om hvordan rasen min er en jakthund som alltid har blitt brukt til jakt og at det er derfor de bjeffer.

Jeg sier at jo da, noen svenske lapphuner blir brukt i jakt, men opprinnelig er de mest reingjetere, så ja da. Og hun begynt å legge ut i det vide og brede om at også finske lapphunder ble brukt i jakt, det derimot har jeg aldri noen sinne hørt om, men jooo da, det var så utbredt og hun kjente mange som holdt på med dette..... Alle lapphunder var godt utbredte jakthunder! Nevner at de blir brukt til gjeting og vakthunder, men også noe jakt, og nei da, de var kun jakthunder...

Jeg ga opp og gikk for å prate med noen andre jeg, og tenker stille for meg selv at jeg kanskje skulle nevnt jeg har en rolle i norsk lapphundklubb og vet ganske mye om alle tre rasene :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...