Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! :)

I september skal jeg om moren min til paris, derfor lurte jeg på hvilke butikker dere anbefaler? og evt hvor.

Vi er begge ganske glade i vanlige butikker som h&m, vero moda, bikbok osv. I tillegg til topshop, brandy melville og sånt. Ikke kjempedyre butikker altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paris er stort, så det kommer litt ann på hvor dere har tenkt dere for å handle. Om dere vil handle økonomisk vil jeg ikke anbefale Champs Elysées, da det er gaten for luksusbutikker (dog det er en H&M der - og muligens også Zara hvis jeg husker riktig).

Du finner alle de standardkjedene som vi har i Norge i Paris, men de har - etter min erfaring - et veldig annerledes utvalg. Jeg har handlet masse klær på H&M i Paris som jeg aldri har funnet hverken på H&Ms nettsider eller i butikkene.

Jeg ville satset på shoppingsentrene, jeg er veldig glad i Velizy 2 i Meudon La Foret, hvis dere finner dere i området, og Les Quatres Temps som ligger ved La Defence. Bruk metroen, den er awesome sauce (billetter får dere på Tabac o.l. kiosker).

Om du skal spise baguette, så gå på Brioche - de har de desidert beste påsmurte baguettene (som franskmenn kaller sandwich).

Vær også veldig forberedt på at mange i Paris, selvom det i stor grad er en turistby, ikke liker engelsk (og kan oppleves som frekke). Ha gjerne en frasebok - de setter pris på at du prøver :)

Spør gjerne om du lurer på noe mer. Jeg elsker Paris, og har semi vokst opp der.

Skrevet (endret)

Da jeg oppdaget en sephora på størrelse med en gymsal på champs elysees forige uke var jeg i himmelen !! men det er meg da :)

edit: og som hun sier over her, de snakker ikke en pøkk engelsk ;p

Endret av poindexter
Skrevet

Jeg klarte meg helt fint på engelsk sist jeg var i Paris, så har aldri skjønt hvorfor folk sier franskmenn sjeldent forstår engelsk.

Jeg er veldig glad i American Apparel, de har mange bra basics og enkelte plagg som har det lille ekstra, men ligger vel på prisnivået til Zara her hjemme. Du finner bl.a. en på Les Quatres Temps, som for øvrig er et kjøpesenter jeg ville tatt turen innom. Der har de også New Look hvor man kan finne mange billige godsaker dersom man orker å lete litt.

Ellers har de jo Bershka i Paris, som er søsterbutikken til Zara, dog kanskje for litt yngre klientell - men til en billigere penge. Nå så husker jeg ikke helt hvor de har denne, men vet jeg fant en i et kjøpesenter i sentrum (den som har en labyrint av metro og toglinjer under seg..).

Skrevet

Jeg klarte meg helt fint på engelsk sist jeg var i Paris, så har aldri skjønt hvorfor folk sier franskmenn sjeldent forstår engelsk.

Jeg er veldig glad i American Apparel, de har mange bra basics og enkelte plagg som har det lille ekstra, men ligger vel på prisnivået til Zara her hjemme. Du finner bl.a. en på Les Quatres Temps, som for øvrig er et kjøpesenter jeg ville tatt turen innom. Der har de også New Look hvor man kan finne mange billige godsaker dersom man orker å lete litt.

Ellers har de jo Bershka i Paris, som er søsterbutikken til Zara, dog kanskje for litt yngre klientell - men til en billigere penge. Nå så husker jeg ikke helt hvor de har denne, men vet jeg fant en i et kjøpesenter i sentrum (den som har en labyrint av metro og toglinjer under seg..).

Jeg forsøkte å bestille en cheeseburger på McDonalds, men duden bak kassa skjønte ikke hva jeg mente. Når jeg delte ordet for han og sa "burger" først, nikka han ivrig. også sa jeg "cheese?" etterpå, da så han ut som er spørsmålstegn.

Skrevet

Jeg forsøkte å bestille en cheeseburger på McDonalds, men duden bak kassa skjønte ikke hva jeg mente. Når jeg delte ordet for han og sa "burger" først, nikka han ivrig. også sa jeg "cheese?" etterpå, da så han ut som er spørsmålstegn.

Haha, prøv med fromage

Skrevet

Haha, prøv med fromage

notert ;) takk!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da kan du anse deg selv som ekstremt heldig, selv i butikkene på Champs Elysées opplever jeg ofte at de nekter å snakke engelsk. Nå er det slik at de fleste under 60 har hatt engelsk på skolen, men mange sier at de ikke kan det. Jeg ville uansett aldri reist til et land som ikke er engelsktalende og forventet at alle kan engelsk. Selv Norge som anses for å være flink i engelsk, har mange mennesker som ikke kan språket.

Derfor ville jeg heller hatt en frasebok eller en app på telefonen til hjelp dersom man plutselig skal få behov for det.

Jeg tror forresten senteret du snakket om er Forum des Halles.

Endret av Mireille
Skrevet

Da kan du anse deg selv som ekstremt heldig, selv i butikkene på Champs Elysées opplever jeg ofte at de nekter å snakke engelsk. Nå er det slik at de fleste under 60 har hatt engelsk på skolen, men mange sier at de ikke kan det. Jeg ville uansett aldri reist til et land som ikke er engelsktalende og forventet at alle kan engelsk. Selv Norge som anses for å være flink i engelsk, har mange mennesker som ikke kan språket.

Derfor ville jeg heller hatt en frasebok eller en app på telefonen til hjelp dersom man plutselig skal få behov for det.

Kan du anbefale en app? :)

Skrevet

Kan du anbefale en app? :)

Nå har jeg ingen erfaring med den typen app, fordi jeg er halvt fransk og kan språket. Jeg gikk en nå en rask tur på Play Store (jeg har Android) og fant en som heter Learn French Phrasebook som så ganske fin ut (den var også tilgjengelig på apple app store på ipaden min)

Gjest gjest17
Skrevet

edit: og som hun sier over her, de snakker ikke en pøkk engelsk ;p

Må bare kommentere dette utsagnet, det stemmer ikke i min erfaring, Nå har jeg reist mye i frankrike og har sjeldent møtt på noen som ikke snakker engelsk. Om de vært dårlige i språket har de alltid forsøkt likevel. Men franskmenn er stolte av språket sitt, hils og spør etter hjelp på fransk neste gang så får du nok en annen tone :-)

Skrevet

Les Halles. :)

Skrevet

Må bare kommentere dette utsagnet, det stemmer ikke i min erfaring, Nå har jeg reist mye i frankrike og har sjeldent møtt på noen som ikke snakker engelsk. Om de vært dårlige i språket har de alltid forsøkt likevel. Men franskmenn er stolte av språket sitt, hils og spør etter hjelp på fransk neste gang så får du nok en annen tone :-)

Hmm..Jeg reiste rundt i frankrike, fra rivieraen i syd kjørte jeg oppover, stoppet i flere småbyer på vei til Paris.. jeg møtte kanskje 4 personer underveis som i det hele tatt forsto hva jeg sa på engelsk.

Jeg hadde ikke en frasebok, men skjønner at de setter pris på at turistene prøver å snakke språket. I og med at jeg reiste rundt i 7 land tok jeg meg ikke tid til å sette meg inn språket i de landene hvor jeg ikke allerede kan gjøre meg forstått.

• Liker 1
Skrevet

Hmm..Jeg reiste rundt i frankrike, fra rivieraen i syd kjørte jeg oppover, stoppet i flere småbyer på vei til Paris.. jeg møtte kanskje 4 personer underveis som i det hele tatt forsto hva jeg sa på engelsk.

Jeg hadde ikke en frasebok, men skjønner at de setter pris på at turistene prøver å snakke språket. I og med at jeg reiste rundt i 7 land tok jeg meg ikke tid til å sette meg inn språket i de landene hvor jeg ikke allerede kan gjøre meg forstått.

Jeg har vært mye i Frankrike, og jeg er enig i at det står DÅRLIG til med fransken.. Noen steder utenfor Paris kunne de ikke et eneste ord, og jeg kan ikke fransk, så det ble litt problematisk til tider. Synes de er betraktelig bedre i sør enn i nord, men det kan jo være tilfeldigheter at jeg har erfart det.

Skrevet

Promod har en del fint, skjønt kvaliteten er ikke alltid like bra. Ellers anbefaler jeg markedet i Port de Clignancourt, ikke så mye for klærne, men det er mye moro å se. Jeg fant meg dessuten ei kjempetøff skinnjakke der.

Skrevet

Og for dine føtters skyld - ta banen. Paris er digert! :-)

Kan jeg bli med? Elsker Paris! :-)

Skrevet

Jeg har vært mye i Frankrike, og jeg er enig i at det står DÅRLIG til med fransken.. Noen steder utenfor Paris kunne de ikke et eneste ord, og jeg kan ikke fransk, så det ble litt problematisk til tider. Synes de er betraktelig bedre i sør enn i nord, men det kan jo være tilfeldigheter at jeg har erfart det.

Enig med deg at det sto bedre til i sør.. i all hovedsak rundt turist-stedene (Nice, Marseille, Montpellier osv osv)

Skrevet

Jeg er ofte i Paris fordi jeg har familie der, og min erfaring er at i butikker o.l., selv der det er mye turister, er det sjelden jeg møter noen i kassen som kan engelsk - jeg spør ofte om de snakker engelsk fordi jeg reiser med folk som ikke kan fransk, og da er det greit at jeg slipper å oversette alt begge veier.

Skrevet

Har vært i Paris to ganger siste årene, og engelsk har aldri vært et problem - for all del, jeg snakker ikke et ord fransk, så jeg er alltid forberedt på å mime meg frem til hva jeg vil, men de er så blide og hjelpsomme og engelskpratende som bare det. Forstår ikke noe av dette ryktet pariserne har fått jeg. :vetikke:

Starter alltid med et høflig (og radbrekt) bonjour, da. Ofte prater de fransk tilbake, også må jeg si at det snakker jeg desverre ikke. Og så prater vi engelsk. Kjempehyggelige er de også.

Anonymous poster hash: 4e3ae...bb1

Skrevet

Les Halles, kjøpesenter under bakken, har ange butikker.

Jeg har brukt Google translate hvis jeg f.eks. har vært på restauranter med kun fransk meny. Sier alltid bonjour og spør gjerne på fransk om de an engelsk - det er det jeg kan på fransk - og jeg synes det har vært uproblematisk både i Paris og andre steder i Frankrike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...