Gå til innhold

Hvordan muntre opp bursdagsbarn i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar i 70-årene fikk slag for ca. 9 måneder siden. Siden da har han vært helt lam og bodd på sykehjem. Han kan heller ikke snakke.

Han får besøk av bestemor og tantene mine hver dag, men han hater livet sitt og gråter nesten hele tiden. Nå har han snart bursdag og jeg vil gi han noe fint, som gjerne kan muntre han litt opp. Men hva kan man gi til en gammel mann i denne situasjonen? Var han en dame kunne jeg sikkert kjøpt et pent halskjede, men bestefar er ikke akkurat en jålebukk.

Mamma skal gi han en fleecegenser.

Noen som har noen kreative idèer til hva jeg kan finne på? :)

Anonymous poster hash: ddd67...e8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wups, knøvla meg borti anonymknappen

Skrevet

Hva med et kort / minibok / album med bilder og tekst om hvor glad du er i ham, eller minner fra noe dere har gjort sammen, litt sånn scrapbookaktig?

Eller kanskje det bare blir liggende ... Jeg vet ikke as, men tror jeg ville blitt glad for sånt av mine barnebarn når den tid kommer. Bak noe selv og legg ved et kjempefint kort? Eller min morfar ville blitt glad av en akevittflaske da :D

• Liker 2
Skrevet

Men kanskje akevitt ikke funker på et sykehjem...

• Liker 1
Skrevet

gi han et bilde fra bygda/byen han har vokst opp i, som er datert tiden da han var ung. Du kan finne slike bilder på nett ved hjelp av litt googling. Ta det med deg til f eks allkopi og blås det opp og sett det i en pen ramme :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men kanskje akevitt ikke funker på et sykehjem...

Akevitt funker på sykehjem. Antar at han får hjelp til å forsyne seg av den, å da blir det porsjonert. Dette m.h.t de som har alkoholproblemer. Ikke ta det til deg ts, nevnte bare at man kan ha alkohol på sykehjem, men at det blir under tilsyn da enkelte kan ha problemer med å disponere dette selv.

Ser at din mor skal kjøpe genser til han. Som hjelpepleier vil jeg heller anbefale en jakke da den er mye enklere å ta på + at det gir mulighet til å ha den åpen hvis det skulle bli for varmt.

Når det gjelder gave, hva har han likt å holde på med før han ble syk?

Anonymous poster hash: 42a36...ece

• Liker 2
Skrevet

Da min bestefar begynte å bli veldig gammel og skral, lagde familien en stor bildekollasj av bilder av alle i familien, og da spesielt av barnebarn og oldebarn. Vi fant en fin treramme, som de minste barna fikk lov å male og lime perler på.

Han ble kjemperørt og glad for den gaven. Da han ble dårligere lå han på sykehus helt til det siste, og han hadde med bilde og hang opp på rommet. På slutten ble han litt glemsk. Så da satt vi og fortalte historen bak de forskjellige bildene når vi var på besøk. Det satt han stor pris på.

Kanskje noe sånt kan muntre opp din bestefar også :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Bilder høres ut som en fin idé. Jeg har ved noen anledninger laget små album med bilder til besteforeldrene mine, noe som har blitt satt veldig stor pris på.

Fotobøker kan man lage mange plasser på nett.

Endret av fruBeist
Gjest Conradine
Skrevet

Husk at han gråter ikke fordi han er lei seg - det er rett og slett et resultat av slaget.

Slagpasienter kan begynne å gråte helt uten forvarsel og slutte like raskt.

Forslag til gave kan være et pledd, tøfler, toalettartikler, innrammede fotografier ol.

Hvis han er frisk nok ellers så kan det jo være kjekt å ta ham med ut på tur, kanskje en tur til gamle trakter for ham?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at han gråter ikke fordi han er lei seg - det er rett og slett et resultat av slaget.

Forslag til gave kan være et pledd, tøfler, toalettartikler, innrammede fotografier ol.

Hvis han er frisk nok ellers så kan det jo være kjekt å ta ham med ut på tur, kanskje en tur til gamle trakter for ham?

Tur tenkte jeg på å. Har dere mulighet til å ta han med på en runde, ville jeg gjort det snart, før det blir mørkt og kaldt ute.

Noen kommuner har biler man kan låne/ leie, med plass til rullestol, ellers er jo alternativet drosje - hvis dere ikke får han ut i vanlig bil da.

Skrevet

Bilder av familie er alltid en flott gave syns jeg. Annet tips kan være lydbok :) Sikkert kjedelig for han nå som han har blitt lam og ikke kan gjøre så mye selv. Man er mye alene på sykehjem, så da kan det jo kanksje være hyggelig med en lyd bok som han kan høre på for å få tiden til og gå =) Finn et tema som inntereserte han før slaget:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle litt om hvordan bestefaren din var før slaget? Hadde han noen interesser eller hobbyer? Friluftsmann eller sportsgal - eller annet....? :)

Min bestefar var veldig glad i all slags tekniske ting, så når han var i en liknende situasjon ble han overlykkelig for en sånn vekkeklokke med prosjektor - sånn at klokkeslettet kunne vises på veggen eller i taket. Men det er vel kanskje for spesielt interesserte :)

Anonymous poster hash: 38bfc...0df
Skrevet

Akevitt funker på sykehjem. Antar at han får hjelp til å forsyne seg av den, å da blir det porsjonert. Dette m.h.t de som har alkoholproblemer. Ikke ta det til deg ts, nevnte bare at man kan ha alkohol på sykehjem, men at det blir under tilsyn da enkelte kan ha problemer med å disponere dette selv.

Ser at din mor skal kjøpe genser til han. Som hjelpepleier vil jeg heller anbefale en jakke da den er mye enklere å ta på + at det gir mulighet til å ha den åpen hvis det skulle bli for varmt.

Når det gjelder gave, hva har han likt å holde på med før han ble syk?

Å, jeg mente å skrive fleecejakke. Men takk for tipset uansett :)

Kan du fortelle litt om hvordan bestefaren din var før slaget? Hadde han noen interesser eller hobbyer? Friluftsmann eller sportsgal - eller annet....? :)

Min bestefar var veldig glad i all slags tekniske ting, så når han var i en liknende situasjon ble han overlykkelig for en sånn vekkeklokke med prosjektor - sånn at klokkeslettet kunne vises på veggen eller i taket. Men det er vel kanskje for spesielt interesserte :)

Han var en typisk manne-mann. Elsket snekring og kunne ikke sitte i ro. Måtte alltid ha et prosjekt på gang. Han er også en familiemann med mange barn og barnebarn som han liker å tilbringe tid med.

Før han ble pensjonert var han Lofot-fisker og brukte mye tid i sjarken.

Skrevet

Han er veldig ensom og hater livsstilen hvor han må være så mye i ro. Da sier det seg selv at han kjeder seg masse, så et slags fritidssyssel ville vært det beste.

Bilder av familie er alltid en flott gave syns jeg. Annet tips kan være lydbok :) Sikkert kjedelig for han nå som han har blitt lam og ikke kan gjøre så mye selv. Man er mye alene på sykehjem, så da kan det jo kanksje være hyggelig med en lyd bok som han kan høre på for å få tiden til og gå =) Finn et tema som inntereserte han før slaget:)

Jeg syns en lydbok var en super idè, så jeg forhørte meg med moren min. Hun svarte "Nei dessverre, han liker ikke sånne ting lengre. Han måtte nesten overtales for å få tv på veggen.".

Jeg tror dessverre mange av tårene er fordi han er lei seg :/ Det er ikke ofte han får presset ut noen ord (han må oftest bruke bokstavtavle), men han har sagt at han er misunnelig på alle rundt seg som dør.

AnonymBruker
Skrevet

Han er veldig ensom og hater livsstilen hvor han må være så mye i ro. Da sier det seg selv at han kjeder seg masse, så et slags fritidssyssel ville vært det beste.

Jeg syns en lydbok var en super idè, så jeg forhørte meg med moren min. Hun svarte "Nei dessverre, han liker ikke sånne ting lengre. Han måtte nesten overtales for å få tv på veggen.".

Jeg tror dessverre mange av tårene er fordi han er lei seg :/ Det er ikke ofte han får presset ut noen ord (han må oftest bruke bokstavtavle), men han har sagt at han er misunnelig på alle rundt seg som dør.

Han er nok fortvilet over situasjonen. Han vet nok hvor "skadet" han er å hvilke begrensninger han har nå i tillegg til at det ikke er oppløftende å bli sittende på sykehjem med stort sett eldre mennesker rundt seg.

Det er sikkert godt for han å komme seg ut, å er det mulig der han bor, å han har lyst så anbefaler jeg at dere går tur når dere er på besøk. Han har sikkert rullestol å sitte i.

Se på blomster, lukt på de, lukt på nyklippet gress, biler å ellers alt som er å se på ute.

AnonymBruker
Skrevet

Litt vrient altså, om han er så lei seg så kan kanskje en velment gave slå begge veier....?

Men han kan bruke hendene litt? Kan du finne på et eller annet så han kan føle seg nyttig...?

Skrevet

Jeg setter stor pris på tipsene og tiden deres! Har fått litt inspirasjon av denne tråden, og er nå på utkikk etter et bilde fra stedet han vokste opp på. Det er ikke så lett når det er på en liten øy tilhørende en liten by i Nord-Norge, men skal fremdeles gjøre et forsøk :) Tar gjerne i mot flere tips om noen har noe ekstra på lager =)

Litt vrient altså, om han er så lei seg så kan kanskje en velment gave slå begge veier....?

Men han kan bruke hendene litt? Kan du finne på et eller annet så han kan føle seg nyttig...?

Han er dessverre helt lam i armene og fingrene :( Å føle seg nyttig er nok akkurat det han trenger, tror jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette høres ut som historien om min bestefar. Han fikk slag og hadde det sånn som du beskriver i over 10 år. Jeg må innrømme at jeg var lettet da han døde, for da fikk han endelig fred.

Jeg tror den fineste gaven i en slik situasjon er å dra på besøk, om så bare for å lese avisen eller se nyheter på tv. Bilder er en god ide, og gir noe å prate om (det kan jo være vanskelig å få samtalen til å gå ettersom det blir mye enveis kommunikasjon), evt bøker fra "gamle dager" som dere kan se i sammen. Min bestefar hadde forresten så god som alltid en flaske konjakk på rommet sitt :)

Anonymous poster hash: 303a7...428

AnonymBruker
Skrevet

Tror du han syns det er greit å bli lest for? Hvis det, hva med å få tak i en bygdebok fra der han er fra? Så kan dere sitte å lese den sammen å se på bilder.

Driver du med noe håndarbeide, som strikking eller hekling? Hvis det kan du ta med deg det når du er på besøk. De fleste på den alderen har et forhold til håndarbeide, enten ved at mødrene deres alltid hadde en bunning eller konen. Sett deg godt til rette med håndarbeidet, da skjønner han at du har tenkt å sitte en stund, samtidig som du ser avslappet ut.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du han syns det er greit å bli lest for? Hvis det, hva med å få tak i en bygdebok fra der han er fra? Så kan dere sitte å lese den sammen å se på bilder.

Driver du med noe håndarbeide, som strikking eller hekling? Hvis det kan du ta med deg det når du er på besøk. De fleste på den alderen har et forhold til håndarbeide, enten ved at mødrene deres alltid hadde en bunning eller konen. Sett deg godt til rette med håndarbeidet, da skjønner han at du har tenkt å sitte en stund, samtidig som du ser avslappet ut.

Dette var en innmari god ide :blomst: husker godt det var ingenting bestefar var så stolt over som at jeg kunne et håndarbeid og laga ting selv - at jeg hadde studert og fått god jobb var ingenting i sammenlikning med at jeg kunne strikke mine egne sokker :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...