leonie Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 Har en slags "urtekasse" på terrassen hvor jeg blant annet har to basilikumplanter. I dag så jeg at det var en blomst blant basilikumplantene, syntes det var litt rart. Da jeg tok en nærmere titt så jeg at det hadde vokst opp en stilk av en annen type plante. Ble litt nyskjerrig på hva det er, for det er ikke basilikum eller noen av de andre urtene. Noen som vet? 3
Gjest padawan Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 har det samme. Det er blomsten til basilikumen.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Aner ikke hva det er, men det er ikke basilikumen som blomstrer. Basilikumblomster ser slik ut, og har ikke blader med den fasongen TS viser frem. Anonymous poster hash: ebbcd...74d 1
Gjest padawan Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Aner ikke hva det er, men det er ikke basilikumen som blomstrer. Basilikumblomster ser slik ut, og har ikke blader med den fasongen TS viser frem. Basilikumen jeg har hjemme blomstrer og ser helt lik ut.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Blomsten likner på Basilikum, men bladene er feil. Hvor har du Basilikumen fra? Hvis du har sådd den selv, har den stående ute, hentet den ute e.l. kan det meget mulig være frø som har havnet sammen med Basilikummen.Anonymous poster hash: ab623...57f
Gjest Skrevet 28. august 2013 #6 Skrevet 28. august 2013 Basilikumblomster er det i hvert fall ikke! Jeg har problemer med å identifisere bladene, ligner ikke på noe spiselig som jeg kommer på i farten. Ugress, blomster eller noe annet rart. Ikke spis det! 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Ugress, blomster eller noe annet rart. Ikke spis det! giftig bare fordi du ikke vet hva det er? makan til dummheter man skal lese. TS sier det jo er basilikum. tror hun vet bedre enn noen andre i denne tråden hva hun har i kassen sin. Anonymous poster hash: ccb84...f93
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Det ser veldig ut som en eføy. Eføy er som kjent giftig. Anonymous poster hash: c8b9b...57a 2
Djungelvrål Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 giftig bare fordi du ikke vet hva det er? makan til dummheter man skal lese. TS sier det jo er basilikum. tror hun vet bedre enn noen andre i denne tråden hva hun har i kassen sin. Anonymous poster hash: ccb84...f93 Det er defitivt ikke basilikum, det ligner på eføy ja. Og har du hørt om giftige planter?? Noen er til om med dødelige. Basilikum:
Gjest Funky Punk Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Nå finnes det ca 34 flere arter av basilikum enn den ene man får kjøpt i matbutikken da. Søk på 'forskjellige basilikum arter' og man vil kanskje se noen som ligner litt på bildet i HI 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Joda, det finnes arter med spisse blader, men ikke med den tykkelsen det ser ut som planten på bildet. Anonymous poster hash: ab623...57f
Gjest Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 giftig bare fordi du ikke vet hva det er? makan til dummheter man skal lese. TS sier det jo er basilikum. tror hun vet bedre enn noen andre i denne tråden hva hun har i kassen sin. Anonymous poster hash: ccb84...f93 Spise noe du ikke vet hva er??? Og du kaller meg dum??? Hvor korka går det an å være??? For å få en plante så trenger du kun et frø. Basilikumfrøene kan ha vært forurenset. Det kan være frø til en helt annen plante sammen med dem. Skjer hele tiden. Den kan ha falt et frø oppi såpotta fra en eller annen kilde. Det kan ha vært et frø i jorden, som da ikke har vært helt steril. Giftig var dine ord, forøvrig. Den trenger ikke være direkte dødlig giftig. Den kan være besk og ekkel, ha en uforutsett medisinsk virkning, eller ha en reaksjon på kroppen din som du helst ville være for uten. Men at man ikke skal spise ting man ikke vet hva er er nå et allment godt prinsipp når man har med planter å gjøre. Smarting.
Gjest Skrevet 29. august 2013 #13 Skrevet 29. august 2013 Nå finnes det ca 34 flere arter av basilikum enn den ene man får kjøpt i matbutikken da. Søk på 'forskjellige basilikum arter' og man vil kanskje se noen som ligner litt på bildet i HI Se på hvordan bladene er koblet sammen, nærvesystemet, oppstillingen på blomsten. Denne planta er ikke på noen måte i slekt med basilikum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå